Empathie in de communicatie tussen huisarts en patiënt.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

een didactiek voor opleiden op school
Medico-legale status van richtlijnen
Zorg Beter mét Vrijwilligers
APC curriculum 2012 Integratie van medische inhoud en
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Werken met Nurse practitioners: “effecten van functie differentiatie op de grens van care en cure". Ik wil graag iets vertellen over mijn promotie onderzoek.
Studie2daagse directies Unicoz 15 en 16 november 2012 Communicatie, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap een ideale combinatie voor.
Een echte win – win situatie Corporate Health
Kinderen en hun sociale talenten
College 5 Video Kotler (10 min) Bespreken video (10 min)
….of toch verschillend?? Dr Margo Brouns
Omgaan met vormen van agressie op de Johan Frisoschool
APC curriculum 2014 Integratie van medische inhoud en
Relaties en seksualiteit bij mensen met een verstandelijke beperking
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Vervolg sociaal netwerk methodiek
Greenfee4you Een innovatief klant relatie programma voor “ Uw Organisatie “
Onderwijs palliatieve zorg Huisartsopleiding 3e jaar Context en proactiviteit Huisartsopleiding Erasmus MC.
Door: Lucas Veugelaers en Kimberley van der Linde Patiënt tevredenheidonderzoek.
Hoofdstuk 21 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Februari 2016.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Patiëntervaringssonderzoek CQI-Z Drs. Ana Prieto Lestegas Marktonderzoeker Afdeling Marketing&Communicatie.
Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog.
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
“Het is in mijn lage rug geschoten” Evaluatie Vice Versa 9 maart 2016 MP 18 maart 2016.
Cardiopulmonale consulten op de huisartsenpost: interviewstudie Angel Schols Basisarts en promovendus.
Een krachtige leeromgeving… Omdat we geneigd zijn te blijven doen wat we altijd al deden en omdat we fouten maken het liefst vermijden en ‘het weten’ fijner.
Grip op de Groep. De positieve groep Eensgezind en gemotiveerd Medeverantwoordelijkheid Respect voor de ander Samenwerking.
‘De dag is om voor je het weet’ Over de tijdsbesteding van de huisarts. Eddy Reynders, huisarts. V 15.
Huisarts en Apotheker, = 3 Els van Dieten, stafarts farmacie Willem van de Spijker, stafapotheker Arnold Romeijnders, medisch directeur allen werkzaam.
BB - Theorie Donderdag 22 september. Vandaa g Aanwezigheid Terugblik vorige week Theorie les Begeleidingsmethoden in de gehandicaptenzorg Afsluiting.
Windesheim zet kennis in werking Beeldcommunicatie in de GGZ Terugkoppeling onderzoeksresultaten en start hulpmiddelen ontwikkeling Onderzoekers: Marijke.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
Wat is DRAMA??.
Auteur: Marieke van Schie, huisarts te Leiden
CRM vanuit het incidenten perspectief
Project Interculturele Palliatieve Zorg
Ik ben Erik Stolper, huisarts in Heerde en onderzoeker verbonden aan de universiteiten van Maastricht en Antwerpen. Ik sta hier namens een groep onderzoekers.
Disclosure belangen NHG spreker
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
E.F. Taminiau-Bloem, M. Locadia, M.A.G. Sprangers
Wat is DRAMA??.
Project ouderenzorg zuid-kennemerland
Prof. dr. Maas Jan Heineman
Rol van de coach Voedingspatroon
Disclosure belangen NHG spreker
PALS: een speciale PaTz-groep
2de graad verzorging - voeding
Serious Business Simuleren om te stimuleren
Finding ways to promote STI testing among the Afro-Caribbean community
Positieve gezondheid in de praktijk
Nelleke Gruijters Paul Ram
Welkom.
Jan Schuling Henkjan Gebben Floor Haaijer-Ruskamp
bij hun zorgverlening aan patiënten met multimorbiditeit
Disclosure belangen NHG spreker
1. Uitgangspunten van de behandeling
Hoe is de relatie tussen patiënttevredenheid over huisartsenzorg en ervaren bejegening bij ouderen in een verzorgingshuis? Claudia de Waard & Tony Poot,
Van thuiszitter naar werknemer
Introductie In de pilot ‘meer tijd voor de patiënt’ werken huisartsen met een langere en flexibele consulttijd In Q zijn we met zeven praktijken.
Disclosure belangen NHG spreker

WRAP Wellness Recovery Action Plan
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
Veilig Incident Melden (wat roept het op?)
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Liever bekwaam dan aardig?
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Empathie in de communicatie tussen huisarts en patiënt. Een kwalitatief onderzoek. Frans Derksen Toine Lagro-Janssen Jozien Bensing Derksen F, Bensing J, Lagro-Janssen A. Effectiveness of empathy in general practice BJGP january 2013.

Inhoud Onderzoeksvraag Kenmerken onderzoeksgroep en methode Resultaten: Begripsomschrijving door de huisartsen Waardering van empathie door de huisartsen Noodzakelijke voorwaarden Ervaren barrières Mogelijkheid tot facilitering Highlights

Onderzoeksvraag Hoe omschrijven en waarderen huisartsen empathie? Welke zijn hun belangrijke voorwaarden en barrières? Hoe is facilitering volgens hen mogelijk?

Onderzoeksmethode Gerichte steekproef (Nivel) 150 huisartsen per brief uitgenodigd 100 nagebeld 30 interviews, audio opnames Tussentijds zowel inhoudelijk als qua uitvoering evaluaties verricht Transcripties: analyse met Atlas ti.

Onderzoeksgroep 30 deelnemende huisartsen Man/vrouw ratio gelijk; gelijk aan Ned. <45, 45-55, >55; boven de 55 minder als Ned. Stad/platteland ratio gelijk; gelijk aan Ned. Kenmerk: Positieve opvatting om te praten over empathie.

Begripsomschrijving Procesmatig! Een oprechte poging in te voelen wat de patiënt voelt, zich te verplaatsen in andermans gevoelens en dit begrip te communiceren met de patiënt.

Waardering 2 pijlers: medische kennis en empathie Effectiviteit voor de patiënt Verbetering van de relatie: smeerolie, fundament!! Effectiviteit voor de arts: plezier in het werk! Basis: een persoonlijke karaktertrek Nabijheid versus professionele autonomie.

Noodzakelijke voorwaarden Lichamelijke fitheid; ‘goed in je vel zitten’ Geen privé zorgen Oprechtheid en eerlijkheid wederzijds Geen “ruis” op de lijn Geen tijdsdruk.

Ervaren barrières Geen ‘klik’ ervaren Persoonlijkheidsverschillen Agressieve patiënt Eigen normen en waarden Medische protocollen Cultuurverschillen

Mogelijke facilitering Persoonlijk Specifieke nascholing; Intervisie/Supervisie Praktijk-organisatorisch Spreekuurorganisatie; triage; meer dan 10 min. Kleinere praktijken Zorg-organisatorisch Educatie ondersteuning door ZVZ M&I kijk en luistergeld Kostenbesparing verduidelijken.

Highlights Empathie wordt hoog gewaardeerd Basis: een persoonlijke karaktertrek Meer arbeidsvreugde, meer commitment Nabijheid versus professionele autonomie Fysieke en psychische fitheid; Klik ervaren Intervisie! Spreekuurorganisatie! Kostenbesparend!