PLURIFORME SAMENLEVING

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
Advertisements

Interculturele Communicatie
Staatsinrichting 1 Veranderingen herkennen/ beschrijven die in 1848 werden doorgevoerd in het kiesrecht door de liberalen o.l.v. Thorbecke.
Hoofdstuk 1 Aardrijkskunde, cultuur en maatschappij
Dilemma’s en perspectieven
Botsende culturen & Grondrechten dia 1 – 10 : 2 lessen
Hst 4: De wereld indelen.
Do’s and Don’ts presentaties
11.3: Nederland is vol.. Met autowegen
Cansu - N`ketia - Rick - Tim -
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
De stad Veelheid aan culturen, subculturen, leefwijzen, levenshoudingen, levensbeschouwingen.
QUIZ Katern Politiek.
10.1: De pluriforme samenleving Intro statistiek HC Test Onderzoekje.
10.3: Iedereen hagelslag en karnemelk
Indonesië.
1.
Multiculti.
Regels zijn regels.
Rechtvaardigheid, conflict en emancipatie
Overheidsbeleid 6.1 Integratiebeleid 6.2 Toelatingsbeleid
Cultuur en Identiteit 4.1 Wat is cultuur?
Dilemma’s en perspectiev en Lespresentatie Daan Rijpkema, Anouk Donkervoort & Hans Udo.
Multiculturele samenleving
Welvaartsstaat en sociaal- economische veranderingen
Paragraaf 6.3 Nederland in de 21e eeuw.
Inleiding politieke stromingen
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Hoofdstuk: Multiculti
subcultuur Uiterlijk Gedrag Aussie’s (Australian) Slikken
Welke van de twee is allochtoon?
Hoofdstuk 4 Nederland verzuild en verzorgd
Sociologie Cultuur en Context J1.3. Bezetting Maagdenhuis Jeugd en muziek.
1 Sociologie en Diversiteit hoorcollege 3 Harrie Manders
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Opgroeien in de stad les 3
§2: politieke stromingen en partijen:
1 hv 3 Cultuur, vreemd en vertrouwd § 2-4
Radicaal, orthodox of extremist?
Pluriforme samenleving Maatschappijleer – mevrouw van Briemen Chantal Mulder, 4W 26/06/2014.
Televisie en computer H13.2 NEDERLAND  Wederopbouw staat centraal  Hard werken en zuinig leven  Geen stakingen (harmoniemodel)  Overheidsmaatregelen.
BURGERSCHAP SOCIAAL MAATSCHAPPELIJKE DIMENSIE Les 3.
Burgerschap – H. 1 Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.5 Jij en ik zijn gelijk.
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.3 Verschillende culturen
Lesdoel en Begrippen deze les: Universalisme Relativisme Vooroordeel
Ontzuiling en secularisatie
World Understanding and Peace day
Paragraaf 13.6 Globalisering.
Culturele diversiteit
Een multiculturele samenleving
Dilemma’s.
Pluriforme samenleving paragraaf 2
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Populisme in Nederland en Europa.
§6 - Leven in twee werelden
Migratie Anouck, Anne, Indy, Lisanne& Nikki.
Diversiteit en integratie
Maatschappijleer Nadya Karim
Uitwerking begrippen burgerschap. Sociaal.
Cursus 6.1 : Europa in Delen 2 BK Lesweek 3
Hoofdstuk 3 & 4 Thema Jongeren.
Cursus 6.1 : Europa in Delen 2 KGT Lesweek 3
Het vak maatschappijleer
Hoofdstuk 3 & 4 Thema Jongeren.
NATIE: IDEOLOGIE EN WERKELIJKHEID
MAA ideale school 1 Beroepsidentiteit .
Levensbeschouwing Ideale school Kwartiel Bijeenkomst 1.
Veranderingen in het vormingsvraagstuk
§ 10.1 Industriële revolutie
Transcript van de presentatie:

PLURIFORME SAMENLEVING Nadya Karim

Leerdoelen H1 Je kunt in eigen woorden uitleggen wat het begrip cultuur betekent en en voorbeelden van cultuur benoemen. Je kunt de begrippen dominante cultuur, subcultuur en tegencultuur benoemen en herkennen. Je kunt voorbeelden van culturele diversiteit in Nederland noemen.

Wat is cultuur?

Cultuur is.... Alle waarden, normen en gewoonten die mensen binnen een groep of samenleving met elkaar delen.

