Voorlichtingsavond Profiel- en vakkenkeuze 3 atheneum

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gecombineerd programma Michaël en Markenhage
Advertisements

De heer R. Schouten Mevrouw M. Dingemans
Welkom op de info avond Leerjaar 2
Ouderavond HAVO 3 10 januari Informatie over Keuzebegeleiding Profielen.
Profielkeuze 4 havo 17 februari 2014.
Voorlichting 4 VMBO INFORMATIE 4 havo
18 november 2008 Op weg naar de Tweede Fase. A6 A5 A4 A3H3 H4 H VWO HAVO VMBO 2e F A S E Brugklas 2 Brugklas 1 De verschillende leerjaren.
1 DE OUDER ALS COACH 3 VWOOSCAR ROMERO Donderdag 7 oktober 2010.
Profielkeuze informatieavond
OUDERAVOND 3 HAVO Dinsdag 9 december 2014.
Ouderavond Profielkeuze 3 HAVO
4 Profielen C&M: Cultuur en Maatschappij E&M: Economie en Maatschappij
OUDERAVOND 3 VWO 9 december
VOORLICHTINGSAVOND DOORSTROOM TL 4 NAAR HAVO 4 DINSDAG 28 OKTOBER 2014.
Ouderavond Profielkeuze 3 VWO
PROFIELKEUZE, LOOPBAANORIËNTATIE & -BEGELEIDING (LOB)
Informatieavond profielkeuze vwo 3 11 november 2013.
Profielkeuze havo Schoter SG. Profielkeuze  Basisvorming  Klas 1, 2 en 3  Voor alle leerlingen gelijk  Tweede Fase  Bovenbouw havo en vwo  Keuzemogelijkheden.
Ouderavond profielkeuze
2 stromen, 4 profielen N-stroom M-stroom Natuur & Techniek (N&T)
PROFIELKEUZE HAVO Januari 2015.
VWO 3 Profielkeuze 6 januari 2015.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
Keuzebegeleiding Mevrouw Annemarie van der Plaat Decaan VWO.
LOB 3 Atheneum Schooljaar Entree Insight LOB-methode Digitaal systeem LOB = Loopbaanoriëntatie en begeleiding.
1 PROFIELKEUZE 4 HAVOOSCAR ROMERO 11 oktober 2011.
VOORLICHTINGSAVOND DOORSTROOM TL 4 NAAR HAVO 4 DONDERDAG 26 NOVEMBER 2015.
Informatieavond profielkeuze vwo 3 12 november 2014.
De profielkeuze op het Gymnasium Felisenum Drs. M. Kraanen (docent geschiedenis)
Ouderavond 3 Havo/Vwo 26 januari Programma Algemeen gedeelte en keuzeproces 19.45leerlingen uit havo 4 en vwo 4 toelichting tweede fase toelichting.
Profielkeuze in de tweede fase 8 december Even Voorstellen Janneke Aitink: 3H1,3H2 Marieke Lutjeboer: 3H1.
Profielkeuze 4 havo 17 februari Agenda opening conrector profielkeuze met de mentor in de klas.
Januari Kiezen voor de toekomst! Kiezen voor de toekomst! 2 e fase HAVO.
Wateringse Veld College Missouri 1 ouderavond havo/vwo 3 voorlichting Tweede Fase.
Ouderavond havo 3 Donderdag 3 maart AGENDA Profielen Doorstroming hbo /vwo Planning.
Januari 2012Profielkeuze 3 havo Linda van Vliet decaan havo afdeling Profielkeuze havo 2012.
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 27 september 2016.
Profiel- en vakkenkeuze
Profielkeuzevoorlichting havo bovenbouw
Profielkeuze; voorlichting en begeleiding Havo onderbouw
Les 1: instap in de profielen
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
Anouk Filius Decaan tto, atheneum, havo, mavo
Ouderavond Profielkeuze
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 21 september 2017.
LOB 3 HAVO Schooljaar
Gymnasium Felisenum Informatieavond klas 3
LOB 3 Atheneum Schooljaar
Les 2: tijdpad en dedecaan.net
Voorlichting Profielkeuze klas 3
Profiel- en vakkenkeuze
Voorlichtingsavond profielkeuze
Profielkeuze in de tweede fase
Profielkeuze in de tweede fase
Voorlichtingsavond TL 4 naar Havo 4
Voorlichtingsavond profielkeuze
BROKLEDE Ouderavond Profiel Keuze
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
Voorlichtingsavond Profiel- en vakkenkeuze 3 havo
INFO-AVOND VMBO T3 Dinsdag 27 februari 2018.
LOB 3 VWO Schooljaar
BROKLEDE Ouderavond Profiel Keuze
Voorlichtingsavond profielkeuze
Voorlichtingsavond profielkeuze
Welkom op deze voorlichtingsavond
Les 1: instap in de profielen
Profielkeuze Sanne ten Haken & Bas Reuvers Decanen.
Profielkeuze avond ( uur)
Profielkeuze.
Informatie-avond profielkeuze klas 3
Transcript van de presentatie:

