Armoede is ... … een netwerk van sociale uitsluitingen op verschillende domeinen van het maatschappelijk en individueel leven… Tewerkstelling, onderwijs,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ons kijken/denken over armoede beïnvloedt ons handelen.
Advertisements

Leefgroepen in de kleuterschool
HET BELANG VAN PARTICIPATIE VAN MENSEN IN ARMOEDE
Drugbeleid op school: de leerlingen aan het woord
Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
Psychologie van de armoede
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
En hierdoor… ...worden armen afgesloten van algemeen aanvaarde leefpatronen…  scholing, gsm, auto, mode, vrijetijdsbesteding, internet, woning, lichaamsverzorging,
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Ontwikkeling onderlinge verhoudingen
Breuklijnen: ontstaan (cursus p. 137)
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
Pastoraal op school.
De waarde van cultuureducatie
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Samenwerken in burgerschap
OCMW’s en Activering Studiedag Lokale Economie en Werkgelegenheid Mechelen 26 november 2009.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
De donkere kleur van armoede
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Politiek.
Communicatie met ouders
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Armoede.
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Draak met 7 koppen.
Armoede is … Sieg Monten
Mens- en wereldbeelden van verklaringsmodellen van armoede en van samenlevingsmodellen. Peter De Burghgraeve 5 TSO.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
Radicaal, orthodox of extremist?
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
Eenzaamheid Wat is het en is er iets aan te doen?.
STRESS OP HET WERK. Kort profiel Cruciaal  December 1999 opgericht  te Alphen aan den rijn  Lokatie: Tauro Trade Center.
Twisten over publieke en quasi- publieke ruimte Thuislozen in Belgische stations Pieter Cools Ympkje Albeda.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Wat is jeugdwelzijnswerk?
De creativiteit van mevrouw Bol
Poverty is not the problem, wealth is.
Ervaringsdeskundigheid binnen werking
Zelfvertrouwen en eigen verantwoordelijkheid?
Vluchtelingen en asielzoekers
Mechanismen van armoede en armoedebestrijding
Zelfvertrouwen en eigen verantwoordelijkheid?
Buitenkant van armoede Binnenkant van armoede uitsluiting niet kennen moedeloos schuldgevoel schaamte laag zelfbeeld.
Armoede, een draak met veel koppen
Vaeshartelt - Maastricht April 2018
Kansarmoede in de school
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Burgerschap en burgerschapsonderwijs in ontwikkeling
Levensbeschouwing Ideale school Kwartiel Bijeenkomst 1.
Wzc Nottebohm Chantal & Geert
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Discriminatie Thema 17, sociaal werk 1.
Huis van Dialoog vzw Villa Mescolanza
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

armoede is ... … een netwerk van sociale uitsluitingen op verschillende domeinen van het maatschappelijk en individueel leven… Tewerkstelling, onderwijs, huisvesting,… Sociale contacten, vrienden, familie, hobby’s De ene vorm van uitsluiting kan een andere vorm van uitsluiting in de hand werken of versterken – ze staan niet los van elkaar Het scheidt de armen van de algemeen aanvaarde leefpatronen van de samenleving. Deze kloof kunnen ze niet op eigen kracht overbruggen. (Bron Welzijnszorg vzw - Prof. Vranken)

Gevangen in een web Bol wol

Gevangen in een web (bron: Welzijnszorg vzw)

de BUITENKANT van armoede (bron Welzijnszorg vzw)

Armoede: Veel meer dan gedacht

“We hebben een gekwetste binnenkant.” UITSLUITING “We hebben een gekwetste binnenkant.”

(NIET) VERWORVEN VAARDIGHEDEN KENNIS Opvoeding Communicatie Huishouden Papieren Andere wereld niet kennen Info missen Alleen eigen netwerk Kennis beperkt tot uiterlijke

“Ik wantrouw iedereen en voel me kwaad.” NEGATIEF ZELFBEELD “Ik wantrouw iedereen en voel me kwaad.”

SCHULDGEVOEL en SCHAAMTE “We hebben geen kansen en dat wordt ons verweten.” “Het is geen schande in ellende te leven, de ellende zelf is een schande.”

“Ik voel me machteloos en heb het gevoel dat ik altijd faal.” MOEDELOOSHEID “Ik voel me machteloos en heb het gevoel dat ik altijd faal.”

