De arts van morgen in Crisisbeheer

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Advertisements

Methodiek om het doelbereik van het beleidsnota GIDEON te meten
Taakverdeling inzake beleidsondersteuning i/d sociale zekerheid (Gent, maart 2011)
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Wat doen we als we willen dat mensen ook effectief gebruiken wat ze leerden Peter Samyn,
Ronny Schallier (BMM) (* OPRC)
Hoe betere handhaving en naleving bereiken?
Informatiemoment bedrijven 23 augustus 2007 Programma: 10u00Inleiding door burgemeester Hendrickx 10u15(Brand)veiligheid op de industriezone(s) 11u00 Aanpassingswerken.
PERMANENTE VORMING RAMPENGENEESKUNDE EN RAMPENMANAGEMENT Toekomstperspectieven FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de voedselketen en Leefmilieu Michel.
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
SPF SANTE PUBLIQUE, SECURITE DE LA CHAINE ALIMENTAIRE ET ENVIRONNEMENT 1 Journée d'étude e-HR: un rêve ou un cauchemar ? e-HR, Pistes voor de.
GHOR en CBRN/E Jan Woldman CBRN/E meerdaagse Ossendrecht 16/10/2012
Inter-provinciale studie detailhandel
Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen
17 februari 2009 Project Verkeersslachtoffers PZ Vlaamse Ardennen.
Rol van Management bij Interne Communicatie Case: Levi Strauss Europe
Modelplan Nafase Het is een ramp geweest..,wat doen we nu?
E(mergency)-call Een call voor verzekeraars?. juni 2014Smart reports2.
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
HOE WERKT HET PROVINCIAAL RAMPENPLAN
SCIENTIFIC INSTITUTE OF PUBLIC HEALTH CLINICAL BIOLOGY DEPARTMENTDr. ANNE VAN NEROM Rol van de Bevoegde Overheid bij incidenten.
Presentatie Astrid-pagers
Contact center bij noodsituaties
Radioprocedure WVL Noodplanning
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Werkgroep pre- hospitalisatie. Bestaande structuren (RAG, RMG, overheden…….) werken Netwerking, bereidheid medewerking van actoren Betere coördinatie,
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Minor Project- en Programmamanagement
GOR bij nabestaanden van en professioneel betrokkenen bij MH17: Natuurlijk (niet)! Dianne Alting - RIVM Kenniskring PSH/GOR |
Toelichting op het UNESCO Global Geoparks programma Marike Bontenbal Beleidsadviseur Wetenschap Nationale UNESCO Commissie.
Referentievlakken in de Noordzee zowel een nationaal als internationaal verhaal.
Nood – en Interventieplanning infoavond 28 april psychosociale hulpverlening Landen – Linter - Zoutleeuw DEEL 1 : Toelichting ANIP Frank Petitjean, ambtenaar.
1 Speciale bijeenkomst Kringberaad Land van Cuijk 14 augustus 2013 ‘s-Hertogenbosch Een nieuw perspectief voor belangenbehartiging.
Groningen Internationaal Kansen benutten via Europese Programma’s EU-coördinator Jenny Otten Provincie Groningen.
1. 2 De noodplankoker -Waarom ? -Hoe ophangen? -De inhoud ? -Naar een digitaal interventiedossier -In afwachting INLEIDING.
Vakmanschap & de arts M&G van de toekomst Prof. Dr. Marie-Louise Essink-Bot Afd Sociale Geneeskunde AMC-UvA 21 april 2016.
1 Wie / wat is de GHOR?. 2 Definitie GHOR Organisatie voor: Coördinatie, aansturing en Regie geneeskundige hulpverlening Advisering gemeenten en andere.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
TOGAF Albert Gjaltema / Tech. Consultant II 11 maart 2008 getronicspinkroccade.nl.
Het efficiënt beheren van een noodsituatie
Netwerk ‘Samen tegen schooluitval’ Brussel
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Slachtofferhulp (CAW) na rampen
Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem
GHOR en CBRN/E Jan Woldman CBRN/E meerdaagse Ossendrecht 16/10/2012
Communicatie na rampen en terreur. Internationale good practices.
GGB en TGB GHOR6 1 juni 2017.
Communicatie Oefening
GGD Voorbereid 5 maart 2009.
Informatiesessie “Financiële richtlijnen en rapportering van TEAM-, TEAM Uganda- en Zuidinitiatieven-projecten” ALGEMEEN KADER Brussel, 22 Oktober 2013.
De taaltaak
BuurtInformatieNetwerken (BIN)
Welkom Energieschaarste
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
Slachtofferhulp (CAW) na rampen
Risico- en crisiscommunicatie in tijden van en
Marktconsultatie: Integrale crisishulp in Zuid-Limburg 27 juni 2018
Horizon2020 Transport 8 februari 2018 Ruben Prins
Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem
Belang van een nationaal veiligheidsportaal - ICMS
Vakgroep Spoedeisende Geneeskunde Presentatie Compagnonscursus
A National Strategy for Public Libraries in the Netherlands
Inspiratiesessie mobiliteit en logistiek in de zorg
Jannes Huisman Senior coach
Meaning maning by public leaders in times of crisis
Implementatie Voortvarend: - Level playing field,
Radboud Beyond Borders 2018
Persconsulent Provincie Oost-Vlaanderen
Transcript van de presentatie:

