CAR: Vlaanderen-breed? Met lokale input? Met/zonder DC?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inschrijvingsprocedure schooljaar Basisscholen Sint-Pieters-Leeuw
Advertisements

Centraal aanmeldingsregister (CAR) Inschrijvingen basisonderwijs Sint-Pieters-Leeuw
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Aanmelden en inschrijven Schooljaar Infomoment 16 januari 2013 Maria Assumptalyceum Laken
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Inschrijvingen Schooljaar Ingrediënten voor deze sessie Kinderen inschrijven met het scholenportaal Afspraken LOP – richtlijnen disfunctiecommissie.
Ontmoetingsdag coördinatoren scholengemeenschappen BaO 17 juni 2014.
Inschrijven in een kleuter - of lagere school in Halle
De directeur en het nieuwe inschrijvingsdecreet. Start van de inschrijvingen Indien een school niet hoeft te weigeren omwille van capaciteit kunnen: 
Decreet inschrijvingsrecht Infosessie LOP/SO Gent.
Decreet inschrijvingsrecht Infosessie LOP/SO Gent.
Aanmelden en inschrijven in Lokerse basisscholen: evaluatie, info en uitwisseling 1.
Wijzigingen overgang PO-VO Programma Toelichting wijzigingen wet- en regelgeving Verplichte eindtoets Schooladvies Toelating VO Zorgplicht.
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
Tijdelijke en dringende maatregelen onthaalonderwijs Departement Onderwijs & Vorming 7 december 2015.
PLAATSINGSWIJZER PROFIELEN WEG en DUBBEL ADVIES mogelijk Belangrijkste veranderingen voor het PO: - Profielen verdwijnen - Dubbel adviezen.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
LOP werking en anderstalige nieuwkomers N.a.v. opening van asielcentra aan de kust LOP Westkust basis LOP Oostende – Middelkerke Basis LOP Oostende – Middelkerke.
Kwalitatief onthaalonderwijs is durven over het muurtje kijken LOP Antwerpen Basisonderwijs & Secundair onderwijs.
Bevindingen en reflecties
Toetsweken Toetsweek voor leerlingen met Pro en LWOO advies : maandag 12 t/m vrijdag 16 december 2016 Toetsweek overige adviezen M8 woensdag.
Algemene vergadering LOP Basis Anderstalige Minderjarige Nieuwkomers
Aanmelden en inschrijven in Lokerse basisscholen: infosessie
Naar een aanmeldingssysteem voor LOP Antwerpen secundair onderwijs*
Scheurkalender aanmelden en inschrijven
LOP Antwerpen basis Algemene vergadering 10 juni 2009 welkom
Workshop basisonderwijs
LOP Gent Basisonderwijs Algemene vergadering
Lokaal Overlegplatform Gent Basisonderwijs Algemene vergadering
LOP Basisonderwijs Sint-Niklaas
Sociale mix in basisonderwijs Gent
Opleiding voor schoolsecretariaten
Opleiding voor schoolsecretariaten
Goedroen Juchtmans & Ides Nicaise
Aanmelden voor een school in het Gentse basisonderwijs
Nieuwe onderwijsregelgeving basisonderwijs
Info-avond aanmelden Welkom LOP/SO Gent.
Plenaire vergadering dinsdag 10 oktober 2017
Lokaal Overlegplatform Gent Basisonderwijs Algemene vergadering
Aanmelden en inschrijven in het Gentse basisonderwijs
AV 23 oktober 2013 LOP Antwerpen basisonderwijs
Nieuw inschrijvingsrecht
Voorstel AV lop Antwerpen basis 29 augustus 2012
AV 4 juni 2014 LOP Antwerpen basisonderwijs
Decreet inschrijvingsrecht
1.
Praktisch: afspraken in LOP Gent Basisonderwijs – Buitengewoon onderwijs 12/12/2011.
Draaiboek inschrijvingsbeleid
LOP Antwerpen Basisonderwijs
Aanmeldingen schooljaar
LOP Basisonderwijs Sint-Niklaas
Inschrijvingen voor schooljaar
Nieuw kader inschrijvingsrecht
AV 4 juni 2013 LOP Antwerpen basisonderwijs
DC: resultaten voor °2011 Aanmeldingen 2013, 1e toepassing DC
Aanmeldings- en inschrijvingsdata voor
AV 4 juni 2013 LOP Antwerpen basisonderwijs
Inschrijven in de basisschool voor schooljaar
Voorstel CAR3 door Stuurgroep LOP.
Aanmelden in LOP-regio Grimbergen, Machelen, Vilvoorde www
Ism SSO_Studiedienst Stadsobservatie
Wat zeggen de resultaten?
LOP BaO Dilsen-Stokkem LOP SO Dilsen-Stokkem – Maasmechelen
Het nieuwe decreet in 10 vragen
Coördinatievergadering 16 november 2018
Algemene LOP-vergadering 12 juni 2012
Scheurkalender inschrijven voor schooljaar
Algemene Vergadering LOP Ronse Basis
Infosessie aanmelden 2019 Merelbeke – 28 januari 2019.
Inschrijvingen voor schooljaar Wat verandert er
Transcript van de presentatie:

