Hoofdstuk 3: De Grieken Klas 1 KGT Lesweek 6

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Middeleeuwse steden H5 par. 5.3.
Advertisements

Vrij en onvrij Grieken en Romeinen Vroegmoderne tijd Moderne tijd
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 6: De Romeinen en hun bestuur.
Les 16: De Grieken zijn niet gelijk.
Hoofdstuk 2.
Het bestuur van de stadstaat
2. VAN POLIS TOT KEIZERRIJK.
Hoofdstuk 3.
Hoofdstuk III: Griekenland Les 7: Par 5, Griekse Kunst
De tijd van Grieken en Romeinen
Les 9 Wat gaan we doen? 1.Werkblad bespreken. 2.Film over de oude Grieken. 3.Schema bespreken. 4.Afsluiting.
Van polis tot keizerrijk
Vragen vorige les. Uitleg. Opdracht. Quiz. Afsluiting.
1VWO Hoofdstuk 3: de Grieken.
Jagers verzamelaars Jagers-verzamelaars trekken Europa in
De Atheense Democratie
Geschiedenis Thema 1 Les 2 Je leert dat mensen vroeger leefden van jagen en verzamelen.
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 BK Lesweek 5
Cursus 1.3 Waarvoor zorgt de natuur? Klas 2 BK Lesweek 3
Cursus 1.1 Wat zie je in een landschap Klas 2 KGT Lesweek 1
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 KGT Lesweek 5
Blok 2 Grieken en Romeinen
Cursus 1.4 Tien Tijdvakken Klas 1 BK Lesweek 1
Cursus 1.4 Tien Tijdvakken Klas 1 KGT Lesweek 2
Cursus 1.1 Wat zie je in een landschap Klas 2 BB Lesweek 1
Hoofdstuk 3 De Grieken.
Cursus 1.3 Waarvoor zorgt de natuur? Klas 2 KGT Lesweek 3
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Cursus 1.4 Hoe veranderen mensen Nederland? Klas 2 BB Lesweek 4
De Grieks-Romeinse wereld
Cursus 1.4 Hoe veranderen mensen Nederland? Klas 2 KGT Lesweek 5
Hoofdstuk 3 De Grieken.
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 KGT Lesweek 4
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 BK Lesweek 2
Cursus 2.2 Plantages en Slavenwerk Klas 2 BK Lesweek 2
Cursus 2.2 Het Leven van de Eerste Mensen Klas 1 KGT Lesweek 2
Cursus 2.1 Wat hebben mensen nodig? Klas 1 KGT Lesweek 1
Cursus 2.3 Het Leven van de Eerste Boeren Klas 1 BK Lesweek 4
Cursus 2.2 Plantages en Slavenwerk Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 2.4 Ontwikkelingen gaan door Klas 2 KGT Lesweek 6
Cursus 2.1 Klimaten en Plantengroei Klas 2 KGT Lesweek 1
Cursus 2.1 Klimaten en Plantengroei Klas 2 BK Lesweek 1
Cursus 2.2 Het Leven van de Eerste Mensen Klas 2 BK Lesweek 2
Cursus 2.3 Een Wereldeconomie Klas 2 KGT Lesweek 3
Cursus 2.4 Ontwikkelingen gaan door Klas 2 BB Lesweek 6
Cursus 2.1 Wat hebben mensen nodig? Klas 1 BK Lesweek 1
Cursus 2.3 Een Wereldeconomie Klas 2 BK Lesweek 3
Cursus 3.1 Wetten en Regels Klas 2 KGT Lesweek 3
Cursus 3.2 : Romeinse Samenleving 1 BK Lesweek 4
Cursus 3.3 Hoe zijn rechten en plichten geregeld? Klas 2 BK Lesweek 3
Cursus 3.2 Hoe verloren vorsten hun macht Klas 2 BK Lesweek 4
Cursus 3.4 Rechten van de Mens Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 3.2 : Romeinse Samenleving 1 KGT Lesweek 1
Tijd van jagers en boeren
Ontdekkingen in de tijd van pruiken en revoluties
Cursus 3.3 Hoe zijn rechten en plichten geregeld? Klas 2 KGT Lesweek 3
Cursus 6.3 : Europese Eenwording 2 KGT Lesweek 3
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 3.1 Wetten en Regels Klas 2 BK Lesweek 4
Cursus 3.4 Rechten van de Mens Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 BK Lesweek 2
Blok 2 Grieken en Romeinen
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 4.1 Elk doet zijn werk Klas 2 KGT Lesweek 1
Cursus 5.3 : Het ontstaan van de Arabische Wereld 1 BB Lesweek 2
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 5.2 : Monniken en Ridders 1 KB Lesweek 1
Cursus 6.1 : Europa in Delen 2 KGT Lesweek 3
OUDE GRIEKEN – JONGE HELDEN Laatste les 
TIJD VAN JAGERS EN BOEREN. FILM: BC BC is een film over het leven van een jager verzamelaar, hij is zeer onrealistisch maar dat neemt niet.
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 3: De Grieken Klas 1 KGT Lesweek 6 Mens en Maatschappij Hoofdstuk 3: De Grieken Klas 1 KGT Lesweek 6 Handboek heb je niet nodig.

