Actief burgerschap in het SO: “Hoe maken we samen het verschil?“

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

ZUURSTOF VOOR NEDERLANDS Taalscreenings en taalontwikkeling
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Realisatie kindcentrum
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
Programma Welkom en doelen bijeenkomst Het gebouw, korte toelichting traject Waar staan we voor? Waar gaan we voor? Samenvatting met vragen en reacties.
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
Vernieuwing verzorging
ICT-competentieprofiel lerarenopleiders
1.Oplossingen voor vergrijzing vinden 2.Vernieuwing van binnen uit stimuleren; scholen zelf aan zet 3.Leren van en met elkaar InnovatieImpuls Onderwijs.
Gemeente Rotterdam Xandra de Vroom Jeugd, Onderwijs en Samenleving 8 december 2009 Denken Voelen Doen. Het subsidiekader.
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
PWO EDOEL VELOV 26/02/2015 Thomas Remerie, Eef Thoen, Bea Merckx Educatie Duurzame Ontwikkeling, Evaluatie van de Lespraktijk Ontwikkelen van een ontwikkelingsinstrument.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Regionale info basisonderwijs
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
Inspiratiedag Inspiratiedag Kansarmoede & Onderwijs 28 april 2016.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Een nieuw concept voor de ICT-leerplannen
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
Leerlijn Actief Burgerschap
VOCVO-uitwisseldag 12 mei 2017 Riet
Onderwijs Ondersteunend Personeel
KA2 – "The Future Teachter 3
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
WELKOM Verdiepingsdag Europees Parlement Ambassador Scholen
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Mijn visie op onderwijs
Ouders en school samen Maart 2016
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
Samen leren samenleven Het vernieuwde PPGO!
Presentatie Rode Bosbes
Blik op de toekomst.
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Leerlijn actief burgerschap
Leren van leerlingen en de opbouw van een les

De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
het katholiek basisonderwijs
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
Kick-off Lerend Netwerk Leerlijn actief burgerschap
Nieuw kader inschrijvingsrecht
Stavaza curriculum vernieuwde eerste graad
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Doe je het digitalleen of transformetmeer?
Onderwijscentrum Gent
The Future Teacher 3.0.
De crisisstemming rond migratie, asiel en anderstalige nieuwkomers zijn een beetje uit de aandacht verdwenen. Dit neemt niet weg dat de instroom van anderstalige.
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

Actief burgerschap in het SO: “Hoe maken we samen het verschil?“

Inhoud 1. Een situering 2. Doel leerlijn actief burgerschap (LLAB) 3 Inhoud 1. Een situering 2. Doel leerlijn actief burgerschap (LLAB) 3. Inhoud LLAB 4. Hoe actief burgerschap op jouw school implementeren? 5. Plan van aanpak: wat mag je van ons verwachten? Schooljaar 2017-2018 Schooljaar 2018-2019

Teaser: LLAB in de kijker

GO! personeel en leerlingen zijn actieve burgers Een situering… GO! personeel en leerlingen zijn actieve burgers Transfervoorwaarden 1) Burgerschapscultuur (op school) 2) Opleidingscompetenties: vakdidactiek en competentieprofiel actief burgerschap (leerkrachten) Leerlingen vaardigheden attitudes kennis

Een situering… Welke leerkracht hiervoor aanstellen? Keuze en autonomie van de directeur Expertise (competentieprofiel) en motivatie van leerkracht Vakdidactiek ‘actief burgerschap’ Concrete vertaling van ‘neutraliteit’ als kader/ naar de klasvloer Opleidingspakket --> “LLAB = de meest concrete vertaling van het PPGO naar de klasvloer”

Doel LLAB Jongeren opleiden die de democratische maatschappij duurzaam ondersteunen en vernieuwen Verdiepings- en oefenruimte voor verwerven van burgerschapscompetenties Volwaardige plaats in het curriculum op school Ondersteunen en opleiden van de expertise van leerkrachten Instrument tot collegiale samenwerking om schoolbrede burgerschapswerking te optimaliseren Burgerschapscultuur op school inbedden Betrek de maatschappij in de school en de school in de maatschappij

Actief burgerschap op jouw school? 1. Samen bouwen aan een burgerschapscultuur op school 2. Het vak actief burgerschap als verdiepingsruimte Eigenheid van de school: Visie Schoolcontext leerlingenpopulatie Stappenplan: Toenemende beheersingsniveaus Van leerlijn naar lesvoorbereidingen Werkvormen en inspiratiebronnen Digitaal & gebruiksvriendelijk Mogelijke implementatiescenario’s Stap 1: Wat gebeurt er al op school op vlak van burgerschap? Stap 2: Onze schooleigen visie op burgerschap Stap 3: Aan de slag met ons schoolbreed plan actief burgerschap! Stap 4: Opvolging en bijsturing

Hoe ziet de leerlijn eruit?

