Wat werkt er in scholen en waarom?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Leerlingenraad Leerlingenraad Laat je stem horen!!
Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
Uitval en uitsluiting in het onderwijs
Verslag Bomen kappen groep 8, georganiseerd vanuit het IKL
Vraag 1: Welk onderwijstype volgt uw kind? Vraag 2: In welk jaar zit uw kind?
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
Infoavond Middelbaar. Welkom.
Dalton middelen Op Daltonschool de Kleine Kapitein.
Oplossingsgericht coachen
Wetenschappen 2e en 3e graad
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
ELO’s. ELO voor leerlingen en leerkrachten website gratis of betalende ELO’s specifiek Activerende werkvormen ELOnauten studiewijzerInteractief lesmateriaal…projecten.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
Veel leerlingen… vinden een studiekeuze maken lastig.
Boerhaaveplein. Van wie komt de vraag om een aanpassing van het plein?  Van buurtbewoners met kinderen  Van buurtkinderen  Van schoolkinderen  Van.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Studiekeuze voor ouders
Deltion College Engels A1 Spreken/Presentaties[Edu/002] thema: Welcome… can-do : kan een korte, vooraf geoefende mededeling doen aan een groep © Anne Beeker.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
De leerlingenraa d Laat je stem horen!.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Welkom ik maak me sterk.
WAT maakt ons UNIEK?. We houden van aanpakken! We leren door gewoon te doen de praktijk We houden niet van boeken We zijn schatten We willen graag nu.
Informatieavond keuze leerjaar 2 naar leerjaar 3 Februari 2016.
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
Leer-en ontwikkelgroepen voor ouders. “ Ik heb meegedaan met het begeleiden van crea- activiteiten met de kleuters en heb hierdoor ontdekt dat ik eigenlijk.
Weblog. Waarom?? Ouders de school in halen Kinderen over ervaringen laten schrijven en tekenen Samen werken aan een eindproduct ICT bij jonge kinderen.
De leerlingenraa d Laat je stem horen!
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
KLANTWAARDERING Gabrielle Luhrman 21 maart 2016.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Het is vandaag Girlsday!
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Studiekeuzes van uw kind
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
29 maart CREADAG.
IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop
© UNIEK IN DE KLAS.
Profiel- en vakkenkeuze
Thema 4: Zo bereik je meer
Eva Verstraete Mie Bruyninckx
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
prangende vaststellingen uit het onderzoek
OPEN-KLAS Vernieuwd zorgproject waar leerlingen de verantwoordelijkheid nemen over hun eigen leerproces. Een boeiende werkplek waar leerlingen leren out-of-the-box.
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
Wat is bingel? Online leerplatform voor de lagere school
Studiekeuzes van uw kind
Doelgroep kwijt Kijkende naar de doelgroep EVB+ lijkt het wel of we onze doelgroep kwijt zijn. Zoek je op internet naar bijvoorbeeld LVB+ dan krijg je.
Van overzicht inzicht  uitzicht (eventueel met de 3 cirkels zie uitleg site) Stap 1: Overzicht. Breng tijdens MDO samen de situatie in kaart, eventueel.
Overgang naar het secundair
Onderzoek water!! WaterLab www. onderzoekwater.nl Kijkje terug
Basisschool St. Lambertus September 2018
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Jongvolwassenheid met autisme
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Voorlichtingsbijeenkomst 4e klassen HAVO en VWO
Transcript van de presentatie:

Wat werkt er in scholen en waarom? Ellen Huyge Karin Goosen

Tevredenheid leerlingen In de experimentele scholen zijn leerlingen meer tevreden met hun studiekeuze. Ze geven vaker aan dat ze: genoeg informatie kregen van leerkrachten in de lagere school door wat ze gedaan hebben in de lagere school rond studiekeuze goed hebben kunnen kiezen zich goed voorbereid voelen om naar het middelbaar te gaan nog goed weten waarom ze deze studierichting kozen (--> wijst op bewuste keuze) Kun je je tevredenheid over de studierichting waarin je het middelbaar bent begonnen uitdrukken in een cijfer tussen 0 (heel ontevreden) en 10 (heel tevreden)? % dat aangeeft het eens of helemaal eens te zijn met volgende stellingen Ik kreeg genoeg informatie van mijn leerkracht(en) in de lagere school Ik voelde me goed voorbereid om naar het middelbaar te gaan Door wat ik heb gedaan in mijn lagere school rond studiekeuze, heb ik goed kunnen kiezen voor het middelbaar Ik weet nog heel goed waarom ik deze studierichting koos % dat aangeeft het eens of helemaal eens te zijn met volgende stellingen (hoe lager dit %, hoe beter) Ik was onzeker over mijn keuze bij de overstap naar het middelbaar Ik ben nog niet zeker of deze richting de juiste van mij is

Tevredenheid leerlingen Ze geven minder vaak aan dat ze: onzeker zijn over hun keuze bij de overstap naar het middelbaar nog niet zeker zijn of deze richting wel iets voor hen is Kun je je tevredenheid over de studierichting waarin je het middelbaar bent begonnen uitdrukken in een cijfer tussen 0 (heel ontevreden) en 10 (heel tevreden)? % dat aangeeft het eens of helemaal eens te zijn met volgende stellingen Ik kreeg genoeg informatie van mijn leerkracht(en) in de lagere school Ik voelde me goed voorbereid om naar het middelbaar te gaan Door wat ik heb gedaan in mijn lagere school rond studiekeuze, heb ik goed kunnen kiezen voor het middelbaar Ik weet nog heel goed waarom ik deze studierichting koos % dat aangeeft het eens of helemaal eens te zijn met volgende stellingen (hoe lager dit %, hoe beter) Ik was onzeker over mijn keuze bij de overstap naar het middelbaar Ik ben nog niet zeker of deze richting de juiste van mij is

Wat smaken leerlingen De klassieke uitleg Interviewer: Maar wat heb je dan nieuw geleerd? Leerling: Euhm van hoe dat allemaal werkt want technologie is nieuw. Mijn broer zei dat dat niet helemaal altijd computers zijn. Maar dat wist ik eerst niet dus heb ik dat een beetje geleerd.

