Verbinding A8-A9 Notitie Reikwijdte en Detailniveau

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startconferentie 25 maart 2010
Advertisements

STAND VAN ZAKEN 16 FEBRUARI 2011 Debat over RijnlandRoute Otto Swertz, Initiatief Burgernotitie RijnlandRoute.
stand van zaken februari 2008
28 november 2007 Th. vermeegen Proces Toekomst Schiphol en de regio • Korte termijn: afspraken tot en met 2010 • Middellange termijn: afspraken tot 2020.
Project Zuidelijke Ringweg Groningen (fase 2)
Presentatie buurtvereniging Molenhoek Verkeerssituatie en structuurvisie.
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Milieu in de Drechtsteden 2008 Martijn van den Bosch (IKC) Jan Schalk (OCD)
Praktijkcase: MKBA herstructurering van bedrijventerrein ‘Groene Poort Oost’ CE Delft, Arno Schroten 28 mei 2009.
Voorontwerp bestemmingsplan ‘Hof van Cranendonck’
Voorkeursrichting Planstudie Ring Utrecht RIA 19 november 2009
Workshop Wonen en Zorg Maatschappelijk Kosten Baten Analyse
Verkenning regionale wegenstudie in het stedelijk gebied 2012
Ruimte rond de A2 Discussiestuk gemeentelijke nota
Presentatie herijking VVP, openRAADhuisavond 9 oktober Naar een herijking van het VVP Verkenning van dilemma’s en opgaven.
0 Aanvullende maatregelen uit het VERDER-pakket Presentatie in De Bilt, 1 oktober 2009.
Doel Rijksprogramma Beter Benutten
Scheiding Transport Gevaarlijke Stoffen en Kwetsbare Functies
Inhoud Presentatie Aanleiding Verder Organisatie en fasen
Aanpak en planning planstudie
TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
Klimaatbeleid & Ruimtelijke Ordening raakvlakken, meerwaarde en kansen Lokale Klimaatagenda.
Plan-MER Oosterweelverbinding Infovergadering 26 juni 2013 Inhoudelijk verloop MER-proces Jan Parys Paul Arts.
Projectleider Matthijs Numan Toelichting op het Collegebesluit over het Europaplein Hoe is het besluit tot stand gekomen? Verdere besluitvorming.
Informatieavond 30 juni 2010 Programma Opening door burgemeester Jeroen Staatsen Stand van Zaken door Wethouder Freddy Blommers PAUZE Vragen uit de zaal.
TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
Vernieuwing Leidseplein Voorstel verplaatsing tramhaltes
REGIONAAL OPENBAAR VERVOER presentatie hoorzitting commissie VVI Amsterdam 10 maart 2006 Douwe Tiemersma Regionaal Orgaan Amsterdam.
Aanpak N629: één project, twee delen
Station Grubbenvorst – Greenport Venlo
Presentatie over conceptontwikkelingsprogramma stedelijke vernieuwing toelichting op eerste stap in aanvraagprocedure voor Investeringsbudget.
Noordelijke Ontsluiting Enschede - Kennispark Spreker Gerry Waanders Datum 15 juni 2011 PlaatsEnschede.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
ALLIANTIE REGIOCONVENANT. 2 sporen: -Raamovereenkomst t.b.v. Regioconvenant -ICES-traject -Raamovereenkomst t.b.v. Regioconvenant -ICES-traject.
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
Verkeersontwikkelingen - Noordoostcorridor - Structuurvisie RO - voorkeursalternatief.
Update St. Sebastiaansbrug presentatie Raadscommissie 2 december 2010.
Haalbaarheidsonderzoek Project Bossche Poort 8 maart 2007.
Welkom Provincie Noord-Brabant in samenwerking met de gemeente Heusden, ’s-Hertogenbosch, Waalwijk, en het waterschap Aa en Maas. Informatieavond GOL Nota.
Welkom Informatiebijeenkomst RijnGouwelijn Lammenschansweg Gemeente Leiden.
Duinpolderweg Technische Toelichting Gemeenteraad Noordwijkerhout Bert Grotenhuis, projectmanager Duinpolderweg 9 december 2015.
` Thema avond gemeenteraad Neder-Betuwe Bestemmingsplan Waalwaard en mogelijke verplaatsing De Beijer BV Patricia van Eijndthoven 29 maart 2011.
Centrumvisie Zeeland Presentatie 29 september 2010.
Werkconferentie economische vitaliteit, 1 november 2012Jan Sijtsma outube.com/watch?v=S9ISlgCG3bA ‘de KUNST van het VERBINDEN’
Gebiedsvisie Hollandsche IJssel 2020 Gouda Presentatie gemeenteraad Peter Schraven 18 juni 2008 projectleider.
Bestemmingsplan Bedrijvenpark H2O Informele informatiebijeenkomst raad d.d. 18 februari 2015 Rho adviseurs voor leefruimte Joske Poelstra.
Verstedelijkingsafspraken Drechtsteden presentatie t.b.v. bezoek minister Van der Laan d.d. 9 februari 2009.
14 oktober 2010 Verruiming Twentekanalen (fase 2) en uitbreiding capaciteit sluis Eefde Aanpak en planning planstudie.
Informatie voor de Raad Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan Baarn Beleidsvisie en uitvoeringsprogramma 2012 – 2016, gemeente Baarn Informatie voor de.
Gaswinning en aardbevingen Historie 50 jaar gaswinning Groningenveld Slochteren – Loppersum Nog circa 50 jaar voor de boeg.
GSB III financiële verantwoording. Inhoud: 1.Rechtmatigheid 2.Begrip besteding per BDU 3.Eerst rijksmiddelen uitgeven.
MKBA Randweg Nederweert Themaraad Ontwerp structuurvisie N266 & Kanaalzone Nederweert Nederweert, 27 juni 2016 Koen Vervoort.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
InnovA58 Noord-Brabant verdient een betere en slimmere weg
Regiofonds Noordoost Brabant Presentatie: Informatieve raadsbijeenkomst Datum: 18 januari 2010.
RO & Milieu Gedwongen vriendschap onder de Omgevingswet? Sandra Anzion
Stedenbaan Commissie Ruimte & wonen 9 mei 2007.
Informatiebijeenkomst GOL
WELKOM.
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
27 november 2012 Gemeente Terneuzen H. Dekker
Station Grubbenvorst – Greenport Venlo
WELKOM.
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
Omgevingswet en Gezondheid
Oprichting Regionaal Landschap Schelde–Durme vzw
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Omgevingswerkgroep Meer Maas Meer Venlo
Informatie bijeenkomst
Transcript van de presentatie:

