De - arts op Mathijs Doets

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Advertisements

Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Blackboard Forum Observatieonderzoek 06 februari 2009 Projectgroep 7.
© IOWO 2006ICTO-element Oriënteren Belangrijk, vooral als een cursus anders is dan andere: duidelijk maken wat het doel is, wat de werkwijze is en.
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Louise C. Urlings-Strop
E-portfolio NL Een Leven Lang Leren René Schreurs & Yvonne Kremers
Tuinstad 3 maart 2009 Informatieavond 3 maart. tuinstad 3 maart 2009 Visie De ideeën van Maria Montessori, vertaald in een eigentijds concept. Veilig.
Academiejaar ste bachelorjaar Informatica en Informatica ICT Afspraak met de coach op vrijdag 6 oktober zie lesrooster Check mail en Bb.
Nijmegen, 11 oktober 2007 Podcasting in het onderwijs Symposium Nijmegen 11 oktober 2007.
REGIELIJN Politieonderwijs 2.0
Startconferentie SPINE - Voorbeeld van digitaal leren - Sociaal leren in een digitale omgeving - De toren van BabelBabel Willibrord Huisman, IOWO 26 maart.
Video in het onderwijs 9 maart Doel workshop Op weg helpen en ondersteunen bij gebruik van video in eigen onderwijs Nieuwe ideeën opdoen Inzicht.
Bindend Studieadvies binnen TNW Hype of Hulp? Marieke Hofman, Studieadviseur Technische Geneeskunde.
Biologie/Bio-medische wetenschappen Blackboard Natasa Brouwer, AMSTEL Instituut.
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
Beheer van digitaal onderwijsmateriaal
Informatieavond mavo  Voorstellen mentoren  Algemene informatie leerjaar 4  Eindexamen  Sectorwerkstuk: doorstroom MBO of havo  Activiteitenweek.
Basisschool Op De Horst
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
Informatieavond groep 8 Maandag 7 september 2015.
Ontwikkeling in adolescentie
+ Kind in ontwikkeling deel A Thema 1 Baby. + Welkom! Programma Expertgroep aan zet, hoe? Praktijkopdracht Inleiding in de module/studiehandleiding Opdrachten.
Universiteit Maastricht Blackboard CS Elektronische leeromgeving Universiteit Maastricht (eleUM)
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Informatieavond Blauwe zone Winkelcentrum Parijsch.
Resultaten “Waar staat je gemeente.nl” Najaar 2011.
Door: Lucas Veugelaers en Kimberley van der Linde Patiënt tevredenheidonderzoek.
Blackboard Nataša Brouwer, AMSTEL Instituut
Workshop Rekenblokken optimaal inzetten 30 november 2010 Welkom! Bas van der Meijs.
Kenmerk: 24 juni Kenmerk: 24 juni Marian Kat-de Jong Kenmerk: 24 juni Spelling op bestelling Gebruik van Hogeschooltaal in de Helpdesk.
Dienstverlening aan de burger HOE ERVAREN BURGERS MET EEN CHRONISCHE AANDOENING DE OVERHEIDSDIENSTVERLENING?
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Informatieavond groep 8 Maandag 12 september 2016.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Snel en eenvoudig nakijken en feedback geven met Turnitin
Bijeenkomst ‘Blended Learning’ 22 maart 2016
Hartelijk welkom, we starten om 14u
Yammer.
Innovatie in het onderwijs
Korte introductie Informatica-actief
WELKOM! 1.
SCALE Study Coach And Learning Environment
Verkenning online toetssysteem RSM
Resultaten ICT monitor 2002
Kennis bijspijkeren via het web
Learning Content Management Systeem
Pilot computers in examenzalen Eerste resultaten
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Tentamenverwerking -en analyse in ErasmusArts
Grassrootsproject IMPULS digitaal.
Guus Eilers ICT&O Platform, 14 maart 2002
Richard West University of Georgia
Presentatie Checkmate
Curriculum Informatie Systeem (CIS)
MBO College Airport Presentatie Verdraaid Goed Onderwijs
Gebruik Blackboard FEW
Grassroot “Gevolgen van ziekte in het dagelijks leven”
ETUDE Toetsservicesysteem
ICTO-beleid van de Nederlandse universiteiten
Christine Lippens Universiteit Antwerpen - TEW
Blik op de toekomst.
Blackboard usage by teachers
Uitkomsten onderzoek (2018)
HAVO 5 Examenjaar Decaan Marion Bosma.
Informatieavond 2 mavo 2019 Welkom Voorstellen Decaan Mentoren
Doorstroom van ISK naar MBO
Aankomend & Aansluitend Tweedegraads lerarenopleiding
Transcript van de presentatie:

De - arts op Mathijs Doets Opleidingsinstituut Geneeskunde, Erasmus MC Rotterdam ICT&O Platform 23 januari 2003

Opbouw presentatie Het Rotterdamse ErasmusArts curriculum Het gebruik van Blackboard in het curriculum Evaluatie van het gebruik van Blackboard Conclusies