CAR: Vlaanderen-breed? Met lokale input? Met/zonder DC? Reflecties en bevindingen vanuit ervaringen in het Gentse basisonderwijs 25 november 2016 / 1 februari 2017

1. Uniforme tijdslijn: per niveau BaO & SO: verschillende noden 2. Vlaanderen-breed CAR ondersteunt Ouders: versterkt vrije schoolkeuze Scholen: administratieve facilitering

CAR biedt: Leerlinggegevens kant-en-klaar Documenten print-klaar Intakegesprek rustiger Inschrijvingstool voor late inschrijvingen Elektronisch inschrijvingregister Bericht van schoolkeuze-verandering (ook vóór instap) Automatische update (doorstreept indien later elders ingeschreven) Helpt dus dubbele inschrijvingen te voorkomen Aanduiding van wie te contacteren op wachtlijst Gevraagd: Koppeling met schoolsoftware/Discimus

CAR vraagt: Invullen capaciteitenblad & overzicht zittende lln. Jaarlijks aangeven van wijzigingen in capaciteit  Zittende lln: directe import uit leerlingendatabank mogelijk ‘Heeft dit kind broer/zus - mama/papa op school?’ Tijdens aanmeldingsperiode, bij voorrangclaims Inloggen op Meldjeaan.be  realisatie inschrijving Na afloop aanmeldingsperiode & bij late inschrijvingen Ouders contacteren Die nog niet langskwamen voor realisatie inschrijving Om vrijgekomen plaats aan te bieden Niet weigeren?  aanmelden = inschrijven

3. Lokale input mogelijk / nodig Ordeningscriteria Bepaal op lokaal niveau de waarden / range voor x, y en z Lokale helpdesk voor scholen en ouders Maak gebruik van lokale expertise Vrije plaatsen x naar afstand 1 - x vlg. toeval x * y naar thuis - school x * (1 – y) nr. kortste van 3 vr. kinderen vr. wie deze school tot hun top z behoort

CAR: modulaire opbouw Identificatie Module Toewijzing school aan Voorkeuren BZ / KvP? IND / nIND? … Toewijzing school aan leerlingen Afstanden- berekening Ordening lln. binnen scholen mail ouders Input ouders Geolocatie Admini- stratie- module Lokale input Input scholen Suggestie voor toewijzingsprocedure: gebruik “student proposed deferred acceptance algorithm” ipv huidige “school proposed deferred acceptance algorithm”. Beheer scholen School- software Capaciteiten-blad Input lln.-databank Discimus

Van DC naar 2V Relevantie van streven naar sociale mix Via 2-zijdige voorrang voor kansrijk (57) én kansarm (40), Die niet discrimineert, maar wel B/Z-effecten corrigeert, Geen plaatsen onbenut laat, De keuzevrijheid van de ouders 100% respecteert, Doordat 2V enkel werkt binnen marges die hun keuzes laten, Wat scholen ook toelaat eigen profiel te behouden, Niet meer weigeringen (-57), Hoger aantal toewijzingen in voorkeurscholen (+17), Kinderen geen veel grotere afstanden doet afleggen, 2V ‘corrigeert’ het afstandscriterium ( gem. 172 m verder, max. 2,8 km) Scholen geen bijkomende planlast oplevert – dankzij CAR, Eenvoudig uit te leggen, Flexibel toe te passen, maar nog verbetering mogelijk CAR efficiënter door 2V

