Samenwerken aan behandelen (DSO) Schakeldag 2017 Patricia Croese Ivo de Been Nog checken GAS samenwerken Usecases samenwerken Het nieuwe Omgevingsloket
Samenwerken aan behandelen (DSO) Schakeldag 2017 Patricia Croese Ivo de Been Nog checken GAS samenwerken Usecases samenwerken Het nieuwe Omgevingsloket
Agenda Wat is er gaande rondom samenwerken ? Wat gaat er veranderen bij inwerkingtreding Omgevingswet Wat zit wel/niet in het nieuwe Omgevingsloket ? Wat betekent dat voor je organisatie en werkprocessen? Hoe kun je je nu al voorbereiden? Introductie: Wie zitten er in de zaal? Ervaring met huidige samenwerkingsruimte in Olo2? Wie maakt gebruik van samenwerkingsruimte? En wie gebruikt die om aanvraag en bestanden te delen met samenwerkpartners? Schakeldag 2017 29 juni 2017
Digitaal STELSEL Omgevingswet: een samenhangend stelsel VAN PLAN TOT PUBLICATIE Plannen en Regels maken Omgevingsdocumenten Juridische Regels Toepasbare Regels Wat mag hier? VAN IDEE TOT INDIENING Initiatiefnemer Belanghebbende Planmaker Vergunningverlener Samenwerken aan behandelen Vergunning verlenen Toezicht & Handhaving Oriënteren/Checken Indienen aanvraag/melding Samenwerken aan behandelen Wat kan hier? VAN VRAAG NAAR INFORMATIE Vraag naar Informatie Informatie producten Beschikbare informatie Schakeldag 2017 29 juni 2017
Samenwerken: Ervaringen OLO2 Beperkt gebruik van Behandel/workflowtaken OLO Behandelmodule wordt vooral gebruikt om informatie over aanvraag te delen en advies te geven Schakeldag 2017
Klantreizen: voorbeeld persona
Een Klantreis 3D omgevingsplatform Planvorming co creatie (over hele keten, dus ook eerder betrekken verg verleners bij planmakerij) Idee delen met derden
Expertprofielen bevoegd gezag Klantreizen hebben geleid tot allerlei ideeën/innovaties rondom samenwerken, en wat er dan zou veranderen voor hun werk, niet alleen digitaal maar ook in dienstverlening
UIVO-I Verkenning Behoefte samenwerking Delen van informatie Ruwe wensen uit verschillende bronnen samengevoegd en geclusterd Geel = 76 ruwe wensen Lichtblauw = 26 basisfunctionaliteiten in 5 clusters Samenwerken aan resultaat Samen processen uitvoeren UIVO-I: Uitwerking informatievoorziening Omgevingswet Samenbrengen van informatie Rechten en rollen van gebruikers
Visie DSO en GPvE-eisen zijn leidend Hoe ziet nieuwe omgevingsloket eruit bij inwerkingtreding Omgevingswet ? Visie DSO en GPvE-eisen zijn leidend Gericht op vervanging functionaliteit huidige AIM, OLO, Ruimtelijke Plannen Resultaten UIVO-I en onderzoek Klantreizen: Realiseren voor zover passend in GPvE Ontwikkelde functionaliteit wel breder inzetbaar (bv tbv toezicht) Wat is doel ‘samenwerken aan behandelen’ voor DSO? Alle behandelende partijen kijken naar zelfde set informatie Delen van informatie tussen partijen over behandeling aanvraag
Nu: Versnippering OLO, AIM en RP Achter dde hand houden Straks : Integratie
Samenwerken bij behandelen, bij inwerkingtreding wet 21 september 2018
De werkmap Per ingediende aanvraag/melding ontstaat een werkmap Een aanvulling komt in zelfde werkmap als oorspronkelijke aanvraag Concept-aanvraag tbv van vooroverleg krijgt aparte werkmap Door DSO afgeleid BG (of behandeldienst) is eigenaar werkmap Voordeel initiatiefnemer: Meer aanvragen versturen vanuit 1 projectmap Notificaties van ingediende aanvraag naar eigenaar werkmap Eigenaar werkmap haalt ingediende aanvraag op uit werkmap
De samenwerkmap Eigenaar BG (of behandeldienst) werkmap kan rechten toekennen en beheren op samenwerkmap aan adviesorganisaties Toekennen rechten gebeurt op organisatieniveau Adviesorganisatie haalt aanvraag op uit werkmap Adviesorganisatie kan advies toevoegen / verwijderen Bij verkeerde routering: omzetten eigenaarschap werkmap Analoge aanvraag: Mogelijkheid samenwerkmap zonder werkmap
