Ketenstage Student volgt Cliënt Pilot #1 met 3 studenten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het programma In voor zorg
Advertisements

Resultaten In voor zorg! Tranchemanagement: deelnemers 444 organisaties, waarvan 127 ketenpartners, nemen deel aan 317 In voor zorg-trajecten.
Welkom bij Best Buddies Nederland
Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE.
Gepersonaliseerd leren
Studielandschap Tilburg PenA Sebastiaan van der Wal 09 november 2006.
Brainstorm sociale media in het onderwijs
DU project Ontwerpgericht Onderzoek Subtitels: Verbinden van Onderwijs en Onderzoek; Praktijkgericht Ontwerponderzoek Review 23 oktober 2006 Review 23.
Enquête ‘Coördinator’ Een overzicht van de antwoorden
Jeugdwerkeloosheid en alternatieve stage. Maatjes project Opleiding verzorgende (niveau 3) 1 e leerjaar.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Leergang Ouderenzorg Eerstelijn. Ria Jaspers & Hanneke Glazenburg
Doorlopende leerlijnen
Ledenenquête 2013 Uitkomsten. Statistieken 23 vragen 91 leden begonnen 50 volledig ingevuld.
Studiecoaches voor (HBO/ WO) studenten met een vorm van autisme
Alumnibeleid en alumnivereniging
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Honoursonderwijs in HBO
Groen water werkt samen
DigibordColleges Het maken van weblectures via het digibord.
Pilot docentenstages 2014 Rikie Elling, lid Commissie Opleidingen Van School naar Praktijk.
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Economisch en Maatschappelijk toegevoegde waarde van gezondheid(szorg) en welzijn. Kick off bijeenkomst Professionele Leergemeenschap, 2 september 2015.
Van Wmo-werkplaats naar kennisnetwerk voor sociaal domein Theo Roes voorzitter overleg Wmo-werkplaatsen.
Solliciteren: wat wil ik?
Technology for health Welkom op onze 6e bijeenkomst!!
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
Ontwikkeling en uitvoer MOOC bij de Hanzehogeschool Groningen Workshop - Open en online onderwijs is meer dan MOOC's.
Praktijkleren bacheloropleiding verpleegkunde HU 1 Bijeenkomst HBOV in ouderenzorg HU – UtrechtZorg Donderdag 18 juni 2015.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Transitiecommunicatie Dichterbij Belangrijk kenmerk: Onduidelijkheden en uitstel, veel vragen en onzekerheden. Uitdaging: Aansluiten bij de diverse doelgroepen.
V&VN Geriatrie & gerontologie 1. Organogram V&VN 2.
Het programma In voor zorg! Hannie Treffers en Carolien Koning PGM open, 7 februari 2013.
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
6 september 2012 Heb jij genoeg ruimte om je werk goed te doen? Ans Jansen.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
De driehoeksverhouding
Adviestraject Adviestraject Wat betekent dit? 10 april 2015
Professionele excellentie en Honours
Beeldcommunicatie in de GGZ
Sjoerd Veerman Programmamanager Arbeidsmarktbeleid RIF-project
Beeldcommunicatie in de GGZ stand-van-zaken april 2017
12 september 2016 Marielle Stel – Opleidingsdirecteur Psychologie UT
De Wever Zorg Innovatie Centra
Leren zonder ZorgPact In deze bijeenkomst wil ik met u in gesprek hoe een zorgpact vorm te geven Voorbeeld: regio RijnGouwe Centraal: een zorgpact moet.
Ketenstage: Student volgt Cliënt
Binnenkort start hier het webinar Facebook Marketing voor je groep - Deel II: ‘Je Scoutinggroep op Facebook’
Ketenstage Student volgt Cliënt.
Het ontwikkelen van een toetsbaar kwaliteitskader voor gezinshuizen
Commissie voor vrijwilligerswerk
Marlon de Wilde | september 2018
Samenwerking eerste/tweede lijn
HBO Netwerk Ruimtelijke Adaptatie
Jolanda Rijnders en Janske Castelijns
WerkplekLeren Tessa van Loo – manager HR services.
startbijeenkomst s4s instellingsprojecten 1 november 2018
Sneak Preview voor CV&V Yvonne de Boer
UMCG Gilde niveau 4 MBO verpleegkundige.
Rijk van Nijmegen Bondgenotenbijeenkomst
Versterk de Jobcoach IN de school
The Future Teacher 3.0.
Marlon de Wilde en Kim Maas | september 2019
Transcript van de presentatie:

Ketenstage Student volgt Cliënt Pilot #1 met 3 studenten september 2016 – februari 2017 Pilot #2 met 6 studenten februari 2016 – juli 2017 Student volgt Cliënt