Effectief % INDicatorkleuters Case: deelgebied A Wijk School Streef % IND-kleut. Effectief % INDicatorkleuters DC direct CAP Toege-wezen Gewei-gerd ‘15-16 ‘16-17 °06-°09 °11-°12 °14 3-5j Inst. Feb ‘12 Jan ‘16 CAR‘16 Okt ‘16 CAR ‘16 A 1 63% 47% 89% 70% 48% 46% 5 nIND 25 12 + 13 23 + 6 2 83% 56% 4 nIND 16 + 4 3 50% 30% 76% 60% 38% 2 nIND 810 3 + 5 7 + 6 4 79% 68% 3 nIND 12 6 + 6 17 + 2 5 42% 40% 62% 6 IND 45 28 + 17 5 + 16 6 94% 93% geen 18 16 + 2 3 + 0 Hoe leggen we aan NL-talige ouders uit dat er in school 1 en 4 maar 25% NL-talige kinderen (of minder) zijn/binnen kunnen terwijl er in het deelgebied 50% wonen?

Effectief % INDicatorkleuters Case: deelgebied A Wijk School Streef % IND-kleut. Effectief % INDicatorkleuters DC direct CAP Toege-wezen Gewei-gerd ‘15-16 ‘16-17 °06-°09 °11-°12 °14 3-5j Inst. Feb ‘12 Jan ‘16 CAR‘16 Okt ‘16 CAR ‘16 A 1 63% 47% 89% 70% 48% 46% 5 nIND 25 12 + 13 23 + 6 2 83% 56% 4 nIND 16 + 4 3 50% 30% 76% 60% 38% 2 nIND 810 3 + 5 7 + 6 4 79% 68% 3 nIND 12 6 + 6 17 + 2 5 42% 40% 62% 6 IND 45 28 + 17 5 + 16 6 94% 93% geen 18 16 + 2 3 + 0 Hoe leggen we aan NL-talige ouders uit dat er in school 1 en 4 maar 25% NL-talige kinderen (of minder) zijn/binnen kunnen terwijl er in het deelgebied 50% wonen? In 5 op 6 scholen (sterk) direct DC-effect – in bedoelde richting In dezelfde scholen duidelijke evolutie richting beoogde sociale mix als verdeling ‘vals-kansrijke’ peuters meevalt Eén school legt zich toe op bijzonder publiek van AN & kinderen op de vlucht

Effectief % INDicatorkleuters Case: deelgebied A Wijk School Streef % IND-kleut. Effectief % INDicatorkleuters DC direct CAP Toege-wezen Gewei-gerd ‘15-16 ‘16-17 °06-°09 °11-°12 °14 3-5j Inst. Feb ‘12 Jan ‘16 CAR‘16 Okt ‘16 CAR ‘16 A 1 63% 47% 89% 70% 48% 46% 5 nIND 25 12 + 13 23 + 6 2 83% 56% 4 nIND 16 + 4 3 50% 30% 76% 60% 38% 2 nIND 810 3 + 5 7 + 6 4 79% 68% 3 nIND 12 6 + 6 17 + 2 5 42% 40% 62% 6 IND 45 28 + 17 5 + 16 6 94% 93% geen 18 16 + 2 3 + 0 Hoe leggen we aan NL-talige ouders uit dat er in school 1 en 4 maar 25% NL-talige kinderen (of minder) zijn/binnen kunnen terwijl er in het deelgebied 50% wonen? In 5 op 6 scholen (sterk) direct DC-effect – in bedoelde richting In dezelfde scholen duidelijke evolutie richting beoogde sociale mix als verdeling ‘vals-kansrijke’ peuters meevalt Eén school legt zich toe op bijzonder publiek van AN & kinderen op de vlucht

Effectief % INDicatorkleuters Case: deelgebied A Wijk School Streef % IND-kleut. Effectief % INDicatorkleuters DC direct CAP Toege-wezen Gewei-gerd ‘15-16 ‘16-17 °06-°09 °11-°12 °14 3-5j Inst. Feb ‘12 Jan ‘16 CAR‘16 Jan ‘17 CAR ‘16 A 1 63% 47% 89% 70% 48% 5 nIND 25 12 + 13 23 + 6 2 83% 56% 52% 4 nIND 16 + 4 3 50% 30% 76% 60% 38% 2 nIND 810 3 + 5 7 + 6 4 79% 68% 22% 3 nIND 12 6 + 6 17 + 2 5 42% 40% 62% 59% 6 IND 45 28 + 17 5 + 16 6 94% 93% 78% geen 18 16 + 2 3 + 0 Hoe leggen we aan NL-talige ouders uit dat er in school 1 en 4 maar 25% NL-talige kinderen (of minder) zijn/binnen kunnen terwijl er in het deelgebied 50% wonen? In 5 op 6 scholen (sterk) direct DC-effect – in bedoelde richting In dezelfde scholen duidelijke evolutie richting beoogde sociale mix als verdeling ‘vals-kansrijke’ peuters meevalt Eén school legt zich toe op bijzonder publiek van AN & kinderen op de vlucht

