Internationalisering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Transport en Infrastructuur
Advertisements

De marketingmixstrategie
Machtige internationale bedrijven
Oerproducent (bijv. de veehouder)
1.3 globalisering verovert de wereld
Hoofdstuk 4 Azië en globalisering (voortdurend proces van wereldwijde economische, politieke en culturele integratie)
Havo 3 Paragraaf 4.1 t/m 4.3.
4. Hoezo internationalisering?
In de vaart der volkeren
§15 Japan, een oude tijger Dichtbevolkt: 130 miljoen inwoners.
1.4 een geglobaliseerde wereld
7.3 Kunnen we vrij handelen?
Paragraaf 3+4. Hoe kan het dat je besluit een nieuwe telefoon te kopen?  De mening van vrienden en familie  De eigen smaak en leeftijd  De financiële.
Hst 2: ZOA: Een regio in beweging
Samenvatting: hoofdstuk 1
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: bevolking Paragraaf 9 t/m 11
2.1 - Kloof wordt breder Regionale ongelijkheid op wereldschaal:
HOOFDSTUK 11 GLOBALISERING.
§ 2 CHINA DE FABRIEK VAN DE WERELD
Hoofdstuk 4 Aardrijkskunde, economie en maatschappij
8.1 Waarom handel met het buitenland?
Paragraaf 4,3 Centrum van de wereld!
Handel en investeringen
Hoofdstuk 3 Arm en rijk in de VS en Nigeria.
Belasting die je moet betalen als je een product invoert.
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
Nakijken lesbrief Opdracht 5: Gebied E (Laagland v. Oost-China)
Antwoorden herhalingsopgaven
2 th 1 Ontwikkeling § 6-7.
2 vwo Ontwikkeling, arm en rijk par 7- 8
WERELD 2 h/v Ontwikkeling, arm en rijk par Drie aanwijzingen: koopkracht is hoog dienstenmaatschappij scoort hoog op welzijnsindex Nederland is.
2 th 1 Ontwikkeling § 2-3.
Presentatie UNICEF.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Aantekeningen hfst 6.
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Internationale marketing
SO terug.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Huiswerkcontrole 1.3: 1, 2 en 4. Vragen over het huiswerk? Begrippen, vaardigheden, huiswerkvragen, tekst?
Hoofdstuk 6 Productie.
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen.
D E INVLOED VAN DE INTERNATIONALE HANDEL OP HET BBP.
Constante kosten / variabele kosten. Ondernemer zijn Waarom ben je ondernemer? Om geld te kunnen verdienen. Voordat je kunt beginnen: Ga je:
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Blok 3 Nooit meer oorlog Deelvraag:
NEDERLAND HANDELSLAND
Vraag en Aanbod van financiële middelen & nominale en reële rente
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen
Slide template: myfreeppt
3.1 PRODUCTIE.
Welkom havo 4..
Grote economische groei in Zuidoost- Azië.
Welkom Havo 5..
Hst 4 Hoe wordt er gewerkt?
Hoofdstuk 9 M&O + in groepjes Havo3 iPad.
Hoofdstuk 5 Les 2: Markten.
Les 3: Marktonderzoek Keuzevak Marketing.
Internationale marketing
Welkom Havo 5..
Les 2; Prijsopbouw AoC-Oost J. Kamphuis
Vmbo 2 economie Goede producten?
MNO’s = TNO’s = transnationale ondernemingen Productiebedrijven
Sociaal-culturele dimensie:
OPENINGSCASE: Dräger Safety creëert een wereldwijde supply chain
specialisatie zorgt voor welvaartswinst
Niet alleen op de wereld
Nederland en de rest van de wereld
Hoofdstuk 3 Eerlijke handel
Transcript van de presentatie:

Internationalisering Inleiding Kop-staart-formule Vestigingsplaatsfactoren Onderzoek ‘schone kleren’