Planner 3000 v. Chr – 500 Vertraagde Week: De Griekse Samenleving Lesweek 1, P3: Uitval, Sinterklaasviering Lesweek 2, P3: De Griekse Goden Lesweek 3, P3: Cultuur in Nederland 3.1 en 3.4 Lesweek 4, P3: Romeinse Samenleving 3.2 Lesweek 5, P3: Het Christendom 3.3 / Romeinse Cultuur Lesweek 6, P3: Toets Hoofdstuk 3 / Pompeii Film

Deze les: Cursus 3.2 Opgaven: 1 t/m 11 Extra: 12 3000 v. Chr – 500 Cursus 3.2 Opgaven: 1 t/m 11 Extra: 12 Klaar? Werk aan je portfolio Ik kan de Griekse Standen piramide invullen. Ik kan drie belangrijke gebouwen uit de Griekse Polis opnoemen en kan hier iets over vertellen. Ik kan in eigen woorden uitleggen wat democratie is en hoe dit werkt. Je leert de volgende begrippen: Standensamenleving, Akropolis, Polis, burger, democratie en kan deze in eigen woorden uitleggen.

De Griekse Samenleving

De Grieken 3000 v. Chr – 500 Tijd van de Jagers en Boeren is voorbij. Vanaf 3000 V. Christus stopt de Prehistorie….. Wat was de Prehistorie ook alweer? De tijd waarin de mensen nog niet konden lezen of schrijven. De Grieken vinden het belangrijk om op te schrijven wat zij denken, vinden, voelen en vooral ook doen! Dat is niet het enige wat verandert…. Ook zij wonen op een plek, net als de boeren…. Maar net iets anders….

Grieken, echte handelaren

Democratie 3000 v. Chr – 500 Grieken woonden in grote stenen steden, dus niet zoals de boeren in kleine boerendorpjes. Ze leefden daarnaast net zoals de boeren van de landbouw maar ook van vissen, jagen en verzamelen. Bij de Grieken zijn de verschillen in arm en rijk nog veel groter geworden. Sommige mensen leven in grote villa’s en sommige in kleine huisjes. Sommige Grieken zijn daardoor zo rijk geworden dat ze heel veel aanzien krijgen, mensen vinden hun belangrijk. De inwoners van de stad kiezen de beste mensen uit en die mogen van hun de stad gaan besturen. Ze stemmen dus met zijn allen over wie er het beste de leiding kan hebben in de stad. Dit noem je een democratie.

De Griekse Stad - Polis De Verzamelplaats

Parthenon (Tempel voor de goden) De Akropolis (Vesting) Pinakothek (Museum) Parthenon (Tempel voor de goden) De Akropolis (Vesting)

Grieken, echte kunstenaars

Grieken, echte levensgenieters Het Theater

De Griekse Samenleving 3000 v. Chr – 500 De Griekse samenleving kan je opdelen in vier groepen: 1. Vrije volwassen mannen 2. Volwassen mannen van buiten de stad 3. Vrouwen 4. Slaven Was je bijvoorbeeld slaaf dan mocht je heel weinig, als man mocht je heel veel. Een samenleving waarin niet iedereen hetzelfde mag noem je ook wel een standensamenleving.

Samengevat: 3000 v. Chr – 500 Democratie = als je mag stemmen op wie jij vindt dat een stad of land mag besturen. Of je mag stemmen op wat er gaat gebeuren in een stad of land. Je mag dus zelf meebeslissen. Belangrijke gebouwen in een Griekse stad zijn: 1. De verzamelplaats, hier is de markt en het is de ontmoetingsplaats van veel mensen. Hier zitten ook de mensen die leiding geven aan de stad. 2. De vesting, hier gingen mensen schuilen als de stad aangevallen werd, je vindt hier ook tempels en museums. 3. Het theater, inwoners van een stad wilden ook plezier maken!

Samengevat: 3000 v. Chr – 500 Denk 1 minuut na en vul de piramide hieronder in. De Griekse samenleving kan je indelen in vier groepen: 1. Vrije volwassen mannen 2. Volwassen mannen van buiten de stad 3. Vrouwen 4. Slaven Was je bijvoorbeeld slaaf dan mocht je heel weinig, als man mocht je heel veel. Een samenleving waarin niet iedereen hetzelfde mag noem je ook wel een standensamenleving.