Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aan de slag met schoolfeedbackrapporten
Advertisements

SSL-studiedagen februari 2011 De invloed van de studieloopbanen in het secundair onderwijs op het succes in het hoger onderwijs Kim Bellens & Jan.
Loopbanen in het Secundair Onderwijs (LiSO)
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
SSL-studiedagen februari 2011 De invloed van de belangstelling en de specifieke begaafdheid op de studiekeuze Ellen Deprez en Jan Van Damme.
VFO – studiedag 22 november 2007 I. Nicaise (HIVA – K.U.Leuven)
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
Presteren ijverige studenten beter? De complexe relatie tussen
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Welke techniek toepassen ? Herhalingsoefeningen. Situatie 1: Gegeven : de doelpunten die 10 topscoorders in de voetbalcompetitie hebben gemaakt in seizoen.
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? 2. Is er een limiet aan gelijke kansen? 3. Kunnen concentratiescholen ook goede scholen zijn?
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS Mieke Van Houtte Universiteit Gent Vakgroep Sociologie.
Tuinstad 3 maart 2009 Informatieavond 3 maart. tuinstad 3 maart 2009 Visie De ideeën van Maria Montessori, vertaald in een eigentijds concept. Veilig.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Hoe gaan andere onderwijssystemen met zwakke leerlingen om
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL - Van basisschool.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Sessie B4: Vroegtijdig schoolverlaten.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Zittenblijven. Inhoud Cijfers Effectiviteit Cijfers BaO Estimate of grade retention at primary level (ISCED 1), 2007/08.
Wisselstroom 24/02.
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
Leydi Johana Breuls “In hoeverre speelt de sociale samenstelling van een sportclub een rol in de beslissing van leden om te stoppen?“ 01 Waarom?
Verschillen tussen scholen en klassen
Een prachtige kans voor uw kinderen
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Onderzoek ‘Loopbanen in het secundair onderwijs’
Schoolfeedbackrapporten: Interpretatie & actie Bieke De Fraine KU Leuven Studiedag 17 november 2015, Mechelen.
SADAN-opdracht, gemaakt door Fien Degroote
Geïntegreerde schoolverbetering
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Gezondheidsbeleid in de wijk Stevenshof Veilig opgroeien Werkgroep School Schoolgezondheidsprofiel Schoolprofiel in Ingevuld door 16 collega’s.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
8 maart 2016 Sandra Kiela (coördinator) Paul Kelsma (teamleider)
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Hoe ga je het best in de klas om met kinderen uit kansarme gezinnen?
Experten in de derde graad Proefproject
De rol van de schoolcontext, kwetsbaarheid en individuele slachtofferervaringen op school. Anjuli Van Damme Lieven Pauwels.
‘Samen’ uitdagen tot ontwikkelen Basisschool De Ark.
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
Oudertevredenheidsonderzoek:
Het advies voortgezet onderwijs: is de overadvisering over?
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Over- en onderadvisering bij de overgang naar het voortgezet onderwijs
Naam school Datum Logo van de school
Kansarmoede in de kleuterschool
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
het katholiek basisonderwijs
het katholiek basisonderwijs
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg. Jean Pierre Verhaeghe
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Doubleren.
Doubleren.
OMGEVINGSANALYSE 2018 LOP Geraardsbergen Basis
Drie richtinggevende vragen: 1
Onderzoek ‘Loopbanen in het secundair onderwijs’: een stand van zaken
Transcript van de presentatie:

Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen? Een vergelijking van het prestatiegericht en het gemeenschapsgericht klimaat. Bieke De Fraine, Jan Van Damme & Patrick Onghena Centrum voor Onderwijseffectiviteit en -evaluatie K.U.Leuven VFO studiedag 2003

Welk schoolklimaat is het meest effectief voor lage SES-scholen ? Gemeenschapsgericht schoolklimaat Een zorgdragende, steunende omgeving ter compensatie van wat de leerling buiten de school mist Prestatiegericht schoolklimaat Een prestatiestimulerend klimaat omdat leerlingen uit lage SES-gezinnen vaak minder gemotiveerd worden voor schoolse taken VFO studiedag 2003

Prestatiegericht klimaat Gemeenschapsgericht klimaat Hoge verwachtingen, huiswerk, systematische evaluatie, duidelijke regels (?), … Inspraak, positieve relaties, gemeenschappelijke waarden en activiteiten, … VFO studiedag 2003