De arts van morgen in Crisisbeheer

Federaal België – planning & crisiscentra Gemeenten ANIP & BNIP Provinciaal Specifiek Provinciaal plan Regionaal Federaal Provincies Specifiek Federaal plan Multidisciplinair karakter ANIP BNIP Monodisciplinair D1 – Brandweer D2 – Medische keten D3 – Politie D4 – Logistiek D5 – Informatie Gino Claes Disaster Management

CGCCR (CrisisCentrum van de Regering) Beleidscoördinatie Strategische coördinatie Binnenlandse Zaken Buitenlandse Zaken Volksgezondheid Mobiliteit Defensie Relevante entiteiten (vb. FANC, FAVV,…) Justitie Gino Claes Disaster Management

CGCCR COFECO CELEVAL ECO-SOC CELINFO

FOD VOLKSGEZONDHEID Federaal niveau Provinciaal niveau Dep. Crisiscel FGI PSM Voorzitter directiecomité FOD VVVL Dienst Rampenmanagement Public Health Emergencies Ondersteund door dienst DH Dienst Rampenmanagent Adviseur Minister CGCCR Dep. Crisiscel PCC Brussel PCC Vlaams-Brabant Federaal niveau Provinciaal niveau Gino Claes Disaster Management

ONDERSCHEID TUSSEN 5 DISCIPLINES: D1: Hulpverleningsoperaties D2 Medische, psychosociale en sanitaire hulpverlening D3: Politie van de plaats van de noodsituatie D4: Logistieke steun D5: Informatie

Samenstellende delen voor D2 Monodisciplinair plan van discipline 2 MIP PSIP SIP PRIMA

Mono disciplinair plan D2 – (basis 1) Wettelijke basis: Wet van 8/7/1964 betreffende de DGH KB van 16/02/06 betreffende de nood- en interventieplannen art. 11 definiëring en taken discipline 2 KB nr 78 betreffende de uitoefening van de geneeskunst KB 02/02/2007 definiëring van de DIR MED Omzendbrief NPU-1 / 2 / 3/ 4 specifiek voor de taken discipline 2 Wet van 64 bepaalt de regels DGH = onmiddellijk verstrekken van aangepaste hulp ZW MUG – aangestelde 112 kan arts opvorderen of huisarts PIT Wet beschrijft summier opleidingscentra KB 2006: beschrijving D’s, definities en de fases (gemeentelijk, provinciaal en federaal) KB 78: beschrijft wie wat mag doen KB2007: DIRMED = operationeel verantwoordelijke onder administratief gezag van de FGI

KB 16/02/2006: wettelijke basis MIP Art 11 §1 2°: medische zorg voor slachtoffers is taak van D2 MO 26/10/2006 (NPU-1) legt een monodisciplinair plan op Vervoer van slachtoffers Nemen van maatregelen ter bescherming van de volksgezondheid MO PRIMA en SIP

Mono disciplinair plan D2 – (basis 2) Doel : Aanbieden van richtlijnen & methodiek Aanbieden van basiswerk mbt rampenwerking D2 Opstellen van een draaiboek voor actiefiches Resultaat: Vastleggen sleutelfuncties en werkingsmechanismen en identiek gecommuniceerd aan alle partijen Bijsturing indien nodig (na oefeningen of realiteit) Voldoende ruimte voor Provinciale eigenheden

