Cursus 3.2 : Romeinse Samenleving 1 KGT Lesweek 1

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Blok 2 Grieken en Romeinen
Advertisements

Romeinse tijd De Romeinen.
Het Romeinse Rijk.
SlagTeuterburgerwoud
De ondergang van het West-Romeinse rijk
De opkomst van het christendom
Romeinen, Germanen en Kelten
Hoofdstuk 2.
Paragraaf 4.3 De cultuur van het rijk.
Imperialisme en romaniseren
De tijd van Grieken en Romeinen
Romeinen, Germanen en Kelten
Monniken en Ridders Hoofdstuk 3.
Geschiedeniswerkplaats – 1KGT Hoofdstuk 2
Leven als een Romein Paragraaf 5.
Wat moet je weten aan het einde van de les?
Les 3 De keizer en andere goden Gemaakt door: Nikki, Chanell, Cas, Tim en Roan.
H2.2 Het Romeinse Rijk Grieken en Romeinen.
Romeinen, Germanen en Kelten. Wat gaan we doen? Aan de grens van het rijk Romeins-Nederland Romanisering Het einde van Rome De Bataafse opstand Volksverhuizingen.
De cultuur van het rijk 4.3 De tijd van de Grieken en de Romeinen.
Tijdvak 2 De tijd van Grieken en Romeinen Paragraaf 2.2 Het Romeinse Rijk.
Tijd van Grieken en Romeinen v.Chr. – 500 na Chr.
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 BK Lesweek 5
Cursus 1.3 Waarvoor zorgt de natuur? Klas 2 BK Lesweek 3
Cursus 1.1 Wat zie je in een landschap Klas 2 KGT Lesweek 1
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 KGT Lesweek 5
Blok 2 Grieken en Romeinen
Cursus 1.4 Tien Tijdvakken Klas 1 BK Lesweek 1
Cursus 1.4 Tien Tijdvakken Klas 1 KGT Lesweek 2
Tijd van Grieken en Romeinen v.Chr. – 500 na Chr.
Cursus 1.3 Waarvoor zorgt de natuur? Klas 2 KGT Lesweek 3
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Cursus 1.4 Hoe veranderen mensen Nederland? Klas 2 BB Lesweek 4
Cursus 1.4 Hoe veranderen mensen Nederland? Klas 2 KGT Lesweek 5
Cursus 2.2 Plantages en Slavenwerk Klas 2 BK Lesweek 2
Cursus 2.2 Het Leven van de Eerste Mensen Klas 1 KGT Lesweek 2
Cursus 2.1 Wat hebben mensen nodig? Klas 1 KGT Lesweek 1
Cursus 2.3 Het Leven van de Eerste Boeren Klas 1 BK Lesweek 4
Cursus 2.2 Plantages en Slavenwerk Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 2.4 Ontwikkelingen gaan door Klas 2 KGT Lesweek 6
Cursus 2.1 Klimaten en Plantengroei Klas 2 KGT Lesweek 1
Cursus 2.2 Het Leven van de Eerste Mensen Klas 2 BK Lesweek 2
Cursus 2.3 Een Wereldeconomie Klas 2 KGT Lesweek 3
Cursus 2.4 Ontwikkelingen gaan door Klas 2 BB Lesweek 6
Cursus 2.1 Wat hebben mensen nodig? Klas 1 BK Lesweek 1
Cursus 2.3 Een Wereldeconomie Klas 2 BK Lesweek 3
Thema 2 – les 3 Een nieuw geloof.
OPKOMST VAN HET CHRISTENDOM
Cursus 3.1 Wetten en Regels Klas 2 KGT Lesweek 3
Cursus 3.2 : Romeinse Samenleving 1 BK Lesweek 4
Cursus 3.3 Hoe zijn rechten en plichten geregeld? Klas 2 BK Lesweek 3
Cursus 3.2 Hoe verloren vorsten hun macht Klas 2 BK Lesweek 4
Cursus 3.4 Rechten van de Mens Klas 2 KGT Lesweek 2
Hoofdstuk 3: De Grieken Klas 1 KGT Lesweek 6
Cursus 3.3 Hoe zijn rechten en plichten geregeld? Klas 2 KGT Lesweek 3
Cursus 6.3 : Europese Eenwording 2 KGT Lesweek 3
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 3.1 Wetten en Regels Klas 2 BK Lesweek 4
Cursus 3.4 Rechten van de Mens Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 BK Lesweek 2
Blok 2 Grieken en Romeinen
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 4.1 Elk doet zijn werk Klas 2 KGT Lesweek 1
Cursus 5.3 : Het ontstaan van de Arabische Wereld 1 BB Lesweek 2
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 5.2 : Monniken en Ridders 1 KB Lesweek 1
Cursus 6.1 : Europa in Delen 2 BK Lesweek 3
Cursus 6.1 : Europa in Delen 2 KGT Lesweek 3
§2.2 Werken en leven in het Romeinse rijk
§2.1 Van stad tot wereldrijk
Transcript van de presentatie:

