Algemene inlichtingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn
Fietsparkeren bij stations
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
Systems Engineering 24 april 2007.
SysAdvise Systems Engineering.
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Outputgestuurde Onderhoudscontracten
20 november 2007 Stan van Veenendaal Innovatie in contractvorming D&C contract Hollandsche IJssel.
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
COMPETENTIEONTWIKKELING
Engineering &Construct UAV-gc model
Bert van Mourik Stationsmanager Kennemerland & Schiphol Fietsparkeren bij stations Verdeling verantwoordelijkheden en bevoegdheden in het stationsgebied.
Kwaliteit en kwaliteitszorg
Organisatiestructuur en
Door M.J.Roos Hogeschool Rotterdam Cluster Ribacs
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Model VS UAVgc op basis van SE
30 september 2005 Professioneel asset management Kunstwerken eindrapport.
Introductie OHSAS
Handreiking Beleidsplan Veiligheidsregio
Acceptatiemanagement conform B-Accept Winand van Drenth
19 juni 2008 PRESERVERING Van beleid naar praktijk.
Workshop “Beoordelen”
2014 EVALUATIES N+1.
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
6 stappen in Risico management
Parametric release Wat is dat?.
Bedrijfsfunctiemodel IZO AWBZ, Wmo en Zvw Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning JANUARI 2013 VERSIE 1.0 IZO Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning.
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Structureren project Projectactiviteiten & producten gestructureerd en expliciet in beeld September 2015 Blok 1 - Project structureren.
Introductie Systems Engineering
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Prestatiecontracten Rotterdam Ard den Outer / Gert Jan de Looze Stadsontwikkeling, Gemeente Rotterdam Oktober 2015.
Beheermodel van M. Looijen
Werkgroep integrale bekostiging Jeugd Inrichting sturing en bekostiging Werkgroepinzichten vertalen naar de praktijk.
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
Assetmanagement Een nieuwe manier van beheer. Assetmanagement in Dordrecht Wat is Assetmanagement? En wat is het verschil met de huidige werkwijze? Welke.
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
Certificering van assetmanagement
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Informatiemanagement
Seminar asset management provincie Noord-Holland Grip op beheer en MEER Asset management in de gemeente Houten 4 maart 2015.
Stedendag verantwoording GSBIII GSB prestatie-indicatoren 20 november 2008 Drs.D.E.(David) Zijlmans RA.
College-onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid o.g.v. art. 213a Gemeentewet Commissie Rekening & Audit 25 november 2014 Besturing & controlling/
Informatievoorziening de basis voor assetmanagement Anton Vogels, Provincie Gelderland Zijn de BIM-standaarden en NEN2767 hierbij de sleutel tot succes?
20 januari 2016 – Herman Bongenaar
Veldmiddag 14 juni 2016 Groep 1 Wat is er nieuw in de KNA? Esther Wieringa.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
SOA en Business Process Management Hoofdstuk 5 uit Web Services van Manes, blz. 122 t/m blz. 129.
Raadscommissie ruimte - 15 oktober 2014 Maatschappelijke effecten van grote projecten.
De Wet hergebruik overheidsinformatie en de Wet stelsel openbare bibliotheekvoorzieningen Aad van Tongeren Fobid/KB 17 november 2016.
Aanbesteding jeugdteams
Aanbesteding Storage, servers en Back up
Grip op veiligheid en risico’s op de werkplek en het voorkomen van verzuim Hoe zorg ik voor een goed beleid om (financiële) risico’s van veiligheid zoveel.
Contractbeheersing op basis van kwaliteitsborging
Financiële rechtmatigheid
De onderbouwingen per perceel
IMPLEMENTAATIE KADER ZORGPLICHT KERINGEN
Onderhoud DVM-systemen WNZ zaaknr
Meten voortgang circulaire economie
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Human Resources Accounting
Cursus Interne auditor
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
COMPETENTIES EN CERTIFICERING
Transcript van de presentatie:

Algemene inlichtingen Werking en risicoverdeling prestatiecontract 6 november 2012

Waarom gebruikt de klant een Prestatiecontract? Focus RWS op het maatschappelijk resultaat (prestatiesturing) Risicobeheersing in netwerk presteren (stabiliteit, betrouwbaarheid) Verhogen doelmatige inzet middelen Optimaliseren inzet/benutting van kennis en kunde markt En ook: Beheerst ‘stapsgewijs’ en corporate ontwikkelen van RWS en opdrachtnemers in nieuwe rol Introduceren van uniform en eenduidig instrumentarium in B&O sector (SCB, Systems Engineering, etc) Aansluiting B&O met Aanleg (Life-cycle management) 2 2 Algemene inlichtingen Algemene inlichtingen 6 november 2012

