Betogende teksten Hoe herken ik de standpunten en argumenten in een betogende kijk-/luistertekst en hoe kan ik de kwaliteit van argumenten beoordelen?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In ons land is er steeds meer weerstand tegen de vee-industrie. Het moet anders, maar hoe? In deze discussie spelen verschillende meningen en verschillende.
Advertisements

Schrijfplan Globalisering
Extra ondersteuning voor leesvaardigheid
Standpunt - argumenten Argumenten - conclusie
Tekstdoelen Wat wil de tekst?.
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Zakelijk lezen Nederlands.
tekstsoort, -doel + tekstvorm
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Werkmodel 8 domeinen van Schalock
De aanvaardbaarheid van een betoog
PW hst. 4 (ma ) Spelling Werkwoorden: pv, vd, twd, inf.,bijv. nw (vd of twd) Koppelteken, trema, apostrof.
Nederlands Gymnasium Centraal examen 2011.
Hoofdstuk 4 Argumentatieleer
Kennis verbreden en verdiepen
Kennis verbreden en verdiepen
4. Leesvaardig Blz. 144 t/m 150 Blok 6. Leesvaardig Leerdoel (2f): Je weet uit de tekst de halen wat een feit of een mening is. Je kunt uit een tekst.
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
HET DEBAT Discussiëren met regels Basis = onenigheid Voor- en tegenstanders Een derde partij overtuigen (het publiek, de jury)
Kritisch denken ‘vertaald’
Retoriek, argumentatieleer en dialoog Definitiespel
SET schrijfvaardigheid H5
Overtuigend argumenteren. 1. Wat is het standpunt in onderstaand fragment? “Hij had nooit naar DSB moeten gaan. Toentertijd zei iedereen al: ‘Gerrit,
Leesvaardig Examentraining.
Het schrijven van een betoog
Lezen: betoog. Spoorboekje 1)Begrippen/theorie 2)Betoog lezen en beoordelen 3)Bespreken Wat gaan we leren? -Je kunt vertellen wat het tekstdoel van een.
LEZEN 4.2 BETOOG, SOORTEN ARGUMENTEN EN KRITISCH LEZEN VAN EEN BETOOG.
S/K/L 2.6 MAKEN VAN EEN TV-JOURNAAL, OBJECTIEF EN SUBJECTIEF, KRITISCH KIJKEN.
Waarom kritisch denken?. WAAROM KRITISCH DENKEN? Kritisch denken is één van de 21 ste eeuwse vaardigheden nodig om vlot te functioneren in onze samenleving.
Schrijfvaardigheid en argumentatie
8 Samengestelde Redeneringen identificeren
Lezen, schrijven en argumenteren
Cursus Leesvaardigheid
5 hulpvragen.
Argumenteren en betogen II
SET schrijfvaardigheid H5
S/k/l 3.6 debatteren.
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
VWO examen Nederlands
1. Kan je objectief kijken?
Argumenteren en betogen II
Overtuigende tekst/betoog
waarom GAMEN goed voor je is
Hoofdstuk 1 Meningen en argumenten
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
5 havo eindexamenvoorbereiding
Tekstverbanden en signaalwoorden
Vwo 4 Nederlands Periode 2 Mevrouw Schrauwen
Argumenten Hoe herken ik argumenten in een tekst? NU Nederlands 2F.
Informatieve teksten Hoe begrijp ik een informatieve kijk-/luistertekst en hoe kan ik opvattingen en bedoelingen uit taal- en beeldgebruik afleiden?
Betoog Hoe herken ik een betoog en hoe weet ik hoe de schrijver mij probeert te overtuigen? NU Nederlands 2F.
Feiten en meningen Hoe herken ik feiten en meningen in een tekst en weet ik wat het verschil tussen beide is? NU Nederlands 2F.
Lezen meningen, argumenten en conclusie
Standpunt, argumentatie, weerlegging, onderbouwing
Het discussiespel In ons land is er steeds meer weerstand tegen de vee-industrie. Het moet anders, maar hoe? In deze discussie spelen verschillende.
Waarom kritisch denken?
Drogredenen.
Argumentatie Stelling of mening onderbouwen
Argumenteren en betogen II
Les 2 Lezen 3.3 en 4.1.
Nieuw Nederlands 4/5 havo, p
Les 3 Lezen 4.2, 4.3 en 4.4.
De betogende voordracht
Betoog.
SPREKEN: HET BETOOG Betoog: een spreekbeurt waarin je een standpunt inneemt ten aanzien van een stelling en dat standpunt verdedigt. Formuleer een duidelijk.
Betoog 1e versie Woensdag 19 oktober 2016 SCHM.
4 havo Schrijflijn les 5
Profilering van aandachtswijken, kantelwijken en zelfreddende wijken
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
OVERTUIGEN.
Transcript van de presentatie:

Betogende teksten Hoe herken ik de standpunten en argumenten in een betogende kijk-/luistertekst en hoe kan ik de kwaliteit van argumenten beoordelen? NU Nederlands 3F

UITLEG In een betoog, debat of discussie is er iemand die met gebruik van argumenten anderen probeert te overtuigen van zijn standpunt. NU Nederlands 3F

UITLEG Standpunten worden vaak ingeleid met zinnetjes als:  ik vind…  volgens mij…  ik denk dat…  het is mijn overtuiging…  mijn conclusie is… NU Nederlands 3F

UITLEG Er zijn zowel objectieve als subjectieve argumenten die gebruikt worden om het standpunt te verdedigen. Objectieve argumenten Dit zijn argumenten die controleerbaar zijn en daarom kun je nagaan of ze waar of niet waar zijn. Subjectieve argumenten Dit zijn niet-feitelijke uitspraken die in meer of mindere mate aannemelijk zijn. Ze zijn zwakker dan de objectieve argumenten en daarom makkelijker te weerleggen. NU Nederlands 3F

UITLEG Drogredenen kunnen ook voorkomen. Dit zijn onjuiste argumenten of redeneringen. Voorbeelden zijn verkeerde vergelijking of persoonlijke aanval. NU Nederlands 3F

UITLEG Verkeerde vergelijking: er worden twee dingen met elkaar vergeleken die niet te vergelijken zijn.  Voorbeeld: op de havo heb je ook geen lange stage, dus die halfjaarstage van het mbo hoeft ook niet. Persoonlijke aanval: de persoon wordt aangevallen, niet zijn standpunt of argument.  Voorbeeld: die achterlijke werkgevers profiteren alleen maar van hun stagiaires. NU Nederlands 3F

VOORBEELD 1 standpunt 2 objectief argument 3 subjectief argument 4 tegenargument NU Nederlands 3F