Empathie in de communicatie tussen huisarts en patiënt. Een kwalitatief onderzoek. Frans Derksen Toine Lagro-Janssen Jozien Bensing Derksen F, Bensing J, Lagro-Janssen A. Effectiveness of empathy in general practice BJGP january 2013.
Inhoud Onderzoeksvraag Kenmerken onderzoeksgroep en methode Resultaten: Begripsomschrijving door de huisartsen Waardering van empathie door de huisartsen Noodzakelijke voorwaarden Ervaren barrières Mogelijkheid tot facilitering Highlights
Onderzoeksvraag Hoe omschrijven en waarderen huisartsen empathie? Welke zijn hun belangrijke voorwaarden en barrières? Hoe is facilitering volgens hen mogelijk?
Onderzoeksmethode Gerichte steekproef (Nivel) 150 huisartsen per brief uitgenodigd 100 nagebeld 30 interviews, audio opnames Tussentijds zowel inhoudelijk als qua uitvoering evaluaties verricht Transcripties: analyse met Atlas ti.
Onderzoeksgroep 30 deelnemende huisartsen Man/vrouw ratio gelijk; gelijk aan Ned. <45, 45-55, >55; boven de 55 minder als Ned. Stad/platteland ratio gelijk; gelijk aan Ned. Kenmerk: Positieve opvatting om te praten over empathie.
Begripsomschrijving Procesmatig! Een oprechte poging in te voelen wat de patiënt voelt, zich te verplaatsen in andermans gevoelens en dit begrip te communiceren met de patiënt.
Waardering 2 pijlers: medische kennis en empathie Effectiviteit voor de patiënt Verbetering van de relatie: smeerolie, fundament!! Effectiviteit voor de arts: plezier in het werk! Basis: een persoonlijke karaktertrek Nabijheid versus professionele autonomie.
Noodzakelijke voorwaarden Lichamelijke fitheid; ‘goed in je vel zitten’ Geen privé zorgen Oprechtheid en eerlijkheid wederzijds Geen “ruis” op de lijn Geen tijdsdruk.
Ervaren barrières Geen ‘klik’ ervaren Persoonlijkheidsverschillen Agressieve patiënt Eigen normen en waarden Medische protocollen Cultuurverschillen
Mogelijke facilitering Persoonlijk Specifieke nascholing; Intervisie/Supervisie Praktijk-organisatorisch Spreekuurorganisatie; triage; meer dan 10 min. Kleinere praktijken Zorg-organisatorisch Educatie ondersteuning door ZVZ M&I kijk en luistergeld Kostenbesparing verduidelijken.
Highlights Empathie wordt hoog gewaardeerd Basis: een persoonlijke karaktertrek Meer arbeidsvreugde, meer commitment Nabijheid versus professionele autonomie Fysieke en psychische fitheid; Klik ervaren Intervisie! Spreekuurorganisatie! Kostenbesparend!