Statuut van de leraar Rechten & plichten van ouders en leerlingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Advertisements

functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Flexibel inspelen op leerlingenkenmerken Dag SO – 3 februari 2014
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Personeel ten laste van het werkingsbudget
Mentorendag 28 oktober 2009.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Een loopbaan in het onderwijs
Tijdelijke Aanstelling van Doorlopende Duur en Vaste Benoeming
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
De nieuwe lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding Mentorendag november.
Bekwaamheidsbewijzen prestatiestelsel gewoon secundair onderwijs
Decreet Lerarenopleiding Frank Vandenbroucke 13 januari 2006.
TBSOB, reaffectaties en wedertewerkstelllingen
Wegwijs in de personeelsregelgeving CVO
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming De (specifieke) lerarenopleiding De (specifieke) lerarenopleiding.
Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Lerarenopleiding: opleiding bachelor lager onderwijs
Functiebeschrijving godsdienst inspecteurs-adviseurs r. -k
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Dinsdag 8 oktober  Toelatingsvoorwaarden Lager Onderwijs  Nu ook geldig : bewijs van genoten Nederlandstalig onderwijs in de wereld.  Taalproef.
ICT – POWERPOINT OEFENING 2 Fevlado Federatie van Vlaamse DovenOrganisaties (vzw)
Functiegesprekken in de praktijk.
Het opleidingsprofiel:
Omtrent jurisdisch statuut van het godsdienstonderwijs.
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
Copyright Maurice van Stiphout IDKG vzw mei 2007
Tijdelijke Aanstelling van Doorlopende Duur en Vaste Benoeming
De school in Europa - Europa in de school
Stafdienst Pedagogische Begeleiding Evaluatiecyclus personeelsleden PBDKO 1 STAVAZA 1 september 2013.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
DE NIEUWE RECHTSPOSITIE- REGELING Infosessie poetsdienst seniorenzorg 7 juli 2011 en 8 juli 2011.
WERKEN IN HET SECUNDAIR ONDERWIJS Werken in het secundair onderwijs Wat na je Master? AgODi.
Thinksessie 30/6/ /7/ /10/2011 DE NIEUWE RECHTSPOSITIE- REGELING.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Statuut van de leraar Rechten & plichten van ouders en leerlingen
Verlof tijdelijk andere opdracht
Prestatieregeling personeel basisonderwijs
De omkadering en opvolging van uw stage
Nuttige ervaring.
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Regelgeving beroepsuitoefening gezondheidszorg, 1994, R.F. Baneke
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Het ondersteunend personeel
Het ondersteunend personeel
Opleiding schoolsecretariaten
Regeling structureel telewerk Dirk Laerte & Matthias Roman
Infosessie vaste benoemingen
Scholengemeenschappen Heilig Kruis – Sint-Nicolaas BaO
Opleiding schoolsecretariaten
het katholiek basisonderwijs
Scholengemeenschappen Heilig Kruis – Sint-Nicolaas BaO
Het ondersteunend personeel
INTRODUCTIE academiejaar
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Wat na de Master in de Educatieve Studies?
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
12 tot -16 jarigen NT2 LOP Kempen Donderdag 15 december 2016
Scholengemeenschappen Heilig Kruis – Sint-Nicolaas BaO
VLAAMSE REGERING 29/6/2018 Eerste principiële goedkeuring
« Noodzaak is de moeder van de uitvindingen»
Functiebeschrijvingen DKO
Transcript van de presentatie:

Statuut van de leraar Rechten & plichten van ouders en leerlingen SESSIE 3

Het statuut van de leraar: enkele uitgangspunten

Waar vind ik informatie? WETWIJS (www.ond.vlaanderen.be) http://www.kuleuven.be/avl/leraren/#gids SES

Waar vind ik informatie? SES

Waar vind ik informatie? H3 - statuut van het lerarenambt Waar vind ik informatie? Gratis informatienummer Vlaamse overheid SES SES 2014

Ter inleiding 20% van de afgestudeerde onderwijzers lager onderwijs gaat niet naar het onderwijs 30% van de startende leerkrachten in basisonderwijs verlaat binnen de 5 jaar het onderwijs http://www.standaard.be/c nt/dmf20140105_00913391 SES