Voorlichtingsavond Profiel- en vakkenkeuze 3 atheneum Dinsdag 25 oktober Decaan: Marcel van der Reijken

Het tijdpad en procedure profielkeuze De profielkeuze-lessen De profieleisen vervolgopleidingen

Tijdpad en procedure profielkeuze Okt - jan: profielkeuze-lessen Ouderavond over de 2e fase Nov/dec: vakkenvoorlichting: nieuwe vakken (bv: m&o, informatica, filosofie, Spaans) vakken in de bovenbouw anders/moeilijker Begin jan: voorlopige profielkeuze: scw.dedecaan.net/kiezen/profielkeuze Jan- mrt: gesprek mentor - leerling: evt. met decaan of met vakdocent evt. veranderingen in profielkeuze brief voorlopige keuze naar ouders. Vakkenvoorlichting: belangrijk: nieuwe vakken / vakken in bovenbouw anders Vakdocent: Bij twijfel: onder of overschatting voorkomen - cijfers zeggen niet alles ( inzet/werkhouding ook van belang) 3

Tijdpad profielkeuze 9 mrt: Rapportvergadering: buigt zich achteraf over de profielkeuze geen bindend advies 16 mrt: Spreekavond ouders voor late beslissers 17 mrt: Profielkeuze definitief brief ondertekend terug eind juni: Voldoet profielkeuze a/d 39 pnt- eis? -plan B bij onzeker profiel Adviesvergadering: half maart kijkt achteraf of keuze verstandig is bij twijfel over keuze contact met ll en ouders door mentor Bij afwijkend advies, snel handelen; de tijd is krap om de boel weer recht te trekken. - geen bindend advies, maar toch meenemen in keuze   Definitieve keuze profiel: 3 april - brief ondertekend terug. - Vroeg! - Hangt samen met rechtspositie van docenten / - Roosters en clusters maken - Uitloop tot 14 april spreekavond  - Extra gelegenheid om over de profielkeuze te prAten. Bv over de resultaten van de adviesvergadering In een paar maanden dus beslissen, -Praten met ouders (heel belangrijk, als klankbord; kent lln vaak beter dan lln zichzelf kent ). Van profiel wisselen?: alleen als er nog mogelijkheden zijn: - groepsgrootte/ clusterindeling - en het heeft gevolgen voor meerdere vakken - alleen in de 1e periode, anders achterstand te groot 39 punten: 4

De profielkeuze-lessen

Doel profielkeuze-lessen Informatie over de 2e Fase: de profielen en nieuwe vakken het rooster, toetsweken, bevordering, ed Zelfkennis vergroten: wie ben ik (bedenker, doener, onderzoeker, helper) wat wil ik (wensen/interesses) wat kan ik (capaciteiten/talenten) Opdrachten worden online gemaakt op: scw.dedecaan.net/keuzeweb - wie ben ik?: denken/ (in)voelen / doen. Denken = nieuwsgierig, onderzoekend Invoelen= sociaal, anderen helpen, omgaan met anderen Doen= sporten, artistiek, creatief - wat wil ik?: wensen / interesses. 15 jarigen best idealistisch: gezondheid, geluk, betere wereld, maar ook RIJK worden - wat kan ik?:capaciteiten/ talenten/ Iedereen heeft capaciteiten /talenten; wel verschillend :je sterke kanten ontdekken. * Rooster: Tussenuren / 1e en 11 e uren ( 16.00- 1645) - lesvrijemiddag =vakwerkmiddag activiteiten vanuit de vakken *Toetsweken: Jaar in 4 periodes van ong. 7 weken * bevordering: 2x5 of/ 1x5 en 1x 4/ 3x 5 mag niet ( = herkansing). - Nieuwe vakken: anw (alg nat. ws), m&o, informatica, spaans, wisk-c (alleen in CM) wisk-d, filosofie