Effectief % INDicatorkleuters Case: deelgebied B Wijk School Streef % IND-kleut. Effectief % INDicatorkleuters DC direct CAP Toege-wezen Gewei-gerd ‘15-16 ‘16-17 °06-°09 °11-°12 °14 3-5j Inst. Feb ‘12 Jan ‘16 CAR‘16 Nov ‘16 CAR ‘16 B 7 68% 56% 42% 33% 25% 2 IND 12 4 + 8 0 + 12 8 88% 87% 100% Geen 24 15 + 0 0 + 0 9 72% 90% 16 3 + 0 10 76% 55% 53% 2 nIND 40 22 + 18 6 + 1 11 60% 50% 1 nIND 6 + 6 6 + 7 94% 89% 85% 71% 2436 17 + 3 13 77% 81% 50 20 + 6 Vier scholen moeten niet weigeren  geen DC/2V. De twee scholen die wel moeten weigeren bereiken voor °2014 evolutie nagestreefde sociale mix. Eén methodeschool krijgt (iets) kansrijker publiek.

Effectief % INDicatorkleuters Case: deelgebied B Wijk School Streef % IND-kleut. Effectief % INDicatorkleuters DC direct CAP Toege-wezen Gewei-gerd ‘15-16 ‘16-17 °06-°09 °11-°12 °14 3-5j Inst. Feb ‘12 Jan ‘16 CAR‘16 Jan ‘17 CAR ‘16 B 7 68% 56% 42% 33% 17% 2 IND 12 4 + 8 0 + 12 8 88% 87% 100% Geen 24 15 + 0 0 + 0 9 72% 16 3 + 0 10 76% 55% 2 nIND 40 22 + 18 6 + 1 11 60% 50% 1 nIND 6 + 6 6 + 7 94% 89% 85% 2436 17 + 3 13 77% 59% 50 20 + 6 Vier scholen moeten niet weigeren  geen DC/2V. De twee scholen die wel moeten weigeren bereiken voor °2014 evolutie nagestreefde sociale mix. Eén methodeschool krijgt (iets) kansrijker publiek. S13 evolueert gunstig.

Effectief % INDicatorkleuters Case: deelgebied C Wijk School Streef % IND-kleut. Effectief % INDicatorkleuters DC direct CAP Toege-wezen Gewei-gerd ‘15-16 ‘16-17 °06-°09 °11-°12 °14 3-5j Inst. Feb ’12 Jan ’16 CAR‘16 Okt ‘16 CAR’16 CAR ‘16 C 14 32% 17% 20% 14% 18% 13% 3 IND 3338 6 + 27 0 + 20 15 16% 21% 24 5 + 19 0 + 28 16 39% 46% 25% 2 IND 4 + 10 17 42% 34% 27% 31% Geen 30 7 + 19 0 + 0 Deelgebied C telt veel meer kinderen in de scholen dan er wonen. Grote verschillen tussen de scholen in 2012. Verschillen sterk verminderd voor °2014 door 2V, behalve voor school 17. Die lijkt terug uit te komen op Gents gemiddelde.

Effectief % INDicatorkleuters Case: deelgebied C Wijk School Streef % IND-kleut. Effectief % INDicatorkleuters DC direct CAP Toege-wezen Gewei-gerd ‘15-16 ‘16-17 °06-°09 °11-°12 °14 3-5j Inst. Feb ’12 Jan ’16 CAR‘16 Jan ‘17 CAR’16 CAR ‘16 C 14 32% 17% 20% 14% 18% 3 IND 3352 6 + 27 0 + 20 15 16% 21% 8% 24 5 + 19 0 + 28 16 39% 46% 24% 2 IND 2421 4 + 10 17 42% 34% 27% 57% Geen 30 7 + 19 0 + 0 26 jan 2017, Sch 17: 17 + 13 Deelgebied C telt veel meer kinderen in de scholen dan er wonen. Grote verschillen tussen de scholen in 2012. Door sterke verschuivingen na de aanmeldperiode in 2 scholen (in tegengestelde richting voor S15 en S17) krijgen we terug grotere verschillen tussen de scholen. Cijfers van januari 2017 nog niet eenduidig. S14 heeft nog extra capaciteitsuitbreiding.

