Didactische structuren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Simultaan Tafelrondje
Advertisements

Binnen / Buitenkring Maak een binnen- en buitenkring
1. Spreek de woorden ritmisch uit op de muziek.
Welkom iPad of Laptop uit. Tassen tegen de achterwand s.v.p. Ga rustig zitten en wacht tot de les begint. Tafels staan opgestapeld, blaadje met pen ligt.
Coöperatieve leerstrategieën
1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”
Koningsspelen groep 5-8.
WIN WIN Van ordeverstorend gedrag naar ontwikkelingskans
Binnen buiten cirkel 1. Leerlingen in 2 cirkels
Ik hou van Holland spel!.
Ik hou van Holland spel!.
Een spel voor de hele klas Aanwijzingen: Geef elke leerling een kaart met een nummer tussen de 1 en de 8. De leerlingen moeten op hun kaartje bijvoorbeeld.
Experts werkvorm + begrippentest
Kennis-spel meerkeuzevragen.
Slimme draken helpen ons om nog beter de tafels te gaan leren!
Hints In groepjes worden de begrippen uit de geschiedenis les geraden aan de hand van het spel ‘hints’. Welke team scoort het hoogst?
Effectief rekenonderwijs
Werkvormen ADSL Carel van der Burg
De dag van het solliciteren Blok 1
1 van 3 41 Waar denk je aan? (1) 1 Werk in tweetallen. Waar denk je aan bij...? Vertel om beurten waar je aan denkt. Schrijf het op één blaadje. Ieder.
CHINESE HOROSCOOP ONGELOOFLIJK PRECIES!.
Welkom in groep 7C: Los Angeles
Samenwerkend Leren Carola, Hennie en Anita.
startopdracht Laat je boeken in je tas, pak alleen een pen
Woordjes leren.
Dingen in de kring van nonverbaal naar verbaal en weer terug Suzanne van Norden en Lucie Visch Workshop Een vluchteling / asielzoekerskind in de groep.
Kansverdelingen Kansverdelingen Inleiding In deze presentatie gaan we kijken naar hoe kansen zijn verdeeld. We gaan in op verschillende.
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Verjaardagsronde. Verjaardagsronde: In de verjaardagsronde zitten de teamleden om en om in een kring. Met het ‘cadeau’ op schoot beantwoorde de teamleden.
Les cours de Français HB groep.
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Wat is coöperatief leren?
Workshop Vals spelen mag! ©Simone Ondersteunt!.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Onderhouden met Werktuigen en machines
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Lotgenoten Bijeenkomst 2.
HANDLEIDING leerkrachten en leerlingen
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
Week 1, les 8 Ga zitten in de kring.
Bestuurder Navigator Heeft pen en papier
Een instructie schrijven
Mondeling Nederlands Cursus 2 – Module 7 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 4 – Module 5 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 4 – Module 3 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 2 – Module 2 Dag 1.
Zeeslag Bron: csunplugged.org / csunplugged.nl.
Mondeling Nederlands Cursus 4 – Module 6 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 1 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 5 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 4 – Module 2 Dag 1.
volgende bladzijde terug
beslist geen rocket science
Sorteren met kaarten.
Het tweede LOS-gesprek
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Tellen met kaarten.
De treinrails in je lichaam
Tellen met kaarten.
Les 3: regels en afspraken met de klas
Les 8: Samenwerkingsvaardigheden 1
De biefstuk van het zoete water
De wetenschappelijke methode
HANDLEIDING leerkrachten en leerlingen
Raden, regels en redeneren Groep 7 en 8
Hoe maak je een lottospel?
Zweeds renspel groep 5 /6 Onderwerp & persoonsvorm
Transcript van de presentatie:

Didactische structuren Maarten Cuijpers Mix en ruil Mix en koppel Laat zien Schud en pak Binnen/buitenkring Tafelrondje per tweetal Tweegesprek op tijd Tweetal coach Tweepraat Tweevergelijk Zoek de valse Zoek iemand die Genummerde koppen bij elkaar In de rij Beroemdheid Mix tweetal gesprek Beurtgooi

Binnen/buitenkring De leerlingen maken twee kringen, met de gezichten naar elkaar. In elk tweetal praat één leerling. Er wordt gewisseld (op teken). Er wordt doorgedraaid op teken van de leerkracht. Opnieuw stap 3-4-5.

Tafelrondje per tweetal Ieder tweetal heeft een papier en pen. De leerkracht geeft een opdracht waarop meerdere antwoorden mogelijk zijn. De eerste leerling schrijft één van zijn antwoorden op. Daarna schrijft de andere leerling. Opnieuw stap 3-4.

Tweegesprek op tijd De leerkracht geeft een opdracht. Denktijd. A vertelt, B luistert. B vat samen of geeft positieve reactie. B vertelt, A luistert. A vat samen of geeft positieve reactie.

