Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorlichting over de taalontwikkeling
Advertisements

Boekbaby’s en Boekenbende
Groeien in taal T1 Werken aan een taalbeleid in het kinderdagverblijf Sint-Karel (Sint-Jans-Molenbeek)
‘Samen werken aan een Taalbeleid.’
Driemaal Taal Sessies.
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Meertalig opvoeden Elke Burkhardt.
Project “De Babbelladder”
Taalbeleid in een notendop: essentie + materiaal
Bevorderen van de taalvaardigheid
IBO de Rivieren praktijkvoorbeeld.
‘De palmboom’ buurtgericht kinderdagverblijf
Zindelijkheid binnen het aanbod van Kind en Gezin
Meertaligheid: bijzonder normaal “Meer Taal, Meer Kans” Een Papiaments – Nederlands taalbevorderingsproject Nienke Boomstra MSc.
Communiceren met Marloes
Workshop Kind & Gezin en Inloopteam Zuidrand
Meertalig voorlezen in de Brusselse bibs
Aanpak problematisch gedrag
Waarom? Alle ouders willen dat hun kind de beste kansen krijgt om goed te ontwikkelen in deze samenleving. Een goede ontwikkeling start al van bij de geboorte.
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Taalstimulering bij baby’s en peuters
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Wat is Boekbaby’s? Samen genieten van boeken Maximale kansen voor alle kinderen Boeken in alle gezinnen brengen.
Omgaan met talige diversiteit op de werkvloer Piet Van Avermaet.
Flip de Proef Hoofdstuk 4 maar dan anders…. Wat is dat? Hoofdstuk 4 gaat over handig tellen. Dat gaan we proberen 's op een andere manier te doen. Ik.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Het belang van voorlezen
Woordjes leren.
Marieke Guelen Kim Strik 24 november 2008 Logopedische Dienst Maas & Waal.
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Wat is de bedoeling van Frans leren in de 3e graad? Kinderen in staat stellen op een eenvoudige manier in een aantal herkenbare situaties in het Frans.
Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 2 Voorlezen in de kinderopvang.
Voorlezen in de kinderopvang Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 1.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
Schoolopbouwwerk Menen
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Veilig thuis 1 14/12/2012.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Succeservaringen voor en door NT2 vrijwilligers
Hand-Out.
Sportivos Brons STARTMOMENT.
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Omgaan met meerdere talen
Ouderbijeenkomst.
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Lezen in groep 3 Okt 2017.
BoekStart voor baby’s > Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) > Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te.
Lokaal loket kinderopvang
Ouderbijeenkomst ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
De ontwikkeling van het kind !
Welkom Presentatie over WELKOM BIJ CODA 28 maart 2018.
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
brengt school en ouders dicht bij elkaar
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Lokaal loket kinderopvang
Samen door de schoolpoort
Thuis in taal Voorlezen stimuleren
Procedures aan begin van het jaar
Toegankelijke communicatie
Transcript van de presentatie:

Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015 Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com

Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com Inhoud Theoretisch kader Enkele praktijkvoorbeelden Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com

Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com

Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com Vertrekpunt Taalontwikkeling is een essentieel onderdeel van de algemene ontwikkeling van het kind! Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com

Visietekst Kind & Gezin: taalstimulering en meertaligheid (1) Waarom werken aan taalstimulering en meertaligheid? Het recht van elk kind op ontwikkeling Het recht op participatie Het recht van elk kind op ondersteuning Het recht van elk kind op de ontwikkeling van de thuistaal als deel van zijn identiteit Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com

Visietekst Kind & Gezin: taalstimulering en meertaligheid (2) Besluit: “(…) Enerzijds wil Kind en Gezin de algemene taalontwikkeling van alle kinderen stimuleren. Dit gaat over het leren van de thuistaal en het ondersteunen van kinderen met specifieke zorgbehoeften op vlak van taalontwikkeling. Anderzijds wil Kind en Gezin het leren van het Nederlands stimuleren. Op die manier worden maximaal kansen gecreëerd en wordt discriminatie tegengegaan.” Meer info: www.kindengezin.be Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com

Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com Stelling 1 “Die taalstimulering bij baby’s, dat werkt toch niet goed hoor. Het is vooral de verzorging van de baby’tjes die de meeste aandacht vraagt, aan taalstimulering zal ik later wel aandacht besteden in de peutergroep”. Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com

Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com Taalontwikkeling = essentieel onderdeel ontwikkeling Vanaf de eerste maanden Taal de hele dag door Liedjes, rijmpjes, (knisper)boekjes, klanken Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com

Stelling 2: Dialect moet kunnen in de kinderopvang jatoet jawel jattendoet Maar nee Toetoet Toch wel Doet ‘n doet Heel zeker niet batoet Maar toch wel Battn’doet Maar nee toch niet bajoat Maar ja toch wel mobatoet Maar jawel Uit: Wuk zeg je? Het allermooiste en leukste West-Vlaams (uitgeverij De Klaproos) Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com

Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com Afspraken in de opvang Natuurlijk vs onnatuurlijk Wat met anderstaligen? Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com

Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com Stelling 3 “Aan taalstimulering doe je vooral door boekjes voor te lezen aan de kinderen.” Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com

Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com Boeken zijn een hulpmiddel Meer dan voorlezen Taal de hele dag door Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com

Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com Stelling 4 “De taalontwikkeling bij kinderen verloopt volgens fasen en is bij elk kind anders. Wanneer een kind blijft “hangen” bij 1 bepaalde fase moeten we ons niet meteen zorgen maken”. Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com

Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com Eentalig vs meertalig Kennis van de verschillende fasen Bv. http://www.kindengezin.be/ontwikkeling/taal-en-communicatie/fasen-in-taalontwikkeling/ Bv. http://www.logopedie.nl/bestanden/logopedie/algemeen/brochures/Bijlage_2e_Poster_kind_en_taal.pdf Positieve evolutie alarmbel? Geen vooruitgang, gehoor, geen contact,… Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com

Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com Stelling 5 “Communiceren met anderstalige ouders is zo vermoeiend. Vanaf nu vragen we op zijn minst een basiskennis Nederlands of iemand die kan fungeren als tolk”. Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com

Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com Beleid kinderopvang Vormingen ‘duidelijke taal’ Pictogrammen, zakwoordenboekjes, … ! Kind laten tolken Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com

Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com Stelling 6 “In onze crèche ligt een lijst met wenwoordjes in verschillende talen. Zo kennen we de woordjes ‘schatje’ al in 5 andere talen, nl. Frans, Turks, Arabisch, Russisch en Spaans. Nu kunnen we de kindjes tenminste troosten in hun eigen taal.” Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com

Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com Beleid kinderdagverblijf Natuurlijke houding haalbaarheid Non-verbaal = 80% van communicatie Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com

Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com Stelling 7 “Liedjes op de achtergrond zijn zowel leuk voor kinderen als begeleiders. En op die manier doen we dan toch ook aan taalstimulering?” Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com

Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com Kinderen leren vooral als het rustig(er) is Muziek/liedjes als activiteit Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com

Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com Stelling 8 “Elle-Estée (2,5 jaar) zegt geen woord. Vaak zit ze gewoon in een boekje te lezen of te kijken naar andere kindjes. Ik ga de ouders melden dat ze best eens contact opnemen met het CB van Kind & Gezin, want dit is toch niet normaal.” Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com

Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com Achtergrond van het kind Situatie thuis ‘stille periode’ welbevinden Niet forceren Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com

Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com Stelling 9 “Alex (1,5 jaar) spreekt thuis Frans. In de kinderopvang wil hij steeds met ‘les voitures’ spelen. Ik zeg dan ‘zeg het nu eens in het Nederlands’ zodat hij toch de twee talen kent hé.” Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com

Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com Bij jonge kinderen: impliciet verbeteren Communicatie niet afblokken, maar juiste herhalen Voor jonge kinderen is alles 1 taal Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com

Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com Later nog vragen? wendy.gettemans@gmail.com Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com