Workshop basisonderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spijbelcijfers schooljaar
Advertisements

Buitengewoon Allochtone leerlingen
Grensoverschrijdende participatie van leerlingen en leerkrachten
VFO-studiedag ‘Naar meer gelijke kansen in en door onderwijs’ – 24 oktober 2003 Lieve Ruelens Wetenschappelijk medewerkster HIVA De uitstroom naar het.
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Nieuwe regelgeving Gaat in vanaf 01/09/12
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
O NTHAALONDERWIJS VOOR ANDERSTALIGE NIEUWKOMERS. E EN BLIK OP DE NIEUWE REGELGEVING. V ICKY V ERMEERSCH.
Cijferboek sociale ongelijkheid in het Vlaamse onderwijs
Brede school in Berkenbos
DISCIMUS 2.0 Afwezigheden 1. DISCIMUS Onmiddellijk leerlingengegevens uitwisselen –Directe verbinding tussen schooladministratiepakket en centrale.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Sessie B4: Vroegtijdig schoolverlaten.
 Minister Vandenbroucke  Voorstellen tegen spijbelen  12-actieplan.
inschrijvingsregisters
Studiekosten in het basisonderwijs
Lokaal overlegplatform Gent Basisonderwijs algemene vergadering maandag, 12 juni 2006.
De directeur en het nieuwe inschrijvingsdecreet. Start van de inschrijvingen Indien een school niet hoeft te weigeren omwille van capaciteit kunnen: 
LOP Geraardsbergen Basisonderwijs Beleidsintenties 2008 – 2011 Algemene vergadering 3 juni 2008.
Resultaten enquête lager onderwijs De resultaten 1.Steekproef 2.Gamegedrag 3.Gamen en opvoeding 4.Besluit.
Instroom en doorstroom AN-ers in het Gentse secundair onderwijs Omgevingsanalyse door Greet Habraken Netwerker Onderwijs Kom-Pas.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Omgevingsanalyse LOP BaO. Deel 1 Een korte schets op basis van de GOK-cijfers.
Gelijke onderwijskansen Lokaal OverlegPlatform Secundair Onderwijs Gent Welkom.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Weigering van lln met specifieke onderwijsbehoeften Inschrijven onder de ontbindende voorwaarde van onvoldoende draagkracht.
Eval LOP 2004 Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 1 Omgevingsanalyse LOP SO Vlaamse Ardennen.
Tijdelijke en dringende maatregelen onthaalonderwijs Departement Onderwijs & Vorming 7 december 2015.
Marokkaanse Nederlanders Hun positie in 10 onderwerpen Achterstand en vooruitgang Hoe de integratie te bevorderen?
Kwalitatief onthaalonderwijs is durven over het muurtje kijken LOP Antwerpen Basisonderwijs & Secundair onderwijs.
Lokeren LOP’s Basis en Secundair onderwijs Maart 2014
Aan de slag met spijbelrapporten
Het zorgcontinuüm.
Sint-Niklaas en Beveren
aantrekkingskracht van informatica
Wat is de uitstroom in 4Havo
Studiekosten in het basisonderwijs
OMGEVINGSANALYSE 2015 LOP Geraardsbergen Basis + Secundair Onderwijs
Hasselt LOP BaO en SO Algemene Vergadering
LOP DIEST Diest in Antwerpen LOP Diest in LOP Antwerpen 23/09/2018.
Omgevingsanalyse LOP Lokeren Basis – en Secundair
OMGEVINGSANALYSE 2015 LOP Ronse Basis + Secundair Onderwijs
Omgevingsanalyse Koen De Mesmaeker Directeur Kompas
LOP Basisonderwijs Sint-Niklaas
Aanmelden voor een school in het Gentse basisonderwijs
Nieuwe onderwijsregelgeving basisonderwijs
Info-avond aanmelden Welkom LOP/SO Gent.
Kansarmoedeproblematiek Middelkerke en Oostende
Capaciteit in het basisonderwijs in Lokeren
Infonamiddag De werking van het Belgisch Onderwijssysteem
Analyses Task Force Capaciteit
Campusvoorrang Algemene Vergadering 4 juni 2012.
LOP – Programma ‘t Steunpunt: Nulmeting lager onderwijs
Praktisch: afspraken in LOP Gent Basisonderwijs – Buitengewoon onderwijs 12/12/2011.
LOP Basisonderwijs Sint-Niklaas
AV 4 juni 2013 LOP Antwerpen basisonderwijs
LOP Secundair onderwijs
DAGORDE - LOP ANTWERPEN SECUNDAIR
Cijfergegevens leerrecht
OMGEVINGSANALYSE 2015 LOP Oudenaarde Basis + Secundair Onderwijs
Voorstel CAR3 door Stuurgroep LOP.
Reorganisatie Vrij CLB Kempen
Kansarmoedeproblematiek Westkust
OMGEVINGSANALYSE 2018 LOP Ronse Basis
OMGEVINGSANALYSE 2018 LOP Geraardsbergen Basis
Algemene LOP-vergadering 12 juni 2012
LOP-werking in vogelvlucht.
Omgevingsanalyse Koen De Mesmaeker Directeur Kompas
De uitstroom naar het buitengewoon basisonderwijs: gewikt en gewogen
OMGEVINGSANALYSE 2018 LOP Oudenaarde Basis
Algemene Vergadering LOP Ronse Basis
Transcript van de presentatie:

