De - arts op Mathijs Doets Opleidingsinstituut Geneeskunde, Erasmus MC Rotterdam ICT&O Platform 23 januari 2003
Opbouw presentatie Het Rotterdamse ErasmusArts curriculum Het gebruik van Blackboard in het curriculum Evaluatie van het gebruik van Blackboard Conclusies
Curriculum Erasmusarts ErasmusArts (voorheen ErasmusArts 2007): gestart in 2001/2002 Uitgangspunten Klacht patiënt Systematiek van medisch probleemoplossen Eigen verantwoordelijkheid student Leren leren Professionele attitude Zelfontplooiing Jaar 1 t/m 4: geïntegreerd kerncurriculum, verdeling in thema’s Jaar 1 t/m 6: patiëntgeoriënteerd curriculum Jaar 1 t/m 6: keuzecurriculum
Thema’s kerncurriculum Thema: duur 15-20 weken Jaar 1 1.1 De Arts 1.2 Stoornissen in het milieu interieur 1.3 Abnormale celgroei Jaar 3 3.1 Stoornissen in de reproductieve cyclus 3.2 Stoornissen in beweging, zintuiglijke waarneming en hogere hersenfuncties Jaar 2 2.1 Infectie- en immuunziekten 2.2 Stoornissen in voeding, metabolisme en hormonale regulatie Jaar 4 4.1 Psychisch en sociaal disfunctioneren 4.2 Maatschappelijke gezondheidszorg 4.3 De Patiënt
Organisatie van een thema Themacoördinator Themaboek Onderverdeling in weken Per week een respondent Inleidend college op maandag Responsiecollege op vrijdag
Weekopbouw 40 uur onderwijs 16 uur contactonderwijs 8 uur grootschalig (1 x 300), hoorcollege of demonstratie 8 uur kleinschalig (1 x 60 of 5 x 12), practicum, werkcollege 24 uur zelfstudie (individueel of in studiegroepen van 12 studenten) 16 uur gestuurd via zelfstudieopdrachten, deels op papier en deel elektronisch 8 uur vrije zelfstudie
Waarom een Elektronische Leeromgeving / Blackboard? Oude situatie: internetsite centraal onderhouden door OIG Gewenst: Minder onderhoud door OIG, meer door docenten zelf Onderwijsmaterialen en mededelingen daardoor sneller beschikbaar Ondersteuning van de zelfstudie-activiteiten van de studenten (integratie in het curriculum) Verbetering communicatie tussen studenten / docenten / organisatie Blackboard: centrale faciliteit, laagdrempelig, overzichtelijk
Blackboard in ErasmusArts Per thema één Blackboardcourse Analoog aan thema-opbouw: Onderverdeling per week Respondent verantwoordelijk voor plaatsing onderwijsmaterialen Updates themaboek, antwoorden ZO’s, collegesheets COO programma’s, diagnostische toetsen Vragen en antwoorden via discussiegroep Blackboardcoördinator is ‘eindredacteur’ en biedt ondersteuning Schriftelijke handleiding voor docenten en studenten Richtlijnen voor docenten m.b.t. plaatsen bestanden
Studenten: ICT faciliteiten Enquête november 2002 92 % van de studenten heeft thuis een PC (op kamers: 82 %) 80 % van de studenten heeft thuis een internetaansluiting (op kamers: 58 %) Kabel / ADSL: 53%, ERNA: 5%, overige providers: 42% Een student besteedt gemiddeld 6,8 uur per week aan PC-gebruik voor de studie, waarvan 2,9 uur op de faculteit (43 %).
Percentage studenten dat meerdere keren per week op de onderwijssite / Bb kijkt
Frequentie gebruik Blackboard 2001/2002 (uit enquêtes, gebruikerstatistieken Blackboard onbetrouwbaar bij meer dan 100.000 hits)
Evaluatie: Studenten Enquêtes via Blackboard in maart (N=87) en juli 2002 (N=76) Stellingen Ja Nee Ben je tevreden over de 90% 10% overzichtelijkheid van Blackboard? Ben je tevreden over het gebruik 35% 65% van de discussiegroepen? (irrelevante onderwerpen, docenten nauwelijks aanwezig) Discussieforum wordt door ca. 1/3 van de studenten gevolgd Studenten verwachten van docenten dat alle sheets en antwoorden onmiddellijk beschikbaar zijn, sheets liefst voor het college Problemen met grote bestanden
Evaluatie: Docenten Enquêtes via e-mail in maart en juli 2002 (totaal N=22) Gebruikte functionaliteit: Publicatie collegesheets (90%), Reactie op discussieforum (45%) Stellingen Ja Nee Geen mening Kost Blackboard te veel tijd? 25% 42% 33% Extra ondersteuning nodig? 25% 75% - Kwaliteitsverbetering onderwijs? 60% 30% 10% Tevreden over gebruiksgemak Bb? 90% 10% - Negatief over bestandsafhandeling / discussieforum Met ingang van 2002/2003: Docentenblackboard (Community)
Conclusies Minder onderhoud door OIG? Ja Docenten kunnen eenvoudig hun materialen plaatsen Maar Ondersteuning, administratie kost extra tijd Eindredactie is nodig om site overzichtelijk te houden Verbetering van de communicatie? Ja Mededelingen en materialen sneller beschikbaar Maar Blackboard is nu vooral informatie-medium Inhoudelijke discussie op gang brengen kost tijd Duidelijke regels zijn nodig Integratie in curriculum / acceptatie door studenten en docenten? Ja Vanwege parallelle invoering met nieuw curriculum
Afsluiting Bekijk de Blackboard-site van het Erasmus MC (deels geopend voor guests) Bedankt voor uw aandacht