De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Passend onderwijs voor hoogbegaafde kinderen binnen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Passend onderwijs voor hoogbegaafde kinderen binnen"— Transcript van de presentatie:

1 Passend onderwijs voor hoogbegaafde kinderen binnen

2 Aandacht voor meer- en hoogbegaafde leerlingen
Verbeteren van het niveau van de basisondersteuning Plusaanbod, hoe optimaal organiseren Fulltime onderwijs aan meer-en hoogbegaafde leerlingen

3

4 Wat verwachten kinderen?
In tweetallen bespreken - Wat heb je gezien? Positief prikkelend film film benutten en stimuleren naar preventief handelen

5 Kenmerken van …… (Silverman, 1990)
brede interesse gevoel voor humor leesvermogen soms volwassen oordeel voor leeftijd scherp observatievermogen levendige verbeelding hoge mate van creativiteit neiging autoriteit ter discussie willen stellen goed met getallen goed met puzzelen goed probleemoplossend vermogen snel leervermogen uitgebreide woordenschat lange aandachtspan hoog gevoeligheid hang naar perfectionisme intensiteit rechtvaardigheidsgevoel nieuwsgierigheid doorzetter als de interesse er is omgang met oudere vrienden

6 Delphi definitie hoogbegaafdheid
Een hoogbegaafde is een snelle en slimme denker, die complexe zaken aankan. Autonoom, nieuwsgierig en gedreven van aard. Een sensitief en emotioneel mens, intens levend. Hij of zij schept plezier in creëren.

7 IQ = mentale leeftijd gedeeld door kalenderleeftijd
WISC = wijsheid, intelligentie, creativiteit en interactie tussen deze drie (synthesized) VIQ (verbaal) + PIQ (perfomaal) = TIQ (totaal) !! Alleen afgaan op TIQ uit den boze. VIQ geeft betere indicatie bij belangrijke schoolse beslissingen - Eigenlijk bedoeld om mensen met dezelfde ontwikkelingsmogelijkheden te vergelijken. Moeilijk →dezelfde leeftijd Verworven kennis en vaardigheden hebben grote invloed op test (school + thuis) IQ 50% genetisch bepaald, 50% omgevingsfactoren tot 7 jaar spraken van ontwikkelingsvoorsprong geen lineaire groei mentale leeftijd (groeispurt, kleine (h)b jongetjes) Meten IQ discutabel : - testafnemer - omstandigheden test : faalangst, demotivatie, omgevingsinvloeden, contact tester - hertest : 62% bij IQ >120 gelijke score of meer. % neemt af bij hoger IQ - IQ test 2 jaar geldig Intelligent / begaafd – IQ Hoogintelligent / hoogbegaafd – IQ > 130

8 Signaleren van excellente en hoogbegaafde leerlingen
intake & warme overdracht (leerling zelf, ouders, kdv/psz, vorige leerkracht) HERKENNEN = ERKENNEN  kennis teambreed is must op basis van leer- en persoonlijkheidseigenschappen stimulerend signaleren  observeren en luisteren signaleringsinstrumenten toetsen methoden en LOVS onderzoek preventief in plaats van curatief

9 Wat ziet u?

10

11 Vicieuze cirkel van onderpresteren
Inadequaat leerstofaanbod Selectieve luisterhouding Houding t.o.v. school Sociale belangen Leerkrachtattitude Demotivatie: Zeer laag werktempo Slechte concentratie Onderpresteren: Wisselend foutenpatroon vooral bij schriftelijke prestaties

12 SOCIAAL TE ON AANGEPAST AANGEPAST? GOED SLECHT PRESTATIES
Zelfsturend autonoom PRESTATIES Aangepast Succesvol Uitdagend Creatief Onderduikend (Kenmerken van) Leer- en/of gedragsproblemen Profielen van Betts en Niehart Signaleren : zo vroeg mogelijk op basis van leer- en persoonlijkheidseigenschappen BELANGRIJK  KENNIS BIJ ALLE TEAMLEDEN  SYSTEMATISCHE BENADERING Risico :Drop-out Risico :Drop-out SLECHT

13 Zelfsturend autonome leerling
Goede sociale vaardigheden Werkt onafhankelijk, zonder bevestiging Stelt zichzelf SMART doelen Zoekt uitdaging Sterk zelfsturend Werkt enthousiast voor passies/is bevlogen Goede zelfregulering Komt op voor eigen overtuigingen Veerkrachtig /flexibel Kennisproducent/ontwikkelaar Beschikt over zelfinzicht en zelfacceptatie

