PRESENTATIE Bijeenkomst IKC – ontwikkeling

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op weg naar het “IKC” en een nieuw onderwijsmodel ‘t Schrijverke, loc
Advertisements

Informatieavond 22 april 2013
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Realisatie kindcentrum
Wie zijn wij? • Stichting Regionale Kinderopvang de Paraplu • Vanaf 1991 professionele kinderopvang in de Kempen • Begonnen met 1 vestiging in Bladel.
Andere schooltijden OBS Molenbeek 8 mei 2012
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
Presentatie IKC Almere, Amsterdam, Arnhem, Assen, Borger-Odoorn, Borsele, Delft, Den Helder, Diemen, Dordrecht, Eersel, Eindhoven, Enschede, Gaasterlân-Sleat,
Vijf-gelijke-dagen model
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Context CJG = Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
Voor alle kinderen betaalbare en toegankelijke dagarrangementen woensdag 12 september D&C Amsterdam Antoinette Kat.
Meer maatwerk door vernieuw(end) teamwerk ‘t Heibosch
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Even voorstellen Anja Hol
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
Wat is een IKC? Samenhangende voorziening met onderwijs, opvang en zorg voor kinderen en heeft de volgende kenmerken: Eén visie Het kind van 0-12 jaar.
VAN OPVANG NAAR ONTWIKKELING
“Help mij het zelf te doen”
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Oranjerie datum onderzoek 12 mei 2015.
Regels kun je omzeilen, principes niet.
Ouderavond 15 sept
Van ziekenhuisschool naar onderwijsondersteuning zieke leerlingen in Nederland.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
IKC ontwikkeling in de praktijk Presikhaaf West, Arnhem
De Salamander. De partners Basisschool de Schatgraaf Basisschool de Arabesk Peuterspeelzaal de Schatkist Kdv Wigwam Bso de Toverburcht Goed voor 1000.
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
MakeTech Platform-Allianties Basisscholen. MTP-Allianties BSO  Idee geboren tijdens in regio Hoge Dunk, tijdens een seminar in 2009 (naast vele andere.
IKC Klarendal.
Presentatie schooltijden oudergeledingen 23 november 2015Presentatie schooltijden oudergeledingen 1.
Schooltijden. 18 januari 2016Ouderavond schooltijden2 Agenda 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen.
SCHOOLTIJDEN op De Havelt 12 januari AGENDA: 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen procesbegeleider.
Informatie avond OBS Noord - maart Inhoud van de avond Welkom Algemene informatie obs Noord Video obs Noord Een dag in de kleutergroep Koffie/thee.
Alle peuters naar voorschoolse voorziening….. een gemeentelijke verantwoordelijkheid?
Een doorgaande lijn VVE-PO in de praktijk Hoe wordt er vorm gegeven aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs? Door:
Informatie avond schooltijden aanpassing 13 mei 2013 Agenda 1.Welkom; ouders, Jelte de Graaf, Monique van de Oever 2.Doel van de avond 3.Presentatie nieuwe.
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
1 Brede school in Warmond: samenwerken
Werken aan de doorgaande lijn van 0-13 jaar De visie van 7 onderwijsbestuurders.
Brede School Ursem 2014 Visie Bevorderen van de ontwikkeling kinderen 0-12 jaar Samen sterker Efficiënt inzetten van ruimten Versterken voorzieningenniveau.
Introductie bijeenkomst Vensterschool Selwerd Paddepoel Eugène Hegeman, Freek Molenkamp, Mariëlle Reneman.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
TALENTENCAMPUS Talentencampus Venlo Presentatie vertegenwoordiging Lecso Frans Vullings.
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
Andere Tijden St Barbara Tuitjenhorn Ahoj, 17 maart 2016.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Kloppend Hart van Warmond Bredeschool Samenwerking Yvonne Keijer Bredeschool coördinator Gemeente Teylingen.
SCOOLSPORT Zeeuws project “Sport en bewegen in en rond de school” De Moolhoek, KapelleDon Boscoschool, ‘s-HeerenhoekDe Tweemaster, Goes SportZeeland CIOS.
Een doorlopende leerlijn van VVE naar PO Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs vormgegeven? Door:
Kindcentrum De Troubadour samen aan het roer Mirjam Brussée Afdelingsmanager 0-6.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
‘Het IKC: wat worden kinderen, ouders en medewerkers daar wijzer van?’ Margriet Hofstee, Kinderopvang Zonnekinderen.
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Open dag OBS Noord – 14 maart 2017
Jeugdgezondheidszorg 0-19
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Op weg naar IKC Rijsbergen
Presentatie Rode Bosbes
IKC De Wenteling Balinge e.o.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Ouderavond voor ouders en verzorgers van de leerlingen van CBS de Tarissing
Transcript van de presentatie:

PRESENTATIE Bijeenkomst IKC – ontwikkeling Kindcentrum de Haren Brede Bossche School Haren Donk Reit

Programma Opening / ontvangst Voorstellen Achtergrondinformatie Visie en keuzes Organisatie Medewerkers Inhoud Interne begeleiding Andere samenwerkingspartners Vragen

Wie ben ik ? Orthopedagoog, schooldirecteur, wijkambassadeur passend onderwijs / transitie jeugdzorg, ambassadeur brede scholen Nederland Werkervaring: 25 jaar onderwijs waarvan 12 jaar als directeur in speciaal onderwijs en 16 jaar kinderopvang in leidinggevende en organisatorische functies Moeder van 2 volwassen kinderen Mijn droom: Voor mijn pensioen of voor dat ik oma wordt een IKC realiseren en hierin al mijn ervaring bijelkaar brengen en overdragen. (onderwijs, speciaal onderwijs en kinderopvang ).

