Gesprekstechnieken Les 3
Planning gesprekstechnieken Vandaag Terugblik Luister stijlen Gespreksdoelen Gespreksstructuur Lesweek 6 – 16 juni Soorten gesprekken Sollicitatiegesprekken Modellen adviesgesprek Lesweek 7 – 23 juni Motiverende gespreksvoering Valkuilen Counseling Lesweek 8 – practicum gespreksvoering 30 juni Planning volgt Lesweek 9 – practicum gespreksvoering 7 juli Lesweek 10 – Evalueren 14 juli
Terugblik Gesprekstechnieken: LSD Parafraseren Soorten vragen: Open vragen Gesloten vragen Keuzevragen Reflecterende vragen Confronterende vragen Dubbele vragen Suggestieve vragen De ‘waarom’ vraag
Opdracht 3 https://www.youtube.com/watch?v=3sfdAwM1eXg Bekijk het filmpje, ik zet het 2 minuten op pauze. In die tijd schrijven jullie een samenvatting op papier in 1 á 2 zinnen.
Luisterstijlen Mensen verschillen in luistervoorkeuren (Barker & Watson) Mensgerichte luisteraars Handelingsgerichte luisteraars Inhoudsgerichte luisteraars Tijdgerichte luisteraars
Mensgericht Vooral geïnteresseerd in de gevoelens van de ander Focus op de menselijke kant van het verhaal Gevoelig voor stemmingen van anderen Risico’s te sterk betrokken raken bij gevoelens van de ander Moeite met uiten van kritiek Je kan opdringerig lijken
Handelingsgericht Je stelt je doelgericht/ taakgericht op Je luistert het liefst naar een samenvatting, houdt niet van langdradig Gestructureerd Komt snel tot de kern Risico’s Op de zaken vooruit lopen/ te snelle conclusies Ongeduldig overkomen
Tijdsgericht Geen tijd verspillen aan onbelangrijke zaken Je houdt je aan de tijd Risico’s De ander kan zich niet op zijn gemak voelen Je jaagt de ander op Je beperkt de ander in zijn vrijheid te spreken
Inhoudsgericht Sterk gericht op details Je hebt veel informatie nodig Je gaat graag dieper op zaken in Risico’s Overvragen (valkuil) Duurt lang voor je een beslissing durft te nemen
Gespreksdoel Zegt iets over wat je met je gesprek wil bereiken Kennisdoel (wat wil ik te weten komen?) Houdingsdoel ( mening/ gevoelens van de ander beïnvloeden of iemand overtuigen) Gedragsdoel (het gedrag van de ander beïnvloeden)
Waarom is een gespreksdoel belangrijk? Het geeft richting aan je gesprek Zorgt voor duidelijkheid
Soms gaat luisteren lastig Taalontwikkelingsstoornis (TOS) Moeite met spreken/ taal of luisteren, dit zorgt voor frustratie en isolement video
Gespreksstructuur De gespreksstructuur is de opbouw van een gesprek. Er zijn vier fasen: 1) Aanloopfase – Ontmoeting / Social talk 2) Planningsfase – afspraken maken over het verloop van het gesprek 3) Themafase – Kern van het gesprek 4) Slotfase – Afronding van het gesprek / Social talk
Bezig met opdrachten Gebruik voor de gespreksvoering thema 6 “professioneel werken”