Waar komen we vandaan irt verantwoordelijkheden <2000 RAW contracten: technische beschrijving, hoeveelheden, laag risicoprofiel ON (alles verrekenbaar) >2000 1e lichting prestatiecontracten: veelal technisch beschreven gerelateerd aan activiteiten -> gras niet hoger dan…, piep gestuurd systeem 2010 2e lichting prestatiecontracten: klant vraagt instandhouding en functionaliteit -> RAMSSHE€P, toestandinspecties etc. Kwaliteitsborging ON en meer verantwoordelijkheid richting ON Veel meer transparantie en dialoog in het gehele proces 3 Algemene inlichtingen Algemene inlichtingen 6 november 2012

Verandering in werkwijze en samenwerking is substantieel voor alle partijen Overdracht OG ON Behoefte Proces Uitvoering Daarom véél aandacht voor: Nieuwe relatie OG – ON Competenties van in te zetten mensen Werken met nieuw model prestatiecontract Instrumenten Visie, beleid Mensen Nieuwe relaties intern RWS Beheerder – IPMteam Informatiebehoefte en trends in het areaal 4 4 4 Algemene inlichtingen Algemene inlichtingen 6 november 2012

Wat is de opdracht in een Prestatiecontract? “De Opdrachtnemer dient de in het Areaal aangetroffen staat van Functioneren en Presteren en de daarbij aangedragen risico’s en interventiemomenten te handhaven door middel van TAKEN, SERVICES en ACTIVITEITEN” ‘....het doen of laten van de ON mag de aangetroffen situatie niet doen verslechteren of onder de specifiek gestelde (kwaliteits)vereisten doen komen....’ 5 Algemene inlichtingen Algemene inlichtingen 6 november 2012

Onderhoudsstrategieën klant Taken en Services Activiteit 6 Algemene inlichtingen 6 november 2012

Wat verwacht de klant hierbij van de Opdrachtnemer? Handhaven ‘dagelijks’ operationeel functioneren en presteren, door: Waarnemen van en informeren over risico’s en trends in het areaal Handhaven kwaliteitsniveau of beheerst kwaliteitsverloop van het areaal en objecten Opbouw van data (gegevens) over de ontwikkeling in het areaal En ook: Mee-ontwikkelen van opdrachtnemers Actieve participatie in het nastreven van organisatiedoelen Klant Volledige ‘control’ door opdrachtnemers in hun processen en de output daarvan 7 7 Algemene inlichtingen Algemene inlichtingen 6 november 2012

Uitgangspunten voor de opdrachtnemer De functies worden geleverd door bestaande areaal; aan de functie-eisen wordt per definitie voldaan. Hij hoeft enkel het huidig functioneren en presteren te handhaven adhv de RAMSSHE€P vereisten (=prestaties), of voorgeschreven kwaliteitsvereisten Activiteiten zijn door de klant geplande beheersmaatregelen op reeds geïdentificeerde risico’s en herstellen, preventief, het (lange termijn) functioneren van het netwerk Taken dienen voor het handhaven van ‘dagelijks’ functioneren en presteren obv: Het handhaven van een ‘permanent’ kwaliteitsniveau (in geval van géén variabele onderhoudsstrategie) Het handhaven van een ‘beheerst’ kwaliteitsverloop (i.c. risico’s beheerst door geen verrassing RWS Variabel onderhoudsplanning) 8 Algemene inlichtingen Algemene inlichtingen 6 november 2012

Beheersing netwerkrisico’s met RWS-Inspectiehuis Publieksgericht Netwerkmanagement Asset Management Instandhoudings-plannen BMS Kaders voor regulier onderhoud - Variabele activiteiten (investering) Onderhoudscontract Contractopname Contractbeheersing MARKT Rapportages: Toestandsverloop Onderhoudshistorie Storinghistorie Incidenten Integrale Prestatiecontracten SCB Toestandsinspectie (Kort cyclisch) Kwaliteitsborging (Kort cyclisch) (lopend) Regulier onderhoud OMS Percelen Raam OVK Instandhoudings inspectie (lang cyclisch) ADVIES Instandhouding 9 9 Algemene inlichtingen Algemene inlichtingen 6 november 2012 9 9