2V: flexibele toepassing mogelijk Afbakening deelgebieden In functie van realistisch streefdoel voor sociale mix Basis voor bepalen streefverhouding Aandeel IND-kinderen dat er woont Aandeel IND-kinderen dat er school gaat Minimum 5-regel Van belang bij kleine capaciteiten Correctie voor instapklas Om te compenseren voor ‘vals-kansrijke peuters’ Stapsgewijs evolueren naar nagestreefde mix Gevraagd: lokaal meebepalen wie INDicator-leerling is TNN als IND-criterium zou gerichter voorrang voor Nederlands-taligen mogelijk maken via het niet-IND-contingent

School 1: meer NL-taligen?  Actueel (°2014)  Met TNN als INDicator   IND n-IND totaal Streven 12 13  25 14 11 B/Z 6 17 4 TNN 2 NL CAR 1 7 TNN 68% 52%  NL 3 8 Aangemeld 16 23 Aandeel TNN in buurt: 48% 15 24 37 Hoe leggen we aan Nederlandstalige ouders uit dat hun kind 2 tot 3 keer minder kans heeft op inschrijving in deze school in de buurt dan het anderstalige buurmeisje of -jongetje, terwijl de helft van de buurtbevolking Nederlandstalig is? Uitkomst op basis van afstandscriteria

School 1: meer NL-taligen? Oplossing  Actueel (°2014)  Met TNN als INDicator   IND n-IND totaal ‘IND’ ‘n-IND’ Streven 12 13  25 14 11 B/Z 6 17 4 TNN 2 NL CAR 1 7 TNN 68% 52%  NL 3 8 Aangemeld 16 23 Aandeel TNN in buurt: 48% 15 24 37 Toename verste afstand van 487 m  980 m Toename gemiddelde afstand tot thuis: + 180 m DC met TNN-criterium compenseert B/Z-effect Betere uitkomst mogelijk gelet op keuzes van ouders Door (in dit geval) voorrang aan NL-taligen

Voordelen van TNN-criterium Betere afspiegeling van de buurt mogelijk In de mate dat de keuzes van ouders dat toelaten  vrije keuze van ouders blijft primeren Compenseert voor ‘scheve’ effecten van voorrang B/Z en historisch gegroeide ongelijkheid Door – naargelang van het geval – Voorrang aan NL-taligen óf Voorrang aan TNN-kinderen Automatisch, in functie van te bereiken evenwicht Resulteert in meer gelijke kansen voor NL-taligen en TNN TNN ≠ ‘voorrang voor anderstaligen’

Korte terugblik op analyses

Analyse van 2V-effecten Macro-analyse: Hoeveel scholen bereiken nagestreefde verdeling (+/- 10%) Welk parcours legden ze af? Welk aandeel van de kinderen zit in die scholen? Micro-analyse: Hoeveel & welke kinderen krijgen voorrang / weigering door 2V? Hoeveel komen daardoor in hogere/lagere schoolkeuze? Hoeveel verder moeten ze daardoor naar school? Hoeveel meer weigeringen zijn er door de 2V? Hoeveel meer/minder toewijzingen? Samenhang tussen micro- en macro-analyse

Macro-analyse: meer scholen bereiken nagestreefde sociale mix Teldatum 01.02.2012 28.01.2016 28.02.2016 Bron Ministerie CAR (cap.blad) CAR (brussen, KvP & aanmeldingen) Geboortejaren 2006 – 2009 2011– 2012 2014 (89%) Kleutergroep K3 - instap K2 – K1 Instap 2016-2017 Aantal 9737 5961 2710 Scholen rond norm +/- 10% 40 / 94 46 / 95 54 / 95 Aandeel kleuters in scholen rond norm +/- 10% 46% 51% 64%

