Lezen meningen, argumenten en conclusie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Advertisements

Thema 7 Les 1a Smaak. • recensie = een tekst waarin je opschrijft wat je ervan vindt.
Begrijpend lezen Bespreek met uw buurman of buurvrouw
Extra ondersteuning voor leesvaardigheid
Tekstdoelen Wat wil de tekst?.
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Zakelijk lezen Nederlands.
Pragmatische vaardigheden: debatteren met kinderen
1. Levensbeschouwing en communicatie
1. Levensbeschouwing en communicatie
Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?
Opstel schrijven.
Argumentatiestructuren
De dag van het solliciteren Blok 1
Woordraadstrategieën
Feiten, meningen en argumenten
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
SET schrijfvaardigheid H5
VRIJDAG 4 MAART NEDERLANDS. PROGRAMMA 15 minuten lezen Herhalen hoofdstuk 4 Oefeningen maken (TEST of oefenen op de site NN)
WOENSDAG 16 MAART VRIJDAG 18 MAART NEDERLANDS. PROGRAMMA  15 minuten lezen uit het leesboek  Bespreken werkplanner  Nakijken opdracht 3 en 4 (lezen)
Leesvaardig Examentraining.
Het schrijven van een betoog
LEZEN 4.2 BETOOG, SOORTEN ARGUMENTEN EN KRITISCH LEZEN VAN EEN BETOOG.
LEZEN 3.4 FUNCTIES VAN TEKSTGEDEELTEN. KLAAR MET DE TOETS? Kijk de paragraaf lezen 3.4 na (zie antwoorden in je ) Meld jezelf aan op Google Classroom.
LEZEN 5.2 SOORTEN SAMENVATTINGEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET/KUN JE.. Welke soorten samenvattingen er zijn. Hoe je deze samenvattingen moet maken.
HFD3: CHRONOLOGISCH/OPSOMMEND/ TEGENSTELLEND/VERGELIJKEND HFD4: CONCLUDEREND/VOORWAARDELIJK/ OORZAKELIJK/REDENGEVEND Verbanden in een tekst.
LEZEN 5.4 BESCHOUWING. DEZE LES LEER JE: Wat de tekstvorm ‘beschouwing’ is. Welke tekstdoel een beschouwing heeft. Hoe een beschouwing is opgebouwd. Wat.
Groep 6 Begrijpend lezen
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Lezen, schrijven en argumenteren
De vraag is je beste vriend
Een beoordeling schrijven
Cursus Leesvaardigheid
Groep 8 Begrijpend lezen lezen
Verbanden en signaalwoorden
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
SET schrijfvaardigheid H5
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
S/k/l interviewen.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Overtuigende tekst/betoog
Aantekeningen maken en navertellen
Een reisverslag schrijven
7 lessen tot het eindexamen – Tips en Tricks
Schrijven Een Verslag.
Paragraaf lezen h5 Feiten, meningen en argumenten
Hoofdstuk 1 Meningen en argumenten
Het 24 spel.
Tekstverbanden en signaalwoorden
Lezen 1.3 en 2.1 Woordenschat 1.1 en 1.2
Vwo 4 Nederlands Periode 2 Mevrouw Schrauwen
Betoog Hoe herken ik een betoog en hoe weet ik hoe de schrijver mij probeert te overtuigen? NU Nederlands 2F.
Feiten en meningen Hoe herken ik feiten en meningen in een tekst en weet ik wat het verschil tussen beide is? NU Nederlands 2F.
Informatieve teksten Hoe herken ik informatieve teksten en weet ik waarover de schrijver mij wil informeren? NU Nederlands 2F.
blok 2 les 4: contact met elkaar
Inleiding, slot, functies, samenvattend tekstverband
Vaardigheden Interviewen
Les 2 Lezen 3.3 en 4.1.
Spreken en gesprekken 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.3
Informatieve teksten, interviewverslag
Betoog.
Betoog 1e versie Woensdag 19 oktober 2016 SCHM.
Inleiding, middenstuk, slot
lezen Feiten, meningen en argumenten
Van alle markten thuis Perron 1 – les 23.
CITO examentraining leesvaardigheid vrl.
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
Hoofdstuk 3 Taalverzorging
Belangrijke begrippen ‘Lezen’
Transcript van de presentatie:

Lezen meningen, argumenten en conclusie Feiten, meningen en argumenten

Aan het einde van deze les weet je… Wat meningen, argumenten en conclusies zijn en waaraan je die herkent.

Mening Wat is een mening? Een mening (standpunt) is wat iemand vindt van iets. Bijvoorbeeld: Wij vinden Nederlands het leukste vak op school, het liefste krijgen we dat vak de hele dag! LET OP: Je kunt het ermee eens of oneens zijn. Je herkent een mening aan woorden zoals: ik vind… volgens ons…

Argument Wat is een argument? Een argument gebruik je om uit te leggen WAAROM je iets vindt. Bijvoorbeeld: Ik vind Fifa 17 een gaaf spel, omdat de nieuwe Frostbite engine het spel nog echter maakt. LET OP: meningen herken je vaak aan woorden zoals: omdat, want, namelijk, immers

Argument Een schrijver kan: *Zijn eigen mening geven. *Mening van anderen gebruiken. *De lezer een eigen mening laten vormen.

Ontopic: zwaardere straffen fragment discussie (tot 2:54) Noteer de twee verschillende meningen die je hoort. Noteer per mening minstens één argument

Conclusie Aan het eind van een tekst/discussie: Meestal herken je een conclusie aan de woorden: dus, al met al, concluderend, dat betekent dus…. Soms een conclusie. Bij een tekst vaak wel. Bij een gesprek soms.

Ontopic: zwaardere straffen fragment discussie (tot vanaf 9:00m tot eind) Wordt er een conclusie getrokken aan het eind van de discussie? Waarom wel/niet?

Welke feiten, meningen en argumenten zie je in deze tekst?