Curriculum Erasmusarts ErasmusArts (voorheen ErasmusArts 2007): gestart in 2001/2002 Uitgangspunten Klacht patiënt Systematiek van medisch probleemoplossen Eigen verantwoordelijkheid student Leren leren Professionele attitude Zelfontplooiing Jaar 1 t/m 4: geïntegreerd kerncurriculum, verdeling in thema’s Jaar 1 t/m 6: patiëntgeoriënteerd curriculum Jaar 1 t/m 6: keuzecurriculum

Thema’s kerncurriculum Thema: duur 15-20 weken Jaar 1 1.1 De Arts 1.2 Stoornissen in het milieu interieur 1.3 Abnormale celgroei Jaar 3 3.1 Stoornissen in de reproductieve cyclus 3.2 Stoornissen in beweging, zintuiglijke waarneming en hogere hersenfuncties Jaar 2 2.1 Infectie- en immuunziekten 2.2 Stoornissen in voeding, metabolisme en hormonale regulatie Jaar 4 4.1 Psychisch en sociaal disfunctioneren 4.2 Maatschappelijke gezondheidszorg 4.3 De Patiënt

Organisatie van een thema Themacoördinator Themaboek Onderverdeling in weken Per week een respondent Inleidend college op maandag Responsiecollege op vrijdag

Weekopbouw 40 uur onderwijs 16 uur contactonderwijs 8 uur grootschalig (1 x 300), hoorcollege of demonstratie 8 uur kleinschalig (1 x 60 of 5 x 12), practicum, werkcollege 24 uur zelfstudie (individueel of in studiegroepen van 12 studenten) 16 uur gestuurd via zelfstudieopdrachten, deels op papier en deel elektronisch 8 uur vrije zelfstudie

Waarom een Elektronische Leeromgeving / Blackboard? Oude situatie: internetsite centraal onderhouden door OIG Gewenst: Minder onderhoud door OIG, meer door docenten zelf Onderwijsmaterialen en mededelingen daardoor sneller beschikbaar Ondersteuning van de zelfstudie-activiteiten van de studenten (integratie in het curriculum) Verbetering communicatie tussen studenten / docenten / organisatie Blackboard: centrale faciliteit, laagdrempelig, overzichtelijk

Blackboard in ErasmusArts Per thema één Blackboardcourse Analoog aan thema-opbouw: Onderverdeling per week Respondent verantwoordelijk voor plaatsing onderwijsmaterialen Updates themaboek, antwoorden ZO’s, collegesheets COO programma’s, diagnostische toetsen Vragen en antwoorden via discussiegroep Blackboardcoördinator is ‘eindredacteur’ en biedt ondersteuning Schriftelijke handleiding voor docenten en studenten Richtlijnen voor docenten m.b.t. plaatsen bestanden

Studenten: ICT faciliteiten Enquête november 2002 92 % van de studenten heeft thuis een PC (op kamers: 82 %) 80 % van de studenten heeft thuis een internetaansluiting (op kamers: 58 %) Kabel / ADSL: 53%, ERNA: 5%, overige providers: 42% Een student besteedt gemiddeld 6,8 uur per week aan PC-gebruik voor de studie, waarvan 2,9 uur op de faculteit (43 %).

Percentage studenten dat meerdere keren per week op de onderwijssite / Bb kijkt

Frequentie gebruik Blackboard 2001/2002 (uit enquêtes, gebruikerstatistieken Blackboard onbetrouwbaar bij meer dan 100.000 hits)

Evaluatie: Studenten Enquêtes via Blackboard in maart (N=87) en juli 2002 (N=76) Stellingen Ja Nee Ben je tevreden over de 90% 10% overzichtelijkheid van Blackboard? Ben je tevreden over het gebruik 35% 65% van de discussiegroepen? (irrelevante onderwerpen, docenten nauwelijks aanwezig) Discussieforum wordt door ca. 1/3 van de studenten gevolgd Studenten verwachten van docenten dat alle sheets en antwoorden onmiddellijk beschikbaar zijn, sheets liefst voor het college Problemen met grote bestanden

Evaluatie: Docenten Enquêtes via e-mail in maart en juli 2002 (totaal N=22) Gebruikte functionaliteit: Publicatie collegesheets (90%), Reactie op discussieforum (45%) Stellingen Ja Nee Geen mening Kost Blackboard te veel tijd? 25% 42% 33% Extra ondersteuning nodig? 25% 75% - Kwaliteitsverbetering onderwijs? 60% 30% 10% Tevreden over gebruiksgemak Bb? 90% 10% - Negatief over bestandsafhandeling / discussieforum Met ingang van 2002/2003: Docentenblackboard (Community)

Conclusies Minder onderhoud door OIG? Ja Docenten kunnen eenvoudig hun materialen plaatsen Maar Ondersteuning, administratie kost extra tijd Eindredactie is nodig om site overzichtelijk te houden Verbetering van de communicatie? Ja Mededelingen en materialen sneller beschikbaar Maar Blackboard is nu vooral informatie-medium Inhoudelijke discussie op gang brengen kost tijd Duidelijke regels zijn nodig Integratie in curriculum / acceptatie door studenten en docenten? Ja Vanwege parallelle invoering met nieuw curriculum

Afsluiting Bekijk de Blackboard-site van het Erasmus MC (deels geopend voor guests) Bedankt voor uw aandacht