ECK iD in het primair onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitale leermiddelen
Advertisements

Implementatie ECK Op een nieuwe manier bestellen, betalen en leveren van leermateriaal 1.
Op een nieuwe manier bestellen, betalen en leveren van leermateriaal
Toegang en identiteitsmanagement
Kennisnet en de Kennisnet Federatie
Uitwisseling leerresultaten in de praktijk
Digitale afname van examens: Facet (informatieve sessie)
Digitale leermiddelen in het mbo
Implementatie ECK: Distributie en Toegang VO ECK Klantdag, 14 mei 2013 Willem-Jan van Elk, Tony Heemskerk.
ECK Educatieve contentketen in het MBO arjan van Venrooy Nico Verbeij
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Leermiddelen: digitaal – open - … Gedachten, aandachtspunten en expertise RdMC / OUNL Jos Kusters Darco Jansen Hans Hensen.
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Klantendag Voorzieningen 12 april Klantendag 12 april 2012 Triple A status van het Nederlands onderwijs.
SBR: een toekomstvaste aanpak
Directe Toegang tot Digitale Leermiddelen gebruikersdag 21 juni 2012 Tony Heemskerk.
Informatievoorziening en VSV:
Wensen en aanbevelingen iECK IAA
Exchange learning results & assesments Henk Nijstad – May 2012.
ECK 2.0 Referentie architectuur v 035
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
Verkenning rollen en taken EduStandaard tbv:
Edukoppeling certificering
Welkom Het eID Stelsel maakt het mogelijk om online te zaken doen met de overheid en het bedrijfs-leven, met één of meer inlogmiddelen. Marije Jurriëns,
ECK Distributie & Toegang Start ontwerpproces nummervoorziening
`Programma Netwerk Informatiemanagers 9 oktober 2014
Project “Ontwerpfase Centrale Nummervoorziening”
Workshop ‘visieversneller’
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
Administratieve lasten (AL) 19 mei Opzet 1. Introductie 2. AL en kwaliteit 3. VWS Actieplan AL 4. Programma Verspilling 5. AL en de Uitwisseling.
Informatiebeveiliging in het onderwijs. Doel 1.Informeren over de rol van Edustandaard ten aanzien van informatiebeveiliging 2.Doorspreken over de rol.
Certificeringsschema
Uitgeversgroep en Maatwerk Jeroen van Esch Docent - Uitgever Welkom!
In het hoger onderwijs Identity Management. partner in IGI Group Peter Jurg.
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
Registratie ECK standaard Distributie & toegang 2.0 Architectuurraad 14 april 2016.
Titel van de presentatie | 20 oktober 2010 Afsprakenstelsel eHerkenning Freek van Krevel Versie 28 november 2011.
6 Leerhotel Het Klooster 23 mei Doorontwikkelen BRON; Wat is het ? Technische vernieuwing Vervangen van gegevensuitwisseling op basis van bestanden.
Op weg naar een IAA-stelsel Onderwijs Vanuit welke visie vertrekken we? Architectuurraad Edustandaard 14 april 2016.
Toekomst gegevensuitwisseling in de Sector Werk & Inkomen Bijeenkomst Manifestgroep 4 februari 2015.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
ICT Informeren, Communiceren en Technologie “Technologie inzetten om ons maximaal bezig kunnen houden met wat we leuk vinden, namelijk informeren en communiceren”
MultiChannel, Kennisnet... en onze methodesites Riny Maas Nieuwe Media en Innovatie Utrecht, Dinsdag 14 september 2004 Landdag Icatt.
Edukoppeling Implementatie aanpak Edustandaard Architectuurraad 23 juni 2016.
Patiëntauthenticatie. Authenticatie Het proces waarbij wordt nagegaan of een natuurlijk persoon daadwerkelijk degene is die hij beweert te zijn. Hiervoor.
Ministerie van BZK – 3 november 2016
Welkom.
Uw wereld draait door Logius 9 mei 2017
Informatiemiddag PO-VO
Aansluiting primair onderwijs op verzuimregister
Wet vroegtijdige aanmelddatum voor en toelatingsrecht tot het mbo
Bescherming Persoonsgegevens
Programmateam implementatie ECK
Programmateam implementatie ECK
Gewenste ECK configuratie MBO
Blik op de Toekomst – Nummervoorziening – ECK iD
Doorontwikkelen BRON vo
Implementatie ECK Jorrit Janszen
Inkoopcoöperatie.
Basispoort en de implementatie Nummervoorziening
BDL Implementatie keten wijzigingen 2017
Kluwer The end of Publishing
Programmateam implementatie ECK
GEU – PO - ENTREE Edu-K H-P Köhler, domeinmanager.
ECK bij Noordhoff Uitgevers
Zicht op kinderen Verbeteren communicatie en betrokkenheid van ouders
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Transcript van de presentatie:

