Schoolgroepbijeenkomst

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Redactioneel schrijven Les 3
Hoera, een oudergesprek!
R EDACTIONEEL SCHRIJVEN L ES 4. Globale indeling les 4 5 minutenKlassikale terugkoppeling naar vorige les + lesindeling komende les bespreken 15 minutenRedactievergadering:
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Hogescholen in Dialoog
Redactioneel schrijven Les 2
Les 5: orde en klassenmanagement
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Karen v.d. Worp kamer Voorbereid op Stage Karen v.d. Worp kamer
de eerste groepsbijeenkomst
Internetgebruik en protocollen. - Inleiding (2 minuten) - Korte ronde in kleine groepjes met elkaar de schoolsituaties vergelijken. Meegenomen materiaal.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Introductie gastvrijheid
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Het familieteam Gastvrij in de zorg.
STagebegeleiding Bijeenkomst 8 Blok 2.
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Werkvormen in de klas Onderwijsassistent Leerjaar 2 Periode 3, week 1
Bijeenkomst September 2015
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Thema 2, week 1.7 Leerlingkenmerken Meervoudige intelligenties 13 oktober 2014 Periode 1 KOP
Orde houden in de klas.
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Praktijkervaring en reflectie
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 2. VORIGE BIJEENKOMST  Voorstellen  Uitleg module  Introductie ouderbetrokkenheid  Woordspin ouderbetrokkenheid  Woordspin.
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink med.hro.nl/binmd.
Opdrachten en eindopdracht
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Thema 2 Periode 1 KOP
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Thema Roos van Leary in de klas
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Training Bijeenkomst 2. Onderwerpen bijeenkomst Het gebruik van verschillende media aan de hand van een thema en het toepassen van interactievaardigheden.
SVP op dezelfde plaats zitten als vorige keer s.v.p. Wat gaan wij doen? -De vorige les (ca. 5 min.) -Huiswerk bespreken (ca. 5 min.) -Meegebracht voorwerp.
EHBO Eerste Hulp Bij Onderwijs
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
De vijf rollen van de leraar
Creatief schrijven.
Bijeenkomst startende mentoren
Passend onderwijs.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Hoe creëer je een plezierig werkklimaat?
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
Mijn visie op onderwijs
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Ontwikkeling van de adolescent Identiteitsontwikkeling
Leerling- kenmerken Motivatie
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
E-health domotica E-learning
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Inspelen op Innovaties
Voorbereidende opdracht thema 2, week 1.5
Workshop videobegeleiding
Transcript van de presentatie:

Schoolgroepbijeenkomst ‘Klassenmanagement’

Programma Welkom Starter thema ‘Klassenmanagement’ (15 min) Bespreken van persoonlijke leervragen (15 min) Klassenmanagement / schoolafspraken Theoretische verdieping, kan je ook iemand (MT lid) voor uitnodigen in je school Verwerking: De gekregen info koppelen aan eigen lesfragment (20 min) Nabespreking (20 min) Afsluiting (5 min) W.t.t.k.

Doelen van deze bijeenkomst Studenten kunnen hun leervragen rondom het thema klassenmanagement uitleggen (liefst gekoppeld aan lesfragment) Studenten kunnen de visie op klassenmanagement van het Mendelcollege in eigen woorden uitleggen Studenten kunnen benoemen wat sterk en minder sterk aan de visie vinden en wat ze daarvan meenemen in hun eigen visie op klassenmanagement

Introductie thema Wat is klassenmanagement? Hoe creëer je een veilig werkklimaat? Filmfragment: Introductie in orde (6.14 min) https://www.leraar24.nl/video/1504/introductie-in-orde#tab=0

Opdracht Omgaan met storend gedrag Maak in 5 minuten jouw eigen ‘escalatieladder’ Beschrijf kleine en grote(re) overtredingen Welke passende maatregelen kun je nemen? Omgaan met storend gedrag Gedrag leerlingen Grote overtreding Gedrag docent Eruit sturen Kleine overtreding

Bespreken opdracht Maak in groepen van vier één volledige escalatieladder. Bespreek daarna de vragen: Wat zijn jouw leervragen op dit moment op het gebied van klassenmanagement? Wat hoop je deze bijeenkomst te leren?

MT-lid over klassenmanagement (20 min) Mtlid vertelt over de visie ‘Klassenmanagement op het ……’ Hoe moet je omgaan met lastig en belangrijk probleemgedrag? Wanneer komen ouders in beeld? Opdracht studenten: Benoem de sterke en zwakke(re) punten t.a.v. deze visie

GUT model (Slooter, vijf rollen) Gedrag in de klas kan je indelen in: Gevaar Uitprobeergedrag Thuisgedrag Bij verschillende soorten gedrag horen verschillende correcties. Bedenk wel leerlinggedrag hoort bij de G, de U, en de T U G

Escalatieladder en GUT model Gevaar Uitprobeer Zwaarte van correctie Thuis Aantal correcties

Escalatieladder en GUT model Welke correcties (en hoe vaak) passen bij het verschillende soorten gedrag? Gevaar Uitprobeer Thuis

Enkele tips van Peter Teitler voor een veilig werkklimaat Drie V’s: Vriendelijk, Veilig, Verantwoordelijk Twee O’s : Ordelijk en Ongestoord Zorg voor veiligheid - Bied structuur; de kracht van voorspelbaarheid Verschil tussen lastig en belangrijk probleemgedrag - Je afvragen: Wil ik dit gedrag keer 20 of 30? Streng en Consequent; correctie op maat Correctie en straf; correctie komt vóór straf Consequent blijven; hou vol en haaf hand

Huiswerkopdracht ter voorbereiding Persoonlijke leervragen t.a.v. thema klassenmanagement Filmfragment; inleiding lesfragment Een lesopname; hoe pak je het op dit moment aan? Literatuur over klassenmanagement. Neem iets mee en post dit ook op de ELO. Situatie plaatsen in een theoretisch kader.

Verwerking thema (20 min) Studenten gaan in tweetallen uiteen om elkaars fragment te bekijken, waarin de leervraag rondom klassenmanagement centraal staat Bekijk elkaars filmpje en geef antwoord op de vragen: 1. Wat zie je feitelijk gebeuren? 2. Welke informatie vanuit ‘de gekregen info’ past hierbij? 3. Welk tips en tops kun je bij dit fragment benoemen? 4. Welk nieuw gedrag ga ik oefenen? 5. Welke afspraak maak je met jezelf?

Nabespreking (20 min) Welke tips en tops heb je gekregen? Kun je je escalatieladder uitbreiden? Welk nieuw gedrag ga je oefenen? Passende literatuur gevonden? Literatuurtip voor anderen? Afspraak met jezelf: Nieuw gedrag te zien op het volgende lesfragment! Laat je groei zien in je portfolio

Afsluiting W.t.t.k. Wat neem je mee? Voldeed deze schoolgroepbijeenkomst aan je verwachting? Wat hoop je in de komende schoolgroepbijeenkomsten te kunnen doen/leren? W.t.t.k.