Gemeenschaps-gericht klimaat Prestatiegericht klimaat VFO studiedag 2003

Samenhang tussen klimaat en gemiddelde SES op school Lage SES-scholen: Hoge SES-scholen: Vaker een veilig, ondersteunend klimaat Vaker een cognitief uitdagend en stimulerend klimaat VFO studiedag 2003

Interactie tussen klimaat en gemiddelde SES op school Welk schoolklimaat is het meest effectief voor lage SES-scholen ? Gemeenschapsgericht klimaat ? OF Prestatiegericht klimaat ? Een combinatie van beide ? VFO studiedag 2003

Onderzoeksvragen (1) Samenhang tussen schoolklimaat en gemiddelde SES op school (2) (a) Effect van klimaat in de klas op prestaties en welbevinden (b) Effect van klimaat op school op prestaties en welbevinden (3) Interactie tussen schoolklimaat en gemiddelde SES op school (4) Interactie tussen prestatiegericht en gemeenschapsgericht klimaat VFO studiedag 2003

Data Longitudinaal Onderzoek Secundair Onderwijs (LOSO) Effectiviteitscriteria Verklarende variabelen prestaties Nederlands prestaties wiskunde welbevinden Leerling : Klassen en scholen : cognitief aanvangsniveau, sociaal-economische status van het gezin, prestatiemotivatie, stressbestendigheid, thuistaal, geslacht, aanvangsscore gemiddelde SES van de leerlingen, prestatiegericht klimaat, gemeenschapsgericht klimaat VFO studiedag 2003

Operationalisatie klimaatkenmerken Op basis van gegevens van - leerlingen leerkrachten directie VFO studiedag 2003

Operationalisatie klasklimaat Prestatiegericht klimaat Gemeenschapsgericht klimaat frequentie van huistaken en overhoringen studiegerichtheid van de lesgroep opportunity to learn goede relaties volgens klastitularis goede relaties volgens vakleerkracht overleg tussen leerkrachten FREQ PREST OPP BL-RELAT RELAT OVERLEG VFO studiedag 2003

Operationalisatie schoolklimaat Prestatiegericht klimaat Gemeenschapsgericht klimaat prestatiegerichtheid volgens de leerlingen effectieve leertijd op school gerichtheid op intellectuele ontwikkeling mate van regelgeving op school consensus onder leerkrachten positieve relaties op school volgens de lln mate waarin de lln centraal staan op school gemeenschapsgerichtheid volgens de lkrn overleg tussen personeel volgens de directie PREST EFFLRT INTRICH REGEL CONS RELAT LLCENTR GEMRICH OVERLEG VFO studiedag 2003

Methode Multiniveau-analyse School Klas ll VFO studiedag 2003

Analyses Eerste graad Derde graad Bovenbouw (meerdere scholen) Alle graden (longitudinaal) mét klasniveau zonder klasniveau VFO studiedag 2003

Correlaties tussen klasklimaat-kenmerken FREQ PREST OPP BL-RELAT RELAT OVER-LEG 1.000 0.283*** -0.056 0.214*** 0.240*** OVERLEG 0.009 0.080 ( Klassen wisk 2e Lj ) VFO studiedag 2003

Correlaties tussen klasklimaat-kenmerken FREQ PREST OPP BL-RELAT RELAT OVER-LEG 1.000 0.283*** -0.056 0.214*** -0.009 0.427*** 0.077 0.217** 0.555*** -0.015 0.240*** OVERLEG 0.194** 0.092 0.146 0.009 0.080 ( Klassen wisk 2e Lj ) VFO studiedag 2003

Correlaties tussen schoolklimaat-kenmerken Prestatiegericht klimaat (eerste graad ) 46 ≤ N ≥ 52 PREST EFFLRT INTRICH REGEL 1.000 0.163 0.136 0.263 -0.172 -0.179 0.196 VFO studiedag 2003

Correlaties tussen schoolklimaat-kenmerken Gemeenschapsgericht klimaat CONS RELAT LL-CENTR GEM RICH OVERLEG 1.000 0.051 LLCENTR -0.057 0.368** GEMRICH -0.034 0.265 0.558*** -0.235 0.047 0.014 -0.217 (eerste graad ) 45 ≤ N ≥ 52 VFO studiedag 2003

