Hoofddoelen BNL 2016+ KPI 1 KPI 2 KPI 3 Doel 1: Verhogen van de tevredenheid van de aangesloten lid verenigingen; Doel 2: Verminderen van uitstroom van leden; Doel 3: Nieuwe leden aantrekken; KPI 1 Tevredenheid Vereniging ↑ 2016: 7,6 (nulmeting) 2017: + 0,2 2018: + 0,2 2019: + 0,2 2020: + 0,2 KPI 2 Ledenuitstroom ↓ 2016: -20,5% 2017: -19,0% 2018: -17,5% 2019: -17,0% 2020: -16,5% KPI 3 Ledenaanwas ↑ 2016: +15,5% 2017: +16,5% 2018: +17,5% 2019: +18,5% 2020: +19,5%
Hoofddoel naar subdoelen Hoofddoel 1, Tevredenheid Vereniging ↑ Stijgend aantal verenigingen dat ondersteuning krijgt; Hoger aantal deelnemers aan BNL bijeenkomsten; Hoofddoel 2, leden uitstroom ↓ Meer gebruik van competente trainers; Hogere deelname aan de wedstrijdsport; Afname uitstroom verenigingen; Hoofddoel 3, leden aanwas ↑ Het aantal uitingen in landelijke en regionale en sociale media stijgt; Toenemend percentage groeiende verenigingen; Hoger aantal wervingsacties en andere bindingsvormen;
Kerntaken + ondersteunende taken Nieuwe slide Kerntaken + ondersteunende taken C. Promotie (Sponsoring, Communicatie en Marketing) E. Top badminton B. Verenigings- ondersteuning D. Wedstrijd sport Sport- participatie F. Organisatie G. Financiën
Toelichting Kerntaken + ondersteunende taken Nieuwe slide Toelichting Kerntaken + ondersteunende taken Sportparticipatie: Het aanbieden van passende en aantrekkelijke badmintonvormen voor badmintonners van alle leeftijden (en met lichamelijke en geestelijke beperkingen); Verenigingsondersteuning: Het ondersteunen van verenigingen op door hun gewenste thema’s en het proactief aanbieden van hulp; Promotie: Het genereren van positieve landelijke aandacht voor de badmintonsport in al haar verschijningsvormen; Wedstrijdsport: Het aanbieden van aantrekkelijke competities en toernooien voor zowel deelnemers, toeschouwers en organisatoren; Topsport: Het opleiden en begeleiden van eigen talentvolle spelers/speelsters om aansprekende prestaties te behalen op grote toernooien; Organisatie: Het bouwen van een slagvaardige en wendbare BNL service organisatie die inspeelt op innovaties en ontwikkelingen; Financiën: Het zorgen voor een gezonde financiële basis voor continuïteit en het kunnen investeren in groei.
Reguliere activiteiten Nieuwe slide Reguliere activiteiten Sportparticipatie: Opleiden trainers, Ledenwerving + -behoud, schoolbadminton, WvhB, START; Verenigingsondersteuning: Kenniscentrum/databank, (cluster)bijeenkomsten, juridische + incasso ondersteuning, Flagships; Promotie: Evenementen, communicatie, promotie (materiaal), websites etc, sponsoring, YDO; Wedstrijdsport: Organisatie competities, Toernooien, Opleiden wedstrijdfunctionarissen, (Junior) Master Circuit, Forza NK, AB Circuit, Pilot Noord-Holland/Centrum; Topsport: Nationale selectie, RTC’s, deelname toernooien; Organisatie: management bureau en commissies, ondersteuning bestuur, contact met andere bonden, vrijwilligersbeleid + uitvoering; Financiën: Inning contributie, ledenadministratie, verrichten betalingen, opmaken jaarstukken. Naast deze reguliere activiteiten, zullen er zogenoemde focusactiviteiten worden opgepakt om de verandering tot stand te brengen. Deze activiteiten zijn hieronder weergegeven per kerntaak.
Sportparticipatie, Focusactiviteiten 2018 Opleidingen Ontwikkeling en organisatie van opleiding Verenigingstrainer. Opstellen en uitbrengen Handboek ‘Beginnende Wedstrijdspeler’. Implementatie deeldiploma’s voor (beginnende) jeugd vanaf seizoen 2018/19. Jeugd Aanbod voor beginnende jeugd: kennismakingsproduct voor kinderen van 4 tot 8 jaar. Aangepast Badminton Starterspakket voor verenigingen voor Aangepast Badminton. Outdoor badminton Samenwerking met BWF en organisatie 1 outdoor evenement. Overige Instellen stuurgroep over Andere Verdienmodellen Verbinden van nieuwe partners, sponsors, suppliers e.d. Versterking relatie met huidige partners, sponsors, suppliers e.d.
Sportparticipatie, Focusactiviteiten 2018 Resultaten: 1 opleiding Verenigingstrainer >50 afgenomen handboeken ‘Beginnende wedstrijdspeler’. >25 deelnemende verenigingen aan deeldiploma’s. 5 deelnemende verenigingen aan pilot product voor beginnende jeugd. Afname AB-starterpakket door minimaal 10 verenigingen. Plan van aanpak ‘Andere verdienmodellen’. 3 nieuwe sponsor/supplier-contracten. 1 evenement voor huidige partners, sponsors, suppliers overeenkomsten met partners, sponsoren, sup Tevredenheid vrijwilligers over BNL-organisatie wordt beoordeeld met een 7,8 (+0,2).
