Onderwijsachterstandenbestrijding. Schakelklassen, NT2 en VVE

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

Evidence-based leerpotenties in praktijk
Voorschool voor iedereen
Standpunten ‘Signaleren van Taalachterstanden door de JGZ’ en ‘Omgevingsananlyse’ Bettie Carmiggelt.
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
5. Toetsen en doelen Waarom, wat & hoe? Cito uitgelicht
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
Het jonge kind, VVE en doorgaande lijn Waar gaan we heen? OKE wet Beleidsplan VVE “en nu is het OKE” Ombuigingsbesluit peuterspeelzalen Kwaliteitseisen.
In het bestuursakkoord
Het leerkansenprofiel in Den Haag
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Onderwijsachterstandenbeleid succesvol?
Programma Zichtbare schakel De wijkverpleegkundige voor een gezonde buurt
VVE: een doorgaande lijn?
Harmonisatieplannen kabinet
senior beleidsmedewerker onderwijsbeleid
Workshop LEA conferentie Oberon, 5 november 2008 Van overleg naar afspraken naar resultaten.
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
‘Kwaliteitsversterking Voor- en Vroegschoolse Educatie’
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Dordtse agenda “VVE en verder!” Wat pakken partners en gemeente n.a.v. de bestandsopname in 2011 en 2012 aan? Presentatie t.b.v. G33/G4 6 december 2011.
Zoetermeer Harmonisatie voorschoolse instellingen.
Harmonisatie peuterspeelzalen en kinderdagverblijven
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
SCHAKELKLASSEN LOKAAL EDUCATIEVE AGENDA 12 JANUARI 2010.
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
Schakelklassen Plaats in het lokaal onderwijsbeleid Sjak Rutten, Sardes.
Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Voorstellen Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Pedagogisch.
OKE-wet, inspectietoezicht en de gemeenten
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Voor- en vroegschoolse educatie
Voor- en Vroegschoolse Educatie: Probleem-analyse, oplossingsstrategieën en effectiviteit P.P.M. Leseman © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 23.
Workshop Extra Leertijd Conferentie Children’s Zone 6 maart 2014.
VAN OPVANG NAAR ONTWIKKELING
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
Alle peuters naar voorschoolse voorziening….. een gemeentelijke verantwoordelijkheid?
Een doorgaande lijn VVE-PO in de praktijk Hoe wordt er vorm gegeven aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs? Door:
Beleid voorschoolse periode. Geschiedenis peuterwerk moeders komen samen terwijl kinderen spelen vrijwilligers die kinderen samen laten spelen professionalisering.
Masterclass onderwijstijdverlenging (OTV) voor beginners Ton Klein (Oberon) Hanny Voskuylen (pl. Zomerschool Leeuwarden) Bodes Kroes (Gemeente Leeuwarden)
Gemeente Rotterdam 23 en 29 maart 2016 Informatiebijeenkomst Leren Loont! en beleidsregel. po, vo.
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Opbrengstgericht werken en jonge kinderen: hoezo?
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
Logopedische ondersteuning in de voor- en vroegscholen van Eysden-Margraten Eduard Rodigas, senior onderwijsadviseur.
AZC 11 april 2016 Landelijke Studiedag Hilversum cat.3 Regionale aanpak nieuwkomersonderwijs, hoezo? POLGLO cat.2 cat.4.
Opbrengstgericht werken en jonge kinderen: hoezo? Doorlopende leerlijnen taal en rekenen (VVE/PO) Eindhoven Donderdag 29 november 2012 Inez Zijlstra (beroepskracht.
Onderwijsachterstandenbeleid gemeente Tiel Resultaten tussenevaluatie Resultaten bestandsopname VVE Landelijke ontwikkelingen Voor welke opgaven staan.
“Dordrecht gaat verder met het bestuursakkoord G33/G4”, Presentatie aan de Adviescommissie, 13 maart 2012.
Peuterspeelzaalbeleid Voorbereidende Vergadering 16 oktober 2007.
Wet OKE Ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie.
Parallelsessies 1: Focus op praktijk Overdracht vve - po in de praktijk Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair.
Een doorlopende leerlijn van VVE naar PO Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs vormgegeven? Door:
drempels Noodzaak: het niveau daalt Maatschappelijke zorg, politiek, media Aansluitingsproblemen (mbo,pabo) Basisvaardigheden sneeuwen onder Onderzoek.
CMWW Peuteropvang Marjo Hoek September versus kinderopvang Peuteropvang: het kind en zijn ontwikkeling staat centraal nauwe samenwerking met ouders.
COOL5-18 COOLspeciaal Pre-COOL
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Zorgstructuur binnen Kinderopvang Dronten
Schakelklassen, zomerscholen en onderwijstijdverlenging
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
voor Rotterdamse kinderen
PRESENTATIE Bijeenkomst IKC – ontwikkeling
Doubleren.
Doorlopende leerlijnen PCOU
Doubleren.
Transcript van de presentatie:

Onderwijsachterstandenbestrijding. Schakelklassen, NT2 en VVE   Dr. Geert Driessen TOV – OAB overleg Oss, 30 september 2013