Micro-analyse (°2014) 97 voorrang: 40 IND + 57 niet-IND = evenredig met verdeling onder 11.000 kleuters in Gent  niet discriminerend Geweigerd door 2V: niet veel verder naar school Gemiddeld: 172 m verder, maximaal 2,8 km 35% zelfs dichter naar school Minder weigeringen 131 extra W door 2V  188 W ontlopen dankzij 2V Meer toewijzingen 16 k geen toewijzing door 2V  33 k geen toewijzing zonder 2V Zie ook: rapport 8 mei 2016 CAR efficiënter door 2V

Samenhang micro - macro Voor geboortejaar 2014 verschillen tussen Bereiken beoogde verdeling vrije plaatsen 40 scholen met direct DC-effect 25 (62,5%) 55 scholen zonder direct DC-effect 5 ( 9,1%) Significantietoets 2 = 30,6 ***

Samenhang micro - macro Voor geboortejaar 2014 verschillen tussen Bereiken beoogde verdeling vrije plaatsen Bereiken beoogde sociale mix +/- 10% 40 scholen met direct DC-effect 25 (62,5%) 30 (75,0%) 55 scholen zonder direct DC-effect 5 ( 9,1%) 24 (43,6%) Significantietoets 2 = 30,6 *** 2 = 9,3 *** Sterk significante verschillen. Kans dat ze op toeval berusten < 0,5%.

Toeval als alternatief voor afstand & 2V ? School 1 - °2014 Wat is de kans   IND n-IND totaal dat we Streven 12 13  25 bij een selectie van 8 kinderen B/Z 11 6 17 door toeval uitkomen op CAR 1 7 deze verdeling Aangemeld gegeven 24 37 deze aanmeldingen? (65% i.p.v. 47% IND) Die kans = 0,00106672137032668 Dat is ietsje meer dan 1 op 1000 Toeval kan niet corrigeren voor effecten B/Z-voorrang Ook niet voor onevenredige verdeling aanmeldingen

Direct DC-effect (swaps) Toeleidingsacties Noodzakelijk & complementair Geen alternatief voor DC Directe DC-effecten vallen niet samen met deelname aan toeleidingsacties (2 = 0,95 ; p > 0,30 – niet-significant) Effect van toeleidingsacties en DC: onafhankelijke werking Direct DC-effect (swaps) JA NEEN TOTAAL Toeleidings-acties 17 18 35 23 37 60 40 55 95

Aanvullende cases

Effectief % INDicatorkleuters Case: M Wijk School Streef % IND-kleut. Effectief % INDicatorkleuters DC direct CAP Toege-wezen Gewei-gerd ‘15-16 ‘16-17 °06-°09 °11-°12 °14 3-5j Inst. Feb ‘12 Jan ‘16 CAR‘16 Okt ‘16 CAR ‘16 S M 68% 56% 94% 89% 85% 71% GEEN 2436 17 + 3 0 + 0 R Bis 58% 51% 72% 77% 50% 2 nIND 12 6 + 6 5 + 1 Bi Kla 43% 29% 44% 45% 46% 36% 11 5 + 6 1 + 11 De twee kleinere vestigingsplaatsen behalen beoogde sociale mix makkelijker (als verdeling ‘vals-kansrijke’ peuters meevalt) De grote school voerde recentelijk een drastische capaciteitsvehoging door (+12) beoogde verdeling is: 20 / 16 (gecorrigeerde streefcijfers voor instappers) CAR 26 jan 2017: M: 89% (32 + 4); Mbis 67% (8 + 4); Kla 46% (5 + 6)

Effectief % INDicatorkleuters Case: V Wijk School Streef % IND-kleut. Effectief % INDicatorkleuters DC direct CAP Toege-wezen Gewei-gerd ‘15-16 ‘16-17 °06-°09 °11-°12 °14 3-5j Inst. Feb ‘12 Jan ‘16 CAR‘16 Okt ‘16 CAR ‘16 S V 35% 26% 32% 31% 28% 1 IND 46 12 + 34 0 + 3 Vrij constante samenstelling schoolbevolking (kleuters) die sterk aansluit bij nagestreefde verhouding in het deelgebied. Beperkt DC/2V-effect ten voordele van één IND-peuter helpt voor °2014 het status quo te behouden. Aandeel TNN bij kleuters (19,4%) lager dan in deelgebied (26,2%). Onder de geweigerde peuters evenwel geen TNN, wellicht door de ligging van de school. CAR 26 jan 2017: 35% (16 + 30)