De interesse test: Interesse vragenlijst over: eigenschappen, activiteiten en beroepen Bij de analyse van de uitslag, ook koppeling gemaakt met de profielen De uitslag is puur op interesse gebaseerd, zegt niets over capaciteiten. Uitslag klopt niet.... Moet nog worden afgenomen, door prof buro: aob/compas? Giv is interesse, geen intelligentie-test hoe groot de interesse voor dez 13 sectoren / gebiedeneden bij de leerling - eerst eigen inschatting laten maken: - klopt wel: dan kan Leerling goed aangeven waar zij interessses liggen - klopt niet: leerling kan dat nog niet aangeven/ heeft brede interesse/ ADVIES: BREED JKIEZEN Deze leerling scoort hoog op recht en bestuur en techniek: is terug te zien aan de profiel: NT en EM Opleidingen: zie stencil

Wat bepaalt de keuze? Niet: Wel: keuze vriend(in) docent Vooroordelen, bv: meisjes slecht in exacte vakken. Wel: wat kan ik: capaciteiten, rapportcijfers belangstelling/interesse vervolgopleiding/beroep verplichte/gewenste vakken: Leerling kiest profiel, geen opleiding/ beroep, dus: breed kiezen, maar wel naar sectoren kijken  Wat bepaalt de keuze? Niet: keuze vriend(in) ( geen zekerheid in zelfde klas) docent ( negatief / positief) vooroordelen: meisjes slecht in exacte vakken. onderzoek laat zien dat meisjes beter zijn, alleen moet je het vak leuker brengen: jongens scoren beter bij wa-test die inde wisk les is afgenomen meisjes bleken veel beter te scoren op de zelfde test,maar dan niet afgenomen in de wisk les, maar in de tekenles   Wel: -capaciteiten (reëel: niet te laag of te hoog) -Rapportcijfers ( zeggen niet alles/ inzet/werkhouding ook) -belangstelling/interesse vakken -vervolgopleiding/beroep(de richting, iets met eco) -verplichte/gewenste vakken. Leerling kiest profiel en geen beroep. Dus: breed kiezen Maar: beroep gekoppeld aan opleiding; wel naar sectoren kijken. Breedste profiel is NG ( na en wisk –b) met eco of m&o De lessen zijn een aanzet, bedoeld om bewustwording te ontwikkelen; leerling moet wel zelf kiezen. Gesteund en begeleid door ouders en school

Profieleisen vervolgopleidingen 1 HO Profiel dat er bij past Belangrijke vakken voor die sector Economie en Bedrijf EM wA, ec, m&o (eventueel talen) Exact en Informatica NT wA of wB, na, inf Gedrag en Maatschappij CM   Gezondheid NG bi, sk Kunst en Cultuur kunst, talen Natuur NG, NT ak, sk, bi Onderwijs en Opvoeding Recht en Bestuur CM, EM talen, ec Taal en Communicatie talen, inf Techniek NT (NG) wB, na

Profieleisen vervolgopleidingen 2 Fixus opleidingen (bv: geneeskunde, criminologie, lucht en ruimtevaart) kijken naar extra’s, bv: 2 of meer vakken in het vrije deel. Deficiënties oplossen: - zelfstudie - zomercursus: beta-vakken, economie - bij de instelling zelf: toelatingsexamen Zie scw.dedecaan.net/links

Vragen? Contact: Meer informatie: scw.dedecaan.net - zelf account aanmaken? (leerling nr nodig) Contact: Mail: sime@stanislascollege.nl Tel: 015- 7506050

De profielen Elk profiel bestaat uit een: Cultuur en Maatschappij Economie en Maatschappij Natuur en Gezondheid Natuur en Techniek Elk profiel bestaat uit een: gemeenschappelijk deel profieldeel (4 vakken) vrij deel (2 vakken)

Gemeenschappelijk deel Nederlands Engels of CT Frans, Duits, Spaans of Chinees* Maatschappijleer, alleen in het 5e jr Lichamelijke opvoeding Ckv: culturele-kunstzinnige vorming Levensbeschouwing, alleen in het 5e jr Loopbaanoriëntatie Profielwerkstuk (pws): in 5e /6e jaar gemaak Internationalisering: Italië (10 dgn) *Chinees ook in de onderbouw gevolgd. *Bij talige stoornis (bv dyslexie), 2e mvt vervangen door ander vak. *NT profiel kiest uit Fr, Du en Ch. leerlingen die in de onderbouw Engels Cambridge Track hebben gevolgd, hebben de mogelijkheid om dat in de bovenbouw voort te zetten. Pws: zelf vak kiezen, ook buiten het profiel, als het maar een groot vak is: 440 klokuren Cijfer , opgenomen in combicijfer Combicijfer: alle vakken tellen even zwaar/ alleen in ex.jr. Dyslectie regeling : vrijstelling , wel een ander vak kiezen

