Workshop basisonderwijs Maandag 16 maart 2009
Producten Rekruteringskaart per vestigingsplaats (niet jaar van schoolfiche) Schoolfiche per vestigingsplaats (3-jaarlijks) Algemeen rapport (jaarlijks)
rekruteringskaart
Profiel van de stad
Profiel van de stad
Profiel van de stad
schoolfiches Driejaarlijks (jaar van de GOK-telling) Per vestigingsplaats Per deelgebied
schoolfiche Leerlingkenmerken: Kleuters – lager Geslacht Schoolse vertraging Woonplaats leerling: binnen of buiten Antwerpen Woonplaats leerling: binnen of buiten deelgebied nationaliteit
aantal % Totaal leerlingen 131 Kleuters 26 19,8 Lager 105 80,2 Jongens 63 48,1 Meisjes 68 51,9 Geen schoolse vertraging 94 71,8 1 jaar 25 19,1 Meer dan 1 jaar 12 9,2 lln wonend in Antwerpen 97 74 lln wonend buiten Antwerpen 34
Lln wonend in deelgebied lln wonend buiten deelgebied Belg 100 76,3 Niet-belg 31 23,7 EU 5 3,8 Rest Europa 1 0,8 Marokko Turkije Rest wereld 24 18,3 vluchteling
schoolfiche Demografische kenmerken van de buurt (500m en 800m rond de school) Kleuterpopulatie (3-6 jaar) Populatie lager onderwijs (7-12 jaar) Populatie opgedeeld naar nationaliteit Populatie opgedeeld naar etniciteit
Buffer 500 aantal % Aantal buurten 5 Totaal kleuterpopulatie 507 Totaal populatie lager 579 Nationaliteit Kleuters - Belg 409 37,7 Lager - Belg 486 44,8 Kleuter – niet-Belg 98 9 Lager – niet-Belg 93 8,6 Herkomst Kleuters - autochtoon 305 28,1 Lager - autochtoon 294 27,1 Kleuter – allochtoon 202 18,6 Lager – allochtoon 285 26,2
schoolfiches GOK-gegevens Evolutie school en stad indicatorleerlingen GOK-leerlingen TNN-leerlingen Positie van de school tav deelgebied en stad Indicatorleerlingen
2002 2005 2008 aantal % Indicator-lln 208 72,7 245 85,4 250 83,9 GOK-lln 164 57,3 196 68,3 141 47,3 TNN-lln 137 47,9 181 63,1 169 56,7
Percentage t.o.v totaal leerlingen Percentage t.o.v totaal leerlingen Verschil % school met Stad Deelgebied Indicator-lln 54 66,4 29,9 17,5 GOK-lln 23,6 35,5 23,7 11,9 TNN-lln 33,9 50,8 22,8 5,9
schoolfiche Overgang basisonderwijs naar secundair onderwijs Aantal leerlingen naar A-stroom en B-stroom Vanuit welke leerjaren
Algemeen rapport Jaarlijks: algemene cijfers over het basisonderwijs in Antwerpen Leerlingengegevens Geslacht, nationaliteit, leeftijd, schoolse vertraging Leerlingenstromen In en uit Antwerpen Binnen Antwerpen Overgang basis naar secundair (sinds 2007-2008) Driejaarlijks aangevuld met GOK-gegevens
Leerlingengegevens gewoon kleuteronderwijs Lager onderwijs 2007-2008: 20.388 2006-2007: 19.727 2005-2006: 19.302 2004-2005: 19.136 2003-2004: 19.129 buitengewoon kleuteronderwijs 2007-2008: 163 2006-2007: 185 2005-2006: 169 2004-2005: 146 2003-2004: 141 Lager onderwijs 2007-2008: 31.392 2006-2007: 31.552 2005-2006: 31.638 2004-2005: 31.852 2003-2004: 32.226 buitengewoon lager onderwijs 2007-2008: 2.376 2006-2007: 2.422 2005-2006: 2.427 2004-2005: 2.435 2003-2004: 2.466 Leerlingen in de Antwerpse basisscholen BASISONDERWIJS 2007-2008: 51.943 2006-2007: 51.464 2005-2006: 51.109 2004-2005: 50.988 2003-2004: 51.355 Kleuteronderwijs 2007-2008: 20.551 2006-2007: 19.912 2005-2006: 19.471 gewoon lager onderwijs 2007-2008: 29.016 2006-2007: 29.130 2005-2006: 29.211 2004-2005: 29.417 2003-2004: 29.760
Leerlingenkenmerken aantal % geen schoolse vertraging 21024 72,5 aantal % geen schoolse vertraging 21024 72,5 1 jaar schoolse vertraging 6526 22,5 meer dan 1 jaar schoolse vertraging 1466 5,1 Totaal 29016 100,0
Leerlingenstromen Uitstroom Instroom Saldo 2002-2003 3.513 4.777 1.264 Uitstroom Instroom Saldo 2002-2003 3.513 4.777 1.264 2003-2004 3.532 4.559 1.027 2004-2005 3.476 4.311 835 2005-2006 3.540 4.173 633 2006-2007 3.561 4.123 562 2007-2008 3.591 3.862 271
Overgang basis naar secundair A-stroom B-stroom BUSO OKAN totaal aantal % 1ste leerjaar 1 100,0 2de leerjaar 3 50,0 6 3de leerjaar 7 87,5 12,5 8 4de leerjaar 78 90,7 7,0 2 2,3 86 5de leerjaar 2,0 335 96,8 0,9 0,3 346 6de leerjaar 3678 92,0 312 7,8 0,1 5 3998 3685 82,9 736 16,6 13 11 0,2 4445
Relevante gegevens nu al in het bezit van de school De school beschikt zelf over een aantal waardevolle en nuttige gegevens: - Aantal weigeringen: evolutie, situering (leerjaar), tijdstip,… Aantal zittenblijvers in K3, L1, L2,… (normaal patroon: hoger in L1 , dan fel dalend) Afwezigheden: bekijk het globaal beeld van de hele school, de verschillende klassen, de individuele leerling en zie welke conclusies daaruit te halen zijn ((zie en vergelijk ook met behulp van de spijbelspiegel – geen inschatting maar cijfers/aantallen/achtergronden kennen) Algemeen cijferboek + schoolfiches: uit bevraging in 2006 blijkt: te weinig gebruikt + te weinig binnen het team bekeken .
Algemene informatie die nuttig is voor de omgevingsanalyse Voorzieningen voor ondersteuning van ouders en leerlingen in de buurt van de school Effectief gebruik dat van die voorzieningen gemaakt wordt door het eigen publiek (het is niet omdat ze er zijn dat ze ook effectief/ruim gebruikt worden) Worden de ouders bereikt? Sterktes / zwaktes / verscheidenheid in de breedte en in de zaken waarbij ouders betrokken worden Effectiviteit / zin van huiswerk? Is er een herkenbaar, duidelijk huiswerkbeleid en wordt dat ondersteund door heel het team? Wenselijkheid / nut van voorrang GOK of niet-GOK in deze school? Hoe staat het met de uitstroom uit deze school? Na het 6de leerjaar, dus in het 1” jaar SO. Maar ook: waar zitten de leerlingen na 3 jaar Vergelijk als dat relevant is, maar zoek naar verbeterpunten, ook als het globaal nog wel meevalt Bekijk mogelijkheden tot uitwisseling van nuttige informatie met vervolgscholen - betrek CLB bij die uitwisseling