Welkom Duurzaam Integraal Ontwerpen
Landelijk zijn er 42 roc’s 12 agrarische opleidingscentra (aoc’s) 13 zelfstandige vakscholen Duurzaam Integraal Ontwerpen
ROC Eindhoven verzorgt: beroepsonderwijs (mbo) volwasseneneducatie contractactiviteiten Duurzaam Integraal Ontwerpen
ROC Eindhoven wil: goed onderwijs verzorgen in kleine scholen klantgericht zijn toegankelijk zijn doorstroom bevorderen een goede aansluiting verzorgen naar vervolgopleidingen Duurzaam Integraal Ontwerpen
Kengetallen ROC Eindhoven deelnemers 20.200 beroepsonderwijs 19.000 volwassenen-educatie 500 voortgezet onderwijs 700 cursisten contractactiviteiten 4.000 personeelsleden 1.350 fte’s opleidingen (crebo’s) 260 contacten bedrijfsvestigingen 15.000 gebouwen in Eindhoven 11 gebruik bvo 130.000 budget ca. € 120 mln Duurzaam Integraal Ontwerpen
ROC Eindhoven bestaat uit: 23 scholen 21 scholen voor middelbaar beroepsonderwijs 1 school voor volwasseneneducatie (Stercollege) 1 school voor voortgezet onderwijs (Montesorie) Duurzaam Integraal Ontwerpen
ROC Eindhoven bestaat uit: Brood & Banket Facilitaire Dienstverlening Horeca Toerisme & Recreatie Economie & Administratie Handel & Marketing Mode Uiterlijke Verzorging Welzijn & Sport de Zorgsector School 23 Montessori College Stercollege Afbouw &Afwerkingstechnieken Bouwkunde & Bouwtechniek Hout, Meubel & Interieurbedrijf Autobranche & Mobiliteit Transport & Logistiek Elektrotechniek ICT Installatietechniek Laboratorium-, Milieu-, & Procestechniek Werktuigbouwkunde & Metaal Duurzaam Integraal Ontwerpen
Beroepsopleidende leerweg (bol) Beroepsbegeleidende leerweg (bbl) Twee leerwegen in beroepsonderwijs Beroepsopleidende leerweg (bol) dagschool 20-60% praktijk (stage) studiefinanciering school zorgt voor stageplaats Beroepsbegeleidende leerweg (bbl) leren en werken min. 60% praktijk (werken) loon leerling zoekt zelf werk Duurzaam Integraal Ontwerpen
Traditionele benamingen: Opleidingen: Traditionele benamingen: Elektrotechniek Installatietechniek Werktuigbouwkunde & Metaal Autobranche en mobiliteit Zowel van: Reguliere MBO opleidingen Maatwerkopleidingen Cursus en contract activiteiten Duurzaam Integraal Ontwerpen
Aantallen Reguliere opleidingen BBL BOL Elektrotechniek Werktuigbouwkunde en metaal Installatietechniek 1037 655 Automotive 624 286 Totaal 1661 941 Duurzaam Integraal Ontwerpen
Niveaus: Vier niveaus: Assistent opleiding (6 maanden tot 1 jaar) eenvoudige werkzaamheden Basisberoepsopleiding ( 2-3 jaar) uitvoeren van werkzaamheden Vakopleiding (3-4 jaar) zelfstandig uitvoeren werkzaamheden/breed inzetbaar Specialist – of middenkaderopleiding (3-4 jaar) volledig zelfstandig werken en/of specialisatie Duurzaam Integraal Ontwerpen
Mogelijke beroepen: Automotive utiliteit, woningbouw Elektrotechnicus in veel varianten installaties, industriële systemen Installatietechnicus in veel varianten utiliteit, woningbouw Werktuigbouwkundige & metaalbewerker Lassen Verspaning Mechatronica Automotive Diagnose technicus Personen auto monteur Bedrijfswagen monteur Auto verkoper Duurzaam Integraal Ontwerpen
Maatwerk en contract bedrijfstrajecten: maatwerkopleidingen voor zittend personeel (o.a. DAF, Philips Medical Systems) scholing werkzoekenden i.s.m. VDL Groep, CWI, Philips Weert en UWV post-mbo opleiding MIT e/w domoticaproject i.s.m. bedrijven en Otib aanvullende praktijkopleiding SPOMM (bedrijfsschool) Duurzaam Integraal Ontwerpen
Activiteiten Duurzaam Integraal Ontwerpen
Wat willen wij Samenwerken Mogelijke invalshoeken: Wat zijn de sterke kanten van bedrijven? Wat is nodig? Wat zijn de sterke kanten van de scholen? Hoe kunnen we daar komen? Willen we dan samenwerken en hoe geven we dat dan vorm? Wat is nodig? Hoe kunnen we daar komen? Maar ook: Hoe? Ieder voor zich - eigen weg - via zuilen Branche bedrijfscholen Zakelijk – win/win Zinvol omdat we hetzelfde denken Duurzaam Integraal Ontwerpen
Bedrijven: Wat willen wij Studenten vraagsturing (regionale behoefte) gebruik van moderne inzichten en apparatuur grotere betrokkenheid bedrijven in onderwijspraktijk aantrekkelijke opleiding Studenten Aansluiten bij talenten Zowel voor kansrijken als voor kansarmen Generiek (Breed) Specifiek (Smal) Duurzaam Integraal Ontwerpen
Gelezen: (van Robbert Dijkgraaf) De elementaire deeltjes van het onderwijs zijn niet de bakstenen van het schoolgebouw, niet de lesstof en zelfs niet de docent. Het is de leerling. Je kunt een school zien als een gebouw waar studenten in en uitgaan of juist de studenten zien die de verschillende scholen bezoeken. De mens is leidend en niet de structuren van de onderwijsorganisatie. Duurzaam Integraal Ontwerpen