H3 - statuut van het lerarenambt Lerarenopleidingen Drie soorten lerarenopleidingen: Geïntegreerde lerarenopleidingen Specifieke lerarenopleidingen Voortgezette lerarenopleidingen Banaba buitengewoon onderwijs Banaba zorgverbreding en remediërend leren Banaba schoolontwikkeling Structuur van de lerarenopleidingen in Vlaanderen >> om begrijpbaar te maken welke opleidingen iemand dient te volgen om toegang te krijgen tot het lerarenberoep Voortgezette lerarenopleidingen: Verdere uitdieping of specialisatie van basiscompetenties Toegang voor alle personeelsleden van het onderwijs SES SES 2014

De Geïntegreerde Lerarenopleidingen H3 - statuut van het lerarenambt De Geïntegreerde Lerarenopleidingen integratie van vakinhouden en pedagogisch-didactische onderdelen 3-jarige professioneel gerichte bacheloropleidingen graad ‘bachelor in het onderwijs,…’ kleuter onderwijs lager onderwijs secundair onderwijs ‘diploma van leraar’ hogescholen 180 studiepunten (1 studiepunt: 25 tot 30 uren studiebelasting) praktijkcomponent van 45 studiepunten pre-service training SES SES 2014

De specifieke lerarenopleidingen H3 - statuut van het lerarenambt De specifieke lerarenopleidingen opleiding naast of na vakinhoudelijke opleiding of beroepservaring universiteiten, CVO’s & hogescholen* als ingebouwde opleiding (max. 30 stp.) als aansluitende opleiding als aparte opleiding (60 studiepunten) praktijkcomponent: 30 studiepunten stage (pre-service) LIO-baan (in-service) combinatie van beide CVO = centra voor volwassenenonderwijs Afgestudeerde van professionele bachelor + afgestudeerden van masteropleidingen handelswetenschappen & kunst >> hogeschool Afgestudeerden van masteropleidingen >> universiteiten CVO’s kunnen aanbieden aan iedereen Kan in 3 vormen worden aangeboden: Ingebouwde opleiding: lerarenopleiding laten indalen in masteropleiding Aansluitende opleiding: bij vakinhoudelijke opleiding Aparte opleiding: vanuit beroepservaring Praktijk kan op 3 manieren: Stage = Pre-service training: Begeleid door mentor in school + door personeelslid hogeschool (stagebegeleider) LIO-baan (leraar in opleiding) = in-service training: kennis maken met beroep via leerwerktraject nadat theoretische component geheel of gedeeltelijk achter de rug is Combinatie van beide SES SES 2014

Gemeenschappelijk Beroepsprofiel H3 - statuut van het lerarenambt Gemeenschappelijk Beroepsprofiel 10 typefuncties 8 beroepshoudingen tussendoortje: Wat staat er centraal in SES? Begeleider van leerprocessen Partner van ouders Opvoeder Lid van een schoolteam Inhoudelijk expert Partner van externen Organisator Lid van de onderwijsgemeenschap Innovator en Onderzoeker Cultuurparticipant Basiscompetenties = om op volwaardige manier als beginnend leraar te kunnen functioneren (3 sets: kleuter – lager – secundair) >> omschrijving van kennis, vaardigheden & attitudes >> stellen leraar in staat door te groeien naar beroepsprofiel (= omschrijving van kennis, vaardigheden & attitudes van leraar bij beroepsuitoefening) - gebaseerd op typefuncties uit decreet 1996 >> dezelfde clusters van competenties zoals in beroepsprofiel maar worden functionele gehelen genoemd i.p.v. Typefuncties Centraal in SES: FG6 – partner van externen: met ouders of opvoeders in dialoog over opvoeding & onderwijs FG9 – lid van onderwijsgemeenschap: deelnemen aan maatschappelijk debat over onderwijskundige thema’s/dialogeren over zijn beroep en plaats in samenleving FG10 – cultuurparticipant: sociaal-politiek domein /sociaal-economisch domein (actuele thema’s onderscheiden en kritisch benaderen) Beslissingsvermogen Relationele Gerichtheid Kritische ingesteldheid Leergierigheid Organisatievermogen Zin voor samenwerking Verantwoordelijkheidszin Flexibiliteit SES SES 2014

