Gesprekstechnieken Les 3.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
situationeel leiderschap
Advertisements

Bij de bijeenkomst over Functionerings- & Beoordelingsgesprekken
Welkom bij de 4e workshop over:
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Theorie Stappen in hulpverleningsproces: 1 Inventarisatie probleem
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
Competentie 04 Het slecht nieuws gesprek
Iedereen coach naar Jef Clement.
WELKOM Bij de workshop Communiceren Haal meer resultaat uit je relatie met anderen.
2. Communiceren met pubers
NETWERKBIJEENKOMST MAANDAG 14 NOVEMBER.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Leidinggeven H3 Overleg Logistiek supervisor.
Filmpje 1: Lisa Ramkema, winnares NK Evelator pitch 2011
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Leerstijlen KOLB SJM.
Gespreksvaardigheden
Eline Bouwman http//:med.hro.nl/ginka/
Motiverende gespreksvoering Irina Nojoredjo. Wat gaan we doen?  Video’s bekijken van elkaar en feedback geven  Eigen voortgang  Regisseurs  Focus.
Slecht-nieuws en Klachten
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Mijn Leefstijl. EVEN VOORSTELLEN… Kan je een inschatting maken van de prijs van een product. Besef je dat reclame invloed heeft op wat je besteedt. Weet.
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
Communicatieve Vaardigheden College week 3. Opbouw college: Overstijgende vaardigheden Overstijgende vaardigheden –Metacommunicatie –Situatie verduidelijken.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Communicatieve Vaardigheden
Leergangen opleiderscurriculum Tinbergen 2 Leergang 2.1 fase A Docenten Marloes Jacobs en Gerrit-Jan Vrielink Blok 5 17 februari 2015.
Verbindend communiceren met ouders
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Cliënt in zijn kracht Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13.
Tutoraat, Mentoraat PSYCHOLOGIE UvA Waarom? Wat & HOE?
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Een situatie uitgelegd vanuit ‘De Wereld van Verschil’
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Deel 4: Spreken en gesprekken
Preek over Romeinen 14:1-3.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
In de EscapeRoom Met behulp van Monique & Kiki
„Om het eerlijk te houden krijgen jullie allemaal dezelfde opdracht:
Psychologie Les 1: Introductie.
Reflecteren even pas op de plaats
Praktijk Opleiders Cursus
Gesprekstechnieken Les 5.
Nee Zeggen!.
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Persoonlijk Leiderschap
Gesprekstechnieken Les 4.
Coaching.
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Gesprekstechnieken Les 4.
Gesprekstechnieken Les 3.
BOM-model PV 25/03/2014.
Gesprekstechnieken Les 5.
Gesprekstechnieken Les 1.
Gesprekstechnieken Les 6.
Gesprekstechnieken Les 2.
gesprekstechnieken Les 2
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
ASSERTIEF Je durft voor jezelf op te komen Je durft je mening te uiten
Kritiek geven en krijgen
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Gesprekstechnieken Les 3

Planning gesprekstechnieken Vandaag Terugblik Luister stijlen Gespreksdoelen Gespreksstructuur Lesweek 6 – 16 juni Soorten gesprekken Sollicitatiegesprekken Modellen adviesgesprek Lesweek 7 – 23 juni Motiverende gespreksvoering Valkuilen Counseling Lesweek 8 – practicum gespreksvoering 30 juni Planning volgt Lesweek 9 – practicum gespreksvoering 7 juli Lesweek 10 – Evalueren 14 juli

Terugblik Gesprekstechnieken: LSD Parafraseren Soorten vragen: Open vragen Gesloten vragen Keuzevragen Reflecterende vragen Confronterende vragen Dubbele vragen Suggestieve vragen De ‘waarom’ vraag

Opdracht 3 https://www.youtube.com/watch?v=3sfdAwM1eXg Bekijk het filmpje, ik zet het 2 minuten op pauze. In die tijd schrijven jullie een samenvatting op papier in 1 á 2 zinnen.

Luisterstijlen Mensen verschillen in luistervoorkeuren (Barker & Watson) Mensgerichte luisteraars Handelingsgerichte luisteraars Inhoudsgerichte luisteraars Tijdgerichte luisteraars

Mensgericht Vooral geïnteresseerd in de gevoelens van de ander Focus op de menselijke kant van het verhaal Gevoelig voor stemmingen van anderen Risico’s te sterk betrokken raken bij gevoelens van de ander Moeite met uiten van kritiek Je kan opdringerig lijken

Handelingsgericht Je stelt je doelgericht/ taakgericht op Je luistert het liefst naar een samenvatting, houdt niet van langdradig Gestructureerd Komt snel tot de kern Risico’s Op de zaken vooruit lopen/ te snelle conclusies Ongeduldig overkomen

Tijdsgericht Geen tijd verspillen aan onbelangrijke zaken Je houdt je aan de tijd Risico’s De ander kan zich niet op zijn gemak voelen Je jaagt de ander op Je beperkt de ander in zijn vrijheid te spreken

Inhoudsgericht Sterk gericht op details Je hebt veel informatie nodig Je gaat graag dieper op zaken in Risico’s Overvragen (valkuil) Duurt lang voor je een beslissing durft te nemen

Gespreksdoel Zegt iets over wat je met je gesprek wil bereiken Kennisdoel (wat wil ik te weten komen?) Houdingsdoel ( mening/ gevoelens van de ander beïnvloeden of iemand overtuigen) Gedragsdoel (het gedrag van de ander beïnvloeden)

Waarom is een gespreksdoel belangrijk? Het geeft richting aan je gesprek Zorgt voor duidelijkheid

Soms gaat luisteren lastig Taalontwikkelingsstoornis (TOS) Moeite met spreken/ taal of luisteren, dit zorgt voor frustratie en isolement video

Gespreksstructuur De gespreksstructuur is de opbouw van een gesprek. Er zijn vier fasen: 1) Aanloopfase – Ontmoeting / Social talk 2) Planningsfase – afspraken maken over het verloop van het gesprek 3) Themafase – Kern van het gesprek 4) Slotfase – Afronding van het gesprek / Social talk

Bezig met opdrachten Gebruik voor de gespreksvoering thema 6 “professioneel werken”