ECK iD in het primair onderwijs Programmateam implementatie ECK 

Herinnert u zich deze koppen? Met ECK iD willen de brancheverenigingen en de onderwijssectoren dit in de toekomst vermijden.

Als aanbieder van digitale middelen of als distributeur moet u zeker weten: wie is wie. Wat gaat naar welke school? Naar welke leerling? Waar moet het docentenmateriaal naartoe? Hoeveel licenties zijn er al verbruikt? Nu heeft een leerling nog vaak wisselende iD’s. Leerlingen verhuizen. Scholen fuseren of nemen een ander administratiesysteem... Dan is het best lastig de match tussen leermiddel en leerling goed te maken en duurzaam te behouden. Met de nodig checks en wat gepuzzel is het wel te doen, maar de administratieve last is stevig.

Dus: waarom ECK iD in het PO? Gemakkelijk en aantoonbaar voldoen aan privacy vereisten. Standaard afspraken met sectorraad namens scholen over privacy Betrouwbare systeem – tot systeem processen: leveren, toegang en gebruik. Efficiënte de onderlinge ketenprocessen tussen leveranciers. Koppelt leerresultaten bestendig aan juiste iD. Stabiel iD onafhankelijk van leverancier (ELO, LAS, LVS). Voordelen vanuit leveranciersperspectief. Ad 1 GEU en ook de sectorraden geven aan dat voldoen aan privacy wet- en regelgeving de belangrijkste motivatie is om het ECK iD te gaan gebruiken. Het ECK iD is de volgende stap in de afspraken om privacy rond digitale leermiddelen in het po, wo en mbo goed te regelen. Ad 2 De afspraken omvatten: privacy convenant + generieke bewerkersovereenkomst + attributenbeleid dat dataminimalisering bevordert + nu ook één persistent iD gedurende het verblijf van een leerling in een sector met strenge vereisten voor opslag en gegevensuitwisseling. NB1 Attributenbeleid stelt: je mág als aanbieder van leermiddelen wel meer attributen uitvragen, maar dan moet je daar separaat afspraken over maken met de school. NB2 Privacy convenant en bewerkersovereenkomst zijn alleen overeengekomen in PO en VO. Ad 3 Zonder menselijk overtypen. Dus minder administratieve last, minder foutkansen, beter te beveiligen. Ad 4 Je kunt snel en trefzeker leveren, factureren, zeker weten voor welke licenties er al wel of nog niet betaald is... Ad 5 Leerresultaten kunnen ook geautomatiseerd neerdalen in administratiesysteem of leerlingvolgsysteem. De resultaten blijven bij de juiste leerling, ongeacht: verhuizing, verandering van administratiesysteem, fusie van scholen...

Wat ís het ECK iD precies? pseudoniem van PGN Het ECK iD is een pseudoniem van PGN; sterk en persistent. Met één sterk pseudoniem als sleutel, kunnen systemen gemakkelijker onderling communiceren, met een minimum aan aanvullende persoonsgegevens. Voordeel: minder privacy gevoelig, beter te beveiligen en minder kans op fouten door de uniciteit van het ECK iD. even sterk en uniek laat systemen foutloos communiceren met minimum aan persoonsgegevens

En hoe ziet het ECK iD eruit? Een ECK iD wordt gegenereerd op basis van de volgende formule:   ECK iD = ECKprefix + ECKversion + “/" + h ( IDketen + IDsector + hpgn ) Voorbeeld ECK iD: https://id.school/2015-09/ee7f5c8921c456b588079a54b30660849f330cfa924ef15065546d3 9a13e729dc78955872655a813b925113e857172267d19b949cc557d717c176ed7ea071ffd bedoeld voor machine tot machine koppeling niet bedoeld om menselijkerwijs te onthouden Het ECK iD is een technisch iD dat tussen keten-ICT-systemen (“onder water”) wordt uitgewisseld om de identiteit van de licentiehouder of gebruiker van een leermiddel te delen. Met het ECK iD als sleutel hoeven er (op termijn) minder persoonsgegevens uitgewisseld te worden.