Belang data opbouw door ON in prestatiecontract Instandhoudinginspecties (niet in p-contract) RWS Identificeren RISICO’s voor netwerk prestaties, op basis van waarneming veranderend gebruik veranderende wet- en regelgeving Instandhoudingplanning is (preventieve) beheersmaatregel op deze risico’s Toestandinspecties ON Tussentijds beeld van toestand = indicatie voor betrouwbaarheid van Instandhoudingplanning Reeks (tussentijdse) beelden geeft toestandsverloop = inzicht in effect van onderhoud = essentiële input voor Instandhoudinginspecties 10 Algemene inlichtingen Algemene inlichtingen 6 november 2012

Risicoverdeling klant-ON m.b.t. variabel onderhoud Redelijkerwijs te verwachten van ON: Wanneer ON voorziet dat VO-planning niet haalbaar is, dient hij: de klant te verwittigen (services) én aan te tonen dat dit niet het gevolg is van zijn eigen doen of laten -> anders zijn de (herstel)kosten bij het risico (activiteit) voor ON Wanneer klant de VO-planning niet of later uitvoert (met een zekere bandbreedte), dient de ON: zijn ingerichte taken onverminderd voort te zetten de ontwikkeling van gesignaleerde risico’s te monitoren (en rapporteren) (services) bij verlies functionaliteit zijn de (herstel)kosten of noodmaatregelen bij het risico (activiteit) voor de klant 11 Algemene inlichtingen Algemene inlichtingen 6 november 2012

Rol transitieperiode bij Prestatiecontracten Verificatie uitvoeringsrisico’s ON: de risico’s die zijn opdracht om de aangetroffen situatie te handhaven bedreigen, i.c.: Risico’s op het verlies van functioneren (door RWS beheerst met Var. OH.) Afgedekt door levering van de instandhoudingplanning bij het areaal (de programmeringsbasis) Risico’s dagelijks functioneren/toestand bij start werk (start voor Taken & Services) Afgedekt door: contractopname met NEN 2767-4 Conditiemeting én historische gegevens onderhoud en gedrag (storingen, toestandsontw. etc.) 12 12 Algemene inlichtingen Algemene inlichtingen 6 november 2012

Belangrijkste aanleidingen verbeteringen 2e lichting PC Evaluatie lopende contracten en klant ontwikkelingen: Te weinig eenduidigheid richting Markt Basis voor effort op Taken onvoldoende in te schatten door ON (gesprekken tijdens uitvoering ipv ervoor) en daarmee oa. ‘onterechte’ aanvraag van investeringsvoorstellen Aanspreken cq aantonen op lange termijn presteren is lastig Ontvangen van informatie tbv AM proces 13 13 Algemene inlichtingen Algemene inlichtingen 6 november 2012

Voornaamste revisies in nieuwe versie PC Structuur Oplijnen met D&C, onttutteling Eenduidiger VSE – VSP Procesmatig Verscherpen van de informatiebehoefte en aantoonplicht ON Transitieperiode Verbeter- en investeringsvoorstellen Proceseisen (betere basis voor contractbeheersing) Inhoudelijk Opdrachtbeschrijving: functioneren en presteren korte en lange termijn Soorten activiteiten nader benoemd en uitgebreid Expliciet maken beheersen netwerkrisico’s: RUPS programmeringsbasis bij contract Explicietere risicoverdeling klant-ON 14 14 Algemene inlichtingen Algemene inlichtingen 6 november 2012

Structuur 15 15 Algemene inlichtingen Algemene inlichtingen Basisovereenkomst Vraagspecificatie Proces Annexen en Bijlagen Vraagspecificatie Eisen Vraagspecificatie Vraagspecificatie Algemeen 15 15 Algemene inlichtingen Algemene inlichtingen 6 november 2012

Soorten eisen De generieke en specifieke eisen kunnen zijn gesteld op het niveau van de functies van het systeem, (groepen van) objecten, elementen of bouwdelen dan wel aspecten daarvan Generiek: overal op van toepassing Specifiek: zijn opgenomen in de bijlage bij de VS, waar deze van toepassing zijn. Deze zijn per object een nadere specificatie van of een aanvulling op de in de Vraagspecificatie Eisen generiek gestelde eisen Met betrekking tot Activiteiten kunnen tevens nog eisen zijn gesteld aan de uitvoering en/of aan de van toepassing zijnde raakvlakken Topeisen: netwerk om te functioneren en presteren voor veilig gebruik&beheer Functie-eisen: afgeleid uit beheersplan rijkswateren/wegen en oh.niveau Aspecteisen: vloeien voort uit de functie, obv RAMSSH€EP 16 Algemene inlichtingen 6 november 2012