Niet in scope nieuwe omgevingsloket …. Vanuit focus op samenwerken ! verzoek om advies of behandeling van BG. De communicatie met aanvrager (via GDI). Termijnbewaking. Workflow. Inrichten zaakgericht werken Weg gelaten: Audittrail in Samenwerkingsruimte zal beperkt zijn. Per werkmap is duidelijk welke partijen toegang hebben.o o De werkverdeling binnen een organisatie wordt NIET geregeld via DSO. Dus verzoek om advies of verzoek om opstellen van de vergunning gebeurt BUITEN DSO. De workflow-bewaking gebeurt ook buiten DSO. Veenendaal zal dat dus zelf in hun back office moeten organiseren. o Alle personen van een organisatie hebben toegang tot alle werkdossiers waarbij de organisatie is betrokken. Organisaties kiezen er zelf voor wie er wel/niet met eHerkenning in Olo3 samenwerkingsruimte mogen komen. Veenendaal kan alle behandelaars toegang geven tot Olo3, zodat ze adviezen / ontwerpbeschikkingen kunnen toevoegen aan een werkdossier. Eventuele voettekst
Vereenvoudiging functionaliteiten / berichtsoorten Dien aanvraag of melding in Vul aanvraag of melding aan Trek aanvraag of melding in Vraag vooroverleg aan Vraag aanvraag op Wijzig bevoegd gezag Vraag aanvulling aan Vraag advies aan Voeg advies toe Vraag organisatiegegevens aan Lever organisatiegegevens Koppel zaak aan aanvraag Wijzig status Wijzig procedure Houd beslissing aan Nu in Olo Straks: DSO berichten m.b.t. indienen Verzoek ingediend Verzoek ingetrokken Haal verzoek op DSO ondersteuning bij behandelen Voeg documenten toe Geef rechten op map Wijzig bevoegd gezag Wijzig uitvoerende instantie In nieuwe loket…… Verzoek is aanvraag, melding, gegevens en bescheiden, aanvraag maatwerk, aanvraag gelijkwaardige voorziening
Kort-cyclische, stapsgewijze aanpak versus ‘traditionele’ projectaanpak: niet sneller, wel passender Hoe realiseren we dat met elkaar?
Stand van zaken Basis gelegd: Oriënteren Checken Opstellen aanvraag Indienen aanvraag Nog mee starten: Samenwerken aan behandelen 21 september 2018
Wat betekent nieuwe omgevingsloket qua veranderopgave ? Kans om digitaal en zaakgericht werken te versterken Dat je kan aansluiten op het nieuwe stelsel Dat je samen met je ketenpartners nadenkt over aanleveren en beheer van je content: ‘hoe gaat de informatie/data stromen’ Dat je met je leveranciers nadenkt over slimme voorbereiding En de visie op dienstverlening… Hoe ga je de serviceformules en dienstinnovaties toepassen? Hoe betrek je collega’s uit verschillende vakgebieden?
Don’ts Een ‘eigen’ DSO ontwikkelen Eigen klantreizen uitvoeren Van alles aanschaffen en processen (opnieuw) beschrijven …. Het Eigen wiel uitvinden
Do’s Breng de bestaande situatie op orde aansluiting op GDI kwaliteit van je basisgegevens (BAG, BGT, HR) zaakgericht en digitaal werken Aansluiten op berichtenbox en Lopende zaken; zelf, maar óók de Aanvrager Match eigen dienstverlening met referentie formules en klantreizen Verdiep je in de Omgevingswet: wat vraagt de wet ? Behandelen aanvraag: integrale aanpak Zoek je keten/regio partners op. Overleg met leverancier en buurorganisaties Bijeenkomsten VNG/KING, UvW, etc. Ontwikkeling richting werken met webservices: nu al mogelijk om aan te sluiten op OLO2 via digikoppeling!
Kleine test….
Wilt u meer informatie? Website en online Twitter: @AandeslagOW Website: aandeslagmetdeomgevingswet.nl en omgevingswetportaal.nl Informatiepunt: aandeslagmetdeomgevingswet.nl/over-ons/informatiepunt/ ROM-netwerk: https://www.romnetwerk.nl/portal Of neem met ons contact op Ivo.de.been@rws.nl Patricia.croese@rws.nl
bijlagen