Tweetal coach De leerlingen werken in tweetallen. A maakt opdr.1, B kijkt mee en coacht. B maakt opdr.1, A kijkt mee en coacht. Telkens opnieuw stap 2-3.

Tweepraat De leerlingen werken in tweetallen. De leerkracht geeft een opdracht waarop meerdere korte antwoorden mogelijk zijn. Denktijd. De leerlingen geven om de beurt een antwoord (mondeling).

Tweevergelijk Er wordt gewerkt in tweetallen. De leerkracht geeft een opdracht. Schoudermaatjes noemen om de beurt een antwoord en noteren het allebei op het werkblad. Twee tweetallen vergelijken hun antwoorden en noemen om de beurt een antwoord. De nieuwe antwoorden worden opgeschreven. klik hier voor het werkblad

terug naar de uitleg

Zoek de valse De leerkracht laat de leerlingen over een onderwerp drie beweringen opschrijven.(twee waarheden en één valse) De eerste leerling leest zijn beweringen voor. De andere leerlingen noteren de valse. De groep bespreekt de antwoorden en de kinderen moeten het eens worden. De groep raadt en viert. Stap 2-3-4 totdat iedereen is geweest.

Zoek iemand die Iedereen loopt met het werkblad door de klas en zoekt een andere leerling. De ene leerling stelt een vraag van het werkblad, de andere probeert antwoord te geven. Lukt dit, dan schrijft de leerling het antwoord op. De andere leerling checkt het antwoord en schrijft zijn eigen naam erbij. Vervolgens wisselen de rollen. Klaar: Zoek iemand anders die…(stap 2-3-4)

Genummerde koppen bij elkaar De leerlingen tellen af (of zijn genummerd). De leerkracht stelt een vraag en geeft bedenktijd. De leerlingen schrijven elk het antwoord op. De leerlingen staan op en steken de koppen bij elkaar. De leerlingen gaan zitten wanneer iedereen het antwoord weet. De leerkracht noemt een nummer. De leerlingen met dat nummer geven elk het antwoord dat ze hebben opgeschreven. Herhalen stap 2 t/m 7.

In de rij De leerkracht geeft een opdracht waarmee een rij gevormd kan worden (eventueel met kaartjes). De kinderen vormen een rij. De leerkracht controleert of de rij goed gevormd is.

Beroemdheid De leerlingen schrijven elk op een los blaadje drie vragen (Wat wil je weten?). De leerlingen tellen af (of zijn genummerd). De leerkracht kiest welk nummer begint. De gekozen beroemdheid gaat staan en geeft in één minuut antwoord op één of meer vragen. Na één minuut bedanken de teamleden de beroemdheid met een groot applaus. Herhalen van stap 3-4-5, totdat alle leerlingen een beroemdheid zijn geweest.

Mix tweetal gesprek De leerlingen lopen rond op muziek. Wanneer de muziek stopt worden tweetallen gevormd. De leerkracht geeft een opdracht. Denktijd. Leerling A vertelt en B vat samen. Leerling B vertelt en A vat samen. Herhalen stap 1 t/m 6.

Beurtgooi De leerlingen maken één of meerdere kringen. De leerkracht geeft een opdracht waarop meerdere korte antwoorden mogelijk zijn. De leerling met het pittenzakje geeft het eerste antwoord en gooit het pittenzakje naar een andere leerling. Deze leerling geeft een antwoord en gooit het pittenzakje weer naar een andere leerling. Herhalen van gooien en antwoorden.

Mix en ruil Alle leerlingen krijgen een kaartje. Iedere leerling zoekt een partner. A stelt de vraag, B antwoordt. A coacht of prijst. B stelt de vraag, A antwoordt. B coacht of prijst. Ruil de kaartjes. Maak een ander koppel en herhaal stap 1 t/m 8.

Mix en koppel Alle leerlingen krijgen een kaart. Iedere leerling zoekt een partner. A stelt een vraag die past bij de kaart, B antwoordt. A coacht of prijst. B stelt een vraag die past bij de kaart, A antwoordt. B coacht of prijst. Ruil de kaartjes. Maak een ander koppel en herhaal stap 1 t/m 8. De leerkracht geeft een stopteken. De leerlingen zoeken snel de partner met de passende kaart.

Laat zien De groepsleider pakt het bovenste kaartje van de stapel en leest de opdracht voor. Iedereen schrijft het antwoord op. Geef aan wanneer je klaar bent (pen neerleggen). De groepsleider zegt: “Laat zien”. De groepsleider controleert, coacht en viert met het team. De volgende speler is nu groepsleider. Herhaal stap 1 t/m 6.

Schud en pak Elk team heeft een set met vragenkaarten. Leerling 1 schudt de kaarten. Leerling 2 trekt een kaart en leest voor. Leerling 3 geeft antwoord. Leerling 4 vat samen. Nu krijgt leerling 2 de kaarten, leerling 3 trekt een kaart, enz.