H3 - statuut van het lerarenambt Arbeidsvoorwaarden decreten 27 maart 1991 Statuut personeel Gesubsidieerd Onderwijs Statuut personeel Gemeenschapsonderwijs recente ontwikkelingen Functiebeschrijvingen en evaluaties Stimuleren externe mobiliteit Financiële waardering leidinggevenden Toename nascholingsmogelijkheden Verschillen tussen rechtsposities wegwerken Stimuleren lokaal personeelsbeleid Sinds 1991: Zowel in gemeenschapsonderwijs als gesubsidieerd onderwijs: loopbaan van personeel geregeld door statuut Beide statuten leggen de regels op een minder rigide manier vast verlenen autonomie aan plaatselijke inrichtende machten Stimuleren lokaal personeelbeleid = beter op elkaar afstemmen van personeelsbeleid hogescholen en universiteiten SES SES 2014

H3 - statuut van het lerarenambt verschil tussen officieel en gesubsidieerd onderwijs soort bediende in gesubsidieerd onderwijs soort ambtenaar in officieel onderwijs drie soorten aanstellingen contractuelen tijdelijke aanstelling vaste benoeming SES SES 2014

Statuut omwille van specifieke karakter van het onderwijs statuut van ‘leraar’ verschilt van statuten in publieke en private sector omwille van specifieke karakter van het onderwijs lesuren i.p.v. klokuren jaarlijkse invloed leerlingenaantallen op tewerkstelling thuis werken veel vakantie SES

Ambten Drie soorten ambten (met elk eigen statuut) Wervingsambt bv. leerkracht, begeleider Selectieambt bv. adjunct-directeur, technisch adviseur Bevorderingsambt bv. directeur SES

H3 - statuut van het lerarenambt Toegang tot het beroep “subsidiërings- of financieringsvoorwaarden” bekwaamheidsbewijs burger zijn van EU (of EER of EVA) genieten van burger- en politieke rechten voldoen aan officiële taalwetten Nederlands is officiële taal EU= Europese Unie EV= Europese vrijhandelsassociatie SES SES 2014

Toegang tot het beroep getuigschrift goed zedelijk gedrag model 2 niet ouder dan 1 jaar medisch geschikt zijn “Gezondheid van leerlingen wordt niet in gevaar gebracht” SES

Toegang tot het beroep vereist bekwaamheidsbewijs drie soorten bekwaamheidsbewijzen: vereist bekwaamheidsbewijs opleiding die specifiek voorbereidt op het beroep bv. PBA lager onderwijs die werkt als onderwijzer voldoende geacht bekwaamheidsbewijs opleiding van gelijkaardig niveau met andere specialiteit bv. PBA kleuteronderwijs die werkt als onderwijzer ander bekwaamheidsbewijs bv. PBA sociaal werk die werkt als onderwijzer SES

Toegang tot het beroep Inrichtende macht moet steeds vereiste en voldoende geachte bewijzen voornemen bij aanwerving SES

Loopbaan van de leraar drie belangrijke stappen: TABD Tijdelijke Aanstelling van Bepaalde Duur aanstelling van maximum één schooljaar in vacante of niet-vacante betrekking voorwaarden: voldoen aan subsidiërings- of financieringsvoorwaarden SES

Loopbaan van de leraar TADD Tijdelijke Aanstelling van Doorlopende Duur voorwaarden: dienstanciënniteit van ten minste 720 dagen over ten minste drie schooljaren.  van deze 720 moeten er 600 effectief gepresteerd zijn. vakanties en zwangerschapsverlof worden erkend als effectieve prestaties laatste evaluatie mag geen onvoldoende zijn aanvraag ingediend hebben SES

Loopbaan van de leraar vaste benoeming voorwaarden: vervulling financierings- of subsidiëringsvoorwaarden dienstanciënniteit van minstens 720 dagen waarvan minstens 360 in het ambt waarvoor er benoemd wordt TADD op 31/12 voorafgaand aan de benoeming SES

