Verbinding A8-A9 Notitie Reikwijdte en Detailniveau Zaanstad 11 december 2014
Opzet presentatie Functie Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) Gevolgde werkwijze Belangrijkste keuzes: Probleem- en doelstelling Alternatieven Beoordelingscriteria Aandachtspunten Vervolgproces Presentatie volgt structuur van het document
Functie NRD Markeert de start van de planstudie Geeft de afbakening en onderzoeksopzet Geeft informatie aan geïnteresseerden Biedt de mogelijkheid tot inspraak Vergroot het draagvlak voor het planproces Doel: 1) Welke bereikbaarheidsproblemen Noordkant Amsterdam na 2020? 2) Welke oplossingen zijn er? 3) in hoeverre draagt verbinding A8-A9 aan oplossing van de verkeersproblemen? Algemene conclusies o.a. : 1) Sterke samenhang in het netwerk, 2) Oplossend vermogen regionaal OV gering, 3) Zelfstandige aanleg doortrekking A8 niet handig Bijdrage doortrekking A8: a) doortrekking van de A8 in 2030 zonder aanvullende maatregelen vergroting knelpunten in knooppunt Zaandam, b) levert doortrekking een robuuster netwerk op en vermindering van de leefbaarheidsproblemen in het middengebied, c) MKBA vrijwel rendabel, d) de Golfbaan-variant meer toekomstvast is dan de Heemskerk-variant in het GE scenario, RC geen verschil, e) Golfbaanvariant nog duurder dan gedacht. Bestuurlijke besluiten: Zaanstad/PNH besluiten een SOK met de regionale overheden aan te gaan en planstudie te starten Uitvoeringsagenda o.a. : 1) regio start een planstudie, 2) regio voorkeur voor de Heemskerkvariant, 3) Rijk betaalt niet mee, 4) eind planstudie duidelijkheid overdracht gronden.
Gevolgde werkwijze Ontwikkeld door de samenwerkende overheden Afgestemd met diverse experts en disciplines Twee gespreksrondes met bewoners en maatschappelijke klankbordgroep Afstemming met MONA-projecten in de regio Voortoets door de commissie voor de m.e.r. Doel o.a.: opstellen van een planstudie fase 1, een sluitende begroting Heemskerkvariant uitgangspunt, wijze van marktbenadering Financiën o.a. : inspanningsverplichting om het toegezegde geld beschikbaar te stellen en om een extra bedrag van 40 miljoen euro te vinden.
Belangrijkste keuzes Probleemstelling: Dubbele projectdoelstelling: Een goede oost-west verbinding ontbreekt: de huidige verbinding via de N246 en N203 kan het verkeer niet aan en leidt tot overlast in Krommenie en Assendelft. Dubbele projectdoelstelling: Verbeteren van de bereikbaarheid lokaal en regionaal Streefwaarden reistijd op diverse relaties Robuustheid van het wegennet Verbeteren van de leefbaarheid: Afname overlast Krommenie en Assendelft met 10-20%, per saldo beter Afname (sluip)verkeer met 75% op Communicatieweg en Dorpsstraat Barrièrewerking en verkeersveiligheid verbeteren
Belangrijkste keuzes Overige doelen: Voldoen aan wettelijke eisen en beleidsdoelen Geluid en lucht Externe veiligheid Ecologie, bodem en water Ruimtelijke kwaliteit: inpassing in het landschap / Stelling van Amsterdam Doorstroming bestaand wegennet Financiële doelen Kosten die passen binnen budget Maatschappelijke baten / kosten verhouding
Belangrijkste keuzes Zeven alternatieven zijn realistisch en onderscheidend: Nulalternatief Nulplus alternatief ‘Golfbaan’ Om de golfbaan heen ‘Heemskerk’ Naar N203 (west) Naar N203 (oost)
Belangrijkste keuzes Trechteren in de planstudie in twee stappen: Selectie kansrijke alternatieven (doelbereik) Selectie voorkeursalternatief (beoordelingskader) Definitie alternatieven: Nulalternatief stelt referentiesituatie vast Nul-plus is combinatie van maatregelen: beter benutten, mobiliteitsmanagement, wegverbreding, geluidsschermen 2x2 autoweg, 100 km/uur, onderdoorgang (tunnel) Assendelft, herinrichting N203 Twee opties voor de aansluiting Saendelft
Belangrijkste keuzes Criteria voor vergelijking van alternatieven: Criteria doelbereik: bereikbaarheid en leefbaarheid Criteria wetgeving en beleid: geluid, lucht, externe veiligheid, ecologie, bodem en water, ruimtelijke kwaliteit, doorstroming Financiële criteria: kosten (life cycle cost), maatschappelijke baten- kostenverhouding vormen de basis voor het doelbereik op, de toets aan wetgeving en beleidsuitgangspunten en d everglijking van de maatregelen.
Belangrijkste keuzes Uit te voeren onderzoeken: Verkeer en vervoer Geluidhinder Luchtkwaliteit Gezondheid Externe veiligheid Ecologie Bodem en water Ruimtelijke kwaliteit Duurzaamheid Kostenramingen Maatschappelijke kosten-batenanalyse vormen de basis voor het doelbereik op, de toets aan wetgeving en beleidsuitgangspunten en d everglijking van de maatregelen.
Belangrijkste keuzes Aandachtspunten: Stikstofdepositie kan probleem zijn, maar nu niet onderscheidend Vervoer gevaarlijke stoffen niet onderscheidend Unesco Werelderfgoed Stelling van Amsterdam Bestaande A8 (niet in dit project)
Vervolg Periode ter inzage tot 25 december Nota van Beantwoording in februari 2015 in Gedeputeerde Staten Start Planstudie/MER
Vervolg
Vragen
Keuzes NRD RO Mobiliteitsmanagement OV Beter benutten Nulplus ( N246-N203-zuidelijke randweg Zaanstad) Aansluiting Beverwijk Knooppunt A9-A22 Golfbaan Walhout Heemskerk Aansluiting Uitgeest A9 Noordkant N203 midden N203 oost
Nog te nemen besluiten Financiële bijdrage reserveren: Provincie N-H: € 50 miljoen, Stadsregio Amsterdam: € 40 miljoen, gemeente Zaanstad: maximaal € 14 miljoen Heemskerk: € 2,1 miljoen, Beverwijk: € 2,1 miljoen, Velsen: € 2,1 miljoen en Uitgeest: € 0,7 miljoen;
Notitie Reikwijdte & Detailniveau Planstudiefase A8-A9 Voorkeursbeslissing Doel: Breed gedragen voorkeur voor een alternatief Integraal beoordelingskader Planstudierapport Doel: Managementsamenvatting onderzoeksresultaten Plan-MER Doel: inzicht milieueffecten Dekkingsrapport Doel: inzicht kosten en opbrengsten Advies marktstrategie Doel: inzicht aanbesteding markt Notitie Reikwijdte & Detailniveau Doel: opzet onderzoekagenda en eerste afbakening alternatieven en te onderzoeken milieueffecten, informeren werkwijzer planstudie