Werkingsmechanismen en illustraties voor het nudgen van gezond gedrag

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kom verder. Saxion. Aantrekkelijk werk voor jongeren in de technische sector. Gezocht: duidelijkheid, structuur en ontwikkeling.
Advertisements

Project ‘Make me beautiful’
ANDRAGOLOGIE & MECHANISM DESIGN
Gezonde voeding.
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Toekomst bestendig wonen
Omschrijving zelfmanagement
Interventie en implementatie
Risico’s en gevaren van techniek
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
7.3: Trampolinebed of hangmat? Intro HC Opdracht HW + nakijken.
Omgaan met Geld 2 Psychologie Sociologie Antropologie Economie.
Motiveren Leidinggeven Blz. 143.
Werkt werken? Reinier Kuijsten, Jane- Murray Cramm, Job van Exel en Harry Finkenflügel.
Bowling in stilte: naar een versterking van de positie van doven
Onveiligheid integraal aanpakken: de 'preventiepiramide'
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
“Positief op weg” Positive Drive & Fietsberaad Breda, 13 juni 2013.
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Sociaal-economische gezondheidsverschillen:
Wat willen we vandaag doen?
(On) bewust in beweging
Hoofdaannamen van Appreciative Inquiry
Samenvatting  Sociaal-economische verschillen in ongezond gedrag  Voor een verklaring moet aan twee voorwaarden worden voldaan: 1.Een relatie met het.
“Vertelt u over uzelf, uw onderneming, wensen, doelstellingen en toekomstvisie? Ik vertel u dan over de mogelijkheden voor een pensioenopbouw die bij u.
Vitaliteit en gezonde omgeving Lex van Delden.
Aanpak problematisch gedrag
7.3: Trampolinebed of hangmat? Bespreken oplossingen armoede HC Opdracht.
Gelukkige Medewerkers presteren beter!
7.3: Trampolinebed of hangmat?
Doel Workshop Hoe organiseer je keuzedelen binnen je opleiding?
Gezondheid en participatie
Meer inzicht en grip op financiële redzaamheid. Programma Welkom Inleiding Voorstelrondje Armoede/schulden Signaleringslijst Financien Afronding.
Culturele problemen? Welke factoren spelen een rol bij het ontstaan van Diabetes Mellitus bij Indiase mensen? Inleiding India wordt tegenwoordig ook wel.
Doelgroeponderzoek Ouders die hun kinderen naar school of naar de sportvereniging brengen met de auto 1 op de 3 kinderen wordt met de auto naar school.
Het proces ► Analyse ► SWOT totaal ► Selectie SWOT
Determinanten en andere beïnvloedende factoren bij medicatiegebruik
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Leeswijzer bij de bijlagen   In deze bijlagen bij het NVZ-strategiedocument Zorg voor 2020 zijn de belangrijkste grafieken en brondocumenten voor u geselecteerd.
ARMOEDE ALS EEN APARTE WERKELIJKHEID Armoede is …?
3 decentralisaties: Werk, Wmo en Jeugd Vandaag, 1 maart: Uitbreiding Wmo Nieuw Wmo beleid Vervolg: 8 maart transitie jeugdzorg 9 februari: WWNV 9 februari:
Wiskunde op het VWO Kies je voorzichtig of wil je meer? En waarom zou je dat willen?
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
De psychologie achter keuzes en besluitvorming Campage Strategie Instrument: brug tussen wetenschap en praktijk Babs Westenberg PGM Open 7 februari 2013.
HPO-dag d.d Drs G.C. Geurtsen, Bureaumanager P&O van Dichterbij Ter gelegenheid van de Hoofden P&O-dag van VGN d.d. 30 september 2009.
Competent: bevoegd, bekwaam of bevlogen? Over bevlogenheid en (werk)prestaties Dr. Catelijne Joling.
Stiller spoor voor Deurne Informatiebijeenkomst, 19 februari 2014.
EHBO Eerste Hulp Bij Onderwijs
Kan je zien of iemand holebi is?
Een gezonde kijk op je werkomgeving
Beeldcommunicatie in de GGZ
Profiel Product Presentatie
Kennis delen.
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
2de graad verzorging - voeding
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Lifestyle Voeding.
Voorlichting, advies en instructie
Een “gezonde kijk” op je werkomgeving
Kiezen met Kaarten.
Persoonsvolgende financiering, keuzevrijheid en welzijn
Een strategie aanbevelen
Kiezen met Kaarten.
Drie vormen van gedrag:
Risicocommunicatie en de omgevingswet
Actieonderzoek.
Kiezen met Kaarten.
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
De waarde van nudging in beleid en praktijk
Gehele getallen vermenigvuldigen en delen
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Transcript van de presentatie:

Werkingsmechanismen en illustraties voor het nudgen van gezond gedrag Else Zantinge Mattijs Lambooij RIVM, centra: Kennisintegratie Volksgezondheid en Zorg Voeding, Preventie en Zorg

Een nudge is … … een simpele, doelbewuste en transparante aanpassing in de keuzearchitectuur die gewenst gedrag beïnvloedt door in te spelen op de heuristische manier waarop mensen keuzes maken zonder alternatieve keuzes onmogelijk te maken. (De Ridder & Gillebaart, 2015; gebaseerd op Thaler & Sunstein (2008) Kernelementen: gewenst gedrag heuristische basis behoud keuzevrijheid

Raamwerk werkende mechanismen Heuristieken Default Beschikbaarheid Representativiteit Anchoring Framing Sociale norm Fun theory

Default heuristiek De neiging om te kiezen voor de optie die je krijgt toegewezen als je geen verdere actie onderneemt Drie achterliggende mechanismen: Default = aanbevolen keuze Verliesaversie Minste inspanning Voorbeelden: orgaandonatie, aanpassing leenbedrag studiefinanciering

Voorbeeld raamwerk: Default heuristiek Beslissing Heuristiek Mechanisme: Aanbevolen keuze Verliesaversie Minimale inspanning Voorbeeld nudges: Opt-in orgaandonatie Default stufi lening ….

Beschikbaarheidsheuristiek We baseren onze keuze op informatie/de optie die op dat moment het meest beschikbaar is Mentale beschikbaarheid Optie wordt aantrekkelijker als je er meer aan denkt: Bijv. saillantie: opvallend Bijv. affect: gekoppeld aan een emotie Bijv. nabijheid

Anchoring De neiging om een schatting te maken op basis van een referentiepunt of startwaarde. Bijv. een donatiebedrag kiezen op basis van aangeboden categorieën Bijv. portiegrootte laten bepalen door het aanbod (referentiepunt = middelste optie)

Framing De voorkeur van mensen wordt beïnvloed door de manier waarop de informatie gepresenteerd wordt. Positief frame: de voordelen van een keuze benadrukken Negatief frame: de nadelen van een keuze benadrukken Frames beïnvloeden de mate waarin zekerheid wordt gekozen of risico wordt genomen, bijv. bij screening.

Sociale norm De sociale context bepaalt (deels) ons gedrag. We gebruiken sociale normen als standaard voor de gepastheid van ons gedrag en baseren onze keuzes daarop. Drie mechanismen: Sociale bewijskracht Nastreven goedkeuring Verbeteren zelfbeeld Aansluiten bij de meerderheid, dat is de norm. Voorbeeld: 80% van de rokers wil graag stoppen.

Fun theory Nudges die inspelen op een fun factor: het gewenste gedrag aantrekkelijk maken door iets vernieuwends, leuks of grappigs.

Ideeën, vragen, contact? Else Zantinge Else.zantinge@rivm.nl Mattijs Lambooij Mattijs.lambooij@rivm.nl