Ieder Talent telt Waalwijk, 9 mei 2017
Wie zijn er
Wat weten we van het samenwerkingsverband De Quiz Wat weten we van het samenwerkingsverband Fabels en Feiten
Vraag 1 Hoeveel leerlingen zaten er op de teldatum 1 oktober 2016 in totaal in het samenwerkingsverband. Is dat meer of minder dan 11.000? Minder. We hadden 10196 leerlingen, waarvan 9957 leerlingen in het basisonderwijs en 239 leerlingen in het speciaal basisonderwijs. Dat is een deelnamepercentage van 2.34%. Daarmee zitten we iets boven het landelijk gemiddelde van 2.3%
Vraag 2 Hoeveel leerlingen gingen er op de teldatum oktober 2016 vanuit ons samenwerkingsverband naar so-scholen in de regio Tilburg, Den Bosch en Breda. Is dat meer of minder dan 150. Minder, namelijk 123 leerlingen op de ruim 10.000 in totaal. Hiermee zitten we op een percentage van 1.2% en daarmee onder het landelijk gemiddelde van 1.5%
Vraag 3 Uit hoeveel scholen bestaat ons samenwerkingsverband. Is dat meer of minder dan 60 scholen? Minder, namelijk 49 scholen, te weten 47 basisscholen, 2 sbo-scholen
Vraag 4 En uit hoeveel schoolbesturen. Is dat meer of minder dan tien. Meer, namelijk 17 besturen
Vraag 5 Hoeveel gemeenten maken deel uit van het swv. Is dat meer of minder dan zes? Minder, namelijk vier gemeenten: Aalburg, Heusden, Loon op Zand en Waalwijk.
Vraag 6 Hoeveel mensen werken er bij het samenwerkingsverband. is dat meer of minder dan vijf? Minder, er werken drie mensen (in totaal 2 fte) bij het samenwerkingsverband, namelijk een secretaresse, een beleidsmedewerker en een directeur/bestuurder.
Vraag 7 Hoeveel arrangementen zijn er vanaf augustus 2016 tot en met nu toegekend door de TAC? Het gaat zowel om TLV’s sbo en so als om arrangementen op maat. Het aantal is 115. Hiervan zijn 49 TLV’s SBO afgegeven (19 herindicaties en 30 nieuwe) en 24 TLV’s SO (5 herindicaties en 19 nieuwe). Er zijn 42 arrangementen afgegeven (10 verlengingen en 32 nieuwe).
Het swv: Hoe gaat het? Financieel op koers In verwijzingen op koers Alle scholen basisarrangement Groei van kwaliteit van de aanvragen bij de TAC: beter kijken naar kansen en mogelijkheden arrangeren is nog moeilijk Samenwerking waar het kan, wel een zoekproces
Het swv: Waar werken we aan? Een dekkend aanbod (voorheen OEC) Versterking van de basisondersteuning (via de schoolbesturen) Meer ruimte voor besturen om eigen invulling te geven: Arrangementen Leernetwerken Inzet AB De TAC: Tommy, procedures en formats (minder administratie) Kwaliteitszorg: plannen, monitoren en verantwoorden Expertise delen en versterken Maar niks lukt zonder de besturen en de scholen
Talent in ons swv: de workshops Betekenisvol leren (Nick de Lange) Leer rijk in leerkringen! (Marlies Beeks en Teja Pauëlsen) Bosbessenschool (Frans van Buul) Executieve functies versterken middels denkspellen (Nicole Smits) Plusklassen (Caren Derksen) Betekenisvol leren (Bianca van den Broek en Anne Voogd) Waalwijk Taalrijk (Els Klerkx en Marlies Beeks) De Kracht, Beter bij de Les (Astrid van Pragt en Hester van Zandwijk)
Oog voor talent http://www.youtube.com/watch?v=m-zPNT8Eq-o&sns=em