H3 - statuut van het lerarenambt Vaste benoeming voordelen: garantie op vastheid van betrekking en verloning terbeschikkingstelling wegens ontstentenis van betrekking indien er geen betrekking is voorrang bij vacatures recht op reaffectatie en wedertewerkstelling reaffectatie gebeurt in hetzelfde ambt wedertewerkstelling in een ander ambt toegang tot verlofstelsels recht op een overheidspensioen Wedertewerkstelling: vb. directeur opnieuw leraar of leraar in ambt voor leraar voor vak waar geen bekwaamheidsbewijs voor SES SES 2014

Evaluatie en functiebeschrijvingen aanduiden van 2 evaluatoren 1e evaluator: in praktijk bijna altijd de directeur neemt de coachende, ondersteunende rol op 2e evaluator: in praktijk bijna altijd lid van het schoolbestuur heeft toezichthoudende rol: gebeurt alles wel rechtvaardig? opstellen functiebeschrijving algemene afspraken op niveau van scholengemeenschap worden geïndividualiseerd na overleg tussen 1e evaluator en personeelslid het personeelslid krijgt per ‘ambt’ een functiebeschrijving bv. peroneelslid die klasleerkracht, ICT-coördinator en zorgcoördinator is, krijgt drie FB’s. personeelslid ondertekent ‘ter kennisname’ (niet ‘voor akkoord’) SES

Functiebeschrijvingen elk personeelslid dat voor minstens 104 dagen wordt aangeworven, krijgt een geïndividualiseerde FB taken en instellingsgebonden opdrachten (enkel schoolopdracht dus) instellingspecifieke doelstellingen rechten en plichten inzake nascholing basis voor evaluatieproces dat maximum 4 schooljaren kan omvatten bepaalde activiteiten mogen niet opgenomen worden in de FB (‘de negatieve lijst’) SES

De negatieve lijst 1. het organiseren van busvervoer 2. het uitvoeren van materieel onderhoud en/of herstellingen van en in de school 3. het bijwonen van en het meewerken aan godsdienstige, levensbeschouwelijke of socio-culturele activiteiten buiten schoolverband 4. de opvang van kinderen tijdens klasvrije namiddagen en de schoolvakanties 5. bijlessen of therapie geven voor en na de schooluren SES

De negatieve lijst 6. huisbezoeken afleggen 7. middagtoezicht houden 8. verzekeren van busbegeleiding 9. het verkeer regelen op de openbare weg 10. het vervullen van administratieve en/of organisatorische taken van de directie of het schoolbestuur 5. t.e.m. 10. kunnen in “uitzonderlijke omstandigheden “en op een” niet-systematische wijze” opgelegd worden aan de personeelsleden SES

Functiebeschrijvingen De FB moet rekening houden met de omvang van de opdracht billijke verdeling van de taken over het personeel mogelijkheden en capaciteiten van het personeelslid vertegenwoordiging in officiële organen SES

Evaluatieproces gaat om de kwaliteit van het werk grondhouding is constructief en positief gaat om de kwaliteit van het werk niet om tuchtmaatregelen (daarvoor: tuchtprocedure) in functie van autonoom personeelsbeleid gericht op ondersteuning en coaching directeur wordt in begeleidende rol ‘geduwd’ SES

Functioneringsgesprekken gesprek tussen personeelslid en 1e evaluator basis van gelijkwaardigheid over het volledig functioneren (zie FB) met afspraken ter verbetering gericht op samenwerking! SES

Functioneringsgesprekken Doel verbeteren motivatie en kwaliteit personeelslid verbeteren van de samenwerking binnen het team Inhoud taakinhoud én taakvervulling ondersteuning door coach werkomstandigheden samenwerking met collega’s Gevolg: concrete afspraken over persoonlijke ontwikkelingsgerichte doelstellingen coaching SES

Evaluatiegesprek gesprek tussen 1e evaluator en personeelslid doel hiërarchische verhouding oordelend, afsluitend karakter (gericht op verleden) doel waardeoordeel uitspreken over functioneren van het personeelslid eindoordeel bepalen en toelichten gevolg evaluatieverslag met conclusie voldoende of onvoldoende aanpassing van de individuele FB start van nieuwe evaluatieperiode SES

