Barok en Rococo De Barok begint ca. 1600 in Italië. De Barok in de Nederlanden is anders. Dit komt mede door de reformatie. De kerk is geen opdrachtgever voor kunst. De Rococo is rond 1750. De naam komt van rocaille, dit is een asymmetrische schelp. De asymmetrie is kenmerkend voor het rococo, het heeft een elegant, lieflijk en luchtig karakter. Het kleurgebruik: zachte tinten, pasteltinten.
Barok in Nederland Algemeen. De kenmerken van de Barok in Nederland zijn wel ongeveer het zelfde als in de “katholieke” landen. Het is iets minder uitbundig. Gevels met inspringende en uitstekende delen, schilder- en beeldhouwwerk vaak met een beweeglijk karakter. Licht-donker effecten. Uitstraling van zwaar / overdaad en rijkdom. Het grote verschil is dat de opdrachtgevers voor kunst de rijke burgerij is. In de 17e eeuw was Nederland zeer rijk, het wordt de ‘gouden eeuw’ genoemd.
Barok in Nederland Barokke kast, zwaar wat te zien is bij de dikke onderkant. Beweeglijk te zien aan de lijst bovenkant kast. De kast was om te pronken (rijkdom) mooi glaswerk ed., werden erin gezet om te showen.
Barok in Nederland Het beroemde Delfts blauwe aardewerk. Rechts een tulpenvaas, in die tijd was een tulp zeer exclusief.
Barok in Nederland Links ‘vrouw met waterkan’ van Johannes Vermeer. Het licht-donker effect. In die tijd ontstond ook het koffie gebruik. In het midden zien we een koffiemolen uit die tijd. Rechts zien we ‘Malle Babbe’ van Frans Hals
Barok in Nederland Links ‘de Staalmeesters’ van Rembrandt. Let op het perspektief. Linksonder een schuttersstuk van Frans Hals. Onder de ‘Anatomische les’ van Rembrandt. Let op de compositie. Bij alle drie de schilderijen zien we een sterk licht-donker contrast.
Barok in Nederland Boven zien we een stilleven van Heda, de beweging komt hier tot stand door het omvallen en het kapotte glas ook de draaiende citroenschil werkt hierin mee. Rechts een landschap met op de achtergrond Haarlem van Ruysdaal. Ook hier in beide schilderijen een licht-donker contrast.
Barok in Nederland De gerestaureerde Barok tuinen van het Loo.
Barok in Nederland Links een Barok gebouw van Vingbooms. Onder het paleis op de dam van Jacob v. Campen De beweeglijke uitstraling zit hier in het verspringen van de gevel, ook geeft deze diepte een schaduw werking waardoor licht-donker effect ontstaat.
Barok in Nederland Barokke klokgevels met ornamenten.
Barok in Nederland Praalgraf van Willem van Oranje
Barok in Nederland De rijke burgerij was opdrachtgever voor kunst. In schilderkunst, beeldhouwkunst en architectuur. Sterke licht-donker effecten. Pracht en praal, uitstraling van rijkdom. Uitstraling van beweging. Leer de kenmerken goed! De vrolijke drinkebroer van Frans Hals
Rococo De asymmetrie is kenmerkend voor het rococo, met een nadruk op elegant en luchtig.
Rococo Een glazen vaasje. Ook hier zien we weer de asymmetrie, het luchtige en elgante komt hier goed tot zijn recht.
Rococo Een Rococo tafel. Het grillige rocaille in de getekende tafel is hier goed duidelijk. In de tafel op de foto zien we dit ook.
Rococo Rococo is vooral een interieurstijl. Twee stoelen, licht en beweeglijk van karakter.
Rococo Rococo mode Kant paste zeer goed bij de Rococo stijl.
Rococo Een lieflijk en zoet Rococo tafereel van Boucher. Het kleurgebruik is duidelijk: zachte pastel tinten.
Rococo Venus troost Amor van Boucher Duidelijke kenmerken van de Rococo.
Rococo Les Champs Elysées geschilderd door Watteau
Rococo Montesquieu van Clodion
Rococo Interieur in Rococo stijl Veel ‘luchtiger’ dan de Barok Let op de asymmetrie in de ornamenten.
Rococo
Rococo De Rococo is voornamelijk een interieurstijl. Hier zien we enkele exterieuren uit deze tijd,
Rococo Tot slot een aantal kenmerken oprij. Rococo is hoofdzakelijk een interieur stijl Rococo is afgeleid van rocaille, een grillige asymmetrische schelp. Met name in ornamenten zien we asymmetrie. Verder is het luchtiger en eleganter dan de Barok en de kleuren zijn pastel Leer de kenmerken goed! Meisjes. Tekening van Watteau een bekend schilder in de Rococo periode.