Pedagogische relatie in VO en MBO Els Bus – beleidsmedewerker Scalda Marion van de Velde – orthopedagoog generalist Pvow
Basisbehoeften van iedere leerling/student /docent
Proeve van een pedagogische grondfiguur (L.M. Stevens, 2004) De basis van Pedagogische Tact Basisbehoeften INTERACTIE Pedagogisch Tact Relatie Verbondenheid creëren door beschikbaarheid, vertrouwen en responsiviteit . Autonomie Respect voor het kind als actor; voor diens uniciteit; aanbod van het perspectief van de ander en het andere. Competentie Aanbod van uitdaging en ruimte; aanbod van ondersteuning en grenzen Proeve van een pedagogische grondfiguur (L.M. Stevens, 2004)
De verschillen Leerlingen Begeleiding Leerlinggericht Voortgezet Onderwijs Middelbaar Beroeps Onderwijs Leerlingen Begeleiding Leerlinggericht Relatie/competentie Ouders altijd betrokken Studenten Eigen verantwoordelijkheid Beroepsgericht Autonomie Ouders soms betrokken
Casus uit de praktijk Welke kansen zien we om de overstap van het vo naar mbo te verbeteren? Waar kunnen verbindingen gelegd worden? Op welk moment? En hoe?