PRESENTATIE Bijeenkomst IKC – ontwikkeling Kindcentrum de Haren Brede Bossche School Haren Donk Reit
Programma Opening / ontvangst Voorstellen Achtergrondinformatie Visie en keuzes Organisatie Medewerkers Inhoud Interne begeleiding Andere samenwerkingspartners Vragen
Wie ben ik ? Orthopedagoog, schooldirecteur, wijkambassadeur passend onderwijs / transitie jeugdzorg, ambassadeur brede scholen Nederland Werkervaring: 25 jaar onderwijs waarvan 12 jaar als directeur in speciaal onderwijs en 16 jaar kinderopvang in leidinggevende en organisatorische functies Moeder van 2 volwassen kinderen Mijn droom: Voor mijn pensioen of voor dat ik oma wordt een IKC realiseren en hierin al mijn ervaring bijelkaar brengen en overdragen. (onderwijs, speciaal onderwijs en kinderopvang ).
Kindcentrum de Haren Brede Bossche School Haren Donk en Reit
Achtergrondinformatie Geschiedenis Kindcentrum: Van onderwijs en opvang naar Kindcentrum 0- 13 Achtergrond wijk (impulsgebied, CBS-overzicht) Achtergrond populatie Kindcentrum
Visie en keuzes Organiseren vanuit het kind Vaste gezichten per dag, meer fulltime medewerkers Dagindeling: OM – en - OM model TSO: Knelpunt of kans / noodzaak ? Taak – en functiedifferentiatie Multidisciplinair team
Kenmerk aanpak van het kindcentrum Multidisciplinair team
Organisatie 50 Medewerkers verdeeld over 35 FTE in allerlei functies en taken. De hele organisatie is opgezet vanuit taak – en functie differentiatie rondom en vanuit het kind. Platformorganisatie d.w.z. een organisatie waarin samenwerking en overleg tussen verschillende groeperingen tot stand wordt gebracht. Focus op het kind, de ontwikkeling van kinderen en wat goed is voor kinderen. Dus werken vanuit een zelfde pedagogische grondhouding en doorgaande leerlijnen 0-13. Het is een sterk pedagogisch didactisch concept Veel fulltime medewerkers, mannen en vrouwen. Dit geeft rust en continuïteit
Medewerkers Integreren personeel. Hoe ? Van bovenaf of van onder op ? Pedagogische en didactische grondhouding Combinatiefunctionarissen Begeleiding en scholing medewerkers Stagiaires in onderwijs en opvang
Inhoud Doorgaande lijn in leerinhouden gezamenlijke projecten Activiteiten TSO Techniekactiviteiten / lessen – techniekweek Natuuronderwijs Anders Sport en gezondheid – de gezonde week, Pleinactief, beweegteam en recent Samen werken aan gezonde school / gezond schoolplein Vakantieschool 3 + groep Vreedzame school / één pedagogische didactische grondhouding
Doorgaande lijn 0-13
3+ groep Gezamenlijk project onderwijs - kinderopvang
VVE: methode Piramide Voor alle kinderen van 0 tot 6 jaar
VVE Thuis Onderwijs en kinderopvang samen met de ouders
TSO Onderwijs en kinderopvang samen + vrijwilligers wijk
Klup – up (na schooltijd) Onderwijs samen met partners BBS Haren Donk en Reit
Breed aanbod naast basisvakken
Vreedzame school Pedagogische grondhouding 0-13
Gezonde week Sport en bewegen gedurende het hele jaar
Wetenschap en techniek Diverse leerlijnen Stimuleren onderzoekende houding
Interne begeleiding Onderwijs, opvang, zorg en begeleiding op maat Onderwijs, opvang, zorg en begeleiding op maat via interne begeleiders, LeerlingVolgSysteem ParnasSys, ZIEN, helpenden, onderwijsassistenten, leerkrachten (LA, LB) en zorgteam VVE Begeleiding medewerkers 0 -6 en 6 -12 In het onderwijs gebruik van eigentijdse methodes en (technische) hulpmiddelen (tablets, digiborden, computers, study-buddy’s, stoplicht, gehoorbeschermers, taakspel, loopbaanoriëntatietrajecten.
Onderwijs en begeleiding op maat voor alle leerlingen / kinderen
Werken met tablets Tutorlezen
Onderwijs en begeleiding op maat zwakkere leerlingen
Begeleiding zwakkere leerlingen
Begeleiding zwakkere leerlingen
Uitdaging goede leerlingen
internationalisering
Wat doen we nog meer? Benadrukken medewerker gedrag en voorbeeldgedrag van allen Kijken naar wat we allemaal al doen en wat werkt. Kijkwijzers gebruiken Bijelkaar kijken Opbrengsten bespreken met elkaar Plannen bekijken en samen opstellen /aanpassen Prestatie-afspraken maken Succeservaringen delen Samengevoel, hulp vragen en ontvangen Focus op kind, welbevinden en betrokkenheid
Andere samenwerkingspartners Bibliotheek Maatschappelijk werk en andere partners via zorgteam GGD Restaurant van Harte Muzerije Welzijnsorganisatie
Opbrengsten Tevreden leerlingen / kinderen, ouders en medewerkers. Excellente leerresultaten
Dit alles met als uiteindelijk doel: Het bieden van excellent onderwijs, opvang en zorg voor kinderen Uitstekende leerresultaten Hoog welbevinden van kinderen, ouders, medewerkers + partners BBS Haren Donk en Reit.
Vragen