Wervende vacatureteksten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Communicatie & Presentatie
Advertisements

Uiterlijke structuur aanbrengen
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Hoe maak ik een goed online cv?
Social media gebruiken om een baan te vinden
> Zoekt u personeel? En wilt u  goed zichtbare vacatures?  gekwalificeerde kandidaten?  een vlot wervingsproces?  tegen lage kosten? Kies voor MKB.
Duidelijk schrijven voor iedereen
PowerPointslides maken
Hoe word ik uitgenodigd voor een gesprek?
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Schrijven in passende stijl
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
DE SOLLICITATIEBRIEF = VISTEKAARTJE NUMMER 1
A6 – ONLINE CONVERSIE Blog presentatie gemaakt door: Guus Vonk E-Marketing & Social Media Sayna de Voogd.
Bezoekersgerichte teksten
HELPWIJZER Have a break, Have a LightBite Have a break, have a LightBite Dit project kwam tot stand.
Workshop Tips & Tricks CV
De dag van het solliciteren Blok 1
Samenvatting Havo 5.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Workshop evalueren Dcp
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
Workshop Arbeidsmarktcommunicatie
Ambassadeurs Latent Talent. Waarom dit project? Vlaams Minister van Onderwijs en Werk in zijn tienkamp voor gelijke onderwijskansen:  ‘Bestrijd vooroordelen.
Webteksten en SEO Wat hebben zij met elkaar te maken?
Training Webrichtlijnen Maar moet je je als webredacteur aan houden?
Herenbos Personeelsdienst
Welkom Masterclass Wervend Schrijven. Wervend schrijven kenmerkt zich door… eigen formulering eigen opbouw eigen doel extreme afstemming op de doelgroep.
Woordjes leren.
Sollicitatie tips Belangrijke zaken Tips&tops 1. Indeling: Sollicitatiebrief lay out Sollicitatiebrief lay out Sollicitatiebrief inhoud Sollicitatiebrief.
1. 2 Storytelling Geen mooie marketing praatjes: maar de authentieke menselijke stemmooie marketing praatjes.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
1 - 7/7/2016 De klimaatsubsidie en gelijke kansen.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Hoe profileer ik mezelf digitaal? -minilecture-.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Maak je website beter vindbaar!
De vraag is je beste vriend
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Social Media Marketing Petra Kamping |Ellen Engbers
Ze durven de taal die ik geef niet meer te gebruiken
WERK ZOEKEN IN EUROPA.
Peer Buddy Nieuwkomer Metameer
Wat maakt een PPT goed?.
Personeel en organisatie
SCHRIJF JE SOLLICITATIEBRIEF EN CV
BoekStart voor baby’s > Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) > Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te.
Schrijven 4.3 Formuleren en stijl 1.1
Spreken en gesprekken 2.2 en 2.3 Schrijven 1.5 en 1.6 Grammatica 3.3
Wervende vacatureteksten
Duurzame inzetbaarheid
Vacatureteksten schrijven
LinkedIn Wat moet ik ermee?.
Les 4 Schrijven 3.1 en 3.2 (let op: hoofdstuk 2 komt pas in periode 4 aan bod!) Spreken en gesprekken: 2.4 Grammatica en spelling: 3.4.
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Schrijven 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.2
Communicatie & Presentatie
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
De praktijk: kinderen van 0 tot 4 jaar
Player of creator? door Mark Grasmayer.
Player of creator? door Mark Grasmayer.
Zichtbaarheid Creëren
Gebruik VDAB-zelfbedieningstools
Campagnegrid Tijger Aanvulling op bestaande huisstijl
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
De website.
Marketing en zoekmachines
Transcript van de presentatie:

Wervende vacatureteksten Een handleiding

Weet wat je (klant) wil Je kan pas goed en duidelijk schrijven als je weet wat je (klant) zoekt. Concreet! Stel vragen: wie zoek je. Wat moet die doen? Komen ze moeilijk tot hun punt? Ja-neevragen of ‘bedoelt u …’, ‘Versta ik het goed dat persoon x Y moet kunnen?’

