Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur? 19.30 Terugblik 19.45 Film: “Leerlingen aan het werk en aan het woord” 20.00 Volgende stap: Organisatie en invulling 20.15 Dialoog 21.00 Terugkoppeling vanuit de groepen 21.25 Afsluiting 21.30 Napraten
Vraag: Hoe kunnen wij er voor zorgen dat alle kinderen die onze school bezoeken zo optimaal mogelijk leren?
Basisvaardig-heden (werken vanuit doelen) Kernconcept Basisvaardig-heden (werken vanuit doelen) De digitale wereld Cultuur en Sport Denk en doe-vaardigheden
Gepersonaliseerd leren
Leerlingen nemen de regie in hun eigen leerproces (Persoonlijk leiderschap) Samenwerkend leren
Argumentenkaarten Waardering Vragen Oog voor individuele kind en zijn of haar talenten Leerling zelfsturend Actief en motiverend School als collectief Aansluiting maatschappij Veiligheid Structuur Experiment? Aansluiting Voortgezet Onderwijs
Wat zien we in de school? Kinderen die alleen of in groepjes aan het werk zijn in een rijke leeromgeving. Ze hebben samen plezier. Ze zijn betrokken bij hun opdrachten. Ze zijn actief. Ze nemen verantwoording voor hun eigen acties. Ze hebben oog voor elkaar. Ze hebben oog voor de wereld, nabij en veraf. Andere inrichting van het schoolgebouw. Inrichten van pleinen met een specifieke functie.
De volgende stap Werken in een andere groeperingsvorm Flexibeler inspelen op de ontwikkeling van kinderen. Samenwerkingsvormen. Digitale leermiddelen maken volgen eenvoudiger (Snappet) Instructie vanuit leerdoelen en meer op maat. Leerkrachten zijn samen verantwoordelijk en werken (nog) intensiever samen. Zij maken meer gebruik van elkaars talenten.
Uiteindelijk willen we de volgende “units” 2,5 jaar – 7 jaar 8 jaar – 12 jaar
Veiligheid en structuur Leerlingen starten en sluiten de dag in hun eigen mentorgroep. De mentorgroep heeft een vaste leerkracht (of duo). Deze leerkracht volgt de leerling, voert de begeleidingsgesprekken, is aanspreekpunt voor ouders. De leerlingen krijgen instructie op maat in grotere, kleinere groepen of individueel. De leerlingen maken zelf keuzes en plannen zelf. (Opbouwend proces onder begeleiding van leerkracht). Ontwikkeling van leerlingen wordt vastgelegd in een portfolio.
Keuzes die de leerlingen maken zijn niet vrijblijvend Keuzes die de leerlingen maken zijn niet vrijblijvend. Een keuze heeft een consequentie. Niet alle leerstof is leuk of vindt een leerling leuk. “Moeten” blijft. De inhoud van de vakken blijft hetzelfde Kerndoelen CITO toetsen blijven gehandhaafd.
Fasering Mentorgroep is nog de huidige jaargroep. Mentorgroep met leerlingen uit twee jaargroepen. Mentorgroep per bouw. Mentorgroep per unit? Tussendoor evalueren we of en wat wel/niet werkt.
Tijdpad 17 januari: Ouderavond 1 februari: Overleg MR – Klankbordgroep – Regiegroep > Opzet Visiedocument 13 maart: Bespreking document MR – Klankbordgroep – Regiegroep Eind maart: Plan naar ouders 11 april: GO/NO GO door MR Voor deze MR vergadering kunnen ouders nog reageren.
Ouderavond 3 – Eind juni, begin juli Hoe worden de groepen samengesteld? Hoe ziet een dagprogramma er uit? Hoe ziet het gebouw er uit? Taakverdeling Team.
KOM als er vragen zijn! Leerkracht – Directie – MR – Leden Klankbordgroep
I = WE. Yes, we can!