Het Medisch InterventiePlan (MIP)

Werking MIP HC 112 kondigt FORMEEL het MIP af. Automatisch OF Na evaluatie van de situatie MIP vragen: De 1e hulpploegen ter plaatse D1, D2, D3 MIP afkondigen: DIR MED of adjunct, 1e MUG ter plaatse Federale Gezondheidsinspecteur of afgevaardigde Op vraag van de wachtarts van ICM

HC 112 / Medische Dispatching Coördinatie HC 112 / Medische Dispatching Coördinatie van de informatiestromen en verwittigingprocedures. Coördinatie van de dagdagelijkse hulpverlening. DIR MED Operationele coördinatie discipline 2 op het rampterrein. Bijgestaan door de adj. DIR MED FGI Beleidscoördinatie discipline 2 in CC GEM of CC PROV. Bijgestaan door de adj. FGI en de PSM. Belang om snel een rampengroep aan te vragen DIRMED kan veranderen als een meer ervaren DIRMED ter plaatse komt ADJ FGI zijn VPK onder contract FGI = ambtenaar

H RAMPTERREIN VMP CC PROV/GEM FGI D2 nooit in rode zone CP OPS Dir MED overnamepunt VMP In Triage Uit Regulatie Kleine NORIA H GROTE NORIA CC PROV/GEM FGI uitsluitingsperimeter isolatieperimeter ontradingsperimeter RAMPTERREIN D2 nooit in rode zone CAVE: contaminatie ALS voor decontaminatie is zeer belangrijk Oplossing in de maak met CBRN-MUG

Structuur

HERKENBAARHEID INTERVENANTEN DIR DIR DIR CP - OPS CP-OPS BW . SI DIR- MED DIR- POL HERKENBAARHEID INTERVENANTEN Herkenbaarheid op het terrein – de directeurs van de disciplines

Inzet parameters Wetteren: HA ingeschakeld voor bloednames

Het Psychosociaal Interventieplan (PSIP)

PSYCHO SOCIAAL MANAGER (PSM) Federaal vertegenwoordiger (FOD VVVL) van het PSIP bij de provincies Psychosociaal raadgever van de Federaal Gezondheidsinspecteur (FGI) Taken: Preventief: ondersteuning bij de implementatie van het PSIP in lokale noodplannen Operationeel: coördinatie van de psychosociale hulpverlening tijdens de acute en de nazorgfase

DRAAIBOEK PSIP WET GOOD PRACTICES ONDERZOEK “instrument waarmee het psychosociale luik van nood- en interventieplannen kan worden uitgewerkt” “monodisciplinaire, praktische handleiding voor de psychosociale acties” Geldt als ‘monidisciplinair plan’ voor D2 – PSIP f Was eerste echte basis voor de psychosociale hulpverlening > grote merewaard gehad Vandaar belangrijk om dit aan te halen Bedoeling om dit draaiboek te actualiseren onder meer op basis van de nieuwe inzichten die ik vandaag zal toelichten

OPDRACHTEN ACUTE FASE Groeperen van niet-gewonden op rampterrein Transport en opvang van niet- gewonden naar een onthaalcentrum (OC) Ondersteuning MIP voor vaststelling identiteiten van getroffenen (gewonden; overledenen) Eenvormig registreren Opvang familie van overledenen en vermisten Opvang van verwanten (OV) Openen telefooninformatiecentrum (TIC) Openen van een centraal informatiepunt (CIP) Ev. inrichten van een rouwkapel en opvang van nabestaanden Scharnierpunten (PCB < 24-48u) PSIP is voornamelijk opgebouwd uit drie onderdelen: 1) opdrachten; 2) structuren; en 3) actiekaarten Groeperen van gewonden: Binnen noodplanning niet echt duidelijk wie dat moet doen. PSH- medewerkers zullen meestal toch te laat zijn. Verwijzing in het MIP ‘V- PSH meldt zich bij de CP- OPS Afhankelijk van situatie: Open ramp: getroffenen zullen héél moeilijk in OC terecht komen (naar vrienden, zijn meteen weg, .. ) Wanneer wel: complex (vermisten, overleden) of wanneer getroffenen niet naar huis kunnen. ..algemeen: niet evident om door een gemeente te laten invullen. Binnen het PSIP moet dit wel ingevuld worden (mits nodige ondersteuning van bovenlokale actoren).