1. Schrijven volgens het AIDA-model (1/2) Awareness: grijp de aandacht van de lezer Interest: verschaf relevantie informatie; ‘connect’ met de lezer Desire: creëer een behoefte; de job moet in de smaak vallen bij de potentiële kandidaat! Action: maak solliciteren toegankelijk

1. Schrijven volgens het AIDA-model (2/2) A: Awareness (Visuele elementen, huisstijl, slogan) I: Interest (Arbeidsvoorwaarden en voordelen, organisatiekenmerken, locatie) Nadruk op relevantie van informatie D: Desire (Arbeidsvoorwaarden en voordelen, beschrijving, organisatiekenmerken) Nadruk op aantrekkelijkheid van informatie A: Attention (Call-to-action, solliciteerknop, sluitingsdatum, contactgegevens) VONQ, Vacatureteksten ‘Net even anders’ Selor Academy, Handleiding rekrutering

2. Uit welke onderdelen bestaan je vacatures? Functietitel Functieomschrijving Profiel Aanbod (en voorwaarden) Hoe solliciteren? Selectieprocedure Nog vragen? Over entiteit X

2.1 Functietitel Is genderneutraal Is herkenbaar en actueel Zorgt voor een eerste zelfselectie Daarom: Vermijd interne afkortingen Is minder dan 80 tekens lang Lange functietitels schrikken af! Afbeelding: http://www.fakingnews.firstpost.com/wp-content/uploads/2014/08/Job-title.jpg Adver-online, Whitepaper vacatureteksten schrijven https://overheid.vlaanderen.be/eenheid-beeld-en-taal-sjablonen-en-beeldmateriaal

2.2 Functieomschrijving (1/4) Begin met enkele vragen die de aandacht trekken Motiveert mensen om verder te lezen Let op met humor Probeer in 1 alinea samen te vatten… Wat de essentie van de functie is Wat de relevantie van de functie is (gevoel van betrokkenheid) Wat de functie uniek maakt (gevoel van exclusiviteit) Zet kernwoorden in het vet Kortom… geef de potentiële kandidaten een reden om te solliciteren!

2.2 Functieomschrijving (2/4) Wie zoek je en welk takenpakket krijg hij of zij? Werk met bullets: (max. 10) om concrete taken op te lijsten Vermijd nietszeggende clichés: wees creatief Som de taken op in volgorde van belangrijkheid Maak gebruik van positieve voorbeelden Hou de eisen realistisch: probeer sollicitanten niet meteen af te schrikken

2.2 Functieomschrijving (3/4) Spreek over ‘deze’ vacature, niet over ‘onderstaande’ vacature Werk met een persoonlijke aanspreking (‘jij’ en ‘wij’) Gebruik actieve én korte zinnen Je kan ook een link naar getuigenissen te integreren in de vacature (Werken voor Vlaanderen, Instagram de Vlaamse ambtenaar) Tip: Je kunt je voor de Functieomschrijving baseren op interviews met relevante medewerkers: Wat heeft hen aangezet om te solliciteren voor de functie? Wat motiveert hen om zich tot op heden blijven in te zetten voor de organisatie?

2.2 Functieomschrijving (4/4) Maak de tekst wervend (en aantrekkelijk), maar stel de dingen niet mooier voor dan ze in werkelijkheid zijn!

2.4 Profiel (1/2) Vermeld het gewenste profiel van de kandidaat (diploma, werkervaring, specifieke kennis, etc.) De profielbeschrijving is beperkt tot de belangrijkste minimumvereisten  In het selectiereglement kan je steeds uitgebreider ingaan op het profiel Ook hier werk je best zo veel mogelijk in bullets Bij moeilijk invulbare vacatures: hou het aantal functie-eisen zo laag mogelijk Bij populaire vacatures: verhoog het eisenpakket Verwijs hier telkens naar de Vlaamse overheid als diverse werkgever met volgende zin: “Jouw talent is belangrijker dan je geslacht, gender, afkomst, leeftijd, geaardheid, handicap of chronische ziekte. Stel je kandidaat en bouw mee aan het divers Vlaanderen van morgen!”

Profiel (2/2)

2.5 Aanbod (en voorwaarden) Ook hier werk je best zo veel mogelijk in bullets Vermeld niet alleen de primaire, maar ook zeker de secundaire arbeidsvoorwaarden: reiskostenvergoeding, flexibele werktijden, werken van thuis uit, vakantiedagen, etc. Pas dit telkens aan de doelgroep aan! Vermeld het salaris: 39% van de potentiële kandidaten stoort zich als dit ontbreekt Zorg voor de verwijzing naar www.werkenvoorvlaanderen.be waar je meer leest over de arbeidsvoorwaarden en een salarissimulator vindt (zie sjabloon)

2.6 Hoe solliciteren? Tot wanneer? Vermeld telkens de sluitingsdatum Creëert een gevoel van hoogdringendheid Wat moet worden opgestuurd? Naar wie? Voorzie een call-to-action “Heb je interesse in deze functie? Solliciteer nu!”