Verbinding A8-A9 Notitie Reikwijdte en Detailniveau Zaanstad 11 december 2014

Opzet presentatie Functie Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) Gevolgde werkwijze Belangrijkste keuzes: Probleem- en doelstelling Alternatieven Beoordelingscriteria Aandachtspunten Vervolgproces Presentatie volgt structuur van het document

Functie NRD Markeert de start van de planstudie Geeft de afbakening en onderzoeksopzet Geeft informatie aan geïnteresseerden Biedt de mogelijkheid tot inspraak Vergroot het draagvlak voor het planproces Doel: 1) Welke bereikbaarheidsproblemen Noordkant Amsterdam na 2020? 2) Welke oplossingen zijn er? 3) in hoeverre draagt verbinding A8-A9 aan oplossing van de verkeersproblemen? Algemene conclusies o.a. : 1) Sterke samenhang in het netwerk, 2) Oplossend vermogen regionaal OV gering, 3) Zelfstandige aanleg doortrekking A8 niet handig Bijdrage doortrekking A8: a) doortrekking van de A8 in 2030 zonder aanvullende maatregelen vergroting knelpunten in knooppunt Zaandam, b) levert doortrekking een robuuster netwerk op en vermindering van de leefbaarheidsproblemen in het middengebied, c) MKBA vrijwel rendabel, d) de Golfbaan-variant meer toekomstvast is dan de Heemskerk-variant in het GE scenario, RC geen verschil, e) Golfbaanvariant nog duurder dan gedacht. Bestuurlijke besluiten: Zaanstad/PNH besluiten een SOK met de regionale overheden aan te gaan en planstudie te starten Uitvoeringsagenda o.a. : 1) regio start een planstudie, 2) regio voorkeur voor de Heemskerkvariant, 3) Rijk betaalt niet mee, 4) eind planstudie duidelijkheid overdracht gronden.

Gevolgde werkwijze Ontwikkeld door de samenwerkende overheden Afgestemd met diverse experts en disciplines Twee gespreksrondes met bewoners en maatschappelijke klankbordgroep Afstemming met MONA-projecten in de regio Voortoets door de commissie voor de m.e.r. Doel o.a.: opstellen van een planstudie fase 1, een sluitende begroting Heemskerkvariant uitgangspunt, wijze van marktbenadering Financiën o.a. : inspanningsverplichting om het toegezegde geld beschikbaar te stellen en om een extra bedrag van 40 miljoen euro te vinden.

