taal speelt een rol in alle vakken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
Advertisements

HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Taal voor burgers en buitenlui Regionaal taalbeleidsplan
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Redactioneel schrijven Les 2
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1). Nico Interview op school (e2). Herman 5 leden, 2 opdrachten zelf bedacht: SV taalbeleidsplan van.
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
Een lessenserie van drie lessen
Taalbeleid.
SAMENVATTEN van leerteksten… Tekst verkennen
First ID project Huygens College
First ID project Waterlant-Ydoorn
Informatie- avond groep 6
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
DE SOLLICITATIEBRIEF = VISTEKAARTJE NUMMER 1
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Taalcoaching voor beroepsopleidingen met laagtaalvaardige cursisten
Taalontwikkelend Lesgeven in de eerste graad en tweede graad ASO
preek over Deuteronomium 6:20-25
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Stappenplan Samenvatten
De dag van het solliciteren Blok 1
Samenvatting Havo 5.
Samenvatten.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Taalontwikkelend lesgeven: hoe doe je dat?
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
lessen op vijf niveaus (basisonderwijs, voortgezet onderwijs, MBO)
Lezen: doe het goed voor
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Het schrijven van een betoog
Centraal Examen Nederlands
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Groep 6 Begrijpend lezen
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Virtual Reality in de les
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Hoe de onderwijspraktijk aansluit op schoolse taalleerbehoeften
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Onderwerp en hoofdgedachte
Door Roos K, Roos V, Lianne, Yosta en Marlijne
Hoe schrijf je een recensie?
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Elke les is een taalles Welke taalsteun hebben mbo-studenten nodig?
Hoe maak ik een goede samenvatting?
Het succes van de taalbewuste docent
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
NT2 in het PO en VO Hanna Kuijs hanna.
Een (informatief) Artikel schrijven
Focus op de vraag –en nog even niet op het antwoord-
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

taal speelt een rol in alle vakken Talencongres 2018 Taalbeleid: taal speelt een rol in alle vakken Tiddo Ekens Welkom Iedereen leert

Programma Kennismaking Waar gaat het om bij taalbeleid? Uitwisseling 1: welke taalvaardigheden beheersen leerlingen wel/niet? Welke aanpakken zijn er? Wat werkt? Uitwisseling 2: welke keuzes maak je bij Nederlands en welk advies geef je collega’s?

Wat krijgen leerlingen bij Nederlands?

Definities van taalbeleid extra steunlessen voor zwakke leerlingen specifieke aanpak voor anderstalige leerlingen schoolbrede aanpak voor taalvaardigheid in alle lessen

Taal volgens Inspectie, PISA, OESO taal- en rekenvaardigheid is sleutel tot succes in alle vakken: elke les is een taalles goede taal- en rekenvaardigheid leidt tot hoger eindonderwijs taal, rekenen en Engels zijn kernvakken

Uitwisseling 1: om welke taalvaardigheden gaat het? Welke taalvaardigheden moeten leerlingen beter beheersen om goed op school mee te komen? Wat doet je school daar nu aan? Wat is het resultaat daarvan?

Ervaren knelpunten in alle vakken volgens docenten leerlingen lezen slecht leerlingen kunnen niet goed de kern uit een tekst halen leerlingen hebben een slechte woordenschat leerlingen formuleren antwoorden onduidelijk leerlingen spellen slecht leerlingen kunnen geen fatsoenlijke zinnen schrijven …

Wat werkt? context bieden interactie bevorderen taalsteun bieden Bron: Handboek taalgericht vakonderwijs, Hajer en Meestringa, 2015

Drie didactische tips 1) Bied veel gevarieerde context aan een (persoonlijk) verhaal, actualiteit, YouTube, eigen ervaringen… 2) Stimuleer interactie praten en schrijven, check-in-duo’s, modeling (voordoen, samen doen, zelf doen), overleggen … 3) Geef taalsteun schrijf het woord op, doe voor, maak een mindmap/woordweb, gebruik synoniemen, associeer, sluit aan bij eigen taal leerlingen…

Enkele hulpmiddelen voor leerlingen stappenplan lezen hoofdzaken uit een tekst halen / samenvatten stappenplan moeilijke woorden woordenlijst schooltaalwoorden eisen aan antwoorden bij alle vakken controleren op spelfouten

Voorbeeld hulpkaart lezen Voor het lezen 1 Kijk naar de titel, tussenkopjes, plaatjes en opvallende woorden. Beschrijf in enkele woorden waar de tekst volgens jou over gaat. Tijdens het lezen 2 Lees de hele tekst. Begrijp je wat er staat? Na het lezen 3 Beschrijf in enkele zinnen waar de tekst over gaat. Maak een mindmap of onderstreep de belangrijkste woorden en zinnen in de tekst.

Afspraken ‘antwoorden formuleren’ 1 Laat bij elk antwoord ruimte over. Dan kun je er later nog iets bij schrijven. 2 Schrijf in hele zinnen. Gebruik bij elke zin dus een hoofdletter en een punt. 3 Let op je handschrift. Een ander moet het goed kunnen lezen. 4 Bij grotere opdrachten: herhaal de vraag in je antwoord. 5 Bij alle vakken lees je je antwoord terug om de spelling te checken. 

180 cruciale schooltaalwoorden aangeven aantasten aantreffen aanvaarden aanvankelijk achten achtereenvolgens achterhalen afhankelijk zijn van afnemen anderzijds B baseren op beheersen behoorlijk behoren tot/bij beïnvloeden beoordelen beschikken over beschouwen beseffen bestemd zijn voor betrekkelijk betrekking hebben op bevatten blijken blz. bovendien C ca. combinatie, de conclusie, de conflict, het consequentie, de constateren   D d.m.v. dankzij definitief desnoods dienen voor dikwijls diverse

Uitwisseling 2: Welke taalsteun hebben leerlingen nodig? welke taalvaardigheid hebben leerlingen nodig in andere vakken? waar kan bij het vak Nederlands meer nadruk op worden gelegd? welk advies geef je een collega van een ander vak?

Bewust > bereid > bekwaam > wat is er aan de hand? wat is het probleem? bereid > welke rol wil/kan ik nemen? bekwaam > wat heb ik nodig om dat te kunnen?

info@ekens.nl www.ekens.nl/taalbeleid Meer informatie info@ekens.nl www.ekens.nl/taalbeleid