Next Generation Science Standards

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
Advertisements

Wat is goed onderwijsonderzoek?
Vormingsdag Digidak Mediageletterdheid: Wat, hoe & waarom? Juni 29, 2012 Malle Mariën Ilse, IBBT-SMIT Vrije Universiteit Brussel.
Technische geletterdheid en onderwijs
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Docentontwerpteams en self-efficacy
Ontwikkelingen arbeidsmarkt en houding en gedrag essentieel onderdeel van personeelsplanning Business strategy Business results Talent strategy Talent.
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
Zittenblijven. Inhoud Cijfers Effectiviteit Cijfers BaO Estimate of grade retention at primary level (ISCED 1), 2007/08.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Welkom Informatiebijeenkomst voor medewerkers over AFS 4 juli 2013.
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Experimenteren op Afstand SURF/DU dag – 7 oktober 2004 Gaming, Simulaties, Cases: Authentic Learning Leendert van Gastel Universiteit van Amsterdam.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Klik op een vlag. Click on a flag Language: Ongewenste Cookies verwijderen Start Wat doen Cookies eigenlijk ? Cookies kunnen gebruikt worden voor het.
Wetenschappelijke review naar de doeltreffendheid van de eindtermen Informatiesessie 23 april 2015.
Onderzoek in beweging in de klas en in de lerarenopleiding
Met de Kennisbasis in zee!
Introductie Systems Engineering
HOFAM vak Organisatie & Management les 2
Welkom aan boord van de Ark van Onderzoek Kennismakingsbijeenkomst met het platform 19 oktober 2015 Author´s name and/or Institution.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Krachtige leeromgevingen Oefensessie 2: Evalueren
Beta-mozaiek in drie dimensies: de Kennisbasis Onderbouw Natuurwetenschappelijke vakken en Technologie Ecent conferentie 21 mei 2014 Dirk Jan Boerwinkel.
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
‘Crosscutting concepts’ in de lerarenopleiding Harrie Eijkelhof Projectleider ECENT Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Informatievaardigheden Sectorwerkstuk TLH – Zwolle – Mw. G. Scheper Schitteren in Zijn licht.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Een lijn van kennisbasis naar examen natuurkunde Marjolein Vollebregt en Ad Mooldijk Freudenthal Instituut voor didactiek van wiskunde en natuurwetenschappen.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
(Moleculair) Mechanistisch Redeneren Een centrale denkwijze in de bètavakken Dr. ir. Marc van Mil Post-doc onderwijsinnovaties Biomedische Wetenschappen.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
TOGAF Albert Gjaltema / Tech. Consultant II 11 maart 2008 getronicspinkroccade.nl.
OPEN brainstorm.
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Gewoon Speciaal ICT, 5 oktober 2016 Odeth Bloemberg, schoolpsycholoog
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Virtuele labs bij natuurkunde en scheikunde onderwijs
Innovatie met IBM Cloud Orchestrator.
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Directe en indirecte oorzaken van gewelddadig extremisme
Presentatie titel Measurement education in the junior primary –
OiO bijeenkomst 8 Bèta-groep.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen
Innovate-IT Enkele toepassingen
Politiek van de wiskunde Wiskundeonderwijs - Etnowiskunde
Menno Jansen, programmamanager Zorginnovatie
NL: We zitten in een Verandering van Tijdperken in plaats van een Tijdperk van Verandering.
Participatory Action Research
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
TU/e SkillsLab Introductie SkillsLab & competentieontwikkeling
Rob Heyman and Ilse Mariën
A National Strategy for Public Libraries in the Netherlands
Onderzoek en wetenschapsonderwijs
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

Next Generation Science Standards Jouri Van Landeghem Hogeschool Gent - lerarenopleiding

Science? Gaat het hier niet over STEM? Vergeet niet dat ooit STEM gewoon Science werd genoemd. Je had natural science, applied science, abstract science, en social science. Al die aspecten spelen een rol. Het kader werd expliciet ontworpen om domein-overschrijdend te zijn, en niet bekeken te worden vanuit een specifieke discipline.

“STEM starts here” Diepgaand uitgewerkt raamwerk voor STEM-onderwijs uit VS. Gebaseerd op +30 jaar vakdidactisch onderzoek. Van kleuter tot hoger secundair. Vak- en domein overschrijdend opgebouwd. OK, we zien daar science, maar op de website staat wel “STEM STARTS HERE”. Wat zijn die NGSS? Diepgaand uitgewerkt kader. In tegenstelling tot het Vlaamse kader kan het niet in een brochure van 20 blz. gevat worden. Het bevat ook veel meer dan dat. Het is te vergelijken met de eindtermen bij ons, zij het iets meer gespecifieerd, en het overspant het hele K-12 spectrum, van kindergarten tot grade 12 (laatste middelbaar). Van in het begin domein-overschrijdend opgebouwd, en bevat dus geen onderscheid tussen biologie, wiskunde, fysica, … het bevat ook de nodige verbindingen tussen concepten die klassiek tot een specifiek domein behoren. Expliciet onderbouwd door onderzoek en bevat honderden referenties naar vakdidactisch onderzoek (waar we ook wel een duidelijk verschil zien met Vlaanderen).

Waarom hier en nu? Waarom hier en nu? Om een korte intro te geven in het NGSS, de basispeilers te bespreken en samen met u te bekijken in welke mate dat mogelijks toepasbaar in uw eigen onderwijscontext. In deze korte intro bespreken we de opbouw, en bekijken we een aantal tools die ter beschikking staan.

