MaaS pilot: Rotterdam The Hague Airport

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Roel van Dijk Project manager openbaar groen
Advertisements

Startconferentie 25 maart 2010
Rotterdam The Hague Airport, 10 februari 2010 Rotterdam The Hague Airport werd op 1 oktober 1956 als ‘gemeentelijke luchthaven Rotterdam’ geopend. Directe.
Comment déboucher le Ring de Bruxelles Hoe congestie op de Ring rond Brussel oplossen Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) ABR - BWV R. Van.
Bewonersvertegenwoordiger voor Castricum in het CROS
Advies Commissie Ruimtelijke Ontwikkeling Luchthavens januari 2009
Marco Oving Projectleider
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Milieu in de Drechtsteden 2008 Martijn van den Bosch (IKC) Jan Schalk (OCD)
Waar een kleine gemeente groot in kan zijn Schaal van een kleine gemeente vraagt samenwerking: -Inhoud -geografisch Kleinere teams Minder formatie plaatsen.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Reïntegratie, dat regelen wij zelf
Tussenstand Strategische Bereikbaarheidsagenda
Bouwstenen Duurzaam Bereikbaarheidsplan Doelstelling: 1.Structurele verbetering van de bereikbaarheid van de regio 2.Structurele vermindering van CO2-emissies.
Kennisagenda Transport & Logistiek
Grootste luchthavens 2003 aantal Wereld nr. 1: Atlanta 79 mln
Vervoer en ruimtelijke inrichting Hoofdstuk 1
Toekomst van de Randstad
Uitbreiding Lelystad Airport Voortgang 26 november 2008.
Uitbreiding Lelystad Airport Voortgang 3 december 2008.
Uitbreiding Lelystad Airport
Bedrijfsvervoerplannen (BVP)
Co-creatie in netwerken Thijs Habets Albert Kampermann.
1 oktober 2009 Nieuwe regionale fietsverbindingen Uitvraag ministerie van Verkeer en Waterstaat.
EER Economische Effect Rapportage
Strategie Ontwikkeling Zuidvleugel
Doel Rijksprogramma Beter Benutten
30 januari 2013 Leegstand en regionale samenwerking Henk Ovink wnd. DG Ruimte en Water Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Rover-symposium 'Krimp' 21 maart 2014 – Den Haag ‘Krimp’ probleem of kans? Manu Lageirse.
LA3 IMPLEMENTEREN VAN INNOVATIES VERNIEUWEN IN ONDERWIJS.
Voor een veilige en leefbare omgeving. DCMR Milieudienst Rijnmond gezamenlijke milieudienst van de provincie Zuid-Holland en 15 gemeenten in die provincie.
Bijeenkomst over pilot functiecreatie Jobbanking via de sociale economie bijeenkomst over pilot functiecreatie Hartelijk welkom! Mary van de Looij & Bert.
Stimuleer het OV voor de ontwikkeling van Lelystad Airport, OMALA en Warande Airport HOV van de toekomst Bestuursovereenkomst infrastructuur Lelystad,
Regio West-Brabant Paul Vermeulen Programmamanager Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen en Leefbaarheid “Ontkoppelen behoud en bereikbaarheid voorzieningen”
Noordelijke Ontsluiting Enschede - Kennispark Spreker Gerry Waanders Datum 15 juni 2011 PlaatsEnschede.
Presentatie Raadscommissie Verkeer en Vervoer – gemeente Dordrecht
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
1 EXPATS IN DELFT Belang, wensen en mogelijkheden Paul Rullmann.
Nieuwjaarsreceptie 2015 Transport & Mobiliteit. Lange afstand – corridors Stedelijke mobiliteit Relatie tussen lange afstand en stad / regio: knooppunten.
Loes Bonnemayer - Concept - Dienstregeling 2017 in Dordts perspectief 15 september 2015 Aan de hand van de perspectieven en ambities per corridor wordt.
Richard van Gemert 2 april 2013 Keyport Biobased Zevenellen.
Samenvatting voorstellen Metropoolregio Rotterdam Den Haag Commissie Bestuur, Leefomgeving en Duurzaamheid Gemeente Delft 25 juni 2013.
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
Deltapoort Samenhang door Samenwerken Jan Edens Programmamanager Deltapoort Dordrecht, 18 februari 2009.
Aanbevelingen voor ketenzorg bij GHB- gerelateerde problemen Actuele situatie in twee regio’s in Nederland in kaart gebracht.
Gezondheid & de Omgevingswet
Doelgroepenvervoer en Openbaar Vervoer: naar een nieuwe balans
Stedenbaan Commissie Ruimte & wonen 9 mei 2007.
Raadsledenbijeenkomst 15 mei 2017
Smart Cities Gastcollege AD opleiding Projectleider Techniek
Stand van zaken Samen, Slim en Robuust Doel van vanmiddag
Markconsultatiedag 29 november
MaaS pilot: Grenzeloze Mobiliteit
Marktconsultatiedag 29 november 2017
MaaS pilot: verduurzamen zakelijk reizen gemeente Eindhoven
Marktconsultatiedag 29 november
Kwaliteitsimpuls Station Delft Zuid
Markconsultatiedag 29 november
Marktconsultatiedag 29 november 2017
Slimme gemeenten doen aan Smart Mobility
Project Luchtruimherziening
Regionale Ontwikkelings-maatschappij (ROM) Zuidvleugel
Leegstand en regionale samenwerking
Mobiliteit Ondernemersavond 6 november 2018.
Project Luchtruimherziening
Fons Savelberg - ORS critical review 26 november 2018
Schiphol Spreekbeurt van Cas..
Noordrijn Westfalen, Gelderland en de Eurodelta
Discussie over een Lelylijn
Transcript van de presentatie:

