Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
Advertisements

Integraal onderwijs met ict
Hogere denkvaardigheden
Welkom. VMBO Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs.
Implementeren doe je samen
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
Gepersonaliseerd leren
Voortgangsrapportage Utrechtse Onderwijs Agenda. Utrechtse Onderwijs Agenda is de invulling van de Lokale Educatieve Agenda In 2006 een gezamenlijk ambitiedocument.
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Start rekennetwerk Zuid Conferentie 1 febr 2011 o.l.v. Wilma Willems (KPC Groep), vastgelegd door Machteld Scholvinck (CPS)
Samen werken aan een gezonde regio!
WildWaterWonen Cees Brederveld. Vernieuwing Onderbouw/school Minder vakken Minder kerndoelen Meer samenhang Eigen invulling Leerling centraal.
Leerlingenraad Wat ging er aan vooraf.
Bent u de mentor die ik zoek? Rolmodellen. Mentoring. Netwerken. Empowerment. Uitvalpreventie. Ondernemersgeest.
De kubus van CSPE succesfactoren!
80% van wat we leren… Collega’s Samenwerking Gesprekken Werkgroepen
ICT in het onderwijs 1. Hoe past het thema van de vernieuwing in een breder kader van onderwijsontwikkelingen? 2. Welke maatschappelijke en politieke ontwikkelingen.
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Regels kun je omzeilen, principes niet.
Het motiveren van leerlingen in het VO
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
Passend onderwijs in swv Helmond-Peelland vso Arrangementen extra ondersteuning basisondersteuning TLV ACT School 1 oktober 2012 VSO 5,21% LGF 2,27% 92,52%
Mind Us INCLUSIE Voorwoord De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) veronderstelt dat iedereen mee kan doen in de samenleving. Maar hoe vanzelfsprekend.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Aan de slag met een digitale tool voor woordenschat
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Social work: Het verschil dat jij maakt.
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
Nationaal Eenzaamheid Congres 24 september 2015 Nico Ooms Samen onder één dak.
International Business College Iets voor jou! Voorlichting VMBO 3/4 Januari 2015.
Hoe zet je een team van lectoren aan tot onderzoek?
Differentiëren & klassenmanagement
Raad voor Cultuur Mediawijsheid- de ontwikkeling van nieuw burgerschap Project Media- Educatie Zeeland
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
‘Samen werken aan een betere aansluiting vo-hbo’
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
PWS = de eindscriptie van de havo
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
‘Een goede start in het hbo: het LOB-cv’
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Twee fasen-vwo Open Huis januari 2017.
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Succesvol implementeren in de zorg
Welkom Dames!.
Informatiebijeenkomst
Actief burgerschap in het SO: “Hoe maken we samen het verschil?“
Activernde didactiek & passende werkvormen
Leerling- kenmerken Motivatie
Samen broeden: MBO Barneveld en de beroepspraktijk
Doelgroep kwijt Kijkende naar de doelgroep EVB+ lijkt het wel of we onze doelgroep kwijt zijn. Zoek je op internet naar bijvoorbeeld LVB+ dan krijg je.
Rekenspecialist bijeenkomst 2
Gepersonaliseerd leren en flexibilisering
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Richting geven aan Teamontwikkeling
Cijferloos lesgeven bij talen
Verbeteren aansluiting vo – wo
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Studeren met een functiebeperking (SMF) succesvol van V(S)O naar HBO Netwerkdag verbinding V(S)O – HBO 19 juni 2018 Hogeschool Windesheim.
Effectmeting Cultura en Gemeente Ede
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling

Terugblik 2016-2017: Taalvaardigheid Nederlands Taalvaardigheid Engels Werkgroep heeft analyse gemaakt van: Bestaande indelingen van generieke (hbo)-vaardigheden Vaardigheden aangemerkt in 21st century skills en Ons Onderwijs 2032 Gecheckt: wat vinden HBO-docenten? Op basis hiervan zijn 7 vaardigheden vastgesteld en geoperationaliseerd  Zie het document op de website Taalvaardigheid Nederlands Taalvaardigheid Engels Samenwerken Studie- en informatievaardigheden Probleemoplosvaardigheden Digitale vaardigheden Maatschappelijke vaardigheden

Hoe hieraan werken? Actieve rol voor leerlingen: zelf dingen doen! Activerende werkvormen Intrinsieke motivatie aanspreken door aan te sluiten op interesses en nieuwsgierigheid van leerlingen Oefenen en (door)ontwikkelen gedurende hele VO-periode Resultaat: Betere voorbereiding en aansluiting op vervolgopleiding, maar ook op functioneren in de samenleving Onderwijs kan leuker, relevanter en uitdagender worden voor leerlingen

Doelstelling vanaf 2017: Naar implementatie Doelstelling vanaf 2017: Naar implementatie! Meer aandacht voor vaardigheidsontwikkeling in het VO Geen one-size-fits-all benadering mogelijk VO-scholen werken hier zelf aan in de eigen organisatie, passend bij de eigen onderwijsvisie, aard van docenten- en studentenpopulatie, in aansluiting op wat al gebeurt aan vaardigheidsontwikkeling, met eigen doelstellingen om een volgende stap te maken, etc. Ondersteuning vanuit het project: Organisatie leernetwerk voor scholen die daadwerkelijk met bovengenoemde doelstelling aan de slag zijn of willen Ontwikkelen van inspiratiebundel met ideeën voor projecten, werkvormen, etc.

Vandaag: start leernetwerk Wat is een leernetwerk? Een groep professionals Met gemeenschappelijke leerdoelen / gedeelde interesse die met en van elkaar leert, samen op zoek gaat en zich ontwikkelt leidend tot nieuwe inzichten, oplossingen of toepassingen voor de dagelijkse onderwijspraktijk Einddoel staat niet vooraf vast, maar vormt zich gedurende de tijd

Randvoorwaarden: Een vaste groep enthousiaste deelnemers Die elkaar met vaste regelmaat ontmoet Voor iedereen wordt gewerkt aan een of meerdere aansprekende / waardevolle vraagstukken Iedereen draagt bij en is mede verantwoordelijk Iedereen investeert ruimte en tijd Er is ruimte, motivatie en gelegenheid tot experimenteren (in de eigen schoolcontext) Er is een kleine groep ‘netwerktrekkers’

Gemeenschappelijke doelen / interesses bepalen: 1. Wat zou jij / jouw school het komende jaar willen bereiken m.b.t. vaardigheidsontwikkeling? 2. In hoeverre ben je hier al mee begonnen? Wat vind je lastig / waar loop je tegenaan? Met welke leervraag / thema zou je in dit netwerk aan de slag willen?

Organisatorische vragen om met elkaar te beantwoorden: Op basis van deze bijeenkomst: Doe jij / jouw school mee met het leernetwerk? Wat is een goede frequentie voor de bijeenkomsten? Vaste locatie / tijdstip? Wat zijn jullie wensen / ideeën t.a.v. de invulling van de bijeenkomsten? Hoe verhouden de netwerkbijeenkomsten zich tot de werkconferenties? Wie wil ‘netwerktrekker’ zijn?