De peilers van de NGSS Het hele framework bestaat uit drie dimensies (in tegenstelling tot onze tien). Er is een inhoudelijk luik (core ideas). Er is een luik dat gaat over onderzoek- en ontwerp competentie. En dan is er een derde luik, dat een aantal manieren van denken bevat die het hele domein van STEM overstpannen en ook buiten STEM gebruikt kunnen worden. Het zijn denkgereedschappen die helpen om fenomenen te bekijken of problemen op te lossen.

“Core ideas” Have broad importance across multiple sciences or engineering disciplines or be a key organizing concept of a single discipline; Provide a key tool for understanding or investigating more complex ideas and solving problems; Relate to the interests and life experiences of students or be connected to societal or personal concerns that require scientific or technological knowledge; Be teachable and learnable over multiple grades at increasing levels of depth and sophistication. De eerste peiler zijn de core ideas. Dit zijn inhoudelijke concepten, maar die meegaan doorheen het hele curriculum. Ze zijn gericht op geletterdheid, wat eigenlijk iedereen zou moeten weten, en komen het best overeen met onze eindtermen. Vrij ambitieus. De core ideas moeten minstens voldoen aan meerdere van volgende citeria.

Dit zijn ze. Je merkt dat deze vooral vertrekken vanuit ST&E. Wiskunde wordt hier vooral als ondersteunend beschouwd, al zijn er wel een aantal aspecten expliciet uitgewerkt.

Uitwerking Elk core idea wordt uitgesplitst in deelthema’s. Elk deelthema wordt verder uitgewerkt volgens abstractieniveau (Primary – elementary – middle school – secondary). Herkenbare verticale samenhang doorheen hele schoolloopbaan. De verticale samenhang maakt dat het geheel doorheen de hele schoolloopbaan zeer herkenbaar is, en dat een geleidelijke opbouw gegarandeerd is. De uitwerking is ook zeer helder, begrijpelijk en eenduidig geformuleerd. Niet zoals de eindtermen bij ons. Het is ook geformuleerd op basis van wetenschappelijke geletterdheid, niet vanuit een specialisatie. Voorbeelden bekijken uit physical science (forces) en eentje van engineering. http://ngss.nsta.org/DisciplinaryCoreIdeasTop.aspx

“Practices” “The practices describe behaviors that scientists engage in as they investigate and build models and theories about the natural world and the key set of engineering practices that engineers use as they design and build models and systems.” Practice = competentie Wat opvalt bij practices is dat er geen écht onderscheid wordt gemaakt tussen onderzoeken en ontwerpen. Het uitgangspunt is dat voor beide ativiteiten gelijkaardige competenties noodzakelijk zijn, wat maakt dat het spanningsveld tussen S, T&E en M zeer klein is binnen dat kamer. Niet zoals bij ons soms geval is.

Science and engineering practices Asking questions and defining problems Developing and using models Planning and carrying out investigations Analyzing and interpreting data Using mathematics and computational thinking Constructing explanations and designing solutions Engaging in argument from evidence Obtaining, evaluating and communicating information Ook hier, dit wordt verder uitgediept en opgesplitst en verder uitgewerkt per abstractieniveau. Dit zijn nog altijd vrij algemene competenties. Hier zit wél duidelijk wiskunde (M) in, maar in het NGSS framework gaat het vooral om wiskunde gebruiken. Gebruiken om te onderzoeken en te ontwerpen.

Fysieke wereld Modellen Theorieën Onderzoeken Evalueren Verklaren Argumentatie en kritiek Data verzamelen/ oplossingen testen Hypothesen en oplossingen bedenken ER wordt ook gebruik gemaakt van een meer eenvoudiger proces dan het vrij lineaire OVUR model of de ontwerpcyclus. Onderzoeken Evalueren Verklaren

Uitwerking Elke practice wordt verder uitgewerkt volgens abstractieniveau (Primary – elementary – middle school – secondary). Herkenbare verticale samenhang doorheen hele schoolloopbaan. http://ngss.nsta.org/PracticesFull.aspx

Cross cutting concepts “Crosscutting concepts have application across all domains of science. As such, they are a way of linking the different domains of science. ”

Waarom crosscutting concepts? Invalshoeken van waaruit we de fysische wereld doorgronden Een denkkader dat relevante vragen stelt: Wat zijn de grenzen van een fenomeen? Vind je een patroon? Wat is essentieel, wat is overbodig? Zijn er duidelijke oorzaken? Hoe loopt de energie, materie, informatie doorheen het systeem? Kan het gedrag worden verklaard door het systeem op te splitsen in kleinere delen? Heeft de structuur een invloed op het gedrag? Wat is in een systeem stabiel en zit er een patroon in verandering? …

Crosscutting concepts Patterns Cause and effect Scale, proportion and quantity Systems and system models Energy and matter Structure and function Stability and change http://ngss.nsta.org/CrosscuttingConceptsFull.aspx

Stabiliteit en verandering Stromen en behoud Patronen Systeem Oorzaken Modellen Overlopen perspectieven. Ook hier weer iconen vermelden. Schaal en grootte Structuur en functie

Performance expectations Concrete doelstellingen door leerlingen te behalen. Geordend per abstractieniveau Geformuleerd volgens core concepts, practices and crosscutting concepts. Links naar lesmateriaal en activiteiten.

Tools Atlas of scientific literacy: http://strandmaps.dls.ucar.edu/?chapter=ALL# AAAS science assessment: http://assessment.aaas.org/topics Big Ideas, great Science https://bigideasgreatscience.wordpress.com/