Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op weg naar het “IKC” en een nieuw onderwijsmodel ‘t Schrijverke, loc
Advertisements

IPC En wat heb ik er zelf van geleerd?
Jaarplanning decanaat Mavo-tl 3
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Realisatie kindcentrum
Gedigitaliseerde leerlijn rekenen De Paschalisschool en de 17 april 2013.
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
‘t Schrijverke Zoetermeer
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Presentatie gemeente Beek
Adaptief onderwijs.
Collectief portfolio groep 3
‘t Schrijverke Unit 1 Teamonderwijs Op Maat “ Het scheppen van beelden ” Informatieavond woensdag 16 oktober 2013.
Gepersonaliseerd leren
Leergemeenschap G e p e r s o n a l i s e e r d L e r e n
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
Andere (school)tijden?
Actieonderzoek instructietafel.
Voortgangsgesprek fase 1
Onderwijs op de Masten in
Ouderavond Groepsorganisatie
Programma Opening door Tilly Film Shift Happens Presentatie Visie op Slim Fit Stelling bespreken met behulp van de gekleurde hoeden Film van Slim Fit op.
Schooljaar Het schoolplein Taal- en spellingmethode Dit schooljaar starten we met de nieuwste versie van de taal- en spellingmethode De.
‘t Schrijverke TOM groep 6 t/m 8. Teamonderwijs Op Maat “Het scheppen van beelden” Informatieavond maandag 09 december 2013.
Informatieavond cluster 7 en 8. Algemene informatie groep 7 en 8 Informatie Voortgezet Onderwijs.
Samenwerkend Leren Carola, Hennie en Anita.
Ouderavond toekomst basisscholen Sluis/Schoondijke Welkom.
Presentatie mentoraat mavo 3. Mentor Lisa Akerboom & Ingrid Peters Achtergrond mentoren Van mentor OB naar coach BB Mentoruren in de week  LOB uur 
Toekomstgericht onderwijs
M-decreet Een korte toelichting.
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Welkom op de informatieavond van bs Groene Vallei
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Andere Schooltijden Obs Het Veenpluis. Welkom namens team en MR van Het Veenpluis! Fijn dat u bent gekomen.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Informatieve ouderavond Inrichting schoolorganisatie Th.J.Rijkenschool
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
“Ouderavond Bouwen & Bewaren” 16 juni Programma uur Opening en gebed door J. van Hoeven uur uur: Terugblik uur uur:
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Informatieavond 7 juni 2016 Agenda voor vanavond: 1.Welkom en toelichting op de avond 2.Visie en aantallen kinderen 3.Kaders vanuit school en overheid.
‘de kracht van 4 scholen’ vitaal en duurzaam onderwijs OUDERAVOND 6 SEPTEMBER 2016 INEKE VAN SIJL.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
De Buut voortgezet onderwijs groep 8
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Ouderinformatieavond Middaggroepen
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Het Jozef Journaal datum: 6 juni 2017
23 maart 2017 profilering.
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Informatieavond groep 7-8
De Bosbessenschool Vertel het me en ik zal het vergeten
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
Onderwijsontwerp cluster havo/vwo
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Visie anders leren Ieder kind ontwikkelt zich optimaal als persoon & cognitief. Vanuit deze visie zijn we gestart met ‘anders leren’, gericht op onderwijs.
Gepersonaliseerd leren en flexibilisering
TTT 2018 / 2019.
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Presentatie Inspectie - Bezoek
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur? 19.30 Terugblik 19.45 Film: “Leerlingen aan het werk en aan het woord” 20.00 Volgende stap: Organisatie en invulling 20.15 Dialoog 21.00 Terugkoppeling vanuit de groepen 21.25 Afsluiting 21.30 Napraten

Vraag: Hoe kunnen wij er voor zorgen dat alle kinderen die onze school bezoeken zo optimaal mogelijk leren?

Basisvaardig-heden (werken vanuit doelen) Kernconcept Basisvaardig-heden (werken vanuit doelen) De digitale wereld Cultuur en Sport Denk en doe-vaardigheden

Gepersonaliseerd leren

Leerlingen nemen de regie in hun eigen leerproces (Persoonlijk leiderschap) Samenwerkend leren

Argumentenkaarten Waardering Vragen Oog voor individuele kind en zijn of haar talenten Leerling zelfsturend Actief en motiverend School als collectief Aansluiting maatschappij Veiligheid Structuur Experiment? Aansluiting Voortgezet Onderwijs

Wat zien we in de school? Kinderen die alleen of in groepjes aan het werk zijn in een rijke leeromgeving. Ze hebben samen plezier. Ze zijn betrokken bij hun opdrachten. Ze zijn actief. Ze nemen verantwoording voor hun eigen acties. Ze hebben oog voor elkaar. Ze hebben oog voor de wereld, nabij en veraf. Andere inrichting van het schoolgebouw. Inrichten van pleinen met een specifieke functie.

De volgende stap Werken in een andere groeperingsvorm Flexibeler inspelen op de ontwikkeling van kinderen. Samenwerkingsvormen. Digitale leermiddelen maken volgen eenvoudiger (Snappet) Instructie vanuit leerdoelen en meer op maat. Leerkrachten zijn samen verantwoordelijk en werken (nog) intensiever samen. Zij maken meer gebruik van elkaars talenten.

Uiteindelijk willen we de volgende “units” 2,5 jaar – 7 jaar 8 jaar – 12 jaar

Veiligheid en structuur Leerlingen starten en sluiten de dag in hun eigen mentorgroep. De mentorgroep heeft een vaste leerkracht (of duo). Deze leerkracht volgt de leerling, voert de begeleidingsgesprekken, is aanspreekpunt voor ouders. De leerlingen krijgen instructie op maat in grotere, kleinere groepen of individueel. De leerlingen maken zelf keuzes en plannen zelf. (Opbouwend proces onder begeleiding van leerkracht). Ontwikkeling van leerlingen wordt vastgelegd in een portfolio.

Keuzes die de leerlingen maken zijn niet vrijblijvend Keuzes die de leerlingen maken zijn niet vrijblijvend. Een keuze heeft een consequentie. Niet alle leerstof is leuk of vindt een leerling leuk. “Moeten” blijft. De inhoud van de vakken blijft hetzelfde  Kerndoelen CITO toetsen blijven gehandhaafd.

Fasering Mentorgroep is nog de huidige jaargroep. Mentorgroep met leerlingen uit twee jaargroepen. Mentorgroep per bouw. Mentorgroep per unit?  Tussendoor evalueren we of en wat wel/niet werkt.

Tijdpad 17 januari: Ouderavond 1 februari: Overleg MR – Klankbordgroep – Regiegroep > Opzet Visiedocument 13 maart: Bespreking document MR – Klankbordgroep – Regiegroep Eind maart: Plan naar ouders 11 april: GO/NO GO door MR Voor deze MR vergadering kunnen ouders nog reageren.

Ouderavond 3 – Eind juni, begin juli Hoe worden de groepen samengesteld? Hoe ziet een dagprogramma er uit? Hoe ziet het gebouw er uit? Taakverdeling Team.

KOM als er vragen zijn! Leerkracht – Directie – MR – Leden Klankbordgroep

I = WE. Yes, we can!