Unbeteiligter? hoogbegaafd?
meer begrip voor (hoog)begaafdheid levensnoodzakelijk
Patricia Wensink Anne Marie Sweelssen, PractiQal Annie Wip-Konior
mijn gezin knutsel - hulpmoeder achtergrond - opleiding
Hint-Limburg Puberclub - bestuur - zorgvragen Hint-Nederland
mijn broer mijn schoonzus neef en nichtjes
begaafd hoogbegaafd
onwetendheid vooroordelen
IQ - erfelijkheid - vakterm - verwachting
kleine groep - luxeprobleem gewoon aanpassen
referentiekader
referentiekader - normaal - gemiddeld cognitief - sociaal-emotioneel
aansluiting: minderbegaafd helpen zwakbegaafd speciaal onderwijs - zorg
aansluiting: plus-programma - methoden aansluiting: sociaal-emotioneel
referentiekader vooroordelen aanpassing - afwijking
hoogbegaafdheid
definitie
Autonoom, nieuwsgierig en gedreven van aard. Een hoogbegaafde is een snelle en slimme denker, die complexe zaken aankan. Autonoom, nieuwsgierig en gedreven van aard. Een sensitief en emotioneel mens, intens levend. Hij of zij schept plezier in creëren. Maud Kooijman, 2008
anders zijn niet kunnen voorstellen
andere dimensie
oplossingen - mogelijkheden
samenwerking
anders aanpassing
niet kunnen niet mogen
jezelf mogen zijn moeten aanpassen
aanpassing: cognitief - sociaal-emotioneel
methode - samenwerken - communicatie sociaal-emotioneel gevoelens manier van leren methode - samenwerken - communicatie sociaal-emotioneel gevoelens interesses - creativiteit cultuur - autonomie enthousiasme - vreugde …
gevolgen
schoolse gevolgen leerbehoeften niet zichtbaar passend aanbod beloning - intrinsieke motivatie niet leren te leren vaardigheden
sociaal-emotionele gevolgen sociaal-emotionele behoefte niet zichtbaar onnatuurlijk sociaal gedrag misdiagnoses zelfvertrouwen en persoonlijkheidsontwikkeling eenzaamheid!
aanpassen kan ernstige gevolgen hebben! eerst bewijzen - laten zien, zowel schools als sociaal lichamelijke gevolgen copingstrategieën vermoeiend - uitputtend hard werken + geen waardevolle waardering + geen autonomie >> burn-out - bore-out
als er hulp nodig is
verwachting - kennis HB
onwetendheid - verwachting normdenken - normafwijking symptomen
professional - beslissing
organisatiestructuren - procedures contactpersoon - dossiers kennisniveau - objectiviteit passende hulp
sociale omgeving
schoolomgeving - ouders gezin - familie - vrienden buurt - verenigingen sociale positie - financieel maatschappelijk
persoonlijk ontwikkelen erbij horen - samen
wat is er dan nodig
veiligheid - veilige omgevingen
wat hebben HB kinderen nodig? stimulerende omgevingen educatief klimaat dat het kind accepteert en steunt flexibiliteit in schoolprogramma’s herkenning en steun, ook voor tweevoudig uitzonderlijke kinderen scholing van professionals in onderwijs en zorg om misdiagnoses te voorkomen
Anders zijn Jezelf mogen zijn