Achterstandsbestrijding: maatregelen en effecten Opbrengsten Gewichtenregeling ? ICO / Burgerschapskunde OETC / OET / OALT - / ? NT2 + / - VVE Schakelklassen + Klassenverkleining + / ? Gemengde scholen Brede scholen Jonger beginnen Zittenblijven - Weekendscholen Zomerscholen Verlengde schooldag Dagarrangementen Methods

Schakelklassen Varianten: - voltijds - deeltijd (≥ 8u p/w) - verlengde schooldag (≥ 100u p/j) Typen: - voetklas; extra taalonderwijs groep 1-2 - extra taalonderwijs groep 3-7 - extra voorbereiding op V.O.; kopklas na groep 8 - neveninstromersprojecten Methods

Schakelklassen Effecten: - onderbouwschakelklas: positief effect; ebt eerst weg, daarna weer inhaalslag - bovenbouwschakelklas en kopklas: positief effect; geen terugval; houden inhaalslag vast Aanbevelingen: - beschouw schakeljaar als onderdeel van integrale aanpak gedurende hele schoolloopbaan - geef ook ná het schakeljaar nog extra begeleiding - niet alleen woordenschat, ook grammatica Methods

NT2 Sinds jaren ’80: aanbod NT2-leermiddelen aandacht in opleiding verschuiving specifiek, all. lln. → geïntegreerd, taalzwakke lln. (incl. aut. lln.) Effectenonderzoek: specifieke zorg all. lln. onderbouw: meer differentiatie en maatwerk kwaliteitsverschillen scholen en lkrn.: verdere professionalisering lkrn. Methods

NT2 Pilots taalbeleid onderwijsachterstanden: ≥ 50% doelgroeplln. extra financiële middelen extra ondersteuning experts taal en rekenen Effectenonderzoek: m.n. effectief bij kleuters heldere doelen, toetsen, opbrengstgericht werken lkrn. omgaan met verschillen tussen lln. taalcoördinator/IB-er: inzichtelijk en bespreekbaar maken resultaten Methods

VVE-programma’s Doelgroep: jonge kinderen uit lagere sociaal-economische milieus Doel: preventie onderwijsachterstanden Inhoud: ontwikkeling, taal Methods

Onderzoeksvragen Hoe wordt VVE geïmplementeerd wat betreft: de definitie van de doelgroep werving en toeleiding kinderen (en ouders) programma’s de doorgaande lijn tussen de voor- en vroegschoolse fase kwalificatie personeel ouderparticipatie samenwerking, knelpunten en oplossingen Methods

De organisatie van VVE Decentralisatie Gemeenten Schoolbesturen VVE 2,5 4 6 Leeftijd Kleutergroepen ba.s. Kinderdagverblijven Peuterspeelzalen

Decentralisatie Beleid: autonomie en vrijheid Partners doorgaans sterk gemotiveerd Enorme variatie qua implementatie van VVE; verschillen tussen en binnen gemeenten (instellingen)

Doelgroepen / indicatoren Kinderdagverblijven/peuterspeelzalen: - feitelijke ontwikkelingsachterstanden - psychosociale problemen van het kind - opleiding ouders - etnische achtergrond ouders - thuistaal - psychosociale problemen ouders - wijksamenstelling Scholen: Geen betrouwbare en valide screeningsinstrumenten Geen continuïteit Menging achterstands- en zorgperspectief

Werving en toeleiding kinderen en ouders consultatiebureaus (signalering wordt verplichting?) informatiebijeenkomsten in kdv, psz en scholen huisbezoek allochtone consulenten, eigen taal, eigen wijk immigrantenorganisaties, moskeeën Doelgroep vaak allochtone achtergrond: specifieke benadering kan zinvol zijn Zijn CBs toegerust m.b.t. signalering vanuit achterstandsperspectief?

Personeel vroegschoolse fase: veel lkrn. hebben aan programma’s gekoppelde cursus gevolgd, zijn gecertificeerd voorschoolse fase: veel leidsters hebben onvoldoende scholing op pedagogisch en didactisch gebied en beheersen het Nederlands onvoldoende Niveau leidsters peuterspeelzalen en kinderdag- verblijven is groot probleem aangezien de kern van VVE is stimulering Nederlandse taal en ontwikkeling

VVE-programma’s home-based en center-based (combinatie, ouders) commercieel en lokaal ontwikkeld (eclectisch, pragmatisch, maatwerk, kosten, compromissen/historie) verschillende benaderingen en ontwikkelingsdomeinen (sociaal-emotioneel + cognitief) continuïteit (tussen instellingen, over de tijd) geen programma is ‘evidence-based’ Geen bewijs dat programma’s werken N

Ouderparticipatie schort veel aan het ontbreekt vaak aan beleid van gemeenten en instellingen de intake van ouders en kind is vaak onduidelijk, geen protocol vaak geen actieve stimulering van het kind thuis (m.n. allochtonen) Veel (samen)werk aan de winkel

Implicaties Er is al veel werk verzet, MAAR: veel meer samenwerking en op één lijn brengen nodig stop het steeds opnieuw uitvinden van het wiel ontwikkel en gebruik evidence-based instrumenten en programma’s (kennis vergaren en verspreiden) (daarvoor) deels recentralisatie nodig meer actieve betrokkenheid van allochtone ouders. Meer efficiëntie, betere kwaliteit en kostenbesparing