Wat smaken leerlingen Schoolbezoeken Leerling: We gaan naar een andere school en dan weten we hoe sociaal dat ze daar zijn. Hoe de school eigenlijk zo in elkaar zit.

Wat smaken leerlingen Nieuwe ervaringen (vakken en beroepen) Interviewer: Jou heeft dat heel hard geholpen, wat was er heel goed aan voor jou? Leerling: We hadden zo een wedstrijdje gedaan waarbij ik zo een trap naar beneden moest gaan met een plateau. Interviewer: Dus je kon al echt is oefenen hoe sommige beroepen echt zijn, wa je echt moet doen, zodat je wist van "zo is dat".

Wat kan de basisschool dan wél betekenen? Verbreden van ervaringen Loopbaancompetenties ontwikkelen Benoemen van kwaliteiten en interesses Verwerken van informatie Ouders betrekken bij het keuzeproces

Verbreden van ervaringen Nieuwe interesses en kwaliteiten ontdekken Beroepenhuis Atelierwerking Beroepenwandeling in de buurt Techniekdag Talentenarchipel, meervoudige intelligenties Verschillende scholen bezoeken in 5 en 6 Verschillende meningen horen Gesprekjes met ouders, vrienden, klasgenoten, leerkrachten basis en secundair, oud- leerlingen, CLB, zorgcoördinator,…

Loopbaancompetenties ontwikkelen Kindcontact Ouder-kindgesprekken over kwaliteiten Reflectiegesprekken na schoolbezoeken, ateliers, beroepenhuis,… Samen informatie verwerken over secundaire scholen of over opties, keuzevakken en richtingen Argumenten opbouwen

Ouders betrekken bij het keuzeproces Rollen verduidelijken bij begeleiding keuzeproces Ouders betrekken vanaf het vijfde leerjaar Ouders en leerlingen samen uitnodigen op infomomenten Persoonlijke contacten voorzien over studie- en sch Testaankoop functie

Externe coaching "Wij willen daar wel mee bezig zijn, maar wij zijn met zo veel dingen bezig: met klas, met… dat je dat niet allemaal zelf kunt bedenken en zoeken, en dan is dat wel fijn als zij (externe coach) daar echt wel een voorzet geeft"

Interne trekkers “Hun positie (van de leerkrachten van 5de en 6de leerjaar) is niet stevig genoeg om daarmee aan de slag te gaan… dat is dan wel een stukje door haar (externe coach) opgevangen.” DIRECTIE

Tijd en ruimte “We zijn daar nu al twee jaar mee bezig… het is ‘t eerste (jaar) dat ik nu voel, ik begin echt te weten waar dat ik naartoe wil gaan… En dat had niet gekund als dat een project van een jaar of een half jaar was geweest.”

Visie en missie "Sowieso, euh, was ik al voorstander daarvan voor dat het allemaal een beetje begonnen is.“ "En dan zijn die drie (innovaties) naar één ding tezamen gekomen, vanuit één prioriteit, want anders is het niet haalbaar."

Directie “Ondertussen liep ook het transbaso-project, mijn voorganger had ons daarvoor ingetekend en, allez, ik snap wel dat dat niet binnen drie jaar ging opleveren, dus… heb ik dat blijvend op de agenda gezet.” DIRECTIE “En ik voel nu met de wissel van de directies, euh, dat we als werkroep op de tafel moeten kloppen om een beetje de ruimte te kunnen krijgen die we eigenlijke oorspronkelijk gekregen hadden.” LEERKRACHT

Voelen (bruikbaarheid, meerwaarde) “Goh, het is wel extra, maar het is wel heel, allez, het is super nuttig… Het loont wel achteraf." (eigenaarschap) “Uiteindelijk is er niet gezegd, van kijk, dit is ons project en dat moeten (jullie) nu doen op school… het verhaal is eigenlijk hier ontstaan en hier gegroeid."

Werkdruk / tijdsdruk "Ik heb niet de mogelijkheden om mijn juffen 10 keer per jaar uit hun klas te halen om dat opzoekingswerk te gaan doen… ik zou heel veel willen investeren maar ik weet niet in welke uren ik dat moet doen of er moeten kinderen met 20, 40, 50 op een hoop zitten"

Personeelsverloop "Ik zit met een leerkrachtenteam dat de laatste jaren ook zeer veranderlijk is, wat maakt da niemand zich echt eigenaar voelt van gelijk welk leerjaar of gelijk wel proces." DIRECTIE

Vragen?

Presentaties van de slotconferentie www.transbaso.be Praktijkvoorbeelden, tools, tips en stappenplannen voor professionals http://pro.vanbasisnaarsecundair.be Website voor kinderen en ouders www.vanbasisnaarsecundair.be