Implementatie gestart Met commitment van: sectorraden po, vo en mbo en saMBO-ICT brancheorganisaties VDOD, KBb-E en GEU ketenvoorzieningen Basispoort, Entree Federatie, SBDL Ministerie van OCW Edu-K is het platform waarin de verschillende partijen uit de onderwijsketen - van brancheorganisaties van educatieve uitgevers, distributeurs en softwareleveranciers tot koepelorganisaties van scholen - het gesprek aangaan over en werken aan een goed functionerende educatieve keten. Publieke en private partijen creëren zo gezamenlijk de randvoorwaarden voor een succesvolle inzet van ict bij het leren, nu en in de toekomst. Binnen Edu-K worden afspraken gemaakt voor po, vo en mbo. Concreet voeren partijen binnen Edu-K activiteiten uit die onder andere voortkomen uit het iECK-programma en het Doorbraakproject Onderwijs en ICT. Edu-K wordt ondersteund door Kennisnet. Regie op implementatie publiek-privaat belegd bij Edu-K

Doel implementatie ECK iD in PO Dat 1 juli 2018 de ECK-ketenprocessen: Leveren Toegang Gebruik Terugkoppelen leer-en toetsresultaten kunnen worden uitgevoerd met als enige, unieke identifier het ECK iD én volgens de afspraken uit het attributenbeleid. Het woordje ‘kunnen’ is onderstreept, omdat 1 juli 2018 technisch alles gereed is. Het daadwerkelijke gebruik vraagt wel afspraken tussen scholen en leveranciers en tussen leveranciers onderling.

Fasering implementatie PO Voorbereidingsfase 1 oktober 2016 tot 1 juli 2017 Aanpassing systemen 1 april 2017 tot 1 oktober 2017 Ketentesten (systeem- en ketentest) 1 oktober 2017 tot 1 januari 2018 Veldtesten (20 scholen, live omgeving) 1 januari 2018 tot 8 juli 2018 Live gang (gefaseerde brede uitrol) 8 juli 2018 tot 1 september 2018 Overdracht staande org. nazorg 1 september 2018 tot 1 januari 2019 Fase na programma vanaf 2019 pgn als basis voor eck id bij wet geregeld De ambitie van sectorraden en branches is dat het ECK iD in 2019 leidend is. Ministerie OCW zorgt dat het ECK iD per 2018 een wettelijke basis heeft en mag worden afgeleid van het BSN/PGN. De deelnemende partijen in Edu-K hebben deze fasering voor de implementatie afgesproken. Op dit moment wordt de technische implementatie zo ver mogelijk voorbereid. Vanaf 2018 participeren ook scholen. Kleinere uitgeverijen hebben de keuze: Meedoen voor schooljaar 2018-2019. Dan moeten zij vóór oktober 2017 hun educatieve applicaties geschikt maken voor het ECK iD en de gegevensuitwisseling met scholen (laten) opzetten. In 2017 – 2018 wordt de implementatie gecoördineerd en ondersteund vanuit programma ECK. Meedoen in 2019, in overleg met Basispoort of Entree Federatie. Ad 2 De grotere leerling-administratiesystemen, schoolnetwerkleveranciers, Basispoort, Entree Federatie, distributeurs en uitgeverijen passen hun systemen aan en zorgen dat deze onderling kunnen communiceren met het ECK iD als identifier. Eerst nog als aanvullend attribuut; vervolgens zo snel mogelijk als enige unieke identifier met minimale aanvullende attributen ernaast (dataminimalisering in het belang van privacy). Ad 5 De Leerling Administratiesystemen, Basispoort Entree Federatie en de schoolnetwerkleveranciers ontzorgen de scholen. Aan het begin van de zomervakantie is alles technisch gereed en getest. De leerling administratiesystemen bieden vanaf 8 juli de mogelijkheid om met het ECK iD te werken. Scholen die sluiten voor de zomervakantie kunnen dan in relatieve rust ervaring opdoen methet werken met ECK iD.