Workshop basisonderwijs Maandag 16 maart 2009

Producten Rekruteringskaart per vestigingsplaats (niet jaar van schoolfiche) Schoolfiche per vestigingsplaats (3-jaarlijks) Algemeen rapport (jaarlijks)

rekruteringskaart

Profiel van de stad

Profiel van de stad

Profiel van de stad

schoolfiches Driejaarlijks (jaar van de GOK-telling) Per vestigingsplaats Per deelgebied

schoolfiche Leerlingkenmerken: Kleuters – lager Geslacht Schoolse vertraging Woonplaats leerling: binnen of buiten Antwerpen Woonplaats leerling: binnen of buiten deelgebied nationaliteit

  aantal % Totaal leerlingen 131 Kleuters 26 19,8 Lager 105 80,2 Jongens 63 48,1 Meisjes 68 51,9 Geen schoolse vertraging 94 71,8 1 jaar 25 19,1 Meer dan 1 jaar 12 9,2 lln wonend in Antwerpen 97 74 lln wonend buiten Antwerpen 34

Lln wonend in deelgebied   lln wonend buiten deelgebied Belg 100 76,3 Niet-belg 31 23,7 EU 5 3,8 Rest Europa 1 0,8 Marokko Turkije Rest wereld 24 18,3 vluchteling

schoolfiche Demografische kenmerken van de buurt (500m en 800m rond de school) Kleuterpopulatie (3-6 jaar) Populatie lager onderwijs (7-12 jaar) Populatie opgedeeld naar nationaliteit Populatie opgedeeld naar etniciteit

Buffer 500   aantal % Aantal buurten 5 Totaal kleuterpopulatie 507 Totaal populatie lager 579 Nationaliteit Kleuters - Belg 409 37,7 Lager - Belg 486 44,8 Kleuter – niet-Belg 98 9 Lager – niet-Belg 93 8,6 Herkomst Kleuters - autochtoon 305 28,1 Lager - autochtoon 294 27,1 Kleuter – allochtoon 202 18,6 Lager – allochtoon 285 26,2

schoolfiches GOK-gegevens Evolutie school en stad indicatorleerlingen GOK-leerlingen TNN-leerlingen Positie van de school tav deelgebied en stad Indicatorleerlingen

  2002 2005 2008 aantal % Indicator-lln 208 72,7 245 85,4 250 83,9 GOK-lln 164 57,3 196 68,3 141 47,3 TNN-lln 137 47,9 181 63,1 169 56,7

Percentage t.o.v totaal leerlingen   Percentage t.o.v totaal leerlingen Verschil % school met Stad Deelgebied Indicator-lln 54 66,4 29,9 17,5 GOK-lln 23,6 35,5 23,7 11,9 TNN-lln 33,9 50,8 22,8 5,9

schoolfiche Overgang basisonderwijs naar secundair onderwijs Aantal leerlingen naar A-stroom en B-stroom Vanuit welke leerjaren

Algemeen rapport Jaarlijks: algemene cijfers over het basisonderwijs in Antwerpen Leerlingengegevens Geslacht, nationaliteit, leeftijd, schoolse vertraging Leerlingenstromen In en uit Antwerpen Binnen Antwerpen Overgang basis naar secundair (sinds 2007-2008) Driejaarlijks aangevuld met GOK-gegevens