Cultuur en Maatschappij Profieldeel: Vrije deel, 2 uit: wisk-A of wisk-C geschiedenis aardrijkskunde 1 uit: mu/te/fil/frtl /dutl/sptl/chtc 1 uit: sptl/frtl/dutl/Chtc eco of m&o filosofie 1 uit: mu/te

Economie en Maatschappij variant 1 Profieldeel: wisk-A geschiedenis economie m&o Vrije deel, 2 uit: 1 uit: sptl/frtl/dutl/ Chtc aardrijkskunde filosofie 1 uit: mu/te

Economie en Maatschappij variant 2 Profieldeel: wisk-B* geschiedenis economie m&o Vrije deel, 2 uit: Natuurkunde** aardrijkskunde informatica 1 uit: fil/mu/te *Wisk-B kan alleen gekozen worden als eindcijfer 7 (6,5) is. **Met natuurkunde in vrije deel, veel technische studies mogelijk (bv: TU Delft)

Natuur en Gezondheid Variant 1* Profieldeel: Vrije deel, 2 uit: 1 uit: sptl/frtl/dutl/ chtc informatica eco/m&o 1 uit: fil/mu/te wisk-A Biologie scheikunde aardrijkskunde * niet geschikt voor bv: geneeskunde, maar wel voor dierwetenschappen

Natuur en Gezondheid Variant 2 Profieldeel: Vrije deel, 2 uit: wisk-B natuurkunde scheikunde biologie 1 uit: sptl/fatl/dutl/chtc wisk-D/ informatica eco/m&o 1 uit: fi/mu/te *Wisk-B kan alleen gekozen worden als eindcijfer 7 (6,5) is.

Natuur en Techniek Profieldeel: Vrije deel, 2 uit: wisk-B* scheikunde natuurkunde wisk-D/ informatica eco/m&o aardrijskunde informatica te WISKUNDE D kent geen CE , wel een SE *Wisk-B kan alleen gekozen worden als eindcijfer 7 (6,5) is.

Combi profiel: NG/ NT* Profieldeel: Vrije deel, 2 uit: wisk-B natuurkunde scheikunde biologie 1 uit: sptl/fatl/dutl/ chtc wisk-D/ informatica eco/m&o 1 uit: fi/mu/te

Vrije deel Twee vakken verplicht in het 4e jaar, daarna laten vallen. Of behouden, maar dan wel: gemiddeld een 7 staan. tot aan het CE verplicht (kan ook na het CE laten vallen) Drie of meer vakken mag, mits… gemiddeld 7,5 staan de lessen niet ingeroosterd min. 1 jaar doen, of tot CE (kan ook na het CE laten vallen) Vrije deel - 2 vakken verplicht in het 4e jaar; - wettelijk 1 vak, maar wij doen 2, om aan de 1000 uur te komen - in examenjaar zou mogelijk het 2e vak kunnen laten vallen, om toch te kunnen slagen - opleidingen met decentrale selectie, ‘eisen ‘2 of meer vakken 3 of meer vakken mag, mits… 7.5 gem./ rooster tech. mogelijk zijn., buiten het rooster ( 1e en 11e uren( 16-00-1645), geen kwt: inschrijven op vakken waar meer aanwil doen/werken beperkingen ckb/ckm, ( overlap en teveel pretpakket) 2 uit la,gr, sp ( roostertech niet mogelijk,: 3 grote vakken, elk 600 klokuren - wisk stapelen mag niet; alleen als je b hebt, mag je d erbij kiezen

Beperkingen in het vrije deel Deze combinaties niet: tekenen en muziek filosofie en informatica wisk-D en tekenen Wisk-D en muziek muziek en informatica filosofie en wisk-D wisk-D, alleen als je wisk-B hebt. Andere beperkingen: Chinees alleen met 2-jarig plusprogramma bepaalde vakken alleen bij voldoende vraag (> 15 lln) Bij cluster/ roosterproblemen, vakkenkeuze herzien Deze uitsluitingen gelden niet voor het 3e vak