Cirkel van de verborgen BINNENKANT van armoede

Om ons gedrag en onze woorden te begrijpen... Kijk naar onze gevoelens, verlangens en verleden

Gevoelens woorden/daden Uitsluiting Schaamte Schuldgevoel Negatief zelfbeeld Misprijzen ervaren Schaarste Wantrouwen  Zichzelf afsluiten  Zondebok zoeken Al vooraf zeggen dat iets niet gaat lukken Radicaliseren, kwaadheid  Korte termijn denken en doen, tunnelvisie

Verlangens  woorden/daden Erbij willen horen Aandacht, respect en waardering Beste voor de eigen kinderen Troost zoeken / pijn verleden verminderen)  Uiterlijke, consumptie  Directe taal Via gedrag aandacht vragen Kinderen en huisdieren ↑ “Vechten” voor de kinderen  “Verwennen” Geen hulp zoeken: schrik plaatsing  Roken, drinken, drugs, snel in relatie stappen

Kennis en vaardigheden missen Andere wereld niet kennen Info missen Alleen eigen netwerk Opvoeding Communicatie Huishouden Papieren  Moeilijk aansluiting  Moeilijk werk vinden  gezinnen in moeilijkheden  niet voldoen aan verwachtingen

Verklaringsmodel van prof. Vranken

KRACHTEN van kwetsbare mensen Solidariteit Het zorgende Overlevings- vaardigheden Draagkracht veerkracht creativiteit Humor Rechtuit en ‘echt’ zijn Scherp aanvoelen

Binnenkant tegenover krachten Uitsluiting Schaamte Moedeloos Negatief zelfbeeld Schuldgevoel Kennen en kunnen missen Solidariteit/zorg Echt/direct Draagkracht/veerkracht Creativiteit Humor/relativeren Overlevingstrucs en scherp aanvoelen

Waarden, normen, handelen en communicatie van Onderwijs en armoede Iedereen wil respect, waardering, aandacht Onze maatschappij is divers Waarden, normen, handelen en communicatie van School Leerkracht Middenklasse Minderheden Kwetsbare leerlingen School is het eerste contact met vertegenwoordigers van de maatschappij. Dit heeft invloed op de toekomst.

SCHOOL LEERKRACHT MIDDENKLASSE = HEERSENDE WAARDEN NORMEN HANDELWIJZE COMMUNICATIE AANDACHT RESPECT WAARDERING LESSEN TAKEN CULTUUR- VERSCHIL MAATSCHAPPELIJK KWETSBARE MENSEN = MINDERHEID LEERLING School = 1e contact met vertegenwoordigers van de maatschappij  invloed later

Zeer goed voor kennisoverdracht (selecte groep) ICCS (International Civic and Citizenship Education Study) (2010 data onderwijs Vlaanderen) Zeer goed voor kennisoverdracht (selecte groep) Matig voor sociale en democratische vaardigheden Zwak voor kennis en vertrouwen in instellingen Leerrendement

-Zeer zwak voor politiek zelfbeeld en electorale participatie ICCS (International Civic and Citizenship Education Study) (2010 data onderwijs Vlaanderen) -Zwak voor gendergelijkheid, verwachtingen leerlingparticipatie en inspraak -Zeer zwak voor politiek zelfbeeld en electorale participatie -Ronduit negatief voor houding tov immigranten en Multiculturele samenleving

Huidige evoluties in de samenleving -Globalisering /Grootstedelijkheid/Migratie/ ‘superdiversiteit’/Groeiende kloof tussen arm en rijk diversiteit is een realiteit alleen werken aan “inpassing” is niet OK ”anders” zijn niet beschouwen als probleem, afwijking, achterstand

Gebed (Shohamy 2001, prof. Talen, Tel Aviv) “Please God, zorg dat ik slaag Please God, zorg dat ik hoge punten scoor Please God, zorg dat ik bij de besten ben Please God, zorg dat al wie mij kan verslaan sterft in een auto-ongeluk en dat hij kermend mag sterven.” toenemende competitie, uniformisering, testcultuur, onverdraagzaamheid, sociale ongelijkheid, onbenutte diversiteit gericht op competitie, op efficiëntie Gericht op de economie uniformiserend (+ toenemende testcultuur) weinig ruimte voor diversiteit - Diversiteit is probleem (weggemoffeld) Toenemende sociale ongelijkheid segregatie (zich afzonderen als groep) Onverdraagzaamheid diversiteit niet benut

ONDERWIJS “ Ik kan maar mijn vak geven, als ik de cultuur en leefwereld van de leerlingen ken.” “De uitdagingen zijn zo groot dat ik het niet alleen aankan.” -> Kennis binnenkant -> Krachtgericht werken -> Diversiteit=een kans -> Vooroordelen -> Samen met diensten -> Samen met buurt -> Samen met ouders -> Samen met collega’s

“We zijn allemaal verschillend, maar wel gelijkwaardig “We zijn allemaal verschillend, maar wel gelijkwaardig. We leren van elkaar.” “Wat je doet voor mij, zonder mij, doe je tegen mij.” (Gandhi)”

“Niet handelen tegen armoede is een vorm van institutionele kindermishandeling.” Peter Adriaenssens