Stevig blijven in de storm Laat me https://youtu.be/7q7LIJRm-Fg
Autonomie en grenzen stellen Workshop congres Schematherapie 29-09-2017 Guido Sijbers Judith Hollands Judith Vanhommerig Wiesette Krol
Autonomie Via de ontwikkelingsgeschiedenis Peuter en kleuter Kind Puber Jong volwassene
https://youtu.be/cl2CW4R6k_M ik ben twee en ik zeg nee https://youtu.be/cl2CW4R6k_M
Spanningsveld Niet te vroeg niet te laat Welk gedrag moet begrenst Welk moment Client zo ver zien te krijgen, (verleiden, kneden, overhalen)
Autonomie en grenzen stellen Modus model
Wantrouwende beschermer Gezonde volwassene Veeleisende ouder Wantrouwende beschermer Perfectionistische overcontrolleerder Bange Kind 87
Limited reparenting 1. Zorg en aandacht: extra sessies, telefoonnummer voor crises, transitional objects, prijzen, complimenten, extra support 2. Structuur: motiveer de client in therapie te blijven. 3. Geef sturing: help goede beslissingen te nemen (werk of studie, vriendenkeuze, gezonde relaties) 4. Moedig autonomie aan
We bemoeien ons dus met Werk, relatie, vriendschappen, hobby’s, familie, huisvesting, middelengebruik, seks
Limited reparenting Durf leiding te nemen Laat niks liggen Gebruik je eigen kompas in wat gezond is per fase Bij ongezond gedrag grenzen stellen.
Worsteling Therapeut Wie ben ik? Gaat het om mijn normen en waarden? Wat is reactie client? Wat zeggen collegae? Kan of mag dit wel?
Voorbeelden Relatie met getrouwde man of vrouw Gevaarlijke seksualiteit Drugs gebruiken
Imaginatie met eigen client Gedrag dat je wil begrenzen vanuit therapeut vanuit client
Fasering in therapie Begin: grens benoemen Halverwege: onderhandelen, empathisch confronteren, druk opvoeren Eind: Gedragsverandering Dan : loslaten
Druk uitoefenen: 1. Bewust maken 2. Grens benoemen en gedrag beschrijven 2. Onderhandelen, Confronteren, Time out instellen 3. Stimuleren tot gedragsverandering 4. Wijzen op eigen verantwoordelijkheid 5. Los laten
Fasering in team Zorg bieden Conflicten krijgen Verantwoordelijkheid naar client Successen vieren
In individuele therapie Oefening In individuele therapie in de groep
Wat heb je gemerkt
Client wil niet Altijd consequenties aan grenzen stellen verbinden Time out
Imaginatie Begrens de client Perspectief therapeut en client
Wat merk je in een groep Vermijding Stroperige sfeer Iemand houdt de groep op Lacherige en melige sfeer
Take home message Durf leiding te nemen Wacht niet te lang Als het spannend is juist doen
Check ons aanbod op www.academievoorschematherapie.nl Tot slot Check ons aanbod op www.academievoorschematherapie.nl