Waarom dragen mensen kleding? Bescherming Versiering Statussymbool Uit schaamte

Plaatselijke cultuur en het klimaat bepaalde de manier waarop mensen gekleed gingen. Vroeger was kleding streekgebonden tegenwoordig internationaal. Door snelle transportmiddelen kon men grondstoffen ergens anders vandaan halen. En men kon de kleding verder weg verkopen. Mensen uit verschillende landen gaan steeds meer dezelfde kleding dragen. Dit gebeurt door de grote bedrijven uit rijke landen met veel vestigingen in het buitenland (multinationals). Het gevolg daarvan was regionale specialisatie. En dat leidde weer tot bescherming van de eigen productie tegen invoer uit andere gebieden. (protectie)

Kleding die in grote hoeveelheden wordt gemaakt volgens vaste maten. Confectiekleding tegenover Maatkleding Kleding die in grote hoeveelheden wordt gemaakt volgens vaste maten. Kleding speciaal op maat gemaakt voor een persoon.

Drie fasen van het productieproces Marketing en distributie De afgelopen eeuw is de welvaart in Nederland enorm gestegen. Hiermee zijn tegelijk ook de lonen van de Nederlanders gestegen. Drie fasen van het productieproces Ontwerp en ontwikkeling Fabricage Marketing en distributie Daardoor kon de Nederlandse kledingindustrie de hoge lonen in Nederland niet meer betalen en gingen ze naar landen waar de mensen een laag loon kregen. (lagelonenlanden) De bedrijven zelf bleven wel in Nederland. De kop-staart formule

Het maken van Nike-schoenen vindt plaats volgens de kop-staart-formule Het maken van Nike-schoenen vindt plaats volgens de kop-staart-formule. Het maken van de schoen wordt in lagelonenlanden gedaan. Nike zelf bepaald alleen het begin en het eind van het hele proces. Ontwerp en reclame Distributie Verenigde Staten Verenigde Staten Samenstelling schoen Productie- onderdelen In elkaar zetten Bijv. Zuid-Korea Bijv. Indonesië Bijv. China

Ontwerp en reclame Distributie Samenstelling schoen Productie- Verenigde Staten Verenigde Staten Samenstelling schoen Productie- onderdelen In elkaar zetten Bijv. Zuid-Korea Bijv. Indonesië Bijv. China

Wat zijn de vestigingsplaatsen van de kledingindustrie? Welke factoren verklaren dat de kledingindustrie vooral in het buitenland is gevestigd.

Kwaliteit Strenge regels De prijs De afstand tot de markt Vertrouwen Waar let een Nederlandse winkelketen op bij zijn keuze voor een bepaald bedrijf? Kwaliteit Strenge regels De prijs De afstand tot de markt Vertrouwen Belangrijkheid in procenten

Wat zijn de belangrijkste kledingleveranciers van Nederland? Land Export naar Nederland 1: Hongkong 491 miljoen euro 2: Turkije 400 miljoen euro 3: China 343 miljoen euro Kledingleveranciers op korte afstand van Nederland. De belangrijkste Aziatische leveranciers van kleding aan Nederland

1 2 3 Hoe komen al die producten in Nederland in de winkels terecht? De kleding komt in Nederland aan. Meestal in een van de mainports. 1 2 Nederland is gespecialiseerd in het vervoer en verspreiding (distributie) van kleding. Vervolgens gaan ze naar een distributiebedrijf (TNT). Dit bedrijf maakt de kleding netjes en brengt het naar de kledingwinkels. 3

Onderzoek: ‘schone kleren’ Worden de makers van de kleding die wij kopen in de winkel goed betaald? Hoe komt het dat een T- shirt bij ons soms € 5,- kost? Deelvraag 2 Hoofdvraag Deelvraag 1 Hoe kom je erachter waar je kleding gemaakt wordt? Hoe zijn de arbeidsomstandigheden in de kleding- en schoenenindustrie in landen die aan Nederland leveren? Waar kun je schone kleren kopen? Deelvraag 6 Deelvraag 5 Wat is de prijsopbouw van een sportschoen? Waar staat de actiegroep ‘Schone Kleren Kampagne’ voor? Wat doen ze en waarom doen ze dit? Deelvraag 4 Deelvraag 3 Maak gebruik van de internetsite www.schonekleren.nl