Welkom in de keten Aanbied. LM Netwerk Toegangs-dienst LAS School ELO School Toegangs-dienst In de educatieve contentketen werken verschillende private partijen onderling samen om leermiddelen en leerlingen te verbinden. Uitgeverijen bieden hun digitale leermiddelen aan via centrale toegangsdiensten die de gegevensuitwisseling regelen en ondersteunen. Toegangsdiensten ondersteunen de gegevensuitwisseling bij voorbeeld door de authenticatie te regelen (is een leerling echt wie hij zegt te zijn?) en/of bij voorbeeld de autorisatie van toegang tot bepaalde licenties te regelen en te administreren namens de betreffende uitgeverij. De rode elementen staan voor het schooldomein. Meestal heeft de school een eigen schoolnetwerk met een leerlingadministratiesysteem en een elektronische leeromgeving. Vaak fungeert de ELO als identity provider voor de gegevensuitwisseling met aanbieders van leermiddelen.

Aanbieders leermiddelen Toegangs-dienstverleners Ketenpartijen PO Aanbieders leermiddelen met hun portaal Heutink – MOO Kwintessens Malmberg Noordhoff OnlineKlas Reinders O’wijk Rolf – QL-online Royal Jongbloed Stenvert ThiemeMeulenhof VVN Zwijsen +++ Toegangs-dienstverleners Basispoort Entree Federatie LAS-leveranciers met hun product Dotcomschool - School AOS Unilogic- EDUscope Rovict-ESIS A Topicus -ParnasSys ++ meer Netwerkleveranciers met hun dienst Actacom Cloudwise Heutink ICT Ratho Skool Unilogic-Edugrip WVC ++ meer Scholen ± 6.500 in het primair onderwijs (ex vso en sbao) Ter illustratie enkele bekende spelers in de verschillende rollen. Heutink heeft bij voorbeeld een eigen toegangsportaal: MOO Rolfgroep heeft eigen toegangsportaal: QL-Online Kan een kleinere uitgeverij de investering voor zo’n portaal niet opbrengen, dan kunnen zij gebruik maken van de diensten van Basispoort of Entree Federatie. NB: Entree Federatie doet enkel authenticatie; Basispoort doet authenticatie en meer (bijvoorbeeld ook licentiebeheer)

Hoe doet u mee? Bepaal de route(s) waarlangs uw methode de scholen bereikt. Zet u zelf de gegevensuitwisseling op of besteedt u dit uit aan toegangsdiensten? Richt (samen met de toegangsdiensten) uw route(s) in Neem het ECK-iD op in uw methode-applicatie (https://www.nummervoorziening.nl/implementatie/documen tatie) Test (met toegangsdiensten) of uw routes werken Ad1 Uitgevers kiezen zelf de route waarlangs hun leermiddel de leerling bereikt. Daarbij is de keuze: Zelf rechtstreeks de gegevensuitwisseling opzetten of ondersteund worden door ketenpartijen die de de gegevensuitwisseling regelen en beheren. Overwegingen kunnen zijn: Welke scholen wil ik bereiken? Met welk LAS, ELO of LVS moet de educatieve applicatie kunnen samenwerken? Zelf investeren in techniek of uitbesteden? Is het haalbaar om zelf de benodigde informatiebeveiligingsmaatregelen te treffen? NB: Er kunnen meerder routes naast elkaar bestaan. Ad2 Is de keuze samenwerken informeer dan bij Basispoort of Entree Federatie naar de mogelijkheden. Ad3 April - mei2017 is er een ‘checklist implementatie educatieve applicaties’ die beschrijft hoe het ECK iD moet worden opgenomen in de educatieve applicatie en aan welke beveiligingsvereisten voldaan moet worden. Deze is te vinden op https://www.nummervoorziening.nl/implementatie/documentatie/ Ad 4 April – mei 2017 is er een ‘self assessment systeem en acceptatietest’. Deze is te vinden op https://www.nummervoorziening.nl/implementatie/documentatie/NB Kies je voor samenwerking met één of meer ketenpartijen, dan hebben deze mogelijk ook eigen test-aanpakken.

Contact programma implementatie ECK Erik Linke, implementatiemanager, e.linke@edu-k.nl Friedolin van Geenen, communicatie, f.vangeenen@edu-k.nl Algemeen: nummervoorziening@edu-k.nl