2.7 Selectieprocedure Wees helder en duidelijk over de selectieprocedure: hoeveel rondes? Op welke data? Hou het opnieuw kort en bondig

2.8 Nog vragen? Geef een aantal contactgegevens mee indien de sollicitanten nog bijkomende vragen hebben Contactgegevens verlagen de drempel voor potentiële klanten om vragen te stellen

2.9 Over entiteit X Gebruik deze ruimte om uitgebreider informatie te geven, om de entiteit te situeren Geef eventueel de link naar de entiteitswebsite op

3. Dont’s Vermijd … Spelfouten Lange teksten en zinnen Slordige lay-out Clichés en jargontaal Negatieve woorden en prikkeldraadwoorden (‘moeten’, ‘problemen’, ‘fouten’) Passieve zinsconstructies (‘wordt’) Naamwoordstijl (‘het hanteren van’, ‘het beslissen over’) Tangconstructies (bijzinnen in het midden van hoofdzinnen) In Antwerpen vindt de begrafenis van de man, die op zijn 57 plots stierf, plaats.

4. Do’s (1/3) Ideale lengte vacaturetekst: 600 tot 1000 woorden Kill your darlings: verwijder overbodige zinnen Keep It Short & Simple (KISS): Gemiddeld 10 woorden per zin Maak gebruik van goed scanbare tussenkoppen: Crëert rust, vat samen en biedt kansen voor zoekmachineoptimalisatie (SEO) Veerle Van de Broeck – Toegankelijk schrijven (ppt) Bv. “Profiel”  “Je bent een Online Marketing Professional met…” Bv. “Functiebeschrijving”  “Als Online Marketing Professional zorg je voor…”

4. Do’s (2/3) Gebruik signaalwoorden (ook, verder, zoals, namelijk, ...) Deze structureren de vacature en maken dat de tekst vlotter leest Voorzie voldoende witruimte: dit maakt de vacaturetekst luchtiger Laat je vacaturetekst nalezen door een collega of, indien mogelijk, een communicatieprofessional of het Huis van het Nederlands

4. Do’s (3/3) Plaats betekenisvolle links Niet: “Hier kan je meer lezen over internationale mobiliteit” Wel: “Lees meer over internationale mobiliteit” Uniformiteit tussen teksten: Schrijftaal: voltooid deelwoord staat telkens na het hulpwerkwoord Geen spaties voor leestekens Functietitels niet in kapitalen

5. Zoekmachineoptimalisatie (SEO (1/2) Veel mensen gaan op zoek naar openstaande vacatures via Google. Uit onderzoek blijkt dat de eerste link gemiddeld 36,4% van de clicks krijgt, terwijl dit voor de tweede link nog maar 12% is. Om deze reden is het belangrijk dat (de links naar de webpagina’s van) je vacatures zichtbaar zijn. SEO = de zichtbaarheid van een webpagina verhogen binnen de gratis zoekresultaten van Google Je wil scoren op populaire zoekwoorden (!) Hoe hoger de score/ranking, hoe zichtbaarder de informatiebron, hoe meer clicks

5. Zoekmachineoptimalisatie (SEO) (2/2) Durf de functietitel verscheidene keren te herhalen: hoe vaker de titel in de tekst voorkomt, hoe groter de kans dat de vacature wordt gevonden Maar ook niet overdrijven… Google beschouwt dit als spam (= keyword stuffing) Ga op zoek naar synoniemen voor functietitels (via Google Keyword Planner) De eerste 155 tekens van de vacature worden door Google getoond Ga op zoek naar synoniemen voor functietitels: bv. scheepvaartbegeleiders  binnenvaartbegeleiders https://adwords.google.com/ko/KeywordPlanner/Home?__u=2107732938&__c=3729217786&authuser=0