Dominante cultuur

Subcultuur

Subcultuur is... Wanneer binnen een groep sommige waarden en andere cultuurkenmerken afwijken van de dominante cultuur.

Tegencultuur Verzet tegen de dominante cultuur. Bijv. Anonymous, hackers, etc..

Culturele diversiteit Stad en platteland – sociale cohesie Jong en oud – generatie(conflict) Beroep en maatschappelijke positie Mannen en vrouwen - rolpatronen Etniciteit - migratieachtergrond Godsdienst - voorschriften

Cultuur is dynamisch Cultuur is ALTIJD aan verandering onderhevig!!!! Invloed van sociale media, mode, opvattingen... Tijd, plaats en groep

Vandaag HUISWERKCHECK H1 UITLEG OPDRACHT WERKBOEK

Leerdoelen H2 Je kunt in je eigen woorden uitleggen wat het verschil is tussen nature en nurture. Je kunt in je eigen woorden uitleggen hoe cultuuroverdracht/socialisatie plaatsvindt. Je kunt voorbeelden van socialiserende instituties benoemen. Je kunt uitleggen wat internalisatie te maken heeft met het socialisatieproces. Je kunt de voor- en nadelen van wij-zij-gevoel benoemen.

H2 Cultuur en identiteit Nature of nurture?

Cultuuroverdracht

Jouw identiteit Persoonlijke identiteit: Alle aangeleerde kenmerken die bij jouw persoonlijkheid horen: ->Muzieksmaak, kledingdracht, etc Sociale identiteit: de groepen waarmee jij je verbonden voelt. ->Almeerder, Marokkaan, student, Ajaxiet tegelijk!

WIJ versus ZIJ

Wij versus ZIJ Voordelen: Saamhorigheid en versterken onderlinge band Nadelen: Afzetten tegenover anderen en/of andersdenkenden

Individualisme en collectivisme Individuele ontplooiing en persoonlijke ontwikkeling Collectivisme Hechte groep (familie)

Masculiniteit en feminiteit

Opdracht in tweetallen 10 min. Bekijk het stencil en voer een gesprek met elkaar over de vragen die op het stencil staan. Dus 5 min gesprek/interview per persoon. Noteer de antwoorden op je blaadje

Werkboek Maken H2 in je werkboek! = huiswerk voor vrijdag!

Vandaag Samen H3 lezen In je werkboek aan de slag Afsluiting

Leerdoelen H3 Nederland is veranderd · Je kunt in je eigen woorden uitleggen hoe de Nederlandse samenleving er voor WOII uitzag. · Je kunt de economische gevolgen van de wederopbouw voor de Nederlandse samenleving benoemen. · Je kunt de sociale gevolgen van de wederopbouw voor de Nederlandse samenleving benoemen.

Hoe zag de NL samenleving er voor WOII uit? Gezagsverhoudingen Weinig sociale mobiliteit Verzuiling Traditionele rolpatronen

Wat waren de economische gevolgen van de wederopbouw? Lage lonen om wederopbouw te financieren Meer belastinginkomsten –> opbouw Verzorgingsstaat Meer sociale mobiliteit Consumptiemaatschappij: vrije tijd en materieel bezit

Wat waren de sociale gevolgen van de wederopbouw? Ontkerkelijking & Ontzuiling Individualisering Ontstaan jongerenculturen: Provo’s, Nozems en Hippies Emancipatiebeweging: handelingsonbekwaam Ecomische onafhankelijkheid Feminisme Globalisering

Maken H3 in je werkboek

Leerdoelen H4 Leg in eigen woorden uit hoe de Nederlandse samenleving er voor WOII uitzag. · Benoem de economische gevolgen van de wederopbouw voor de Nederlandse samenleving. · Benoem de sociale gevolgen van de wederopbouw voor de Nederlandse samenleving.

H4 Migratie naar Nederland Leerdoelen: · Je kunt de motieven voor migratie benoemen. · Je kunt de 4 verschillende migratiestromen na WOII in Nederland becshrijven. · Je kunt de uitgangspunten noemen van het Nederlandse immigratiebeleid. · Je kunt uitleggen welke internationale verdragen invloed hebben op het Nederlandse immigratiebeleid.