Correlaties tussen schoolklimaat-kenmerken Prestatiegericht & Gemeenschapsgericht klimaat CONS RELAT LL-CENTR GEM RICH OVERLEG PREST 0.185 0.841*** 0.288* 0.150 -0.065 EFFLRT 0.267 0.236 0.192 0.218 0.051 INTRICH 0.195 0.127 0.145 0.100 -0.041 REGEL 0.134 -0.321* -0.102 -0.109 -0.348* (eerste graad ) 45 ≤ N ≥ 52 De twee klimaten zijn niet tegengesteld VFO studiedag 2003

Samenhang tussen klimaat en gemiddelde SES op school Hoge SES-scholen Lage SES-scholen Gemeenschaps-gericht klimaat ≈ Prestatiegericht klimaat Hogere effectieve leertijd Hogere mate van regelgeving VFO studiedag 2003

Klasklimaat en leerlingresultaten Prestatiegericht klasklimaat Prestaties Nederlands zijn beter Prestaties wiskunde zijn beter Welbevinden is hoger in studiegerichte klassen (1e & 3e graad) in klassen met een hoge OTL (1e graad) in studiegerichte klassen (1e graad)

Klasklimaat en leerlingresultaten Gemeenschapsgericht klasklimaat Prestaties Nederlands zijn beter Prestaties wiskunde zijn beter Welbevinden is hoger in klassen met positieve relaties (1e & 3e graad) in klassen met positieve relaties (1e graad) in samenhangende klassen (3e graad)

Klasklimaat en leerlingresultaten Zowel prestatiegericht als gemeenschapsgericht klasklimaat zijn gunstig voor zowel prestaties als welbevinden, zowel voor lage SES-klassen als voor hoge SES-klassen

Schoolklimaat en leerlingresultaten Prestatiegericht schoolklimaat Nederlands is hoger Welbevinden is lager Welbevinden is hoger in scholen die volgens leerlingen prestatiegericht zijn (bovenbouw) in scholen met een hoge effectieve leertijd (bovenbouw) in scholen die gericht zijn op intellectuele ontwikkeling (bovenbouw) in scholen met een hoge effectieve leertijd (3e graad) in scholen die leerlingen prestatiegericht vinden (alle graden)

Schoolklimaat en leerlingresultaten Gemeenschapsgericht schoolklimaat Nederlands is lager Wiskunde is lager Welbevinden is hoger in scholen waar leerlingen centraal staan (3e graad) in scholen met positieve relaties (3e graad) in scholen waar leerlingen centraal staan (1e graad) in scholen die volgens lkrn gemeenschapsgericht zijn (1e graad) in scholen met positieve relaties (alle graden) in scholen waar leerlingen centraal staan (1e grd, 3e grd & alle graden)

Schoolklimaat en leerlingresultaten Prestatiegericht schoolklimaat : genuanceerd Gemeenschapsgericht schoolklimaat is gunstig voor welbevinden maar ongunstig voor prestaties

Interactie tussen klimaat en gemiddelde SES op school Klimaat dat gunstig is voor hoge SES-scholen is over het algemeen ook gunstig voor lage SES-scholen. Slechts twee interactie-effecten: interactie tussen regelgeving en gemiddelde SES voor prestaties wiskunde interactie tussen relaties op school en gemiddelde SES voor welbevinden VFO studiedag 2003

▬: Scholen met middelmatige gemiddelde SES (N=12) ▬: met hoge gemiddelde SES (N=13) ▬: met lage gemiddelde SES (N=13) VFO studiedag 2003

▬: Scholen met een middelmatige gemiddelde SES (N=11) ▬: Scholen met hoge gemiddelde SES (N=12) ▬: Scholen met lage gemiddelde SES (N=12) VFO studiedag 2003

Interactie tussen prestatiegericht en gemeenschapsgericht klimaat Het effect van het gemeenschapsgericht klimaat is niet afhankelijk van de mate van prestatiegerichtheid van de school VFO studiedag 2003

Besluit Prestatiegericht én gemeenschapgericht klasklimaat zijn gunstig Effect van prestatiegericht schoolklimaat moet genuanceerd bekeken worden Gemeenschapsgerichte scholen zijn ongunstig voor de prestaties van leerlingen. Gemeenschapsgerichte scholen zijn gunstig voor het welbevinden, maar dat geldt niet voor lage SES-scholen VFO studiedag 2003