VSE TOPEIS: Het bestaande Areaal dient te Functioneren en Presteren zodanig dat de functies worden vervuld en het veilig gebruik en beheer ervan mogelijk blijft. FUNCTIE-EIS 4.2.1.1.b Garanderen goede waterafvoer rivierwater - Eis F01.02: Het rivierbed dient in staat te zijn het rivierwater goed af te voeren. - Verificatiemethode: Zie onderliggende eisen - Toelichting: Geen - Bovenliggende eis(en): F01 (Beschermen achterland tegen hoog water) 17 Algemene inlichtingen Algemene inlichtingen 6 november 2012

VSE Aspecteis 4.3.1.2 Beschikbaarheid (Av) Eis AR.As.Av.01: De beschikbaarheid van een beheerobject, element, bouwdeel of onderdeel daarvan mag niet worden verminderd door Werkzaamheden van de Opdrachtnemer of het nalaten van Werkzaamheden door de Opdrachtnemer. Verificatiemethode: Per beheerobject een rapportage op basis van risicobeheersing met betrekking tot het Functioneren en Presteren van het beheerobject, element, bouwdeel of onderdeel daarvan. Toelichting: Indien er voor een beheerobject specifieke eisen zijn ten aanzien van beschikbaarheid is dit aangegeven in bijlage A. Bovenliggende eis(en): Topeis 18 Algemene inlichtingen Algemene inlichtingen 6 november 2012

5.4 Uitvoeren services (US) VSP 5.4 Uitvoeren services (US) US010 De Opdrachtnemer dient zijn Onderhoudswerkzaamheden met betrekking tot Services te verrichten, zodanig dat het dagelijks Functioneren en Presteren van het Areaal wordt beheerst en geregistreerd, en aantoonbaar wordt voldaan aan de uit de Overeenkomst voortvloeiende eisen. TM010 VW010 UV010 UT010 US020 De Opdrachtnemer dient zijn Onderhoudswerkzaamheden te verrichten, zodanig dat het vereiste instandhoudingniveau van het Areaal wordt beheerst en geregistreerd, en wordt voldaan aan de uit de Overeenkomst voortvloeiende eisen. US030 De Opdrachtnemer dient de Opdrachtgever tijdig in kennis te stellen van wijzigingen in (ontwikkeling van) risico’s en (geplande) onderhoudsinterventies in het Areaal, voor zover dit logisch voortvloeit uit de scope van deze Overeenkomst. De Opdrachtnemer dient daarbij aan te tonen dat de wijziging in (de ontwikkeling van) het risico en daaruit voortvloeiende wijziging in het geplande interventiemoment hem niet verwijtbaar is. 19 Algemene inlichtingen Algemene inlichtingen 6 november 2012

VSP 5.1 Voorbereiden Werk en Meerjarig Onderhoud (VW) 5.1.1 Analyseren De Opdrachtnemer dient het Meerjarig Onderhoud en het Werk zodanig te analyseren dat het Functioneren en Presteren en de conditie van (onderdelen van) het Areaal kan worden vastgesteld en optimale keuzes gemaakt kunnen worden in de te verrichten Werkzaamheden tenminste tot op het niveau waarop objecten in de objectenboom (ook decompositie genoemd, zie Bijlage B art.3.1, zo nodig nader te bepalen) zijn geïdentificeerd. VW010 VW110 De analyses dienen ten minste te omvatten: de door de Opdrachtgever gewenste eigenschappen van (onderdelen van) het Areaal en de vertaling hiervan in eisen; de (deel)functies van (de onderdelen van) het Areaal en de vertaling van daarbij gestelde Functioneren, Presteren en condities in eisen; de risicovolle raakvlakken van het Werk en het Meerjarig Onderhoud en zijn omgeving en de risicovolle raakvlakken tussen de onderdelen van het Areaal onderling en het Meerjarig Onderhoud en de vertaling hiervan in eisen; de overige eisen aan (de onderdelen van) het Areaal; de aan (de onderdelen van) het Areaal gerelateerde risico’s en de vertaling hiervan in specificaties van (de onderdelen van) het Areaal. VW120 De analyses dienen volledig en duidelijk te zijn. Hierbij dienen de uitgangspunten, aannamen en afwegingen te zijn vastgelegd en gemotiveerd. Uitgangspunten dienen traceerbaar te zijn naar hun bron. 20 20 Algemene inlichtingen Algemene inlichtingen 6 november 2012