NLT op de havo NLT-conferentie Baukje Lobregt 8 februari 2018.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Differentiatie in de klas
Advertisements

HAVISTEN COMPETENT
Wat kan 10voorBiologie? Hoe kun je 10voorBiologie gebruiken?
Industriële Chemie VWO 6
Sanne Tromp Ton van der Valk
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
23 JANUARI 2007 MBO CENTRAALMBO CENTRAAL Ageeth Jorna (lekker-werken.nl)
Etty Hillesum Lyceum, Deventer Locatie: Het Vlier
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Keuze scheikunde.
in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen
Wiskunde in Technologie
Welkom! 20:00Introductie: uw kind op het JCU 20:30Naar JCU, daar koffie & thee 20:45Start keuzeworkshops Zaal 322: Het mentoraat op JCU en partnerscholen.
Fundament Informatica Informatiebijeenkomst januari/februari 2002.
Fundament Informatica
Kiezen in het VMBO!! Karin Nieuwenburg en Sjoerd Tolsma FarelCollege
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
Inhoud - Waarom afstemming en wanneer kansrijk - Ontstaan en opbouw van de Handreiking - Gebruik van de Handreiking, ook voor wiD - Discussie Samenhang.
Ouderavond leerjaar 2 3 oktober Maak het verschil Doel: Recht doen aan verschillen tussen leerlingen Havo- en vwo-leerling Didactiek Kwaliteiten.
Het (nieuwe) betavak NLT
NLT modules en excellentiebevordering
Is de les nu al voorbij?! Activerende lessen Na-Sk in de onderbouw
Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.
Het Lyceum Blekerskade 11 – Alkmaar vwo-Xtra afdeling klas 1 t/m 3 instroomjaarlaag 3 e klas havo - vwo vwo-afdeling klas 4 t/m 6 havo-afdeling klas 4.
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
Sint-Vituscollege WELKOM OP DE OUDERAVOND HAVO 4 maandag 31 augustus
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Anne van Emmerik Suzy Maljaars
Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans Voel de chemie met Chemie.
Chemie Overal, 7 e editie (2017) Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Informatieavond leerlingen en ouders mavo scholen Dunamare Overstap 4 mavo naar 4 havo per
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
“If the first challenge of change is to ensure that it’s desirable and the second challenge to make it doable, then the biggest challenge of all is to.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Natuur Leven en Technologie cursus voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
Opbouw nieuwe programma en mogelijke PTA’s Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren.
Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Vervolgadvies Wat is op dit moment de beste opleiding voor mijn kind?
Natuur Leven en Technologie
Vervolgadvies Wat is op dit moment de beste opleiding voor mijn kind?
NLT als gereedschap voor interdisciplinair bèta-onderwijs
Pré-NLT-module 3D-printen
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Kenmerken NLT Interdisciplinair keuzevak Tweede Fase
Ervaringen met “Wisselwerking en Beweging”
Motivatie en maatwerk presentatie door
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Voorlichtingsavond 28 september 2017 Welkom op het Rythovius!
Praten over SEKS? Dat spreekt vanzelf!
Ouderavond U-Talent Academie
Nanoscience and technology werkgroep voor Woudschoten natuurkunde 2006
Werken aan vakvernieuwing in steunpunten
Pré-NLT-module Leren met je hersenen
Pilot Maatschappijwetenschap-pen
Product van TU Delft, SEC
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Opleiding Spel- en teambegeleiding
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Ouderavond U-Talent Academy
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Cijferloos lesgeven bij talen
Product van TU Delft, SEC
De deelname aan het hoger onderwijs is in Nederland hoog
Transcript van de presentatie:

NLT op de havo NLT-conferentie Baukje Lobregt 8 februari 2018

Opbouw presentatie Voorstellen Waarom deze workshop Verschillen en overeenkomsten Kenmerken/ didactiek Opdracht 1 Havo didactiek Opdracht 2 terugkoppeling

Voorstellen Werkzaam op Farel College, Amersfoort U-talent, Utrecht

Waarom deze workshop? Binnen NLT is specifiek gekozen voor een eigen havo programma en niet voor een vwo-min programma. Dus specifieke modules voor havo leerlingen en vwo leerlingen. “Geruchten uit het veld”  vwo modules te moeilijk en daarom worden havo modules in vwo klassen gegeven.

Verschillen en overeenkomsten I Voor havo en vwo zijn de vaardigheden op eindtermniveau gelijkluidend geformuleerd. Voor vwo geldt echter dat deze vaardigheden op een hoger niveau moeten worden beheerst dan op havo.

Verschillen en overeenkomsten II Bovendien wordt bij havo meer de nadruk gelegd op de technologische component en bij het vwo meer op bètaonderzoek als context. Daardoor is er ook een verschil tussen havo en vwo voor wat betreft de invulling van de samenwerking met het hoger onderwijs.

Verschillen en overeenkomsten III Voor havo is dat meer gericht op beroepspraktijken. Voor het vwo is de samenwerking met het hoger onderwijs meer gericht op wetenschappelijk onderzoek.

Kenmerken / didactiek Wat zijn specifieke kenmerken van havo en vwo leerlingen? Welke kenmerken zijn van toepassing binnen NLT? Welke didactiek is van toepassing op een havist binnen het vak NLT Wat is het verschil tussen een havo en vwo module binnen het vak NLT

Opdracht 1 Welke specifieke kenmerken zijn typerend voor een havo leerling en welke voor een vwo leerling? Wat is het grootste verschil? Bespreek dit binnen het viertal en kom samen tot het belangrijkste verschil en noteer dit!

Terugkoppeling

Havo didactiek Contact houden / persoonlijke werking Positieve feedback Prikkelen Procedurele duidelijkheid Toegankelijkheid Werken in groepen Actieve leerling Lesstof (koppeling praktijk – theorie) Lesopbouw (structuur) Goed kunnen uitleggen Bron: Hollaardt, NVOX november 2009

Opdracht 2 Vergelijk de twee uitgedeelde modules. Welke kenmerken maken de ene module een echte havo module en de andere module een echte vwo module?

Terugkoppeling

Vragen?

Vragen? Bedankt voor uw aandacht

Mezelf voorstellen Programma – docenten voorstellen (Suzy Maljaars, sk; Rogier Bos, wi; Jacoliene van Wijk (wi); Coen Klein Douwel (sk); Andrea Burgerjon (bi); Andrea van Bruggen (sk ontw) Huishoudelijke mededelingen: Geen koffie achterlaten in de zaal Parkeren naast Koningsbergergebouw – contant geld Binnengekomen via Koningsbergergebouw, verlaten via Minnaertgebouw (meteen rechtsaf, onder ‘aardwetenschappen’ door – loopt u weer langs KBG) Einde: zelf naar huis, geen plenaire afsluiting