STRUCTUREN ACUTE FASE Om de verschillende opdrachten te vervullen worden ‘structuren’ besproken om hier vorm aan te geven.

OPDRACHTEN NAFASE Bepaling van de behoeften alle getroffenen Opvolgen van de collectieve noden van de getroffenen en hieraan een antwoord bieden. Relais- en coördinatiefunctie voor wat betreft de gedetecteerde individuele behoeften. Informeren groep getroffenen Organisatie gerichte acties in de nazorg: informatiebijeenkomst, herdenkingsmoment, weergave persoonlijke spullen overledenen, … Algemeen: een groep getroffenen start vaak als “één groep” > ze maken allemaal hetzelfde mee, hebben zelfde praktische noden en behoeft. Ook is er een grote verbondenheid > na verloop van tijd zal dit wijzigen. Hoe lang duurt de nafase? Kan heel lang aanslepen (verwijzing Zwitserland) De omgeving / pers is de gebeurtenis vaak al lang vergeten Kan heel veel verschillende vormen aannemen. Geen enkel incident is hetzelfde!

Het Plan Risico en Manifestaties (PRIMA)

PRIMA Ontwikkeling wetenschappelijk onderbouwd federaal model voor het bepalen van de inzet van middelen D2 voor grootschalige en risicomanifestaties. XLS-file

Public Health Emergencies (PHE)

SIP Sanitaire Interventie Plannen IGR = Internationaal GezondheidsReglement Influenza EBOLA

GENERAL ORGANIZATION Decision making and operational level : Federal entities (FPS Health, home affairs, Foreign affairs, Ministry of defense, …) Federated entities (Community and regions), Agencies (AFSCA, FANC, …), operational level (public health) : SANIPORT Scientific institutes and National Reference Center for Diagnosis (Public Health Institute, Institute of Tropical Medicine, Royal meteorological institute,…), Primary, secondary and third health-care centers (including health professionals), Governemental and NGOs (BFast, MSF, Red-Cross,…), Research Centers (universities).

27/02/2017

MAIN BELGIAN STRUCTURES AND ASSIGNMENT IHR NFP Must remain accessible at all times (7/24/365), Assignment: Sending to WHO IHR Contact Points, on behalf of Belgium, urgent communications (notification, or relevant information if there is evidence of an unexpected or unusual public health event), Disseminating information to relevant sectors of the Belgian administration, Responding to WHO requests for consultations, Consolidating input from relevant sectors of the Belgian administration, including those responsible for surveillance and reporting, points of entry, public health services, clinics and hospitals; and other government departments.

MAIN BELGIAN STRUCTURES AND ASSIGNMENT RAG The RAG consists of representatives of the PH ministry of federal and federated entities (communities and regions); and scientific advisers, The Public Health Institute chairs the group. Assignment: The group carrying out risk assessments, Gathering data and making a regular update of the situation, in order to help political authorities to make enlightened decisions, The RAG is also responsible for suggesting relevant measures to the RMG.

MAIN BELGIAN STRUCTURES AND ASSIGNMENT RMG The RMG consists of representatives of: Political authorities in charge of health (cabinet office of federal, community and regional health ministers), scientific advisers (WIV-ISP). Federal minister of health is represented by the IHR NFP, who chairs the group, The group organize a coordinated management of all health aspects of the crisis. Assignment: The RMG is responsible for making decisions regarding the adoption, or not, of health measures suggested by the RAG, He will follow up these decisions to ensure that they have been well executed, Members of the RMG also have to inform their supervisor Minister (federal or federated), on the decisions taken and well executed.

INTERNATIONAL PARTNERS WITHIN EUROP HSC (Council +Commission) DG SANTE (Commission) ECDC (Commission) EWRS (notification system, EU NFP network) WHO Europ Regional cooperation (BENELUX) Cross border cooperation (Fr, Nl, Ger,…) IN THE WORLD WHO (NFP IHR network) Bilateral cooperation

Relations between Belgian structures CGCCR Public Health Crisis Center International WHO, EWRS RMG ~ NFP RAG ~ WIV-ISP NFP PHE PUBLIC HEALTH SURVEILLANCE Vigilance sanitaire WIV ~ ISP Communities Others 27/02/2017

Dank voor uw aandacht Gino.claes@gezondheid.belgie.be