MaaS pilot: Rotterdam The Hague Airport Marktconsultatiedag 29 november

RTHA ligt centraal in de regio Mogelijkheid tot opschaling naar andere luchthavens NL en Internationaal

HUIDIG VERVOERSAANBOD Trein Bus 33 Taxi Eigen auto Randstadrail

Feiten en cijfers 1.7 M passagiers (inkomend en uitgaand) per jaar 4.150 medewerkers Luchthaven heeft groeiambitie naar 3,5 Mln Pax  toename passagiers en personeel Bedrijventerrein kan verder groeien

Het doel is de bijdrage van de luchthaven aan de regionale economie te vergroten door de ontsluiting van de luchthaven op duurzame (gezonde business case en aandacht voor milieu), inclusieve (voor iedereen) en multimodale (inclusief ketenoplossingen; van deur tot deur) wijze te verbeteren, inspelend op het vergroten van de servicegraad voor (internationale) reizigers met de luchthaven als herkomst of bestemming en voor werknemers in het gebied.

Eerste ideeën voor aanpak Internationale reizigers OPDRACHTGEVER MaaS PROVIDER GEBRUIKERS Reizigers NL Werknemers Luchthaven SAMENWERKINGSPARTNERS Werknemers Bedrijventerrein Luchtvaartmaatschappijen Reisprofessionals Travelmanager Werkgevers

Eerste ideeën voor aanpak Schaalbaarheid: Rotterdam The Hague Airport is een veilige schaal om dit soort innovaties op te testen. Indien succesvol dan kan opgeschaald worden naar luchthavens als Schiphol, Eindhoven Airport, Lelystad Airport en Maastricht Aachen Airport. Schiphol is reeds betrokken aan de zijlijn van het project en zij kijkt mee met de resultaten van de pilots en de experimenten. De beoogde effecten: Passagierstevredenheid Ruimte efficiency: minder m2 voor auto’s en meer ruimte voor langzaam verkeer en gebruikers; Verkeersefficiency: het verbeteren van de bereikbaarheid van de luchthaven en de doorstroming op bestaande infrastructuur; Sociale efficiency: het bieden van toegang tot werk voor mensen met een beperkte mobiliteit; Milieu efficiency: de impact van MaaS op CO2, luchtkwaliteit en geluid.

Planning

Organisatie De bestuurlijk opdrachtgevers: De Verkeersonderneming, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, Rotterdam Airport B.V., Schiphol Real Estate. (Boven)regionale governance: de bereikbaarheid van de luchthaven is al onderwerp van gesprek binnen zowel de ambtelijke als bestuurlijke overleggen in de metropoolregio. Ook zijn verschillende overheden reeds betrokken bij alliantiegesprekken voor het verbeteren van de bereikbaar van de luchthaven. Verbinding met bovenregionale/nationale issues: de regionale luchthavens nemen toe in belang binnen het Nederlands luchtvaartlandschap (o.a. door beperkte groeimogelijkheid bij Schiphol). Deze regionale luchthavens hebben allemaal als kenmerk dat ze suboptimaal ontsloten zijn per openbaar vervoer. Een andere interessante ontwikkeling kan zijn dat internationale luchthavens eenzelfde ontwikkeling gaan starten, zodat er daadwerkelijk van deur tot deur de deur gepland en gereisd kan worden met een MaaS-oplossing (incl. bijbehorende betaalfunctionaliteit).