6. VO als diverse werkgever: neutrale vacatureberichten (1/3) Vermijd ‘Hollywood-inclusie’: één type persoon (bv. man, blank, 30 jaar, jong) voor ogen houden en de rest negeren Behoud een brede scope! Toon dat diversiteit belangrijk is: neem een specifieke paragraaf op over diversiteit en gelijke kansen “Jouw talent is belangrijker dan je geslacht, gender, afkomst, leeftijd, geaardheid, handicap of chronische ziekte. Stel je kandidaat en bouw mee aan het divers Vlaanderen van morgen!” Gebruik eenvoudige en genderneutrale taal Let op toegankelijkheid, en leesbaarheid voor mensen met een handicap

6. VO als diverse werkgever: neutrale vacatureberichten (2/3) Vermeld dat kandidaten met een handicap of chronische ziekte redelijke aanpassingen kunnen aanvragen om aan de selectie deel te nemen Beschrijf welk kennisniveau van het Nederlands nodig is: voor sommige jobs volstaat een basiskennis. Vraag ook geen schriftelijke taalvaardigheid als die niet nodig is Vraag niet naar een specifiek diploma als dit niet nodig is Elders Verworven Competenties (EVC): De Vlaamse overheid kan vanaf 1 oktober 2012 ook geschikte kandidaten zonder het gevraagde diploma maar met relevante kennis of (beroeps)ervaring aanwerven. De Vlaamse overheid kan vanaf 1 oktober 2012 ook geschikte kandidaten zonder het gevraagde diploma maar met relevante kennis of (beroeps)ervaring aanwerven. Kandidaten kunnen de competenties voor een functie op het werk, thuis, in een schoolcontext, ... verworven hebben. Om toegelaten te worden tot de selectieprocedure moeten de kandidaten beschikken over een toegangsbewijs van de VDAB of een ervaringsbewijs voor die functie.

6. VO als diverse werkgever: neutrale vacatureberichten (3/3) Zet een ‘diversiteitsbril’ op bij het nakijken: Hoe komt dit binnen voor verschillende leeftijden? Hoe komt dit binnen als je man/vrouw/genderdivers bent? Hoe komt dit binnen voor een ‘oude’/’nieuwe’ Belg? Hoe komt dit binnen afhankelijk van je fysieke mogelijkheden? Hoe komt dit binnen wanneer je heel talig, minder taalvaardig of de taal nauwelijks machtig bent? Hoe komt dit binnen wanneer je gelovig/ongelovig bent? Andere vragen m.b.t. geaardheid, fysiek, inkomen, onderwijs, ouderschap, werkervaring, woonplaats, ….

7. Oefeningen

8. Wat moet je onthouden van deze presentatie? (1/3) Functietitel: genderneutraal en minder dan 80 tekens lang Functieomschrijving: trek de aandacht, begin met enkele vragen! Functieomschrijving: geef aan in welk team het personeelslid terechtkomt Takenpakket: som de taken op in volgorde van belangrijkheid Profiel: verlaag(/verhoog) het aantal functie-eisen van moeilijk(/makkelijk) invulbare vacatures

8. Wat moet je onthouden van deze presentatie? (2/3) Hoe solliciteren: voorzie een call-to-action Dont’s: vermijd… Negatieve woorden en prikkeldraadwoorden Passieve zinsconstructies Do’s: KISS-principe: gemiddeld 10 woorden per zin Kill your darlings: verwijder overbodige zinnen Maak gebruik van signaalwoorden Uniformiteit tussen teksten (slide 20) Schrijftaal: voltooid deelwoord staat telkens na het hulpwerkwoord Getallen worden altijd in cijfers weergegeven Geen spaties voor leestekens Functietitels zonder hoofletter

8. Wat moet je onthouden van deze presentatie? (3/3) SEO: ga op zoek naar synoniemen voor de functietitel Neutrale vacatureberichten: vermijd Hollywood-inclusie, behoud een brede scope en gebruik eenvoudige én genderneutrale taal

Tip: maak gebruik van de beschikbare sjablonen De dienst Rekrutering & Selectie heeft handige sjablonen gemaakt die je kunnen helpen om je vacaturebericht op te maken voor publicatie op VDAB, maar ook op andere jobboards. VDAB J:\16_Rekrutering_en_selectie\15_Proces_R&S\07_Publicatie\s jabloon_input_vacaturebericht_VDAB.docx Niet VDAB J:\16_Rekrutering_en_selectie\15_Proces_R&S\07_Publicatie\s jabloon_online_vacaturebericht_niet_VDAB.docx