Unbeteiligter? hoogbegaafd?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Advertisements

De weg (terug) van een ‘high potential drop-out’…
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
WORKSHOP MPG CONGRES ‘Herkennen signalen LVB’
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
Hogescholen in Dialoog
hoe autismevriendelijk ben ik
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
St. Martinusschool Hoe loopt de ontwikkelmotor? 1.ik voel me groot 2.ik kan het… zelf! 3.ik ben in verbinding betrokkenheid en welbevinden zelfstandig.
Intercultureel vakmanschap
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
Oog voor slimme kinderen?!
1zorg-route.
Passend Onderwijs Wat verstaan we onder Passend Onderwijs?
Arbeidsvreugde voor iedereen
Residentiële hulpverlening Drs. C.P.G. Tilanus. Wat is residentiële hulpverlening? = de persoon krijgt dag en nacht opvang en begeleiding in een tehuis.
Maatschappelijke Ontwikkeling Gezinnen met een nierziek kind 12 oktober 2006 Door: Harry Weezeman Nierpatiënten Vereniging Nederland.
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
De pedagogische civil society en het CJG.  Sociale omgeving = belangrijk voor advies over opvoeden  Minder mogelijk door: - Maatschappelijke ontwikkeling.
Autismespectrumstoornis
Hartelijk welkom 13 juni 2013.
PLUSKLAS.
Workshop Extra Leertijd Conferentie Children’s Zone 6 maart 2014.
Wat is belangrijk om te leren?
Het begint bij het jonge kind
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Hoogbegaafd? Herkennen en erkennen
Onderwerp: Positief opvoeden Duur: Max. 1,5 uur
Administrateur-generaal
Het motiveren van leerlingen in het VO
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Voortekenen herkennen
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Oic.
Oic week 3. huiswerk verleden keer 1)Bekijk de documentaire ‘de kleine is alle voor mij’ 015/KN_
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
De kracht van positief opvoeden
STIMULANS KWALITEITSZORG augustus Gegevens van de school Raad van Toezicht: 5 leden Bestuur : 3 schoolleiders en 1 directeur van het stafbureau.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Conferentie Bijzonder Begaafd.  Opgericht in 1989  Psychologisch Adviesbureau  Assessment Center  Opleiding & Training  Hoogbegaafdheid PONTE organisatie.
ACHTERGRONDINFO Fulltime Basis-Onderwijs voor hoog-intelligente en hoog-sensitieve kinderen Rotterdam, april 2016 Stichting H 4 O.
JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,
Basisschool het Schrijverke dinsdag 13 maart 2007 Informatieavond: Hoe realiseer je als school aanbod voor hoogbegaafde leerlingen?
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Desirée Houkema & Yvonne Janssen Conferentie ‘Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid’ – 11/12 november.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Hoe pedagogisch handelen?
Oog voor Jongeren met een licht verstandelijke beperking Jopie Nooren Voorzitter Raad van Bestuur Lunet zorg 3 september 2012.
Cliënt in zijn kracht Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13.
Ouderavond over pesten op de basisschool
Doelen behalen met activiteiten
Koningin Julianaschool,
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13
Kenniskring jobcoaching SBCM
Wet Maatschappelijke Ondersteuning
Profiel van een plusleerling
Werken aan een buurt voor iedereen
Passend onderwijs voor hoogbegaafde kinderen binnen
Online workshop relatieverslaving en codependentie
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
The Da Vinci Class Hoog- en meerbegaafden TVWO (def 2019)
Transcript van de presentatie:

Unbeteiligter? hoogbegaafd?

meer begrip voor (hoog)begaafdheid levensnoodzakelijk

Patricia Wensink Anne Marie Sweelssen, PractiQal Annie Wip-Konior

mijn gezin knutsel - hulpmoeder achtergrond - opleiding

Hint-Limburg Puberclub - bestuur - zorgvragen Hint-Nederland

mijn broer mijn schoonzus neef en nichtjes

begaafd hoogbegaafd

onwetendheid vooroordelen

IQ - erfelijkheid - vakterm - verwachting

kleine groep - luxeprobleem gewoon aanpassen

referentiekader

referentiekader - normaal - gemiddeld cognitief - sociaal-emotioneel

aansluiting: minderbegaafd helpen zwakbegaafd speciaal onderwijs - zorg

aansluiting: plus-programma - methoden aansluiting: sociaal-emotioneel

referentiekader vooroordelen aanpassing - afwijking

hoogbegaafdheid

definitie

Autonoom, nieuwsgierig en gedreven van aard. Een hoogbegaafde is een snelle en slimme denker, die complexe zaken aankan. Autonoom, nieuwsgierig en gedreven van aard. Een sensitief en emotioneel mens, intens levend. Hij of zij schept plezier in creëren. Maud Kooijman, 2008

anders zijn niet kunnen voorstellen

andere dimensie

oplossingen - mogelijkheden

samenwerking

anders aanpassing

niet kunnen niet mogen

jezelf mogen zijn moeten aanpassen

aanpassing: cognitief - sociaal-emotioneel

methode - samenwerken - communicatie sociaal-emotioneel gevoelens manier van leren methode - samenwerken - communicatie sociaal-emotioneel gevoelens interesses - creativiteit cultuur - autonomie enthousiasme - vreugde …

gevolgen

schoolse gevolgen leerbehoeften niet zichtbaar passend aanbod beloning - intrinsieke motivatie niet leren te leren vaardigheden

sociaal-emotionele gevolgen sociaal-emotionele behoefte niet zichtbaar onnatuurlijk sociaal gedrag misdiagnoses zelfvertrouwen en persoonlijkheidsontwikkeling eenzaamheid!

aanpassen kan ernstige gevolgen hebben! eerst bewijzen - laten zien, zowel schools als sociaal lichamelijke gevolgen copingstrategieën vermoeiend - uitputtend hard werken + geen waardevolle waardering + geen autonomie >> burn-out - bore-out

als er hulp nodig is

verwachting - kennis HB

onwetendheid - verwachting normdenken - normafwijking symptomen

professional - beslissing

organisatiestructuren - procedures contactpersoon - dossiers kennisniveau - objectiviteit passende hulp

sociale omgeving

schoolomgeving - ouders gezin - familie - vrienden buurt - verenigingen sociale positie - financieel maatschappelijk

persoonlijk ontwikkelen erbij horen - samen

wat is er dan nodig

veiligheid - veilige omgevingen

wat hebben HB kinderen nodig? stimulerende omgevingen educatief klimaat dat het kind accepteert en steunt flexibiliteit in schoolprogramma’s herkenning en steun, ook voor tweevoudig uitzonderlijke kinderen scholing van professionals in onderwijs en zorg om misdiagnoses te voorkomen

Anders zijn Jezelf mogen zijn