Executieve functies Bijeenkomst 2 Dinsdag 7 maart 2017 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een eerste kennismaking Julia Kool en Johan Hahn 9 October 2010
Advertisements

Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Zelfsturing en executieve functies.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Uitgangspunten: niets is wat het lijkt het verleden is een beperking
Te slim om veters te strikken
Passend onderwijs.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Autisme en het verwerken van sociale informatie
TRAINING GEVEN ALGEMEEN Tafeltennistrainer 2
Hoofdstuk 4 Omgaan met stress en tijd
1. Leidinggeven Blz. 7 Boekje Leidinggeven. leidinggeven Wat wil een leidinggevende? Dat het werk goed gedaan wordt en dat medewerkers met plezier werken!
ASS in de levensloop: onderzoek
Presentatie Bijeenkomst 4
Visie op zorg Algemeen didactisch model
Presentatie Executieve functies
Executieve Functies (in vogelvlucht) Monique Hartman
PBS bij START.Deltion.
Executieve Functies en Passend onderwijs
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Jeannette van Nieuwkoop
Algemene ouderavond dolfijngroepen TriVia
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Je bent toch niet op je achterhoofd gevallen. Hester Herweijer
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid. Programma  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Praktijkervaring en reflectie
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid.  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
Welkom. Veiligheid Allemaal bril op!!! Waarom zou ik mij houden aan de veiligheidsvoorschriften?
Mindset DE ROL VAN OVERTUIGINGEN OP GEDRAG EN FUNCTIONEREN JAN VAN ZUTPHEN.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Leidinggeven Hoofdstuk 1 Taken leidinggevende. Inhoud 1 Taken leidinggevende 2 Leidinggeven 3 Overleg 4 Communicatie 5 Instrueren, stimuleren en motiveren.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Executieve Functies.
Executieve Functies op het Stedelijk Gymnasium
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Coaching in regioleren
ALS KLEINE KINDEREN GROOT WORDEN
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Executieve functies Marije Ruben.
Coping.
Spel en executieve functies
Een vergadering organiseren
Hoe toekomst bestendig ben jij
Covey trainingsavond.
Het 24 spel.
Executieve functies versterken middels denkspellen.
Vergadering Personeelsdienst
Duurzame inzetbaarheid
Leiding geven aan school ontwikkeling
Opleiding Spel- en teambegeleiding
Bewegen en Cognitie Chris Visscher Esther Hartman
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Aan het werk! Een les over vacatures, beroepsvaardigheden en
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Workshop “de coachende praktijkopleider”
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Organisatie structuur
Groep 2 Begrijpend luisteren
Eens / oneens HET EERSTE IDEE IS VAAK HET BESTE IDEE
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
De FoutenFabriek Frank Deuring
Eigenaarschap.
Denken en doen.
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

executieve functies Bijeenkomst 2 Dinsdag 7 maart 2017 1

Wat zijn executieve functies? Gaat over het sturen en controleren van het handelen 2

Wat zijn executieve functies? Sturen: doelen selecteren en bereiken en oplossingen voor problemen bedenken Plannen en prioritisering Timemanagement Organisatie Werkgeheugen Metacognitie: wat ben ik aan het doen? Hoe doe ik het? 3

Wat zijn executieve functies? Controleren: Het handelen controleren en bijstellen/aanpassen tijdens bereiken doel Reactie-inhibitie: onderdrukken van reacties Zelfregulatie van affect: controle van emoties Volgehouden aandacht Beginnen aan de taak (taakinitiatie) Flexibiliteit Doelgericht doorzettingsvermogen 4

Voorbeeld 5

Normale ontwikkeling EF xxxx Spurt aandacht Spurt werkgeheugen Spurt doelen stellen ADHD, autisme, leerproblemen en niet-aangeboren hersenafwijkingen.  Stimuleren zorgt voor groeien Niet gebruiken zorgt voor snoeien 6

Relatie hoogbegaafdheid Karasek, 1979 7

Relatie hoogbegaafdheid 8

Voorwaarden voor ontwikkeling Veiligheid Zelfvertrouwen Motivatie -> Mindset 9

Opdracht 1 In tweetallen: Bespreek met elkaar de meegebrachte spellen. Op welke executieve functies kunnen deze spellen een beroep doen? Hoe moet je het spel dan inzetten? 10

Kwadrantenmodel 11

Feed… (-up,-back & -forward) Wat is/was je doel? Hoe gaat/ging het? (verwoorden en toelichten eigen mening) Wat is/was makkelijk/lastig? Leg uit…(analyse) Hoe heb je dat tot nu toe gedaan? (bewustwording eigen invloed) Complimenteer inspanning (Ik zag dat….) Hoe zou je nu verder kunnen gaan? Stel dat een vriend of vriendin dit ook moet leren? Welke tip zou je hem of haar dan geven? 12

Opdracht 2 Voor middenbouw/bovenbouw: werkstuk maken of spreekbeurt houden – welke executieve functies komen aan bod en hoe kun je ze dan stimuleren? Voor onderbouw: knippen of vlechten… hoe kun je met een dergelijk werkje executieve functies stimuleren? Eigen voorbeeld…. 13

Afsluiting Meer informatie of vragen? manon@manonhulsbeek.nl 14