MaaS pilot: Rotterdam The Hague Airport Marktconsultatiedag 29 november
RTHA ligt centraal in de regio Mogelijkheid tot opschaling naar andere luchthavens NL en Internationaal
HUIDIG VERVOERSAANBOD Trein Bus 33 Taxi Eigen auto Randstadrail
Feiten en cijfers 1.7 M passagiers (inkomend en uitgaand) per jaar 4.150 medewerkers Luchthaven heeft groeiambitie naar 3,5 Mln Pax toename passagiers en personeel Bedrijventerrein kan verder groeien
Het doel is de bijdrage van de luchthaven aan de regionale economie te vergroten door de ontsluiting van de luchthaven op duurzame (gezonde business case en aandacht voor milieu), inclusieve (voor iedereen) en multimodale (inclusief ketenoplossingen; van deur tot deur) wijze te verbeteren, inspelend op het vergroten van de servicegraad voor (internationale) reizigers met de luchthaven als herkomst of bestemming en voor werknemers in het gebied.
Eerste ideeën voor aanpak Internationale reizigers OPDRACHTGEVER MaaS PROVIDER GEBRUIKERS Reizigers NL Werknemers Luchthaven SAMENWERKINGSPARTNERS Werknemers Bedrijventerrein Luchtvaartmaatschappijen Reisprofessionals Travelmanager Werkgevers
Eerste ideeën voor aanpak Schaalbaarheid: Rotterdam The Hague Airport is een veilige schaal om dit soort innovaties op te testen. Indien succesvol dan kan opgeschaald worden naar luchthavens als Schiphol, Eindhoven Airport, Lelystad Airport en Maastricht Aachen Airport. Schiphol is reeds betrokken aan de zijlijn van het project en zij kijkt mee met de resultaten van de pilots en de experimenten. De beoogde effecten: Passagierstevredenheid Ruimte efficiency: minder m2 voor auto’s en meer ruimte voor langzaam verkeer en gebruikers; Verkeersefficiency: het verbeteren van de bereikbaarheid van de luchthaven en de doorstroming op bestaande infrastructuur; Sociale efficiency: het bieden van toegang tot werk voor mensen met een beperkte mobiliteit; Milieu efficiency: de impact van MaaS op CO2, luchtkwaliteit en geluid.
Planning
Organisatie De bestuurlijk opdrachtgevers: De Verkeersonderneming, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, Rotterdam Airport B.V., Schiphol Real Estate. (Boven)regionale governance: de bereikbaarheid van de luchthaven is al onderwerp van gesprek binnen zowel de ambtelijke als bestuurlijke overleggen in de metropoolregio. Ook zijn verschillende overheden reeds betrokken bij alliantiegesprekken voor het verbeteren van de bereikbaar van de luchthaven. Verbinding met bovenregionale/nationale issues: de regionale luchthavens nemen toe in belang binnen het Nederlands luchtvaartlandschap (o.a. door beperkte groeimogelijkheid bij Schiphol). Deze regionale luchthavens hebben allemaal als kenmerk dat ze suboptimaal ontsloten zijn per openbaar vervoer. Een andere interessante ontwikkeling kan zijn dat internationale luchthavens eenzelfde ontwikkeling gaan starten, zodat er daadwerkelijk van deur tot deur de deur gepland en gereisd kan worden met een MaaS-oplossing (incl. bijbehorende betaalfunctionaliteit).