Motieven voor migratie https://www.youtube.com/watch?v=X0sJ8LEFCKM

4 Migratiegolven na WO II Migratie uit vroegere koloniën: Suriname, de Antillen Arbeidsmigratie: Jaren ‘60 Gastarbeiders: Marokko, Turkije, Spanje, Italië Jaren ‘90 Europese Unie: Polen, Bulgarije, Roemenië Heden Kennismigranten: Japan, VS, India Heden Illegalen: allerlei

4 Migratiegolven na WO II Vluchtelingen: Syrië, Somalie Volgmigratie: Gezinshereniging Gezinsvorming

De uitgangspunten van het Nederlandse immigratiebeleid. Streng toelatingsbeleid, ook wel restrictief toelatingsbeleid: Alleen arbeismigratie vanuit Europa of bij beroep waar veel vraag naar is. Asielaanvragen van politieke vluchtelingen worden zeer grondig onderzocht.

·VN Vluchtelingenverdrag 1951: omgang met vluchtelingen Internationale verdragen die invloed hebben op het Nederlandse immigratiebeleid. ·VN Vluchtelingenverdrag 1951: omgang met vluchtelingen Europees Verdrag voor Rechten van de Mens 1950: gezinsvorming en gezinshereniging Universele Verklaring van de Rechten van de Mens 1948 Verdrag van Schengen 1985: vrij verkeer van goederen en mensen in Schengengebied

Maken H4 in je werkboek = huiswerk voor vrijdag!

H5 Samenleven betekent integrerem Welke mate van vrijheid hebben nieuwkomers om hun eigen cultuur te behouden en zich tegelijkertijd te moeten aanpassen aan de dominante cultuur?

Leerdoelen H5 Samenleven betekent integreren · Je kunt in eigen woorden de drie mogelijkheden waarop een autochtone en allochtone bevolking met elkaar kunnen samenleven beschrijven. · Je kunt in eigen woorden uitleggen hoe de verschillende politieke stromingen denken over culturele diversiteit.

Assimilatie? https://www.youtube.com/watch?v=7oirn5nBCwQ

Rassenscheiding

Segregatie

Integratie https://www.youtube.com/watch?v=p59sD27V8cs

Open samenleving De Nederlandse grondwet biedt hiervoor de mogelijkheden, oa. met de volgende artikelen: Artikel 6 Vrijheid van Godsdienst Artikel 23 Vrijheid van onderwijs Artikel 1 Verbod op discriminatie op welke grond dan ook.

Christendemocraten Vrijheid van godsdienst Wijst op gevaar wanneer nieuwkomers zich alleen richten op eigen groep Ritsmodel Overnemen van belangrijkste Nederlande normen en waarden Christenunie en SGP minder tolerant. Christelijke waarden benadrukken.

Liberalen Eigen verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid nieuwkomers Grondrechten respecteren en fatsoenlijk zijn: ‘Pleur op’ https://www.youtube.com/watch?v=kvMRGNM1k3A

Sociaaldemocraten Gelijke kansen Groenlinks liberale koers: zelfredzaamheid SP en PvdA actieve overheid, maar ook strenge aanpak van onwilwillenden.

Rechts populisten Multiculturalisme is een bedreiging Islam is een gevaar Assimilatie

Europa Polarisatie Protectionisten Internationalisten Europees Behoud eigen cultuur en identiteit Niet alleen tegen immigratie maar ook tegen Europese samenwerking Geen bemoeienis van buitenaf Immigratie en internationale samenwerking onmisbaar Machtig blok nodig tegen VS, Rusland etc Vluchtelingen helpen is een morele plicht Wereld burgerschap Polarisatie

Maken H5 in je werkboek

Leerdoelen H6 Integratie gaat niet vanzelf Je kunt de drie fasen in het integratieproces benoemen. Je kunt gefundeerd je mening geven over het wel of niet slagen van het integratieproces in Nederland.

H6 Integratie gaat niet vanzelf Integratie is niet eenvoudig voor beide partijen Integratieproces (door Hoogleraar Paul Scheffer) Vermijding Conflict Aanvaarding

Vermijding

Conflicten Sociaal-economische: Concurrentie onderkant arbeidsmarkt Discriminatie op de werkvloer door vooroordelen en stereotypen Voorbeeld van discrminatie

Conflicten Cultureel religieus Vrouwenbesnijdenis Homoseksualiteit Familie-eer (eerwraak)

Conflicten Politiek Radicalisering (afreizen naar ‘t Kalifaat) Zwarte Piet

Aanvaarding en aanpassing Onderlinge toleratie en respect Accent op wat goed gaat

Vragen maken in je werkboek Huiswerk = H6 Integratie gaat niet vanzelf

Drie generaties 1e generatie waarden en normen land van herkomst 2e generatie waarden en normen van beide landen/culturen 3e generatie al meer geworteld in NL