De toekomst van letselschade Prof. mr. S.D. Lindenbergh www.professorlindenbergh.nl
Terug en vooruit: drie lijnen Schade Recht Afwikkeling
Terugblik 1 (schade) Terugdringing eigenschuldverweer Erkenning bgk als schade Tegemoetkoming bewijs vav Erkenning wrongful birth/-life Erkenning ‘shockschade’ Opkomst zorgschade
Terugblik 2 (recht) NJ 1988/275 smeerolie NJ 1992/714 aidsbesmetting NJ 1999/145 wrongful birth, NJ 2006/600 wrongful life NJ 1999/564 Kruidhof NJ 2001/433 Zwolsche Algemeene NJ 2002/240 ‘shockschade’ NJ 2008/331 Kooiker 2010 invoering deelgeschilregeling NJ 2011/465 hangmat
Terugblik 3 (afwikkeling) 1989 oprichting LSA, 1992 start Grotius 1997-1998 oprichting ASP, NPP, PIV, PEOPIL 2003 ‘Onderhandelen met het mes op tafel’ (Rapport SO) Opkomst mediation 2006 GBL (herzien in 2012) 2007 Keurmerk, 2009 Letselschaderaad 2010 GOMA (thans op weg naar 2.0) 2010 Deelgeschilprocedure 2017 Handreiking zorgschade
Vooruitblik 1 (schade) Meer risico’s meer rotondes, maar aantal verkeersongevallen in 4 jaar 27% gestegen; daarvoor jaarlijkse daling van 1 a 2% smartphone + factor 23 groeiend aantal verkeersdoden door e-bikes groeiend aantal verkeersslachtoffers onder tieners arboveiligheid (14% meer ongevallen, die kosten inspectietijd) eieren, zalm, modificatiefouten Meer robotica/domotica Het whiplashdossier als inktvlek BGK als splijtzwam Meer zorgschade Meer zelfstandigen (zzp) ‘Grijze plaag’ Meer onverzekerde risico’s (AVB blijft achter op 2,5 mio)
Vooruitblik 2 (recht) Vergoeding van affectieschade? Normering BGK Een first partymodel voor verkeerschades? Een first partymodel voor beroepsziekten? Toch no fault voor medisch letsel (‘teer gebied, volle oorlog’)? Third partymodel ook voor strafrechtelijke delicten? Gelijke behandeling: vav toch ‘normeren’? Fundamenteel debat over kindschades? Zorgschade: grotere tweedeling!
Vooruitblik 3 (afwikkeling) Schadevoorkomingsclaims? Herstelgericht (bevoorschotting)? Vaker periodiek Meer fraudeprocedures? Benadeelde partij Terroristische aanslag? Verharding of onderbezetting?
Tot slot DLR is nog niet klaar Op naar de volgende 20 jaar!