Belangrijkste keuzes Probleemstelling: Dubbele projectdoelstelling: Een goede oost-west verbinding ontbreekt: de huidige verbinding via de N246 en N203 kan het verkeer niet aan en leidt tot overlast in Krommenie en Assendelft. Dubbele projectdoelstelling: Verbeteren van de bereikbaarheid lokaal en regionaal Streefwaarden reistijd op diverse relaties Robuustheid van het wegennet Verbeteren van de leefbaarheid: Afname overlast Krommenie en Assendelft met 10-20%, per saldo beter Afname (sluip)verkeer met 75% op Communicatieweg en Dorpsstraat Barrièrewerking en verkeersveiligheid verbeteren

Belangrijkste keuzes Overige doelen: Voldoen aan wettelijke eisen en beleidsdoelen Geluid en lucht Externe veiligheid Ecologie, bodem en water Ruimtelijke kwaliteit: inpassing in het landschap / Stelling van Amsterdam Doorstroming bestaand wegennet Financiële doelen Kosten die passen binnen budget Maatschappelijke baten / kosten verhouding

Belangrijkste keuzes Zeven alternatieven zijn realistisch en onderscheidend: Nulalternatief Nulplus alternatief ‘Golfbaan’ Om de golfbaan heen ‘Heemskerk’ Naar N203 (west) Naar N203 (oost)

Belangrijkste keuzes Trechteren in de planstudie in twee stappen: Selectie kansrijke alternatieven (doelbereik) Selectie voorkeursalternatief (beoordelingskader) Definitie alternatieven: Nulalternatief stelt referentiesituatie vast Nul-plus is combinatie van maatregelen: beter benutten, mobiliteitsmanagement, wegverbreding, geluidsschermen 2x2 autoweg, 100 km/uur, onderdoorgang (tunnel) Assendelft, herinrichting N203 Twee opties voor de aansluiting Saendelft

Belangrijkste keuzes Criteria voor vergelijking van alternatieven: Criteria doelbereik: bereikbaarheid en leefbaarheid Criteria wetgeving en beleid: geluid, lucht, externe veiligheid, ecologie, bodem en water, ruimtelijke kwaliteit, doorstroming Financiële criteria: kosten (life cycle cost), maatschappelijke baten- kostenverhouding vormen de basis voor het doelbereik op, de toets aan wetgeving en beleidsuitgangspunten en d everglijking van de maatregelen.

Belangrijkste keuzes Uit te voeren onderzoeken: Verkeer en vervoer Geluidhinder Luchtkwaliteit Gezondheid Externe veiligheid Ecologie Bodem en water Ruimtelijke kwaliteit Duurzaamheid Kostenramingen Maatschappelijke kosten-batenanalyse vormen de basis voor het doelbereik op, de toets aan wetgeving en beleidsuitgangspunten en d everglijking van de maatregelen.

Belangrijkste keuzes Aandachtspunten: Stikstofdepositie kan probleem zijn, maar nu niet onderscheidend Vervoer gevaarlijke stoffen niet onderscheidend Unesco Werelderfgoed Stelling van Amsterdam Bestaande A8 (niet in dit project)

Vervolg Periode ter inzage tot 25 december Nota van Beantwoording in februari 2015 in Gedeputeerde Staten Start Planstudie/MER

Vervolg

Vragen

Keuzes NRD RO Mobiliteitsmanagement OV Beter benutten Nulplus ( N246-N203-zuidelijke randweg Zaanstad) Aansluiting Beverwijk Knooppunt A9-A22 Golfbaan Walhout Heemskerk Aansluiting Uitgeest A9 Noordkant N203 midden N203 oost

Nog te nemen besluiten Financiële bijdrage reserveren: Provincie N-H: € 50 miljoen, Stadsregio Amsterdam: € 40 miljoen, gemeente Zaanstad: maximaal € 14 miljoen Heemskerk: € 2,1 miljoen, Beverwijk: € 2,1 miljoen, Velsen: € 2,1 miljoen en Uitgeest: € 0,7 miljoen;

Notitie Reikwijdte & Detailniveau Planstudiefase A8-A9 Voorkeursbeslissing Doel: Breed gedragen voorkeur voor een alternatief Integraal beoordelingskader Planstudierapport Doel: Managementsamenvatting onderzoeksresultaten Plan-MER Doel: inzicht milieueffecten Dekkingsrapport Doel: inzicht kosten en opbrengsten Advies marktstrategie Doel: inzicht aanbesteding markt Notitie Reikwijdte & Detailniveau Doel: opzet onderzoekagenda en eerste afbakening alternatieven en te onderzoeken milieueffecten, informeren werkwijzer planstudie