Cursus 3.2 : Romeinse Samenleving 1 KGT Lesweek 1 Mens en Maatschappij Cursus 3.2 : Romeinse Samenleving 1 KGT Lesweek 1 Handboek blz. 98

Deze les: Cursus 3.2 Opgaven: 1 t/m 5a en 5d 7 t/m 11 3000 v. Chr – 500 Ik kan in eigen woorden uitleggen waarom de handel en het leger zo belangrijk waren voor de Romeinen. Ik kan vier voorbeelden van de Romeinse cultuur opnoemen. Ik ben bekend met de verschillende volken in het Romeinse Rijk en begrijp hoe zij met elkaar samen leefden. Ik kan in eigen woorden uitleggen wat Romanisering en Tolerantie met elkaar te maken hebben. Je kan iets vertellen over de verschillen tussen de Griekse en Romeinse cultuur in de Oudheid. Je leert de volgende begrippen: Romanisering, Galliërs, Germanen, Limes, Tempel, Tolerant, Oudheid en Keizer en kan deze in eigen woorden uitleggen. Cursus 3.2 Opgaven: 1 t/m 5a en 5d 7 t/m 11 Herhaling: 6, 12 Uitdaging: 14 Extra: 13 Klaar? Werk aan je portfolio

Wat is de Nederlandse cultuur? 1950 - Nu Nederland

In jou buurt…. 1950 - Nu Castellum Leidsche Rijn Romeins Schip Woerden Montfoort = Mons Fortis

3000 v. Chr – 500 Romeinse Rijk

3000 v. Chr – 500 Romeinse Stad

3000 v. Chr – 500 Limes

Handel 3000 v. Chr – 500 Omdat er geld was hoefde men niet te ruilen. De spullen konden van alle delen uit het Romeinse Rijk komen. De wegen zorgden ervoor dat je snel kon reizen. Het Romeinse leger zorgde voor bescherming.

Leger 3000 v. Chr – 500 Je kon als beroep soldaat worden. Je werd goed getraind. Na 25 jaar mocht je het leger verlaten. Je kreeg dan een stuk land en geld. De soldaten beschermden de Limes. Aan het hoofd van het Romeinse Rijk en het leger stond de keizer.

Goden 3000 v. Chr – 500 Romeinen hadden voor alles een bepaalde god. Bijvoorbeeld een god voor de liefde, oorlog, de zee of voor het geluk. De Romeinen hebben deze goden van de Grieken overgenomen. Daarnaast hebben ze nog veel meer van elkaar overgenomen zoals de kunst.

3000 v. Chr – 500 Goden

Goden Jupiter, Juno, Mercurius, Minerva, Bacchus 3000 v. Chr – 500 Goden Jupiter, Juno, Mercurius, Minerva, Bacchus De Romeinen waren erg tolerant tegenover andere geloven.

Romanisering 3000 v. Chr – 500 De Romeinen waren erg tolerant. Veel volken hielden dan ook hun eigen cultuur. Toch waren er ook veel volken die zich aanpasten aan de Romeinen. Zo gingen zij zich kleden als de Romeinen en begonnen zij Latijns te spreken. Dit noem je Romanisering = Het overnemen van de Romeinse Cultuur. Je kreeg daarnaast ook rechten. Zo werd in 268 een Galliër keizer van het Romeinse Rijk.

Samenvatting 3000 v. Chr – 500 Cultuur = Gewoonten van een groep mensen. Voorbeeld van de Romeinse Cultuur = Kunst, kleding, geloof en handel. Aan het hoofd van de Romeinen stond de Keizer Romeinen waren erg……… tegenover andere stammen. Tolerant Romeinen vereerden hun goden in een…….. Tempel Grieken en Romeinen lijken veel op elkaar omdat……. Ze veel van elkaar over hebben genomen.