Verenigingsondersteuning, Focusactiviteiten 2018 Ondersteuning verenigingsbesturen, onder andere door middel van Sportbestuurdersacademie en online platform in samenwerking met andere bonden. Organiseren clusterbijeenkomsten en masterclasses over de onderwerpen die door verenigingen worden aangegeven via de verenigingsmonitor en de ontmoetingen. Accommodaties: deelname aan samenwerking bonden om te komen tot een gezamenlijke Accommodatieadviseur voor verenigingen en Gemeenten. Vrijwilligersbeleid Ondersteuning verenigingen bij vrijwilligersbeleid: hulp bij waardering en werving. Communicatie Het versterken van de interne communicatie: landelijke vrijwilligers, afgevaardigden, bondsbestuur, werkorganisatie. Resultaten: > 100 bestuurders/vrijwilligers nemen deel aan workshops sportbestuursacademie en aan Masterclasses Badminton Nederland:. > 100 verenigingen nemen deel aan clusterbijeenkomsten. Percentage groeiende lidverenigingen van BNL is met 25% gestegen. 1 Landelijke Vrijwilligersactie voor vrijwilligers van verenigingen. Percentage groeiende lidverenigingen: is 25% reëel? Wat was het in 2016?
Promotie, Focus activiteiten 2018 Koppelen van directe voordelen aan een lidmaatschap van Badminton Nederland. Creëren en verder ontwikkelen fan base. Marketingplan opstellen. Vergroten media-aandacht lokaal en regionaal onder ander door middel van ondersteuning aan verenigingen en landelijk door middel van onze evenementen en topbadminton. Deelname aan activiteiten Nationale Sportweek (NS) en organisatie Week van het Badminton (WvhB). Resultaten: Minimaal één nieuwe badminton gerelateerd product/dienst wordt exclusief via het loyaliteitsconcept aangeboden. Drie gerichte fan campagnes. Marketingplan. White paper voor mediabeleid verenigingen. > 150 deelnemende verenigingen aan activiteiten NS en WvhB:.
Wedstrijdsport, Focusactiviteiten 2018 Verder innoveren en verbreden competitieaanbod. Vernieuwing opleiding wedstrijdfunctionarissen: van kwalificeren naar competent maken. Resultaten: Innoveren competitieaanbod: hangt af van wel of geen start competitiehuis in 2018/19. Samenwerking met een niet Badminton Nederland--competitieaanbieder. Voldoende competente wedstrijdfunctionarissen om aan vraag te voldoen.
Topbadminton, Focusactiviteiten 2018 Oprichting 1 Regionaal Trainingscentrum (RTC). Voltooiing ontwikkeling en uitvoering Elite-trainersopleiding. Optimalisatie staf. Communicatiestrategie topbadminton verder ontwikkelen. 2018: Traject tot Tokyo AB. Resultaten: 1 Elite-trainersopleiding. Overlegstructuur ingebed met trainers/clubs/scholen en academies.
Organisatie, Focusactiviteiten 2018 Organisatie Samenwerking met andere bonden. Herstart traject democratische besluitvorming en voorzetting bestuurlijke vernieuwing. Resultaten: 1 samenwerkingsproject met andere bonden Er is een tijdelijke commissie democratische besluitvorming/bestuurlijk vernieuwing ingesteld.
Financiën, Focus activiteiten 2018 Alleen reguliere zaken.
Doel 1: Tevredenheid verenigingen ↑ Nieuwe slide Grafische samenvatting Hoofddoelen Subdoelen Activiteiten (jaarplan 2018) Online platform voor kennisdeling Doel 1: Tevredenheid verenigingen ↑ Democratische besluitvorming 1A. Meer ondersteunde verenigingen Begeleiding vrijwilligers verbeteren 1B. Meer aanwezigen bijeenkomsten Clusterbijeenkomsten/masterclasses Vrijwilligerstaken helder maken Ontwikkeling Elite-trainersopleiding Ont. opleiding verenigingstrainer Doel 2: Leden- uitstroom ↓ 2A. Meer competente trainers Opleiding wedstrijdfunctionaris 2B. Hogere deelname wedstrijdsport Handb. beginnende wedstrijdspeler Innoveren competitieaanbod Hoofddoel naar subdoelen Hoofddoel 1, Tevredenheid Vereniging ↑ 1A. Stijgend aantal verenigingen dat ondersteuning krijgt; 1B. Hoger aantal deelnemers aan BNL bijeenkomsten; Hoofddoel 2, leden uitstroom ↓ 2A. Meer gebruik van competente trainers; 2B. Hogere deelname aan de wedstrijdsport; 2C. Afname uitstroom verenigingen; Hoofddoel 3, leden aanwas ↑ 3A. Het aantal uitingen in landelijke en regionale en sociale media stijgt; 3B. Toenemend percentage groeiende verenigingen; 3C. Hoger aantal wervingsacties en andere bindingsvormen; 2C. Afname uitstroom verenigingen Oprichting RTC’s Implementatie deeldiploma’s Accommodatie adviseur Doel 3: Leden– aanwas ↑ 3A. Meer uitingen in media Creëren/ontwikkelen fanbase Evenementen beter promoten 3B. Meer groeiende verenigingen Communicatie strategie topbadminton 3C. Meer wervingsacties Sportbestuurders academie Deelname Nat. Sportweek / WvhB