Kindcentrum de Haren Brede Bossche School Haren Donk en Reit

Achtergrondinformatie Geschiedenis Kindcentrum: Van onderwijs en opvang naar Kindcentrum 0- 13 Achtergrond wijk (impulsgebied, CBS-overzicht) Achtergrond populatie Kindcentrum

Visie en keuzes Organiseren vanuit het kind Vaste gezichten per dag, meer fulltime medewerkers Dagindeling: OM – en - OM model TSO: Knelpunt of kans / noodzaak ? Taak – en functiedifferentiatie Multidisciplinair team

Kenmerk aanpak van het kindcentrum Multidisciplinair team

Organisatie 50 Medewerkers verdeeld over 35 FTE in allerlei functies en taken. De hele organisatie is opgezet vanuit taak – en functie differentiatie rondom en vanuit het kind. Platformorganisatie d.w.z. een organisatie waarin samenwerking en overleg tussen verschillende groeperingen tot stand wordt gebracht. Focus op het kind, de ontwikkeling van kinderen en wat goed is voor kinderen. Dus werken vanuit een zelfde pedagogische grondhouding en doorgaande leerlijnen 0-13. Het is een sterk pedagogisch didactisch concept Veel fulltime medewerkers, mannen en vrouwen. Dit geeft rust en continuïteit

Medewerkers Integreren personeel. Hoe ? Van bovenaf of van onder op ? Pedagogische en didactische grondhouding Combinatiefunctionarissen Begeleiding en scholing medewerkers Stagiaires in onderwijs en opvang

Inhoud Doorgaande lijn in leerinhouden gezamenlijke projecten Activiteiten TSO Techniekactiviteiten / lessen – techniekweek Natuuronderwijs Anders Sport en gezondheid – de gezonde week, Pleinactief, beweegteam en recent Samen werken aan gezonde school / gezond schoolplein Vakantieschool 3 + groep Vreedzame school / één pedagogische didactische grondhouding

Doorgaande lijn 0-13

3+ groep Gezamenlijk project onderwijs - kinderopvang

VVE: methode Piramide Voor alle kinderen van 0 tot 6 jaar

VVE Thuis Onderwijs en kinderopvang samen met de ouders

TSO Onderwijs en kinderopvang samen + vrijwilligers wijk

Klup – up (na schooltijd) Onderwijs samen met partners BBS Haren Donk en Reit

Breed aanbod naast basisvakken

Vreedzame school Pedagogische grondhouding 0-13

Gezonde week Sport en bewegen gedurende het hele jaar

Wetenschap en techniek Diverse leerlijnen Stimuleren onderzoekende houding

Interne begeleiding Onderwijs, opvang, zorg en begeleiding op maat Onderwijs, opvang, zorg en begeleiding op maat via interne begeleiders, LeerlingVolgSysteem ParnasSys, ZIEN, helpenden, onderwijsassistenten, leerkrachten (LA, LB) en zorgteam VVE Begeleiding medewerkers 0 -6 en 6 -12 In het onderwijs gebruik van eigentijdse methodes en (technische) hulpmiddelen (tablets, digiborden, computers, study-buddy’s, stoplicht, gehoorbeschermers, taakspel, loopbaanoriëntatietrajecten.

Onderwijs en begeleiding op maat voor alle leerlingen / kinderen

Werken met tablets Tutorlezen

Onderwijs en begeleiding op maat zwakkere leerlingen

Begeleiding zwakkere leerlingen

Begeleiding zwakkere leerlingen

Uitdaging goede leerlingen

internationalisering

Wat doen we nog meer? Benadrukken medewerker gedrag en voorbeeldgedrag van allen Kijken naar wat we allemaal al doen en wat werkt. Kijkwijzers gebruiken Bijelkaar kijken Opbrengsten bespreken met elkaar Plannen bekijken en samen opstellen /aanpassen Prestatie-afspraken maken Succeservaringen delen Samengevoel, hulp vragen en ontvangen Focus op kind, welbevinden en betrokkenheid

Andere samenwerkingspartners Bibliotheek Maatschappelijk werk en andere partners via zorgteam GGD Restaurant van Harte Muzerije Welzijnsorganisatie

Opbrengsten Tevreden leerlingen / kinderen, ouders en medewerkers. Excellente leerresultaten

Dit alles met als uiteindelijk doel: Het bieden van excellent onderwijs, opvang en zorg voor kinderen Uitstekende leerresultaten Hoog welbevinden van kinderen, ouders, medewerkers + partners BBS Haren Donk en Reit.

Vragen