Waarom dit project? Hoe gerealiseerd met drie organisaties en een Hogeschool? Positionering in de drie organisaties m.n. in Meander (= ActiZ-lid) Hoe hebben jullie communicatie richting studenten aangepakt? Welke triggers? Communicatie richting ‘cliënt die gevolgd werd’ Hoe communiceer je intern over dit project? Hoe communiceren de studenten over hun unieke leerproces? Betrokkenheid afdeling communicatie (zorgorganisaties en academie) bij dit project Resultaten

Waarom ‘student volgt cliënt’? Zorglandschap verandert snel (extramuralisering) Sterkere afhankelijkheid van ketenpartners Inzicht krijgen in mogelijkheden van die ketenpartners Dubbele vergrijzing, complexiteit van ouderenzorg Behoefte aan hbo-verpleegkundigen in de ouderenzorg Hoe deze student boeien, binden en behouden? Opleiden (en werken) in de zorgketen: ketenstage

Doelen Studenten stage laten lopen in de zorgketen van de kwetsbare oudere Boeien en binden Patiëntproblematiek en continuïteit van zorg centraal Zelfsturing van het leerproces (leeruitkomsten zijn leidend) Ketenpartners kijken bij elkaar ‘in de keuken’ Professionele leergemeenschap / Community of Learners Studenten, praktijkopleiders, werkbegeleiders, docentbegeleider Lerende organisaties, lerende medewerkers (life long learning) Informeel leren

Uitvoering (semester = 20 weken)  Reguliere stage Week 1 t/m week 20 Student(en) 1 Thuiszorg Student(en) 2 Ziekenhuis Student(en) 3 Revalidatie

Uitvoering (semester = 20 weken)  Ketenstage Week 1-6 Week 8-13 Week 15-20 Student(en) 1 Thuiszorg Revalidatie Ziekenhuis Student(en) 2 Student(en) 3

Uitvoering In de stage staan thema’s continuïteit van zorg en aantal patiëntproblemen (uit de Kernset) centraal, student volgt deze thema’s op alle stations Bijeenkomsten leergemeenschap: om de twee weken (ca. 2 uur) Tussenweken (week 7 en week 14) ingevuld en samengesteld op basis van de leerbehoefte van de leergemeenschap Tussenevaluaties studenten, overdracht van stations aan elkaar en ketenpartners, les Klinisch Redeneren, bezoek Zorg(t)huis Winschoten, sprekers, presentaties, symposia, congressen etc etc Afsluiting stage met presentatie van resultaten: pilot #1: mini- symposium, afsluiting pilot #2?.....

Resultaten tot zover Studenten die de ouderenzorg als uitdagend en complex zien Studenten die daadwerkelijk eigen regie krijgen over leerproces Werknemers die (weer) in de leerhouding komen Meer inzicht in problematiek van de kwetsbare oudere in de keten hiaten in de transmurale overdracht elkaars mogelijkheden in de keten

Maar hoe bereiken we die student? Insteek is naar en vanuit de student Vanuit studentperspectief Door de student zelf Doorgeven van ervaringen Benaderen vanuit werkveld en opleiding Kennis laten maken met ouderenzorg (eerstejaars oriëntatiestage) Actieve benadering via opleidingsmedia (Intranet en Blackboard)

Praktisch Pilot 1: actief werven van studenten door enthousiaste docenten Uit eigen studentenpopulatie….ging moeizaam. Opbrengst: 3 studenten Pilot 2: werven van studenten door enthousiaste docenten EN de deelnemende studenten Via Intranet en eigen website (www.studentvolgtclient.nl). Opbrengst: 6 studenten Pilot 3: werven van studenten door deelnemende studenten Intranet, Blackboard, eigen website (www.student-volgt-client.nl), Facebook pagina, visitekaartjes, Whatsapp Opbrengst: 15 studenten

En verder… Werkveldconferentie Artikelen (verhaal van de student) in PL.HANZE en Onderwijs en Gezondheidszorg Koploper in Zorgpact Communicatie steeds via eerder genoemde communicatiekanalen, aangevuld met persoonlijke LinkedIn- en Facebookpagina’s

Voorbeelden laten zien: Artikel PL.HANZE Artikel O&G Screenshot Intranet HG Screenshot webpagina student-volgt-client Screenshot facebookpagina Screenshot webpagina Zorgpact

Artikel in personeelsblad Hanzehogeschool PL.HANZE 2017/2 We doen best iets bijzonders… Artikel in personeelsblad Hanzehogeschool PL.HANZE 2017/2

Vinden ook de studenten Artikel in Onderwijs en Gezondheidszorg, 2017/3

Ervaringen van studenten, praktijkopleiders en werkbegeleiders

www.student-volgt-client.nl www.facebook.com/studentvolgtclient Save the date: afsluiting pilot #2 op 29 juni. Locatie volgt, opgave via website www.student-volgt-client.nl www.facebook.com/studentvolgtclient