14 Optimale basisondersteuning
teambrede basiskennis hb cyclisch stimulerend signaleren specifiek gecompact en verrijkt onderwijsaanbod op maat met aandacht voor ontwikkelen metacognitieve vaardigheden zoveel mogelijk binnen de groep plusgroep(en) daar waar lkr. handelingsverlegen zijn, o.l.v gespecialiseerde lkr. ontmoeting ontwikkelingsgelijken preventie onderpresteren door vroegtijdig signaleren en adequate onderwijsaanpassingen op maat vanuit rijke leeromgeving houding en vaardigheden lkr : growth mindset, adequate instructie, feedback op proces en leerattitude ll ieder school / bestuur 1 of meer gespecialiseerde teamleden hb iedere school – actueel schooleigen visie en beleid, verankerd in schoolplan en bekend bij alle ouders en lkr. Hoe is de stand van zaken op jullie scholen?

15 Passend onderwijs voor hoogbegaafde kinderen
* Zware ondersteuning – maatwerk voor hb kinderen die therapeutische setting nodig hebben & drop-outs SWV De Liemers : Inclusief waar kan, expertise naar kinderen, maar je ontkomt niet aan arrangementen extern Binnen SWV De Liemers 2 fulltime scholen voor hb kinderen. Waar bevinden deze nu zich in dit schema? Kunnen we meer en beter gebruik maken van kennis en expertise die daar aanwezig is? Mogelijk zijn er ook andere basisscholen waar veel kennis en expertise is op dit terrein?

16 Aanbevelingen SLO aan SWV
Cluster leerlingen met vergelijkbare ondersteuningsbehoeften. Hierdoor wordt een setting met gelijkgestemden mogelijk en een meer efficiënte inzet van middelen en benodigde expertise Stimuleer meer afstemming en samenwerking tussen scholen, besturen en SWV'en onderling Faciliteer bij complexe problematiek meer afstemming tussen onderwijs en zorg en stimuleer regionale samenwerking

17 Vervolg - aanbevelingen SLO
Onderzoek thuiszittersproblematiek (onder andere hoe begaafdheidsfactoren hierbij een mogelijke rol spelen), de ondervertegenwoordiging van meisjes en effectieve aanpakken voor 'dubbel bijzondere' leerlingen Faciliteer deskundigheidsbevordering op het gebied van begaafdheid binnen alle lagen in het onderwijs (scholen, besturen en SWV'en) Zorg dat expertise laagdrempelig beschikbaar is, zodat meer preventief en niet vooral curatief gewerkt kan worden. Voor de begeleiding van 'dubbel bijzondere' leerlingen is gecombineerde expertise nodig: expertise op het gebied van begaafdheid én op gebied van leer- en of gedragsproblemen

18 Hoe komen we samen verder?

19 Nulmeting en gesprek per school

20 Nulmeting per school

21 Nulmeting per school

22 Periode 11 januari – 23 maart
11 januari – directeuren ontvangen separaat digitale checklist + gespreksrooster per mail directeuren tekenen in voor gesprek – 9 data tussen 6/2 en 22/3, 4 tijden per dag Sluiting 25 januari. Bevestiging definitief rooster op 28 januari Ruilen? nulmeting invullen door dir + ib + evt. specialist hb  voor 1 feb. aanleveren bij Patty gesprekken per school met directeuren (ib en/of specialist hb welkom). Locatie : SWV De Liemers Zevenaar Doel : o.b.v. nulmeting samen komen tot actiepunten per school & inventariseren wensen/behoeften school

23 voorbeeld – De Overlaat
Sandra van Diessen

24 Plusaanbod Plusaanbod Werkgroep is geformeerd:
Inventarisatie huidig aanbod Verkenning behoefte Voorstellen formuleren voor ideale werkwijze en organisatie Juni 2019 ligt er een voorstel

25 Fulltime onderwijs voor meer- en hoogbegaafde kinderen
Als arrangement van het samenwerkingsverband Hoe en waar vorm geven Afstemming met aanpalende regio’s Aanpassen van de intakeprocedure Juni 2019 advies naar het bestuur van het swv


Download ppt "Passend onderwijs voor hoogbegaafde kinderen binnen"

Verwante presentaties


Ads door Google