Burgerschapsarchitect ‘Samen bouwen aan een burgerschapscultuur op school’: Welke fundamenten/bouwstenen zijn hiervoor nodig? Aan de slag!

Schooljaar 2017-2018 11 pilootscholen testen LLAB uit met: 4 lerende netwerkbijeenkomsten 4 opleidingsmomenten Optimalisatie toolkit LLAB o.b.v. input pilootscholen + ontwikkelde materialen (competentieprofiel, verzamelen van inspirerende schoolbrede voorbeelden en tips, voorbeelden van lessenpakketten, evaluatiemethodieken, aandachtspunten, …)

Huidige situatie voor de implementatie van actief burgerschap Complementair gedeelte Seminarie Bijzonder pedagogische taken – opdrachtbreuk Het vak actief burgerschap Te weinig aandacht voor burgerschapscompetenties vandaag > krijgen in realisatie van de huidige VOET niet de aandacht die ze verdienen

Toekomstige situatie voor de implementatie van actief burgerschap Vanuit het PPGO! willen we meer gewicht leggen op de invulling van de toekomstige eindtermen waarin LLAB aan bod komt in volgende sleutelcompetenties: 4. digitale competentie en mediawijsheid; 5. sociaal-relationele competenties; 7. burgerschapscompetenties met inbegrip van competenties inzake samenleven; 8. competenties met betrekking tot historisch bewustzijn; 9. competenties met betrekking tot ruimtelijk bewustzijn; 10. competenties inzake duurzaamheid; 12. juridische competenties; 14. zelfbewustzijn en zelfexpressie, zelfsturing en wendbaarheid;

Toekomstige situatie voor de implementatie van actief burgerschap In kader van het nieuwe decreet einddoelen en het bredere verhaal van de modernisering van het SO Leerlijn actief burgerschap als hulpmiddel om nieuwe (cluster) eindtermen te realiseren via het complementair gedeelte of (geïntegreerd) in de basisvorming Ondersteuning vanuit PBD om dit op een professioneel pedagogisch-didactische wijze te realiseren

Actief burgerschap in een Europees perspectief In Europa zijn er 3 manieren om aan burgerschap te werken (Euridyce, 2017) als vak geïntegreerd in andere vakken projectmatig => LLAB laat al deze mogelijkheden toe om burgerschapscompetenties te realiseren

Schooljaar 2018-2019: Wat mag je van ons verwachten? Alle onderdelen van de toolkit leerlijn actief burgerschap ter beschikking op GO! website (+ offline handboek): Stappenplan voor een brede burgerschapscultuur op school Competentiegerichte leerlijn voor alle onderwijsgraden- en vormen secundair onderwijs Effectieve werkvormen en inspiratiebronnen Abc van de leerlijn actief burgerschap Competentieprofiel voor de leerkracht actief burgerschap Evaluatiemethodieken Praktijkvoorbeelden om met een jaarplan actief burgerschap te werken De GO!-methode actief burgerschap met modellespakketten Schoolbrede praktijkgerichte inspirerende voorbeelden en tips

Schooljaar 2018-2019: Wat mag je van ons verwachten? Ondersteuning op maat bij deelname van betrokken leerkracht(en) aan regionaal lerend netwerk (per cluster) Inschrijving via de website vanaf maart of leerlijnburgerschap@g-o.be Leerkrachten delen ervaringen, expertise en materialen Opleidingspakket (5 opleidingen doorheen het schooljaar) Personeelsdebat om een burgerschapscultuur op school te creëren Samen speels en verdiepend onderzoeken: filosoferen in actief burgerschap Debatteren en argumenteren in actief burgerschap Bemiddelen en conflictmanagement in actief burgerschap Ethische casussen en morele oordeelsvorming in actief burgerschap

Plan van aanpak – schooljaar 2018-2019 Periode Inhoud Locatie September 2018 Lerend netwerk LLAB 1 Cluster West Cluster Centrum Cluster Oost Oktober 2018 Opleiding ‘samen speels en verdiepend onderzoeken: filosoferen in actief burgerschap’ Huis van het GO! November 2018 Lerend netwerk LLAB 2 Januari 2019 Opleiding ‘bemiddelen en conflictmanagement in actief burgerschap’ Februari 2019 Opleiding ‘debatteren en argumenteren in actief burgerschap’ Maart 2019 Lerend netwerk LLAB 3 Filmen digitaal didactisch cahier Deelnemende scholen uit lerend netwerk April 2019 Opleiding ‘werken met ethische casussen en morele oordeelsvorming’ Mei 2019 Lerend netwerk LLAB 4

Vragen? leerlijnburgerschap@g-o.be http://pro.g-o.be/pedagogische-begeleiding/aan-de-slag-met-actief-burgerschap/in-het-secundair-onderwijs