Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015 Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com
Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com Inhoud Theoretisch kader Enkele praktijkvoorbeelden Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com
Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com
Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com Vertrekpunt Taalontwikkeling is een essentieel onderdeel van de algemene ontwikkeling van het kind! Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com
Visietekst Kind & Gezin: taalstimulering en meertaligheid (1) Waarom werken aan taalstimulering en meertaligheid? Het recht van elk kind op ontwikkeling Het recht op participatie Het recht van elk kind op ondersteuning Het recht van elk kind op de ontwikkeling van de thuistaal als deel van zijn identiteit Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com
Visietekst Kind & Gezin: taalstimulering en meertaligheid (2) Besluit: “(…) Enerzijds wil Kind en Gezin de algemene taalontwikkeling van alle kinderen stimuleren. Dit gaat over het leren van de thuistaal en het ondersteunen van kinderen met specifieke zorgbehoeften op vlak van taalontwikkeling. Anderzijds wil Kind en Gezin het leren van het Nederlands stimuleren. Op die manier worden maximaal kansen gecreëerd en wordt discriminatie tegengegaan.” Meer info: www.kindengezin.be Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com
Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com Stelling 1 “Die taalstimulering bij baby’s, dat werkt toch niet goed hoor. Het is vooral de verzorging van de baby’tjes die de meeste aandacht vraagt, aan taalstimulering zal ik later wel aandacht besteden in de peutergroep”. Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com
Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com Taalontwikkeling = essentieel onderdeel ontwikkeling Vanaf de eerste maanden Taal de hele dag door Liedjes, rijmpjes, (knisper)boekjes, klanken Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com
Stelling 2: Dialect moet kunnen in de kinderopvang jatoet jawel jattendoet Maar nee Toetoet Toch wel Doet ‘n doet Heel zeker niet batoet Maar toch wel Battn’doet Maar nee toch niet bajoat Maar ja toch wel mobatoet Maar jawel Uit: Wuk zeg je? Het allermooiste en leukste West-Vlaams (uitgeverij De Klaproos) Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com
Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com Afspraken in de opvang Natuurlijk vs onnatuurlijk Wat met anderstaligen? Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com
Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com Stelling 3 “Aan taalstimulering doe je vooral door boekjes voor te lezen aan de kinderen.” Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com
Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com Boeken zijn een hulpmiddel Meer dan voorlezen Taal de hele dag door Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com
Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com Stelling 4 “De taalontwikkeling bij kinderen verloopt volgens fasen en is bij elk kind anders. Wanneer een kind blijft “hangen” bij 1 bepaalde fase moeten we ons niet meteen zorgen maken”. Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com
Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com Eentalig vs meertalig Kennis van de verschillende fasen Bv. http://www.kindengezin.be/ontwikkeling/taal-en-communicatie/fasen-in-taalontwikkeling/ Bv. http://www.logopedie.nl/bestanden/logopedie/algemeen/brochures/Bijlage_2e_Poster_kind_en_taal.pdf Positieve evolutie alarmbel? Geen vooruitgang, gehoor, geen contact,… Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com
Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com Stelling 5 “Communiceren met anderstalige ouders is zo vermoeiend. Vanaf nu vragen we op zijn minst een basiskennis Nederlands of iemand die kan fungeren als tolk”. Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com
Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com Beleid kinderopvang Vormingen ‘duidelijke taal’ Pictogrammen, zakwoordenboekjes, … ! Kind laten tolken Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com
Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com Stelling 6 “In onze crèche ligt een lijst met wenwoordjes in verschillende talen. Zo kennen we de woordjes ‘schatje’ al in 5 andere talen, nl. Frans, Turks, Arabisch, Russisch en Spaans. Nu kunnen we de kindjes tenminste troosten in hun eigen taal.” Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com
Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com Beleid kinderdagverblijf Natuurlijke houding haalbaarheid Non-verbaal = 80% van communicatie Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com
Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com Stelling 7 “Liedjes op de achtergrond zijn zowel leuk voor kinderen als begeleiders. En op die manier doen we dan toch ook aan taalstimulering?” Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com
Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com Kinderen leren vooral als het rustig(er) is Muziek/liedjes als activiteit Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com
Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com Stelling 8 “Elle-Estée (2,5 jaar) zegt geen woord. Vaak zit ze gewoon in een boekje te lezen of te kijken naar andere kindjes. Ik ga de ouders melden dat ze best eens contact opnemen met het CB van Kind & Gezin, want dit is toch niet normaal.” Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com
Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com Achtergrond van het kind Situatie thuis ‘stille periode’ welbevinden Niet forceren Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com
Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com Stelling 9 “Alex (1,5 jaar) spreekt thuis Frans. In de kinderopvang wil hij steeds met ‘les voitures’ spelen. Ik zeg dan ‘zeg het nu eens in het Nederlands’ zodat hij toch de twee talen kent hé.” Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com
Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com Bij jonge kinderen: impliciet verbeteren Communicatie niet afblokken, maar juiste herhalen Voor jonge kinderen is alles 1 taal Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com
Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com Later nog vragen? wendy.gettemans@gmail.com Wendy Gettemans - wendy.gettemans@gmail.com