Wat bij onvoldoende? bedoeling is dat dit eerder uitzonderlijk voorvalt evaluatie van leerkrachten is gericht op begeleiden voorkomen van extreme situaties TABD ontslag na één onvoldoende belangrijk: ontslag geldt enkel voor het ambt in de betrokken school TADD/vastbenoemde leerkrachten ontslag na 2 opeenvolgende onvoldoendes 3 onvoldoendes tijdens de loopbaan beroep steeds mogelijk SES

Pedagogische reflectie H3 - statuut van het lerarenambt Pedagogische reflectie Vinden jullie dat de invoering van een evaluatiebeleid bijdraagt tot een ‘herwaardering van het lerarenambt’? Bespreek voor- en nadelen vanuit jullie perspectief als toekomstige leerkracht. Gaat het hier om een verantwoordings- of ontwikkelingsperspectief? Gaat het hier om beleidsmaatregelen die geïnspireerd zijn op onderwijskundige motieven? Of spelen ook andere motieven mee? Cfr. artikel “leerkrachten zijn geen machines” Kwaliteitsdenken wordt beheerst door technologische manier van kijken naar onderwij: Onderwijs wordt dan controleerbaar proces dat via bepaalde strategie en m.b.v. Bepaalde instrumenten naar een welomschreven product moet leiden Zo wordt kwaliteit meetbaar en kan je scholen gaan vergelijken volgens het concurrentie-idee GEVOLGEN: lkr. gaan zichzelf sturen i.f.v. de evaluatiecriteria >> meer stress en meer taakbelasting wanneer er ook differentiële verloning aan gekoppeld zou worden >> spanning en concurrentie tussen collega’s >< gepleit voor samenwerking & collegialiteit grote administratieve verplichtingen SES SES 2014

Nascholing vraaggestuurde nascholing scholen krijgen verantwoordelijkheid over eigen nascholingsbeleid en krijgen hier budget voor nascholingsplan elke leerkracht kan hier beroep op doen enige voorwaarde: nuttig voor de taken die je dient uit te voeren jaarlijks enkele gratis nascholingsmogelijkheden! https://www.vlaanderen.be/nl/onderwijs-en-wetenschap/werken- het-onderwijs/nascholing-voor-onderwijspersoneel www.renvlaanderen.be SES

Salaris wordt uitbetaald door de Vlaamse gemeenschap salaris wordt beïnvloed door het uitgeoefende ambt wervings-, selectie- of bevorderingsambt de statutaire toestand tijdelijk of vastbenoemd SES

Salaris bekwaamheidsbewijzen en de eraan verbonden salarisschalen basisonderwijs: weddeschaal 148 aard en omvang van de betrekking hoofdbetrekking of bijkomende betrekking aantal uren in dienst vroegere diensten weddenanciënniteit (niet gelijk aan dienstanciënniteit) SES

Salaris persoonlijke en familiale situatie vakantiegeld, kindergeld, eindejaarspremie, vergoeding transportkosten andere tegemoetkomingen vergoeding kinderopvang, middagtoezicht, kraamgeld… SES

Salaris evolutie aanvangssalaris periodieke verhogingen eerst jaarlijks, daarna tweejaarlijks salaris is geïndexeerd SES

Arbeidstijd en vakantie opdrachtvolume wordt uitgedrukt in lestijden dus niet in uren werk opdracht alle taken die leerkracht uitvoert (ook thuis) schoolopdracht alle schoolgebonden taken maximum 26 klokuren/week exclusief: oudercontacten en personeelsvergaderingen hoofdopdracht (lesopdracht) bevordering mogelijkheden beperkt meest voorkomend: directeur SES

? Pensioenregeling federale bevoegdheid gebaseerd op aantal jaren dienst gemiddeld inkomen laatste 5 jaren voorwaarden ? SES

Rechten en plichten van ouders en leerlingen in het basisonderwijs

http://www. ond. vlaanderen http://www.ond.vlaanderen.be/wegwijs/agodi/pdf/gids-ouders/Gids_voor_ouders_basisonderwijs.pdf

OPDRACHTEN BIJ SESSIE 3 http://schoolensamenleving.weebly.com VOORBEREIDENDE TAKEN BIJ SESSIE 4 & 5 = voorwaarde om toegelaten te worden tot de sessies