Het venijn zit in de start #SamenStromen Het venijn zit in de start Inclusief voor werkgevers Bert Boone Dagelijks Bestuurder De Werkplekarchitecten
“Zie je het hele plaatje “Zie je het hele plaatje?” Is medewerkers vinden en houden een permanente zorg? We zijn nogal geneigd om zeer pragmatisch te werk te gaan. Vooraleer ik je op je hart als ondernemer ga trappen is eigenlijk de functionele vraag: Heb je nood aan medewerkers ? Is medewerkers vinden en houden wel een zorg voor jou en je bedrijf ? Als dat niet zo is, dan vraag ik me al ernstig af of doorstroomdenken op dit ogenblik iets voor jou is? Ik vertrek graag van een nood, een behoefte, een vraag. Ik vind niet dat de bedrijfsleider mij een gunst moet geven, iets voor mij moet doen. Dit is een foute start in een samenwerkingsrelatie, waarin een professionele win/win aan de orde is. Maar…heb je als bedrijf een vraag, dan kunnen we van start gaan: wil je efficiënter, effectiever aan het werk? Wil je financieel interessante oplossingen? Sta je open voor een andere benadering van selectie? Dan zijn wij maatjes !
“Wil ik investeren in een haalbaar medewerkersbestand “Wil ik investeren in een haalbaar medewerkersbestand?” Maatpak / op maat? Anders selecteren: kern / schil Allereerst gaat het om een anders denken. Ik zie nog steeds de interesse van banken bij simulatie oefeningen in de hogeschool, waarbij eindejaarstudenten selectieproeven konden afleggen. Op het einde van de dag was de bank goed binnen: vijf kandidaten op zak met directe aanwervingsmogelijkheden in hun bedrijf. Een goedkope selectie. Deze manier van denken is gepermitteerd, wanneer we eerlijk aan de slag gaan met elkaar: -welk soort van functies heb ik nodig, in mijn kernactiviteiten, dan wel in de schil van mijn werking? Logistieke taken (ieder bedrijf heeft nood aan schoonmaak, catering, technische klussen, onderhoud,… Ga ik outsourcen ? Of wil ik zelf deze zorg oppakken met eigen medewerkers? Belangrijk om weten. Afhankelijk van dergelijke keuze gaan we veel gemakkelijker aan de slag met elkaar.
“De werkvloer bepaalt het succes.” Mede-eigenaarschap Draagvlak Jij kunt wel kiezen voor…maar kiest ook je werkvloer voor die keuze? Een succes op de werkvloer wordt niet enkel bepaald door de bedrijfsleider, ondernemer,… maar is hoedanook gelinkt aan het draagvlak op de werkplek. Heb je met je medewerkers het erover gehad? Vinden zij een extra motivatie om dergelijke doorstroomsamenwerking op te zetten? Waar halen zij de motivatie? Wat is hun win? En wat vinden de vakbonden ervan? Zijn er vakbondsmilitanten in je bedrijf, Zijn zij vooraf te consulteren? Mogelijks kunnen zij ook de eerste schokken opvangen. Want: is het gemakkelijk? Neen, want het is nieuw, anders; er moet worden geleerd. Concrete motivatoren: permanent tekort aan medewerkers / demogrfaisch vooruitzicht met verouderende medewerkersgroep,….
“Een doorstroomcoach?!” Extern expert Proces Ik snap dat elke ondernemer naar een quick win wil. Alle betrokkenen dromen ervan. Eigenlijk is het wezenlijk dat je een spoc (single point of contact) of een proceseigenaar hebt die verantwoordelijk is voor wat je wil realiseren. Een aanspreekpunt in je bedrijf , die ook verantwoordelijk is voor het proces en het eindresultaat is een ‘must’. Daarnaast mag je best van externen ook een ‘spoc’ (single point of contact) verwachten. Vandaag spreken we graag van een doorstroomcoach, waarbij het maatwerkdecreet ook begeleidingsfacliteiten geeft, maar een arrest van raad van state zet dit even on hold. Een aanspreekpunt in je bedrijf, een doorstroomcoach en een procesbepaling (wat ga je samen doen binnen welke tijd met welk beoogd resultaat?) Het zijn eenvoudige vragen die best uitgesproken worden en als een soort ‘project’ worden opgevolgd, zodat elk weet waarnaartoe moet worden gewerkt.
“Investeer met tijd & ruimte” Het kost moeite = nieuw Kost doorstroombegeleiding iets? Mijn vorige slide heeft allicht duidelijk gemaakt dat het niet gaat om veel “kosten”, maar het kost wel moeite: het vraagt investering. Het vraagt tijd en ruimte op je bedrijfsplek: contactpersoon, medewerkersinfo, ondernemingsraad, een opleidingsplan, …. Maar het kan financieel interessant zijn, het kan jouw medewerkers ook fierheid geven dat je bedrijf oog heeft voor werk op maat, ook voor haar medewerkers.
“Groei, evalueer, stuur bij” Elke case = leermoment in organisatie Flow Kijk dus naar het langetermijnverhaal. Zie een eerste project als een mogelijke opstap naar een duurzame samenwerkingsrelatie. Het gaat lukken en mislukken naargelang de case, maar bewaak je samenwerkingsrelatie met de doorstroomcoach(organisatie). Daar zit je meerwaarde. De investering bij de start moet winst genereren voor het vervolg. Dus: begin bescheiden en stuur bij en evlaueer. Verwacht geen wonderen, maar doe het degelijk en doordacht in betrokkenheid met je eigen bedrijfspartners.
Tot slot www.dewerkplekarchitecten.be