Leerlingengegevens gewoon kleuteronderwijs Lager onderwijs 2007-2008: 20.388 2006-2007: 19.727 2005-2006: 19.302 2004-2005: 19.136 2003-2004: 19.129 buitengewoon kleuteronderwijs 2007-2008: 163 2006-2007: 185 2005-2006: 169 2004-2005: 146 2003-2004: 141 Lager onderwijs 2007-2008: 31.392 2006-2007: 31.552 2005-2006: 31.638 2004-2005: 31.852 2003-2004: 32.226 buitengewoon lager onderwijs 2007-2008: 2.376 2006-2007: 2.422 2005-2006: 2.427 2004-2005: 2.435 2003-2004: 2.466 Leerlingen in de Antwerpse basisscholen BASISONDERWIJS 2007-2008: 51.943 2006-2007: 51.464 2005-2006: 51.109 2004-2005: 50.988 2003-2004: 51.355 Kleuteronderwijs 2007-2008: 20.551 2006-2007: 19.912 2005-2006: 19.471 gewoon lager onderwijs 2007-2008: 29.016 2006-2007: 29.130 2005-2006: 29.211 2004-2005: 29.417 2003-2004: 29.760

Leerlingenkenmerken aantal % geen schoolse vertraging 21024 72,5   aantal % geen schoolse vertraging 21024 72,5 1 jaar schoolse vertraging 6526 22,5 meer dan 1 jaar schoolse vertraging 1466 5,1 Totaal 29016 100,0

Leerlingenstromen Uitstroom Instroom Saldo 2002-2003 3.513 4.777 1.264   Uitstroom Instroom Saldo 2002-2003 3.513 4.777 1.264 2003-2004 3.532 4.559 1.027 2004-2005 3.476 4.311 835 2005-2006 3.540 4.173 633 2006-2007 3.561 4.123 562 2007-2008 3.591 3.862 271

Overgang basis naar secundair   A-stroom B-stroom BUSO OKAN totaal aantal % 1ste leerjaar 1 100,0 2de leerjaar 3 50,0 6 3de leerjaar 7 87,5 12,5 8 4de leerjaar 78 90,7 7,0 2 2,3 86 5de leerjaar 2,0 335 96,8 0,9 0,3 346 6de leerjaar 3678 92,0 312 7,8 0,1 5 3998 3685 82,9 736 16,6 13 11 0,2 4445

Relevante gegevens nu al in het bezit van de school De school beschikt zelf over een aantal waardevolle en nuttige gegevens: - Aantal weigeringen: evolutie, situering (leerjaar), tijdstip,… Aantal zittenblijvers in K3, L1, L2,… (normaal patroon: hoger in L1 , dan fel dalend) Afwezigheden: bekijk het globaal beeld van de hele school, de verschillende klassen, de individuele leerling en zie welke conclusies daaruit te halen zijn ((zie en vergelijk ook met behulp van de spijbelspiegel – geen inschatting maar cijfers/aantallen/achtergronden kennen) Algemeen cijferboek + schoolfiches: uit bevraging in 2006 blijkt: te weinig gebruikt + te weinig binnen het team bekeken .

Algemene informatie die nuttig is voor de omgevingsanalyse Voorzieningen voor ondersteuning van ouders en leerlingen in de buurt van de school Effectief gebruik dat van die voorzieningen gemaakt wordt door het eigen publiek (het is niet omdat ze er zijn dat ze ook effectief/ruim gebruikt worden) Worden de ouders bereikt? Sterktes / zwaktes / verscheidenheid in de breedte en in de zaken waarbij ouders betrokken worden Effectiviteit / zin van huiswerk? Is er een herkenbaar, duidelijk huiswerkbeleid en wordt dat ondersteund door heel het team? Wenselijkheid / nut van voorrang GOK of niet-GOK in deze school? Hoe staat het met de uitstroom uit deze school? Na het 6de leerjaar, dus in het 1” jaar SO. Maar ook: waar zitten de leerlingen na 3 jaar Vergelijk als dat relevant is, maar zoek naar verbeterpunten, ook als het globaal nog wel meevalt Bekijk mogelijkheden tot uitwisseling van nuttige informatie met vervolgscholen - betrek CLB bij die uitwisseling